Sain kutsun polttareihin, mutten häihin
Kieltäydyin.
Voiko näin muka tehdä? Onko muilla kokemusta? En itse kehtaisi, tulee olo että haluaa vaan maksajan polttareille. :D Senhän takia häävieraitakin (hyvin ymmärrettävästi) rajataan, että tulee kuluja.
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Minut kutsuttiin polttareihin ja luulin että saisin kutsun häihinkin, mutta toisin kävi! Morsiamella oli kaksi isompaa kaveriporukkaa, ja tästä toisesta kaveriporukasta vain minä ja eräs toinen nainen saimme kutsun polttareihin. Jo sekin oli hieman outoa, sillä tämä toinen kaveriporukka oli kutsuttu kokonaisuudessaan. Polttareiden oltua ja mentyä ja kesän lähestyessä kovaa vauhtia laitoin viestiä tälle polttareissa olleelle ystävälleni ihmetelläkseni, miten hääkutsua ei vieläkään ole tullut. Mutta hänelle se olikin tullut ajat sitten, ja häihin ilmoittautumisaikakin oli jo mennyt umpeen. Olin maksanut polttareista 100e, joten olin röyhkeä ja laitoin morsiamelle viestin, että minun kutsuni on ilmeisesti kadonnut postissa ja olen kyllä tulossa häihin. Ja mieheni myös. Että minua sapetti... Olisi edes reilusti sanonut, että ajatteli kutsua minut vain polttareihin maksumieheksi. Sain sitten kuvan kutsusta whatsappissa, ja tämän jälkeen emme ole olleet tekemisissä. Ja ei, en todellakaan hölmöillyt polttareissa, joten sen takia minua ei ainakaan jätetty kutsumatta.
Minulle jäi epäselväksi, menittekö miehesi kanssa häihinkin?
Siis hetkinen, eikö nykyään enää kaaso ym järjestä polttarit?! Eihän morsian niitä järjestä ja kutsu ihmisiä... Ei ainakaan missään missä itse olen jossain roolissa ollut.
Vierailija kirjoitti:
Siis hetkinen, eikö nykyään enää kaaso ym järjestä polttarit?! Eihän morsian niitä järjestä ja kutsu ihmisiä... Ei ainakaan missään missä itse olen jossain roolissa ollut.
Tuossa ylempänä jo selitettiin, että usein morsian silti päättää ketä polttareihn pyydetään. Kaaso hoitaa loput, yleensä yhdessä kutsuttujen kanssa.
Itse olen aikanaan osallistunut polttareihin ja maksanutkin niihis osallistumisesta; kuvitellen ja uskoen että myöhemmin tulen saamaan kutsun myöhemmin pidettäviin häihin. En saanut. - Enkä vielä tänä päivänäkään ymmärrä, että miksi en saanut. - Saattaisin siis ymmärtää kustumattomuuteni jos olisin onnistunut loukkamaan tai satuttamaan polttareissa (tai muutoin ennen häitä) joko jompaa kumpaa avioliiton solijaa tai heidään jotain toista läheistä ja rakasta, mutta mistään tällaisesta ei ollut kyse. Ainoa selitys minkä keksin on, että saivat polttareihin minusta yhden maksumiehen polttareihin lisää. - Olisin kyllä tuolle tuolle rahalle muutakin käyttöä köyhähkönä opiskelijana saattanut löytää.(..)
Vierailija kirjoitti:
Meneeköhän tämä nyt miehillä jotenkin eri lailla? Aika monesti ollut kavereiden polttareita juhlimassa niin että häihin ei ole tarvinnut mennä, enkä kyllä koskaan ole älynnyt loukkaantua eikä kukaan muukaan.
Oikeastaan olen aina ajatellut että häihin kutsutaan ketä kutsutaan, lähisukulaiset ja lähimmät ystävät ensisijaisesti, ja polttareihin mahdollisuuksien mukaan huomattavasti laajempi kaveripiiri.
Ajattelen juuri näin, mutta olen kylläkin nainen.
Mitä huomasin facebookin morsiamet- ryhmässä silloin kun omia häitäni järjestin ja niitä juttuja luin, niin todella moni puhkesi kukkaan ilkeydessä, katkeruudessa ja kateudessa. Milloin joku järjesti häitään tahallaan toisten kanssa päällekäin, milloin jotlut tekivät aivan oudot kutsuvieraslistat jotka eivät toteuttaneet minkäänlaisia tapoja. Bestmanien puolisoiden kutsuminen oli yksi tikki, mikä minun mielestäni meni yli, sillä moni kirjoitti pokerina että bm:n puolisot eivät ole tarpeellisia mutta kaasot kyllä saavat kutsua. Sitä perusteltiin milloin milläkin, mutta minusta tuo on tahdintonta. Häihini kutsuimme miehen kanssa hänen sellaisiakin kavereita puolisoineen joita en ollut ennen nähnyt ja joiden puolisoita mies ei ollut nähnyt mutta samalla tutustuin kahteen uuteen ihmiseen.
