Kerätään tähän ketjuun TYÖPAIKKOJEN STEREOTYYPPISIÄ HAHMOJA! Minä aloitan:
Juorukello - laulaa kaikkien kuulumiset ja tietää työpaikan sosiaalisen elämän kaikki käänteet Työmatkapyöräilijä - jauhaa kahvitauot pyöräilyn hienouksista ja jakaa neuvojaan muille Eväslehteilijä - linnoittautuu taukohuoneen nurkkaan eväsboksinsa ja sanomalehden taakse, jottei kukaan vain ottaisi kontaktia
Kommentit (2210)
Vierailija kirjoitti:
Myyntisihteeri. Työpaikan ainoa nainen. Kaikki miespuoliset ovat myyntipäälliköitä. Normihommaa autoliikkeissä.
Meillä taas kaikki uudet naispuoliset ovat communications managereita, brand managereita, sales leadeja, co-creation managereita jne. vaikka koulutus olisi tradenomi ja 10 vuoden aikana kierretty 11 työpaikkaa. Sen sijaan se miespuolinen, 20 vuotta talossa ollut miespuolinen TkT voi olla vaikkapa "tekninen asiantuntija".
Idealisti.
Ihastuttaa tai vihastuttaa. Uskoo kaikista hyvää, haluaa kaikille hyvää. Ei huomaa kyynisimpien työkavereiden tai asiakkaiden piilovittuilua tai manipulointiyrityksiä. Tekee työnsä, kuin iloinen koiranpentu, reippaasti ja hyvin. Ei puhu pahaa muista. Haluaa olla työpaikan enkeli ja auttaa muita parhaansa mukaan. On surullinen, jos joku ei pidä hänestä ja Idealisti huomaa tämän. Hän ei vain voi käsittää, miksi joku haluaisi olla ilkeä, vaikkei hän ole tehnyt mitään pahaa. Kun ilkeälle työkaverille käy elämässä huonosti, Idealisti on kenties ainoa aidosti myötäelävä kollega.
Saattaa huonolla tuurilla joutua jonkun ilkeän työkaverin hampaisiin. Onneksi usein hänelle ei raaskita olla ilkeitä, tai löytyy joku puolustamaan. Pidetty asiakaspalvelija, mutta saattaa joutua huijauksen kohteeksi. Saattaa joutua myös työkavereidensa aliarvioimaksi ja yllättää palaverissa loistavilla ideoilla.
Vierailija kirjoitti:
Lomailija. Aloittaa kesäloman perään haikailun ja lomasuunnitelmiensa esittelyn jo ennen joulua. Elokuussa kertoo perheensä Muumimaailma-reissun joka käänteen ja tuntee suurta haikeutta.
Hedonisti/nihilisti-Henkka tai -Jessica. Vaihtaa lomarahat ylimäräiseks lomaksi, lomailee ja saikuttaa maksimimäärän. Kesällä viihtyy konttorilla kun on töiden suhteen hiljaista, marraskuun alussa lähtee kuudeksi viikoksi Keski-Mongolian pajukkoon etsimään itseään tai Balille reppureissaamaan. Tai käy kaksi kertaa vuodessa Japanissa bongaamassa pokemoneja ja syömässä susheja #omnomnom. Haaveilee seuraavasta matkasta jo ennen kuin edellisen reissun jäljiltä on laukku purettu. Asuula pienessä yksiössä, syö aina töissä eväitä ja säästää kaikessa mahdollisessa. Kunnes saa seuraavan matkan rahat kasaan.
Vierailija kirjoitti:
Työnsankari - raahautuu sairaanakin töihin tartuttamaan kaikki muut, koska eihän se flunssa mitään meinaa.
Minä olen työnsankari. Poissaolo työkykyisenä olisi palkaton.
Vinkki-Vilma
Positiivinen ja elämäniloinen työkaveri. On monipuolisesti kiinnostunut vähän kaikesta. Työnsä tekee eleettömästi ja hyvin.
