Kuinka paljon ärsyttää veronmaksajaa? Ollaan asuttu miehen kanssa 3 vuotta yhdessä, nostetaan täydet tuet ja käteen jää joka kuukausi 1000e käyttörahaa.
Mahdollistako? Asutaan pienellä paikkakunnalla keskisuomessa, mies ei virallisesti kirjoilla tässä vaan saa asumistukea asuntoon joka on purettu jo aikapäiviä sitten, eli kahdet asumistuet jonka jälkeen käyttöön jää niistä 150e/kk. Lisäksi molemmilla työmarkkinatuet n.500e/kk yhteensä n.1000e ja minulla joskus tt-tuki. Miehen ei kannata hakea tt-tukea sillä olematon asunto paljatuisi. Miksi hakisimme töihin? Matkaillaan, syödään hyvin, rahaa jää säästöön ja elämme onnellisesti. Suomi on todellakin hyvinvointivaltio.
Kommentit (113)
Mina kiitta suomi, kela anta aina raha, ei työ pakko. antoi uusi iphone, uusi hammas. Asunto uusi sohva. kiitos kela toivoo ali
Eipä kyllä harmita, eikä käy kateeksi. Asumme omakotitalossa ja meillä on kaksi autoa pihassa. Kaikki maksettu. Lapset muuttaneet jo omilleen. Joka kuukausi siirtyy säästöön vähintään 1000 euroa, vaikka emme elämisessä pihistele.
En kyllä suostuisi elämään tuollaista elämää, että kykkisin työttömänä miehen kanssa yksiössä ja pitäisi tulla toimeen tonnilla kuussa.
Vierailija kirjoitti:
1000 eurolla kuussa matkailette ja syötte hyvin ? EPÄILEN. Ellei sitten matkat kohdistu johonkin Viroon tai Ruotsiin. Voi eläkeiässä vähän ketuttaa pieni eläke ja se että joudutte maksamaan valtiolle tuet takaisin koska tuo petos tulee ihan varmasti jossain vaiheessa ilmi. Toivottavasti ette harkitse lapsia.
Pidetään tätä asuntoa suomessa "kotina", otetaan halvat lennot johonkin ja vuokrataan asunto 200-300e/kk vuokralla. Elinkustannukset edulliset ja nautitaan elämästä silloin. Hetkeksi suomeen käymään ja takaisin ulkomaille, ei vaikeaa? Ap
Oletpa huonosti asiat hoitanut, jos vaan 1000 euroa jää käteen. Kelan minimityömarkkinatuki on jo sen 500e eli siitä tulee tuo 1000 euroa. Sitten sinä tietysti voit hakea toimeentulotuen, jolloin toimeentulotuki ja asumistuki kattaa sinun vuokran. Työmarkkinatuki on perusosan verran jä jää sinulle. Eli teillä pitäisi minun laskujen mukaan jäädä 1000 euroa + miehen asumistuki.
Mutta petoshan tuo on ja tulee varmasti ilmi. Melkoiset korvaukset joudutte maksamaan. Mihin osoitteeseen se Kelan asumistukipäätös menee, jos talo on purettu? Tuosta jää kiinni, jos päätökset palautuu.
Mutta tarina ei tainnut olla todenperäinen, koska käteen pitäisi jäädä enemmän kuin 1000 euroa tuolla keinolla.
Ja ei harmita, koska työssäkäyvällä pariskunnalla jää paljon enemmän kuin tuo 1000 euroa käteen kuukaudessa. 1000e on todella pieni summa.
Vähän luulen, että me veronmaksajat naureskellaan enemmän sitten eläkkeellä... Pelkällä kansaneläkkeellä usein hymy hyytyy ;).
Vierailija kirjoitti:
Tämä on tietysti provo, mutta kyllä tällaisiakin yhteiskunnan etuja väärin käyttäjiä on. Ihmetyttää jos ei omatunto kolkuta kun nekin rahat kuuluisivat jollekin jolla todellinen tarve.
