Kuinka paljon ärsyttää veronmaksajaa? Ollaan asuttu miehen kanssa 3 vuotta yhdessä, nostetaan täydet tuet ja käteen jää joka kuukausi 1000e käyttörahaa.
Mahdollistako? Asutaan pienellä paikkakunnalla keskisuomessa, mies ei virallisesti kirjoilla tässä vaan saa asumistukea asuntoon joka on purettu jo aikapäiviä sitten, eli kahdet asumistuet jonka jälkeen käyttöön jää niistä 150e/kk. Lisäksi molemmilla työmarkkinatuet n.500e/kk yhteensä n.1000e ja minulla joskus tt-tuki. Miehen ei kannata hakea tt-tukea sillä olematon asunto paljatuisi. Miksi hakisimme töihin? Matkaillaan, syödään hyvin, rahaa jää säästöön ja elämme onnellisesti. Suomi on todellakin hyvinvointivaltio.
Kommentit (113)
Ans olla, kun Kela pyytää mieheltä sen talonkirjaotteen. Joko tämä asia muuten käsiteltiin? Voipi olla, että aiheetta maksettujen tukien takaisinmaksuohjelma ei ole kovin joustava ja tonni kuussa on sen jälkeen hupaa...
Mutta muutoin: itse en niin perusta tuosta tienaamisesta. Älkää ymmärtäkö väärin, kyllä minullakin rahalle on käyttöä. Minä kuitenkin pidän enemmän vapaa-ajasta kuin työstä, joten teen lyhyttä päivää ja keikkahommia. Asun verrattain edullisesti laitakaupungilla, minulla ei ole autoa, matkailen aika vähän vaikka sellaiseen olisi taloudelliset mahdollisuudet kyllä. Joinakin kesinä minulla on ollut prätkä, mutta ei sekään mikään pakonomainen tarve ole.
Rakastan sitä, että saan lukea kirjoja ja kirjoittaa omia juttujani. Tykkään kuljeskella luonnossa tai ihmisten ilmoilla. Käytän aikaani vanhojen sukulaisteni auttamiseen - milloin enemmän, milloin vähemmän, mutta aina saa soittaa minulle, jos avun tarvetta on. Yleensä saan järjestettyä piakkoin jonkin arkipäivänkin vapaaksi. Valokuvaan ja pidän pieniä näyttelyitä parin kaverin kanssa. Eivät ne mitään huimia taidetilaisuuksia ole, mutta aina joskus joku saa niistä hyvää mieltä. En oikein ymmärrä, miksi raataisin sellaisen takia, mitä en halua. Jos jollakulla on varaa hienoon taloon, niin okei. Ei se ole minulta pois. Jos joku haluaa kerskailla, sekin passaa: he tuntevat ihmisarvonsa olevan kiinni saavuttamisesta ja toisten ihmisten ohittamisesta. Se on heille arvokasta. Saa kerskua, kunhan ei tule suorastaan soittamaan suutaan.
Minä menen työhöni ihan mielelläni. Joskus päivä on vain kolme tuntia, toisinaan kyllä venyy ohi sen tavallisen kahdeksan tunnin - harvoin tosin. Joka kerta, kun lähden töistä, olen kuitenkin iloinen, että saan taas viettää omaa aikaani, johon ei kuulu suorittaminen, kilpailu tai tavoittelu omien voimavarojeni ylärajoilla. Olen minä sitäkin elämää aikanaan elänyt. Mitään siitä ei jäänyt käteen, ei lopulta edes omaisuutta. Näin on paljon parempi, kun kuitenkin saan ja voin kantaa itse päävastuun elämästäni.
Vierailija kirjoitti:
Ans olla, kun Kela pyytää mieheltä sen talonkirjaotteen. Joko tämä asia muuten käsiteltiin? Voipi olla, että aiheetta maksettujen tukien takaisinmaksuohjelma ei ole kovin joustava ja tonni kuussa on sen jälkeen hupaa...
Mutta muutoin: itse en niin perusta tuosta tienaamisesta. Älkää ymmärtäkö väärin, kyllä minullakin rahalle on käyttöä. Minä kuitenkin pidän enemmän vapaa-ajasta kuin työstä, joten teen lyhyttä päivää ja keikkahommia. Asun verrattain edullisesti laitakaupungilla, minulla ei ole autoa, matkailen aika vähän vaikka sellaiseen olisi taloudelliset mahdollisuudet kyllä. Joinakin kesinä minulla on ollut prätkä, mutta ei sekään mikään pakonomainen tarve ole.