Vaan kerropa Vinkki-Vilmalle harrastuksestasi, puutarhastasi, lomasuunnitelmastasi, perheongelmastasi, poliittisista tavoitteistasi, kvanttifysiikasta tai perhokalastuksesta. Jollain salaperäisillä voimilla Vinkki-Vilma samaan elettömään tyyliinsä antaa avuliaita vinkkejä ihan mihin tahansa maailmankaikkeudesta löytyvään asiaan. Hän olisi hyvin ärsyttävä, jos vinkit eivät oikeasti olisi toimivia! Kukaan ei tiedä, mistä Vilma on hankkinut tämän ihmeellisen kyvyn. Muutoin Vilma on melko hiljainen ja kuunteleva tyyppi.
Tottakai on olemassa myös Vilman miespuolinen versio, Vinkki-Veikko.
Avokonttori-Amor. Paatunut romantikko, joka yrittää välillä epätoivoisestikin parittaa sihteeri-Pirkkoa ja ATK-tuki-Tapsaa.
Nauru
Tiedät jo kaukaa hänen tulleen töihin. Jos omaat Naurun kanssa samanlaisen huumorintajun, hän voi olla päiviesi piristys. Tällöin voi olla, että pelkkä Naurun ajatteleminen saa sinut hyräilemään ja hyvälle tuulelle. Naurulla on nimensä mukaisesti persoonallinen, tarttuva nauru, joka kajahtelee usein käytävillä. Luonteeltaan hän on hyväntahtoinen ja omaa tarkan silmän sutkautella juuri sopivasti siinä rajalla olevia heittoja, joiden ansiosta ryystät kahvisi melkein väärään kurkkuun. On kuitenkin hyväntahtoinen kaikille, tekee eniten pilaa itsensä kustannuksella.
Nauru saattaa ärsyttää, jos vitsit eivät kolahda, mutta hänelle on vaikeaa olla vihainen. Yleensä on enemmän suurten kokonaisuuksien ihminen, tekee työnsä ihan hyvin, mutta huolimattomuusvirheitä satelee. Tekee näistä virheistään pilaa, eikä säikähdä kritiikkiä.
Tee se itse -mies. Niin vaikeaa työtä ei olekaan, etteikö tee se itse -mies siitä selviäisi. Sillä välin kun muut päättävät soittaa sähköviasta huoltomiehelle, tee se itse -mies on jo hyökännyt paikalle aseenaan ruuvimeisseli ja rulla ilmaistointiteippiä. Tee se itse -mies loukkaantuu syvästi, kun hänen jälkiään korjaamaan tarvitaan kallis ammattilainen.
Viisas Vanhus
Ottaa nuoret (alle nelikymppiset) suojelukseensa. Hänen takanaan on Elettyä Elämää, sen kertoo jo pohtivainen katse. Jos työpaikalla olisi meri, katse tähyäisi tietäväisenä horisonttiin.
Viisaalla Vanhuksella on karismaa ja elokuviin sopiva salaperäinen olemus. Hän jakaa nöyränä nuoremmilleen kannustavia kommentteja, sekä piilotettuja elämänvinkkejä. Koska hän on Viisas, hän haluaa vain herättää ajatuksia - ei antaa vastauksia. Aika usein Viisaalla Vanhuksella on joku suuri intohimo, luova harrastus ja kiinnostava tarina, josta hän kysyttäessä mielellään jakaa parhaat palat.
Wanha jäärä:
Tämä on eläkeikää lähestyvä tyyppi, joka ei halua minkään muuttuvan. Jarruttaa kaikkia juttuja. Oma osaaminen on vuodelta 1964, jolloin tuli työpaikalle ja se oli vanhentunutta jo 80-luvulla, mutta kukaan ei ole saanut sitä potkuttua ulos, koska uhkailee ammattilliitolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnsankari - raahautuu sairaanakin töihin tartuttamaan kaikki muut, koska eihän se flunssa mitään meinaa.
Työnantajat haluavat, että ei olla poissa.
Luojan kiitos meidän työnantajamme on toisenlainen. Noita työn sankareita on meilläkin, mutta pomot osoittavat aika äkkiä ovea ja käskevät pysyä poissa, kunnes ollaan terveitä. Meillä ei tosiaankaan saa mitään kunniamitaleita siitä, että tulee sairaana töihin TARTUTTAMAAN kaikki muut.
