Mies sai kutsun häihin ja menikin niihin, mutta minulle suututiin.
Kutsu oli pelkästään mieheni nimellä eikä siinä ollut avec-mainintaa. Mieheni hyvä ystävä meni naimisiin ja ollaan oltu tekemisissä heidän kanssaan silloin tällöin, ei kauhean usein. Mieheni ja ystävänsä enemmänkin.
No jokatapauksessa kutsun tultua mietittiin tai lähinnä minä mietin, että ehkäpä kutsu ei sitten koskenut lainkaan minua, joten en sitten mennyt häihin. Mieheni meni ja asia oli mulle täysin ok. Jälkeenpäin sain kuulla morsiamen sanoneen, miten olen lapsellinen marttyyri kun en tullut häihin ja kiukutteluni oli kuulemma typerää. Siis mitä hittoa! Kutsussa pelkästään miehen nimi (etu- ja sukunimi), joku värssy, paikka ja aika sekä vastauspyyntö. Olinko nyt sit marttyyri vai miten olisi kuulunut toimia?
Kommentit (135)
Toimit etiketin mukaisesti. Morsian on juntti.
No, olisitte voineet kysyä, oliko kutsu tarkoitettu myös sinulle. Mutta ei tuo väärin sinulta ollut, vaan hääpari ei selvästi tunne etikettiä.
Toimit etiketin mukaan aivan oikein.
Jollain ei ole mitään tapojen tuntemusta ilmeisesti. Kutsuun kummankin nimi, jos kummatkin kutsutaan. Yhdessä asuvat puolisot käytännössä aina kutsutaan yhdessä. Eli moka on aivan heidän puolellaan.
Oikein toimit, ei sinua kutsuttu. Ja ei kutsujen perään kysellä.
Porvoossa asiaa ei tietenkään tarkisteta mitenkään vaan mennään vaan yksin....
Vastauspyyntö on yleensä soitto ja silloin varmistuu se, onko tulossa 1 vai 2 vierasta vai peräti koko perhe (jos kutsuttu). Jättikö miehesi siis vastauspyynnön väliin?
En olisi minäkään mennyt. Ihan ilman martyyyriutta, jos hääkutsuissa on vain yksi nimi eikä mainintaa avecista, niin silloin sinne oikeasti on kutsuttu vain tämä yksi ihminen. On mullekin tästä suututti, mutta vastasin vain, että kun te etiketin mukaan kutsutte vain sen mieheni, niin ei mulla käynyt mielessäkään, että se yhdelle osoitettu kutsu koskikin koko perhettä.
Aika noloa olisi kysellä, että onko vaimokin kutsuttu, varsinkin jos olisivat ihan tarkoituksella kutsuneet vain miehen ja etiketin mukaisesti laittaneet siksi kutsuun vaan miehen nimen. Kyllä tuo oli nyt täysin kutsujan moka.
Vierailija kirjoitti:
Porvoossa asiaa ei tietenkään tarkisteta mitenkään vaan mennään vaan yksin....
Ei. Porvoossa mennään isäntäväen eli juhlien järjestäjän toiveiden mukaisesti. Isäntäväki varmasti ilahtuisi loputtomista tiedusteluista, saako tämä, tuo ja tuo tulla mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vastauspyyntö on yleensä soitto ja silloin varmistuu se, onko tulossa 1 vai 2 vierasta vai peräti koko perhe (jos kutsuttu). Jättikö miehesi siis vastauspyynnön väliin?
Miten niin vastauspyyntö on yleensä soitto? Minä toivon vastaukset ainakin mieluummin viestimuodossa.
Epäilen tarinaa. Viimeistään vastauspyynnössä olisi morsmaikku varmaan kirjoittanut miehellesi "kiitos ilmoituksesta, ikävää, että puolisosi ei pääse paikalle".
Tai jos on totta, voiko olla kuitenkin sittenkin niin, että morsmaikku on ihmetellyt ja miehesi ei oo sua vaan halunnut paikalle ;)
En olisi mennyt minäkään. Jos tuosta nyt seuraa ihmettelyä ja haukkumista niin saata morsmaikun tietoon vaikka jotain muuta kautta että oletit kutsun koskeneen vain miestäsi ja noudatit etikettiä. Senkin voi kertoa asiallisesti eikä lähteä nimittelyyn mukaan. Joka tapauksessa sinä toimit oikein.
Tälläisissä tilanteissa usein auttaa, kun vähän miettii, millainen tyyppi kutsuja on. Tunteeko kutsuja etiketin? Jos on fiilis, että ehkä ei täysin, asiaa voi kysyä. Etikettiin välinpitämättömästi suhtautuvat eivät yleensä myöskään loukkaannu, kun heiltä kysytään. Samoin kun kyse on ystävästä, luulisi, että häistä tulisi muutenkin puhetta ennen h-hetkeä. Onko isot häät? Jättävätkö kaikki vieraat puolisot ja lapset kotiin? Näissä keskusteluissa selviää, jos on väärinkäsityksiä.
Minusta tuntuu, että ap on oikeasti alun aökaen tajunnut hääparin mokanneen kutsussa mutta halusi vain näpäyttää heitä etiketin huonosta hallinnasta. Tosi harvoin on niin, että vain pariskunnan toinen osapuoli kutsutaan, jos kaikki tuntevat edes joten kuten toisensa, ja silloin kun näin on, on tästä kutsussa maininta tyyliin "juhlimme pienimuotoisesti vain läheisimpien kesken".
Vierailija kirjoitti:
Epäilen tarinaa. Viimeistään vastauspyynnössä olisi morsmaikku varmaan kirjoittanut miehellesi "kiitos ilmoituksesta, ikävää, että puolisosi ei pääse paikalle".
Tai jos on totta, voiko olla kuitenkin sittenkin niin, että morsmaikku on ihmetellyt ja miehesi ei oo sua vaan halunnut paikalle ;)
Ei välttämättä. Mun mies vastasi vain tekstarilla, että kiitos kovasti kutsusta ja nähdään häissä. Hänkin oletti, että se koski vain häntä, joten ei kokenut tarpeelliseksi alkaa erittelemään, että vaimo ja lapset jää kotiin. Se vaan ei ikinä tullut puheeksi kutsun ja häiden välillä.
-10
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin vastauspyyntö on yleensä soitto? Minä toivon vastaukset ainakin mieluummin viestimuodossa.
Oma kokemus perustuu tietenkin vain saamiini kutsuihin ja kaikissa niissä VP on ollut puhelinnumero. Vihittävät ovat olleet pääkaupunkilaisia ja soitolla on saatu samalla hoidettua niin häälahja-asia kuin ohjeita hääpaikalle saapumiseksi (mikä bussi tai onko parkkitilaa varattuna jne.)
Jos tarkoitus oli kutsua molemmat, miksi molempien nimiä tai edes sitä avec-mainintaa ei ollut kutsuissa? Hääjuhla on kallis investointi, joten täysin mahdollista, että hääpari haluaa rajata vierasjoukkoa vain lähimpiin ystäviin ilman puolisoja. On siis täysin oikein noudattaa kutsua ja turha kutsun lähettäjän on omasta mokastaan suuttua, kun on itse laatinut kutsut epäselvästi.
Vierailija kirjoitti:
En mä ainakaan olisi mitään vaimon poisjääntiä ilmoittajalle pahoitellut.
Ehkä kannattaa morsmaikulle mainita, että hänhän kutsui pelkästään miehen.