Sain kutsun polttareihin, mutten häihin
Kieltäydyin.
Voiko näin muka tehdä? Onko muilla kokemusta? En itse kehtaisi, tulee olo että haluaa vaan maksajan polttareille. :D Senhän takia häävieraitakin (hyvin ymmärrettävästi) rajataan, että tulee kuluja.
Kommentit (66)
Olen kyllä joskus mielelläni osallistunut polttareihin, mutten häihin. Sain kutsun molempiin ja häihin en päässyt, halusin silti polttareihin. Noin päin todella kummallista, eihän noin voi tehdä!
Vierailija kirjoitti:
"Maksajaa polttareille", mitä tarkoitat?
Miksi sinun pitäisi maksaa polttareilla mistään, muista kuin omista ostoksistasi/juomista/sisäänpääsyistä?
Polttareilla on tapana maksaa sankarin kulut, tottakai. Eihän kukaan omia polttareitaan maksa. :) Ovat vapaaehtoinen hupilahja lähipiiriltä. -Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinun pitäisi maksaa polttareilla mistään, muista kuin omista ostoksistasi/juomista/sisäänpääsyistä?
Polttareilla on tapana maksaa sankarin kulut, tottakai. Eihän kukaan omia polttareitaan maksa. :) Ovat vapaaehtoinen hupilahja lähipiiriltä. -Ap
Ok kiitos. En ole ikinä ollut polttareissa tai häissä, joten ei ollut mitään tietoa moisesta tavasta.
Valitettavasti osalla on vanhemmat niin vanhan aikaisin että tatuoitu henkilö on rikollinen ja häntä ei kutsuta. Ratkaisu oli järjestää kahdet juhlat, hääjuhlat ja jatkot. Hääjuhla loppui iltakuudelta ja "nuoriso" katosi jatkoille. Jatkot olivat hääjuhlat ystävälille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillain ei ole käytöstapoja ollenkaan.. Pidän muutenkin vähän kyseenalaisena sitä, että erikseen ilmoitetaan "kutsua ei sitten ole tulossa". Tylyä hieroa tätä toisen naamaan. :D Toki joissain tilantessa ymmärrettävää, jos huomaa toisen kutsua odottavan.
Noh, minä olisin kyllä arvostanut etukäteis-ilmoitusta morsiamesta.
Sain siis kutsun polttareihin. Päivä ennen polttareita kaaso ilmoitti pahoitellen, ettei kutsua häihin ole tulossa.
Menin polttareihin, koska aika monesta asiasta oli jo ehditty sopia. Ei olisi kannattanut. Paska fiilis jäi, ei ollut ollenkaan mukavaa olla polttareissa, joissa hehkutettiin jo tulevia hääjärjestelyitäkin.
Tuossa tapauksessa toki täysin eri asia. Vähän kun huijattaisiin osallistumaan polttareihin. Polttarikutsu sisältää oletuksen hääkutsusta, eihän noinkaan voi tehdä!
Näin kuvittelin ennen minäkin.
Ja morsiamen logiikka oli mennyt jotenkin niin, että polttarikutsu on vähän kuin hyvittely häihin kutsumattomuudesta. Että ollaan kuitenkin kavereita, vaikkei niin hyviä ystäviä, että häihin tulisi kutsua. Rahasta ei käsittääkseni ollut kyse.
Enää ei olla edes kavereita.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti osalla on vanhemmat niin vanhan aikaisin että tatuoitu henkilö on rikollinen ja häntä ei kutsuta. Ratkaisu oli järjestää kahdet juhlat, hääjuhlat ja jatkot. Hääjuhla loppui iltakuudelta ja "nuoriso" katosi jatkoille. Jatkot olivat hääjuhlat ystävälille.
Aika tiukka meininki! Hääpari (liian) tottelevaisia vanhemmilleen.