Ei meilläkään saa kunniaa jos tulee sairaana töihin. Mutta kotiin potemaan jäämisestä saa kyllä ison miinuksen, ja kun tulet takaisin, pomo kertoo sinulle kuinka sankarimaisesti Neiti Näpsä hoiti sinun työsi tällä välin.
rhtrth kirjoitti:
Semmoinen, joka ei puhu mitään. Ainoastaan ne aivan pakolliset työhön liittyvät asiat. Hoitaa toki työnsä todella hyvin, mutta ei paljoo puhu,. :D
Joo, tämä. Tulee työpisteesi viereen seisomaan, muttei sano mitään. Olemuksesta kuitenkin aistii, että jotain asiaa olisi. Jonkun ajan päästä saa yleensä kuitenkin avattua suunsa ja kakistettua puolikkaan lauseen tai pari sanaa "Mites se....?"
Tästä on myös variaatio "Epävarma", joka ei muutoin juuri puhu aloittaa aina päivänsä tai jokaisen työvaiheensa kysymällä "Vanhalta viisaalta" neuvoa/varmistusta että voiko asian tehdä näin? Potee todennäköisesti suurta ahdistusta siitä, että vanha viisas on enää korkeintaan viisi vuotta töissä ennen eläköitymistään ja sitten pitää etsiä seuraava vanha viisas tai alkaa tehdä päätöksiä ihan itse.
Vierailija kirjoitti:
Huokailija. Raskasta huokailua pitkin päivää. Vaara että tarttuu.
Minä taidan joskus olla tällainen. ESTJ-persoonallisuustyyppi, tunnollinen ja jonkin asteinen perfektionisti, joka kantaa huolta paitsi omien töiden niin myös muiden töiden etenemisestä vaikkei tarvitsisi. Kantaa koko rykmentin murheet harteillaan. Valitaan aina kokouksen sihteeriksi tai tekemään jonkun yllättävän ja kiireisen homman, koska kaikki tietävät että homma tulee hoidetuksi. Polttaa kuitenkin kynttiläänsä molemmista päistä.
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä, en hankkimassa kavereita -tyyppi. Minä. En puhu työn ulkopuolisesta elämästäni työkavereilleni. Minun elämäni tapahtuu työpaikan ulkopuolella ja pidän työn ja vapaa-ajan erillään. Työ on tapa rahoittaa oikea elämä, ei mitään muuta ja täälläkin mainittuja tyyppejä kun on työpaikalla niin parempi kun ei liian tuttavalliseksi alakaan, äkkiä saa puukosta selkään. Osallistun keskusteluihin kun muut puhuvat kaikesta, mutta en koskaan puhu omista asioistani.
Ilmoittaudun. Olin joskus puheliaampi ja kantaaottavampi edellisessä työpaikassa 2000-luvun alussa. Puukkoa tuli todella pahasti. Opin läksyni rankalla tavalla ja päätin, että näin mennään hamaan tappiin asti.
Vierailija kirjoitti:
Neukkaripullavaras. Kärkkyy neuvotteluhuoneen ulkopuolella ja hyökkää heti ylijääneiden sämpylöiden/pullien kimppuun. Härskeimmät käy jo ennen kokousta karsimassa tarjoiluja.
Meillä tämä tyyppi notkuu töissä kunnes viimeinenkin palaveri on päättynyt ja kiertää kaikki neukkarit siltä varalta että johonkin olisi jäänyt jotain. 120-kiloinen ukko, joka syö muutenkin ehkä 5 kertaa työpäivän aikana. Kaapista löytyy aina punaisen lapun kinkkukiusauksia, tonnikalapurkkeja yms. joista tekee "ihan pienen hiukopalan" parin tunnin välein.
KAA eli Kaikkien Alojen Asiantuntija. Antaa jokaisesta asiata kuuluvalla äänellä viisaan lausunnon vaikka ei tietäisi siitä paljon mitään. Vie puheenvuoron muilta "viisaine" lausuntoineen vaikka häneltä ei edes kysytä. Haluaa olla äänessä.
Kun puhutaan hänen harrastuksestaan muuttuu ..krhm...Erityis-asiantuntijaksi ja siihen ei muut voi lisätä enää mitään.
Kun hoidan hommiani tulee KAA taputtamaan isällisesti selkään ja toteaa -"hyvin toimittu". Ikäänkuin hän olisi asiantuntijana varmistanut että teen työni oikein. Työn jota olen tehnyt 23 vuotta.
Noloa.
Olipas katkeran negatiivista settiä. Relaa hieman.