Miksei lasten puheita oteta tosissaan, jos lapsi kertoo perheväkivallasta kotona?
Miksi aikuiset ei puutu asioihin, jos ahdistunut lapsi kertoo, että kotona lyödään? Miksi ihmiset eivät välitä? Miksi väkivaltaisesti käyttäytyvää ihmistä suojellaan?
Kommentit (178)
Vierailija kirjoitti:
Siis miksi kaupan kassa ei marssi perheen kotiin ja ilmoita, että nyt se lyöminen loppui?
Mikseivät aikuiset tee lastensuojeluilmoituksia, vaan suojelevat väkivaltaista ihmistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miksi kaupan kassa ei marssi perheen kotiin ja ilmoita, että nyt se lyöminen loppui?
Mikseivät aikuiset tee lastensuojeluilmoituksia, vaan suojelevat väkivaltaista ihmistä?
Väkivaltaisessa perheessä elävä lapsi kärsii joka päivä paljon enemmän kuin se aikuinen, jolle (ehkä) suututtaisiin tehdyn ilmoituksen takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät, että eivät tee? Nykyisin lasuja tehtaillaan tuhansittain päivässä, jokainen käydään läpi, joten siinä jää moni lapsi ilman apua.
Noh ap, kerro meille miksi sinä et tee loppua tuon lapsen perhehevletistä? Mehän ei pystytä sitä ilmoitusta tekemään, kun ei tiedetä kenesät puhut, mutta sinähän tiedät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät, että eivät tee? Nykyisin lasuja tehtaillaan tuhansittain päivässä, jokainen käydään läpi, joten siinä jää moni lapsi ilman apua.
Koska nämä ihmiset sanoivat myöhemmin, että he eivät tehneet mitään. Oli kuulemma lasten puhetta, mistä niistä tietää.
Vierailija kirjoitti:
Noh ap, kerro meille miksi sinä et tee loppua tuon lapsen perhehevletistä? Mehän ei pystytä sitä ilmoitusta tekemään, kun ei tiedetä kenesät puhut, mutta sinähän tiedät.
Minä olen tuo lapsi. Perhehelvetti seuraa traumojen muodossa mukanani joka päivä.
Mikäs tilanne tämä nyt oikein on? Onhan ammattilaisilla velvollisuuskin puuttua asiaan. Lastensuojelulmoituksia tehdään kenen tahansa toimesta nykyisin hyvin herkästi. Ja, tulipahan mieleen et joskus on ihan oikeesti niinkuin meillä, että lapsi huusi kymmenien ihmisten joukossa, ihan omiaan..hyvin hyvin hyvin noloa mutta sellaistakin tapahtuu. Kyllä mielestäni lapsen sanomiset tänä päivänä otetaan vakavasti ja selvitetään.
Olen pahoillani, että sinua ei ole kuultu.
Vierailija kirjoitti:
Kenelle yritit asiasta kertoa?
Se ei ole aloitukseni pointti. Haluaisin tässä pohtia sitä mitä syitä ihmisillä on jättää lapsen hätä huomiotta.
Vierailija kirjoitti:
Olen pahoillani, että sinua ei ole kuultu.
Kiitos myötätunnosta. Samat ihmiset vähättelevät vielä myöhemminkin tilannetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei ole aloitukseni pointti. Haluaisin tässä pohtia sitä mitä syitä ihmisillä on jättää lapsen hätä huomiotta.
Koska et voi tietää puhuuko lapsi totta. Esim. Minun poikani kertoi aivan pokkana, että hänen isänsä on velho ja äiti on noita. Sitä paitsi lapsi yleensä yrittää peitellä perheen ongelmia sivullisille viimeiseen asti.
Millä vuosikymmenellä tämä tapahtui?
Vierailija kirjoitti:
Aloitus käsittelee sitä miksi aikuiset toimivat näin. Haluaisin kuulla perusteluja, en keskustella itsestäni tai elämästäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska et voi tietää puhuuko lapsi totta. Esim. Minun poikani kertoi aivan pokkana, että hänen isänsä on velho ja äiti on noita. Sitä paitsi lapsi yleensä yrittää peitellä perheen ongelmia sivullisille viimeiseen asti.
Eli sinusta on parasta jättää lapsi vanhempien hakattavaksi sen sijaan, että tilannetta alettaisiin tutkia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitus käsittelee sitä miksi aikuiset toimivat näin. Haluaisin kuulla perusteluja, en keskustella itsestäni tai elämästäni.
Kysyin siksi, että koen että toimintakulttuuri on muuttunut mielestäni monella tapaa esim siitä kun itse olin lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti sinä et ota työksesi poliisissa rikosilmoituksia vastaan. Asenteesi olisi uskomattoman loukkaaava asiakkaita kohtaan. Siksihän asioita tutkitaan, jotta saadaan selville mitä on tapahtunut.
Tapakulttuuri.
Pienen maan ja pienen maan konsensushakuisuus.
Ei kehdata puuttua.
Ei tiedetä miten, kenelle sanoa.
Ehkä lapsi valehtelee.
On minuakin kuritettu.
Perhe on pyhä. Perheen asioihin ei saa puuttua.
Paha menee pois kun sitä ei ole huomaavinaan.
Jeesuskin käänsi toisen posken.
Ei sitä koko maailmaa voi auttaa.
Siksi.
Täällä väitetään että lasuja tehdään tuhansia päivässä jne mutta totuus on, että ammattihenkilöillä on todella korkea kynnys ilmoitusta tehdä. Lasten puheet kuitataan höpötyksinä, hoitamattomuuteen ja vuorovaikutuksen ongelmiin on vielä vaikeampi puuttua lasun muodossa. Yleensä kun lasu tehdään, on tilannetta katseltu jo todella todella pitkään.
Lisäksi ammattihenkilöt eivät useinkaan tee lasu jos tietävät perheellä kontaktin jo olevan. Ja tämä on väärin, sillä lasu pitää tehdä aina jos lapsen tilanteesta herää huoli!