Tuossa tapauksessa en loukkaantuisi jatkokutsuista, jos tilanne olisi selvästi selitetty, eikä tulisi olo että on "b-luokan" vieras. Iso riski väärinymmärryksiin kuitenkin. :) -Ap
Minut kutsuttiin polttareihin ja luulin että saisin kutsun häihinkin, mutta toisin kävi! Morsiamella oli kaksi isompaa kaveriporukkaa, ja tästä toisesta kaveriporukasta vain minä ja eräs toinen nainen saimme kutsun polttareihin. Jo sekin oli hieman outoa, sillä tämä toinen kaveriporukka oli kutsuttu kokonaisuudessaan. Polttareiden oltua ja mentyä ja kesän lähestyessä kovaa vauhtia laitoin viestiä tälle polttareissa olleelle ystävälleni ihmetelläkseni, miten hääkutsua ei vieläkään ole tullut. Mutta hänelle se olikin tullut ajat sitten, ja häihin ilmoittautumisaikakin oli jo mennyt umpeen. Olin maksanut polttareista 100e, joten olin röyhkeä ja laitoin morsiamelle viestin, että minun kutsuni on ilmeisesti kadonnut postissa ja olen kyllä tulossa häihin. Ja mieheni myös. Että minua sapetti... Olisi edes reilusti sanonut, että ajatteli kutsua minut vain polttareihin maksumieheksi. Sain sitten kuvan kutsusta whatsappissa, ja tämän jälkeen emme ole olleet tekemisissä. Ja ei, en todellakaan hölmöillyt polttareissa, joten sen takia minua ei ainakaan jätetty kutsumatta.
Itsehän lähinnä ilahtuisin jos kutsuttaisiin pelkästään polttareihin. Ei pönötystä, ei häälahjan pähkäilyä, ei tuntemattomien sukulaisten kanssa pakkoseurustelua ym.
Vierailija kirjoitti:
Minut kutsuttiin polttareihin ja luulin että saisin kutsun häihinkin, mutta toisin kävi! Morsiamella oli kaksi isompaa kaveriporukkaa, ja tästä toisesta kaveriporukasta vain minä ja eräs toinen nainen saimme kutsun polttareihin. Jo sekin oli hieman outoa, sillä tämä toinen kaveriporukka oli kutsuttu kokonaisuudessaan. Polttareiden oltua ja mentyä ja kesän lähestyessä kovaa vauhtia laitoin viestiä tälle polttareissa olleelle ystävälleni ihmetelläkseni, miten hääkutsua ei vieläkään ole tullut. Mutta hänelle se olikin tullut ajat sitten, ja häihin ilmoittautumisaikakin oli jo mennyt umpeen. Olin maksanut polttareista 100e, joten olin röyhkeä ja laitoin morsiamelle viestin, että minun kutsuni on ilmeisesti kadonnut postissa ja olen kyllä tulossa häihin. Ja mieheni myös. Että minua sapetti... Olisi edes reilusti sanonut, että ajatteli kutsua minut vain polttareihin maksumieheksi. Sain sitten kuvan kutsusta whatsappissa, ja tämän jälkeen emme ole olleet tekemisissä. Ja ei, en todellakaan hölmöillyt polttareissa, joten sen takia minua ei ainakaan jätetty kutsumatta.
Oikein tehty!!! Hyvä, että pidit puolesi. :) Mutta röyhkeää meininkiä hääparilta... -Ap
Vierailija kirjoitti:
Itsehän lähinnä ilahtuisin jos kutsuttaisiin pelkästään polttareihin. Ei pönötystä, ei häälahjan pähkäilyä, ei tuntemattomien sukulaisten kanssa pakkoseurustelua ym.
Silloin voit myöntyä polttareihin ja kieltäytyä hääkutsusta. :) Silti epäkohteliasta, ettei koko kutsua tipu. -Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin voit myöntyä polttareihin ja kieltäytyä hääkutsusta. :) Silti epäkohteliasta, ettei koko kutsua tipu. -Ap
Kuulemma hääkutsusta kieltäytyminenkin on epäkohteliasta, jos ei ole erityisen painavaa syytä.
