Hiihtolomaongelma, rikkaat vs. köyhät
Ollaan koko hiihtoloma tänä vuonna kotona ja 12v lapsi jo suree kun en voi kavereiden kanssa tehdä mitään. Osa luokkakavereista on reissussa ja ne jotka ei ole, niin niillä ei ole varaa lähtetä edes uimaan, elokuviin tai laskettelemaan. On siis jo yrittänyt kysyä seuraa näihin aktiviteetteihin.
Kommentit (30)
Tavallaan ymmärrän ap:ta, tavallaan en... Kyllä mun yh-taloudessakin tuntuis, jos maksaisin hiihtoloman jokaisena päivänä ylimääräiselle lapselle jonkun viihdykkeen - koska tuskinpa esiteiniä kauheesti viihdyttää se, että yhtenä päivänä yhdeksästä se pääsee kaverin kanssa "jonnekin". Jos vaikka itse joutuis maksamaan vieraalle lapselle maanantaina uimahallin, tiistaina leffalipun, keskiviikkona keilahallin, torstaina laskettelun ja perjantaina jotakin kivaa, niin melkoisen loven se tekis lompakkoon.
Tosin; paljonkohan ap:n lapsen kavereiden perheissä on näitä, joissa olutta lipitetään illasta toiseen ja tupakkaa palaa, mutta lapsen "ylimääräiseen" huvitukseen ei liikene ropostakaan.... Multa itseltäni ainakin on hiljalleen mennyt usko näihin "köyhien perheiden" tilanteisiin (kuitenkin varmasti on oikeasti köyhiäkin, joissa ei juoda eikä polteta).
[quote author="Vierailija" time="14.02.2013 klo 04:25"]
Jos vaikka itse joutuis maksamaan vieraalle lapselle maanantaina uimahallin, tiistaina leffalipun, keskiviikkona keilahallin, torstaina laskettelun ja perjantaina jotakin kivaa, niin melkoisen loven se tekis lompakkoon.
[/quote]
No eihän sitä tartte joka päivä jotain maksullista extraa tehdä!
Jotkut osaa todella tehdä asioista vaikeita :)
Minä olen aina maksanut silloin tällöin lasten kavereille. Joskus senkin takia, että on ollut ruuhkaa ja minun helpompi maksaa kuin jokainen erikseen. Tai jollain unohtunut lompakko kotiin tai ei ole ollut rahaa tms.
Silti en ole konkurssiin mennyt, vaikka on tarjottu jopa pizzakin joskus.
Hassua, etten neljän lapsen äitinä ole ikinä tavannut vielä lasta, kenelle pitää koko ajan olla maksamassa jotain. Ja toisille sattuu näitä jatkuvasti, että jos maksat kerran leffalipun, pitää sen jälkeen olla maksamassa joka päivä jotain :)
[quote author="Vierailija" time="14.02.2013 klo 04:28"]
[quote author="Vierailija" time="14.02.2013 klo 04:25"]
Jos vaikka itse joutuis maksamaan vieraalle lapselle maanantaina uimahallin, tiistaina leffalipun, keskiviikkona keilahallin, torstaina laskettelun ja perjantaina jotakin kivaa, niin melkoisen loven se tekis lompakkoon.
[/quote]
No eihän sitä tartte joka päivä jotain maksullista extraa tehdä!
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="14.02.2013 klo 03:21"]
Jos ei ole varaa, keksikää ilmaista tekemistä. Pulkkamäki ja pulkat varmaan löytyy. Entä leffailta teillä tai kaverilla (jos ei ole varaa vuokrata elokuvaa, tutkikaa omia varastoja tai kirjaston tarjontaa)?
Oikeasti, ihmettelen nykyajan avuttomuutta. Ettei mitään kivaa keksitä ilman rahaa.
[/quote]
Voipi olla että varattomuus syntyy tästä avuttomuudesta. Jos opiskelet hyvin, saat hyvän duunin, satsaat uraan, niinsaat hyvää palkkaa. jos et halua satsata saat huonon duunin ja sit on vähemmän varaa. Vaikka saat vähemmän rahaa sulla voi olla jotain mitä tolla uravarakkaalla ei ole, se on valinta eikä välttämättä huonompi.
ajattele mistä tykkäsit itse lapsena.
Ainakin tuon ikäisillä täällä on in-juttu saada kutsua yökyläkavereita. Kutsukaa joku teille. On ilmaista ekstraa lapsille (tavallaan). Tai jos haluat, että lapsesi ei tarvitse olla kotona, niin ehkä hän on tervemennyt jonkun luokse.
Ainakin meilläpäin hiihtolomaviikolla pääsee ilmaiseksi kaupungin museoihin, niissä on jotain lapsille/nuorille suunniteltuja teemoja ym. Tutkipa ap onko teillä tällaista mahdollisuutta. Pulkkamäki voi tietysti tuntua vähän tylsältä, mutta ainakin täällä hiihtolomalla teinitkin tykkäävät, käyvät kaveriporukalla laskemassa.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2013 klo 03:43"]
En odota mitään hyötymistä, mutta raja on vedettävä johonkin tai huomaa pian olevansa hyväksikäytetty.
[/quote]
Minäkin ihmettelen, että miten ap nyt jo tuntee olevansa hyväksikäytetty, vaikka ei ole vielä maksanut kenellekään yhtään mitään.
Taitaa vain pelätä olemattomia.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2013 klo 05:25"]
Ainakin meilläpäin hiihtolomaviikolla pääsee ilmaiseksi kaupungin museoihin, niissä on jotain lapsille/nuorille suunniteltuja teemoja ym. Tutkipa ap onko teillä tällaista mahdollisuutta. Pulkkamäki voi tietysti tuntua vähän tylsältä, mutta ainakin täällä hiihtolomalla teinitkin tykkäävät, käyvät kaveriporukalla laskemassa.
[/quote]
Meillä oli kylän laskiaisriehassa yläkoululaiset laskemassa ihan yhtä lailla kuin alakoululaiset ja alle kouluikäisetkin. Näytä lapsellesi mallia, että ei sitä lapsuutta tarvi lopettaa tuossa iässä vielä. Aikuisenakin voi ja saa laskea pulkkamäkeä.
Eikö teillä päin ole sitten mitään ilmaista toimintaa lapsille hiihtolomalla? Esim. Helsingissä on Reaktori ja muutakin ohjelmaa nuorisotaloilla, meidän nuoret ja heidän kaverit ovat jo nyt suunnitelleet, mitä tekevät ja mihin menevät.
Onkohan tämä nyt tottakaan, pisti silmään otsikossa tuo "rikkaat vs. köyhät".
Kyllä minä ainakin voisin täysin maksaa lapsen kaverille leffalipun tai uimalipun, jos oma lapsi pyytäisi kaverin mukaan. Naurettavaa, että asia vaivaa sinua mutta et tee sitä, mikä on kaikkein helpointa jos kerran ei ole rahasta kiinni. :) Ei kerran-pari vuodessa varmasti tee muuta kuin hyvän mielen! :)