Ymmärrän tilarajoitteet, budjetit sun muut mutta jättäkää ne vanhat kävyt pois listoilta joita ette ikinä näe ja ylläpitäkää nykyhetken kaverisuhteita. Kun aikanaan tulee tilanteita niin on huomattavasti kivempi kun on kenelle soittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsehän lähinnä ilahtuisin jos kutsuttaisiin pelkästään polttareihin. Ei pönötystä, ei häälahjan pähkäilyä, ei tuntemattomien sukulaisten kanssa pakkoseurustelua ym.
Silloin voit myöntyä polttareihin ja kieltäytyä hääkutsusta. :) Silti epäkohteliasta, ettei koko kutsua tipu. -Ap
No kyllä tuokin olis musta epäkohteliasta! Siia jos tuo olisi syy miksi ei häihin tulisi, mut polttareihin kylläkin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti osalla on vanhemmat niin vanhan aikaisin että tatuoitu henkilö on rikollinen ja häntä ei kutsuta. Ratkaisu oli järjestää kahdet juhlat, hääjuhlat ja jatkot. Hääjuhla loppui iltakuudelta ja "nuoriso" katosi jatkoille. Jatkot olivat hääjuhlat ystävälille.
Aika tiukka meininki! Hääpari (liian) tottelevaisia vanhemmilleen.
Tuossa tapauksessa en loukkaantuisi jatkokutsuista, jos tilanne olisi selvästi selitetty, eikä tulisi olo että on "b-luokan" vieras. Iso riski väärinymmärryksiin kuitenkin. :) -Ap
Olen kerran ollut tällaisissa häissä, joissa oli ensin vihkiminen ja hääjuhla, sitten illemmalla jatkot ystäville. Sulhasen puolen suku oli hyvin uskonnollista ja nuoripari halusi järjestää virallisten pönötysten jälkeen rennommat bileet.
Meille tosin kävi näissä häissä sitten niin, ettei kutsua jatkobileisiin herunut, vaikka tuolloin olin morsiammen kanssa olevinaan hyväkin kaveri, olin ollut polttareissakin. Tuntui tosi nololta, kun samassa pöydässä istuneet morsiammen muut kaverit alkoivat kysellä, vaihdanko juhlavaatteita rennompiin illaksi, enkä tiennyt koko pippaloista mitään. Eipä olla paljoa oltu tekemisissä morsiammen kanssa tämän jälkeen.
Vai maksuhenkilöitä polttareihin. - Ja kuka tuo patongit ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti osalla on vanhemmat niin vanhan aikaisin että tatuoitu henkilö on rikollinen ja häntä ei kutsuta. Ratkaisu oli järjestää kahdet juhlat, hääjuhlat ja jatkot. Hääjuhla loppui iltakuudelta ja "nuoriso" katosi jatkoille. Jatkot olivat hääjuhlat ystävälille.
Aika tiukka meininki! Hääpari (liian) tottelevaisia vanhemmilleen.
Tuossa tapauksessa en loukkaantuisi jatkokutsuista, jos tilanne olisi selvästi selitetty, eikä tulisi olo että on "b-luokan" vieras. Iso riski väärinymmärryksiin kuitenkin. :) -Ap
Olen kerran ollut tällaisissa häissä, joissa oli ensin vihkiminen ja hääjuhla, sitten illemmalla jatkot ystäville. Sulhasen puolen suku oli hyvin uskonnollista ja nuoripari halusi järjestää virallisten pönötysten jälkeen rennommat bileet.
Meille tosin kävi näissä häissä sitten niin, ettei kutsua jatkobileisiin herunut, vaikka tuolloin olin morsiammen kanssa olevinaan hyväkin kaveri, olin ollut polttareissakin. Tuntui tosi nololta, kun samassa pöydässä istuneet morsiammen muut kaverit alkoivat kysellä, vaihdanko juhlavaatteita rennompiin illaksi, enkä tiennyt koko pippaloista mitään. Eipä olla paljoa oltu tekemisissä morsiammen kanssa tämän jälkeen.
Tuo oli käsittämättömän törkeästi hoidettu morsion puolelta ja ihmettelen sitä miestäkin mitä sen päässä on pyörinyt kun antaa akkansa hallita kaikkia tuohon sävyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meneeköhän tämä nyt miehillä jotenkin eri lailla? Aika monesti ollut kavereiden polttareita juhlimassa niin että häihin ei ole tarvinnut mennä, enkä kyllä koskaan ole älynnyt loukkaantua eikä kukaan muukaan.
Oikeastaan olen aina ajatellut että häihin kutsutaan ketä kutsutaan, lähisukulaiset ja lähimmät ystävät ensisijaisesti, ja polttareihin mahdollisuuksien mukaan huomattavasti laajempi kaveripiiri.
Eli syynä on se, että olen mies, että en ole ymmärtänyt, että järjestätään polttarit ja niihis osallistumisesta saa tai joutuu vielä maksamaan, mutta häihin ei tarvitse kutsua selvä nyt tiedän sitten tämänkin. - Mutta koska uskon, että en ole ainoa tietämätön asian suhteen, niin minusta olisi ainakin reilumpaa, että polttareita järjestävä avoimesti (, kuten bestman tai kaaso) kertoisi ja muistuttaisi, että polttreita tässä nyt olisi tarkoitus viettää, mutta älköön nyt kukaan pitäkö tätä merkkinä siitä, että tulisi saamaan kutsun myöhemmin häihin. Mutta onhan se kiva kustantaa ja maksaa juhlakalulle, mitä nyt sitten ikinä polttareiden nimissä ja johdosta keksitäänkin, tai siis minä bestmaninia olen päättänyt valita ja järjestää.