Rakastan sitä, että saan lukea kirjoja ja kirjoittaa omia juttujani. Tykkään kuljeskella luonnossa tai ihmisten ilmoilla. Käytän aikaani vanhojen sukulaisteni auttamiseen - milloin enemmän, milloin vähemmän, mutta aina saa soittaa minulle, jos avun tarvetta on. Yleensä saan järjestettyä piakkoin jonkin arkipäivänkin vapaaksi. Valokuvaan ja pidän pieniä näyttelyitä parin kaverin kanssa. Eivät ne mitään huimia taidetilaisuuksia ole, mutta aina joskus joku saa niistä hyvää mieltä. En oikein ymmärrä, miksi raataisin sellaisen takia, mitä en halua. Jos jollakulla on varaa hienoon taloon, niin okei. Ei se ole minulta pois. Jos joku haluaa kerskailla, sekin passaa: he tuntevat ihmisarvonsa olevan kiinni saavuttamisesta ja toisten ihmisten ohittamisesta. Se on heille arvokasta. Saa kerskua, kunhan ei tule suorastaan soittamaan suutaan.
Minä menen työhöni ihan mielelläni. Joskus päivä on vain kolme tuntia, toisinaan kyllä venyy ohi sen tavallisen kahdeksan tunnin - harvoin tosin. Joka kerta, kun lähden töistä, olen kuitenkin iloinen, että saan taas viettää omaa aikaani, johon ei kuulu suorittaminen, kilpailu tai tavoittelu omien voimavarojeni ylärajoilla. Olen minä sitäkin elämää aikanaan elänyt. Mitään siitä ei jäänyt käteen, ei lopulta edes omaisuutta. Näin on paljon parempi, kun kuitenkin saan ja voin kantaa itse päävastuun elämästäni.
Ymmärrän sinua, olin itsekin aiemmin hyväpalkkaisessa työssä kunnes firma meni nurin. Nykyisin arvostan elämää ja vapaa-aikaa enemmän kun rahaa/valtaa. Oma aika on tärkeää. Kukaan ei ehkä tajunnut tässä keskustelun aloituksessa pointtiani joka oli että "kuinka helppoa on nykyisin elää vain tukien varassa". Ja siitä huolimatta pärjätä hyvin ja olla onnellinen. Suomen valtioahan tämän kaiken mahdollistaa, joten miksi emme käyttäisi sitä hyväksi? Toiset nauttii persehiessä työnteosta ja toiset ei, helppoa. Ap
Ei kyllä ärsytä, harmi jos saisitte vielä vähemmän avustusta jos olisitte rehellisiä. Hienoa, että osaatte elää säästäväisesti, meillä menee varmaan yli 1000 kuussa helpostikkin (en ole koskaan laskenut).
Semmonen rölli tälle päivälle!
Että Kelalta asumistukea purettuun asuntoon :D
Jos joku todella olisi niin tyhmä että edes yrittäisi mitään noin idioottimaista, niin on todellakin tarpeeksi tyhmä tehdäkseen jotain noin urpoa, sillä tuosta jää 100% varmasti kiinni ja kela perii maksetut tuet korkoineen takaisin.
Minä en ainakaan uskaltaisi.
Vierailija kirjoitti:
Jos joku todella olisi niin tyhmä että edes yrittäisi mitään noin idioottimaista, niin on todellakin tarpeeksi tyhmä tehdäkseen jotain noin urpoa, sillä tuosta jää 100% varmasti kiinni ja kela perii maksetut tuet korkoineen takaisin.
No, usko tai älä niin vastikään meni miehellä asumistuen uusintatarkastus läpi, kuten myös aiempina vuosina. Ap
Kai teidänkin rahoista veroa menee. Miksi ärsyttäisi? Mulla on maailman ihanin työpaikka <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, usko tai älä niin vastikään meni miehellä asumistuen uusintatarkastus läpi, kuten myös aiempina vuosina. Ap
Ilmainen neuvo: lopettakaa hyvän sään aikana niin ehkä ette jää kiinni. Tosin sekään ei mitään takaa tässä vaiheessa. Parempi olisi jos tunnustaisitte, sillä silloin olette tehneet yhteistyötä ja se saatetaan ottaa huomioon. Jos jäätte kiinni myöhemmin, niin kaikki peritään takautuvasti ja korkojen kera!
Rikoshan tässä on kuitenkin kyseessä ja senhän te tiedätte kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmainen neuvo: lopettakaa hyvän sään aikana niin ehkä ette jää kiinni. Tosin sekään ei mitään takaa tässä vaiheessa. Parempi olisi jos tunnustaisitte, sillä silloin olette tehneet yhteistyötä ja se saatetaan ottaa huomioon. Jos jäätte kiinni myöhemmin, niin kaikki peritään takautuvasti ja korkojen kera!