Vierailija kirjoitti:
Eli ystävät olivat silti myös varsinaisessa hääjuhlassa ja vihkiäisissä? Mieheni hyvä ystävä meni aikoinaan naimisiin, meitä ei kutsuttu, mutta ymmärsimme sen että he halusivat ihan pienet häät. Hieman oudolta tuntui kuitenkin, että he pyysivät meiltä apua hääauton koristelussa hääpäivän...totta kai autoimme, mutta olisi ollut ihana olla osallisena myös muussa päivässä. Meidät kutsuttiin kuitenkin kuin kompromissina jatkoille.
Sama pariskunta pyysi miestäni tyttärensä kummiksi, asuimme silloin yhdessä, olimme kihloissa ja yhteiseloa oli takana n. 3,5 vuotta. Nyt 24 vuoden kuluttua olemme yhdessä edelleen. Toisin kuin pariskuntana silloin kummeiksi valitut mies ja nainen, jotka ovat eronneet ainakin parikymmentä vuotta sitten. Eräässä tilaisuudessa syksyllä lämmitti kovasti kuitenkin mieltä, kun tapasimme tämän kummitytön miehineen - tyttö esitteli meidät sulhaselleen "tässä ovat minun kummit". Eli kummi voi olla muutenkin kuin paperilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulemma hääkutsusta kieltäytyminenkin on epäkohteliasta, jos ei ole erityisen painavaa syytä.
Epäkohteliasta olisi ehkä sanoa "sori, mutta häät ei kiinnosta ollenkaan". "Pahoittelen, mutta en pääse paikalle. Onnea hääparille!" ei sen sijaan ole epäkohtelias vastaus.
Meneeköhän tämä nyt miehillä jotenkin eri lailla? Aika monesti ollut kavereiden polttareita juhlimassa niin että häihin ei ole tarvinnut mennä, enkä kyllä koskaan ole älynnyt loukkaantua eikä kukaan muukaan.
Oikeastaan olen aina ajatellut että häihin kutsutaan ketä kutsutaan, lähisukulaiset ja lähimmät ystävät ensisijaisesti, ja polttareihin mahdollisuuksien mukaan huomattavasti laajempi kaveripiiri.
Vierailija kirjoitti:
Meneeköhän tämä nyt miehillä jotenkin eri lailla? Aika monesti ollut kavereiden polttareita juhlimassa niin että häihin ei ole tarvinnut mennä, enkä kyllä koskaan ole älynnyt loukkaantua eikä kukaan muukaan.
Oikeastaan olen aina ajatellut että häihin kutsutaan ketä kutsutaan, lähisukulaiset ja lähimmät ystävät ensisijaisesti, ja polttareihin mahdollisuuksien mukaan huomattavasti laajempi kaveripiiri.
Kuulostaa korvaani hyvin erikoiselta, joten menee varmaan eri tavalla?
Vierailija kirjoitti:
Minä käsitän asian aivan toisin päin. Häihin kutsuttavista vain osa kutsutaan polttareihin. Ne lähimmät. Onko tämä sukupuoli, vai muu ero, sitä en tiedä. Tuollaisesta en ole ikinä kuullut!
-AP
Kuvittelisin, että hääkutsut on siinä vaiheessa lähetetty kun polttarit on.
Ja toinen onko morsian joku polttareihin kutsuja?
Vierailija kirjoitti:
Morsian kysyi minulta, että haluaisi minut polttareihin kutsuttaviin, vaikkei hääkutsua tule. -Ap
Vierailija kirjoitti:
Morsian yleensä ilmoittaa kaasolle, ketä haluaa polttareihin. Kaaso pistää pystyyn ideariihen näiden listattujen kanssa.