Eikös kaverit yleensä järjestä ne polttarit ilman mitään kutsuja. Polttarit on vaan sellainen symbolinen viimeinen vapaa ilta kavereiden kesken.
Mä luulen, et tuo on joku nykyaikainen uus tapa, joka herättää närää ihan niin ku kaikki muutkin perinteistä poikkeavat aluksi (esim lapsettomat häät). Ei tuo suoranaisesti kerro vielä siitä, onko ap:lle lankeamassa maksajan rooli. Se riippuu täysin siitä, millaiset polttarit ovat. Jos tarkoituksena on, että koko porukka tekee ja nauttii yhdessä asioita, eikä kaikki pyöri morsiamen huvin ympärillä, niin ap voi saada paljonkin itse irti. Monesti kimppatarjoukset tulevat ihan edullisiksi ja tulee kokeiltua juttuja, joihin ei normaalisti lähtisi.
Vierailija kirjoitti:
Eikös kaverit yleensä järjestä ne polttarit ilman mitään kutsuja. Polttarit on vaan sellainen symbolinen viimeinen vapaa ilta kavereiden kesken.
Polttarikulttuuri on muuttunut. Ennen se oli tätä. Nyt polttarit ovat jotain massiivista ja voi olla reilustikin ennen häitä.
^omassa porukassa on kyllä paljonkin sellasia ihmisiä, jotka juhlistaa mielellään polttareita, mutta eivät odota kutsua hääjuhlaan. Osa ei edes osallistuisi vaikka saisi kutsun. Näin tämä on erilaista eri ympyröissä. :)
Nykyään on ilmeisesti tosi jees jaotella ihmisiä eri alaryhmiin, joiden mukaan juhlitaan eri porukan kanssa eri tavalla.. Onpa mennyt omituiseksi! :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli syynä on se, että olen mies, että en ole ymmärtänyt, että järjestätään polttarit ja niihis osallistumisesta saa tai joutuu vielä maksamaan, mutta häihin ei tarvitse kutsua selvä nyt tiedän sitten tämänkin. - Mutta koska uskon, että en ole ainoa tietämätön asian suhteen, niin minusta olisi ainakin reilumpaa, että polttareita järjestävä avoimesti (, kuten bestman tai kaaso) kertoisi ja muistuttaisi, että polttreita tässä nyt olisi tarkoitus viettää, mutta älköön nyt kukaan pitäkö tätä merkkinä siitä, että tulisi saamaan kutsun myöhemmin häihin. Mutta onhan se kiva kustantaa ja maksaa juhlakalulle, mitä nyt sitten ikinä polttareiden nimissä ja johdosta keksitäänkin, tai siis minä bestmaninia olen päättänyt valita ja järjestää.
Kalliimmaksihan ne häät yleensä tulee ja viihdearvokin heikompi.
En tiedä polttareista mitään, siis kutsuuko morsian henkilöt polttareihin? Olen jotenkin aina ajatellut että kaaso hoitaisi tämän.
Vierailija kirjoitti:
Minut kutsuttiin polttareihin ja luulin että saisin kutsun häihinkin, mutta toisin kävi! Morsiamella oli kaksi isompaa kaveriporukkaa, ja tästä toisesta kaveriporukasta vain minä ja eräs toinen nainen saimme kutsun polttareihin. Jo sekin oli hieman outoa, sillä tämä toinen kaveriporukka oli kutsuttu kokonaisuudessaan. Polttareiden oltua ja mentyä ja kesän lähestyessä kovaa vauhtia laitoin viestiä tälle polttareissa olleelle ystävälleni ihmetelläkseni, miten hääkutsua ei vieläkään ole tullut. Mutta hänelle se olikin tullut ajat sitten, ja häihin ilmoittautumisaikakin oli jo mennyt umpeen. Olin maksanut polttareista 100e, joten olin röyhkeä ja laitoin morsiamelle viestin, että minun kutsuni on ilmeisesti kadonnut postissa ja olen kyllä tulossa häihin. Ja mieheni myös. Että minua sapetti... Olisi edes reilusti sanonut, että ajatteli kutsua minut vain polttareihin maksumieheksi. Sain sitten kuvan kutsusta whatsappissa, ja tämän jälkeen emme ole olleet tekemisissä. Ja ei, en todellakaan hölmöillyt polttareissa, joten sen takia minua ei ainakaan jätetty kutsumatta.
Siis menittekö miehesi kanssa sinne häihin vai ette?
Mä nimittäin olisin mennyt. Syönyt paljon ja juonut myös :D
Kouluihin pitäisi saada pakolliseksi joku käytöskoulu. Moderni versio Käytöksen kultaisesta kirjasta vaan käteen kaikille.