Rikoshan tässä on kuitenkin kyseessä ja senhän te tiedätte kyllä.
Ei kannata, helpompi näin. Ap
Kelan takaisinperintä on selkeästi selitetty heidän nettisivuillaan, joten joko ulosotto (ei haittaa). Vähintääkin tuloista jää suojaosuus käteen joten ei merkitystä meille. Ap
Vierailija kirjoitti:
Jos olet vähän tyytyväinen, niin mikäs siinä. Toisaalta voi olla, että et juuri paremmasta tiedä. Ja vastaus kysymykseesi, ei ärsytä. Eihän tilanteessanne ole mitään kahdehdittavaa. Kyllä mieluummin teen antoisaa ja mielenkiintoista työtä ja tienaan "pikkuisen" enemmän käyttörahaa kuin tonnin kuussa. Mutta jokainen tyylillään.
Aiemmin en ollut, silloin kun olin palkkatyössä. Nykyisin olen enemmän kuin tyytyväinen elämääni. Töissä ollessa jäi paljon vähemmän rahaa käyttöön n. 800e/kk netto. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet vähän tyytyväinen, niin mikäs siinä. Toisaalta voi olla, että et juuri paremmasta tiedä. Ja vastaus kysymykseesi, ei ärsytä. Eihän tilanteessanne ole mitään kahdehdittavaa. Kyllä mieluummin teen antoisaa ja mielenkiintoista työtä ja tienaan "pikkuisen" enemmän käyttörahaa kuin tonnin kuussa. Mutta jokainen tyylillään.
Aiemmin en ollut, silloin kun olin palkkatyössä. Nykyisin olen enemmän kuin tyytyväinen elämääni. Töissä ollessa jäi paljon vähemmän rahaa käyttöön n. 800e/kk netto. Ap
Tässä minä en ihmettele muuta kuin tarvettasi kysyä, että kuinka paljon ärsyttää veronmaksajaa. Mitä koet saavasi sillä, että se jotain ärsyttäisi?
Minusta on hyvä vain, että työmarkkinoilta on pois sellaiset, jotka ei halua tehdä töitä. Työhalukkaista kyllä löytyy ja sellaisen otan mieluummin työkaveriksi. Valinta on teidän ja jos 1000 euroa kahteen pekkaan riittää teille elämiseen, niin sehän on vallan mainiota.
Kyllä jo 80-luvulla jotkut tuttuni tekivät sitä, että elivät muka eri osoitteissa ja saivat tukia, mutta asuivatkin yhdessä, koska oli lapsi. Ei se ärsyttänyt silloinkaan. Jossain vaiheessa heistä kukin kyllästyi siihen kituuttamiseen ja valehtelemiseen ja pelkäämiseen, että joku ärsyttää. Lapsen myötäkin tuli menoja, joten opiskelu ammattiin alkoi maistumaan.
Mutta jos te meinaatte koko elämänne elää näin, niin eipä se minulta ole pois. Mutta ihan kuin oikein ilakoisit sillä, että jotakuta ärsyttää. Sitä en ymmärrä. Kyllä työttömät aktiivimallin mukaan joutuvat melkoiseen myllytykseen hakemusten tekemisineen ja kaikenaisine aktiivisuustoimineen. Sekin tulee teille vielä eteen.
Ja toki saatte jonkinlaisen takuueläkkeen aikanaan. Mutta että jaksaisi elää 60-70 vuotta tuolla tavalla vaatii jo luonteenlujuutta. Hyvä, että olette tyytyväisiä. Paljon on ihmisiä, jotka ovat ahdistuneita työttömyydestään.
Mutta liekö sitten olettekaan niin onnellisia, kun on tarvetta yrittää nostaa itseään esille, että ärsyttääkö teitä veronmaksajia, ähäkutti, mepä huijataan yhteiskuntaa. Oikeasti onnellisella ihmisellä ei ole sellaiseen tarvetta
ennemmin niitä työhaluisia työttömiä pitäisi ärsyttää. Teidälaistenne vuoksi HE kärsivät syyttömänä ja kiristyksiä tulossa entisestään. Minua ei niinkään. Siirrän pääomiani kiihtyvällä tahdilla ulkomaille, ja samalla nautin suuremmista pääomatuloista kuukausittain kuin te yhteensä. Veroakin maksan näistä tuloista Suomeen vain 10,5 %...
Suomessa kylläkään vain murha ei vanhene koskaan. Kaikki muut rikokset vanhenevat, jopa tappokin.