Tämä ei ole provo, vaan totta. Itse kävin aiemmin töissä, mutta firma lopetti joten jäin työttömäksi. Sen takia ihmettelenkin että miten tämä on mahdollista näin helposti. Sitä en ihmettele miksei ihmiset halua töihin kun on näin helppoa tulla toimeen. Ap
Tällaiset huijarit pilaavat todellisten avuntarvitsijoiden maineen. Kaikki tukea saavat eivät ole rikollisia kuten ap.
Vierailija kirjoitti:
Niin, tälläista on mukava lukea kun on pienipalkkaisessa työssä ja käteen jää maksujen jälkeen 400e/kk
Riippuen "maksuista" myös pienipalkkainen voi saada asumistukea, toimeentulotukea, sähkölaskutukea ja lääketukea. Laske omat tulosi ja menosi ja katso saatko + 90 euroa Kelalta vai paljonko yksinasuvan/aikuisen osuus onkaan.
Vierailija kirjoitti:
Tyypillisiä työttömiä vapaaratsastaja. No teitä on Suomessa lähes puoli miljoonaa
Niputitkohan nyt kaikki työttömät samaan nivaskaan?
Olen kohta 60 vuotta täyttävä ja sairas. Eläkkeelle ei päästetä. Miten neuvoisit minua? Olettaisin, että sulla jotain ratkaisua on, kun noin itsevarmana viisaita haastelet.
Vierailija kirjoitti:
Oletpa huonosti asiat hoitanut, jos vaan 1000 euroa jää käteen. Kelan minimityömarkkinatuki on jo sen 500e eli siitä tulee tuo 1000 euroa. Sitten sinä tietysti voit hakea toimeentulotuen, jolloin toimeentulotuki ja asumistuki kattaa sinun vuokran. Työmarkkinatuki on perusosan verran jä jää sinulle. Eli teillä pitäisi minun laskujen mukaan jäädä 1000 euroa + miehen asumistuki.
Mutta petoshan tuo on ja tulee varmasti ilmi. Melkoiset korvaukset joudutte maksamaan. Mihin osoitteeseen se Kelan asumistukipäätös menee, jos talo on purettu? Tuosta jää kiinni, jos päätökset palautuu.
Mutta tarina ei tainnut olla todenperäinen, koska käteen pitäisi jäädä enemmän kuin 1000 euroa tuolla keinolla.
Ja ei harmita, koska työssäkäyvällä pariskunnalla jää paljon enemmän kuin tuo 1000 euroa käteen kuukaudessa. 1000e on todella pieni summa.
Laitoinkin aloitukseen n. summat. Lue uudelleen. asumistuista n.150e "ylimääräistä" koska kahdet asumistuet, lisäksi molempien työttömyyskorvaukset ja minulle sillointällöin tt-tuki. Luetunymmärtämistä nyt vähän. Ap
Vierailija kirjoitti:
Tonni kahdelle ihmiselle? Oikeastiko sillä tulee toimeen? Ok, hyvä niin. Meillä menee yli kolme tonnia ihan peruselämiseen. Mutta käymme töissä, sekin maksaa esim. matkat ja lounaat.
Ei saa tonnia
Yksin asuva, lapseton497,29
Yhteistaloudessa asuva yli 18-vuotias (85% yksin asuvan perusosasta)422,70
Ei tolla 500€ henkeä kohden suuria tehdä jos teillä on vielä auto. Mulla jää laskujen jälkeen 350€ käteen mutta toisaalta kun lyhennän lainaa se on säästöä. En ole kateellinen teille vaan näen suurimmaksi ongelmakseni että palkkani on surkea. Ei tämä mitään jos olisi 20v mutta kun olet 38v niin ei hymyilytä.
Ei haittaa yhtään noin pienet rahat. Nauttikaa niistä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on tietysti provo, mutta kyllä tällaisiakin yhteiskunnan etuja väärin käyttäjiä on. Ihmetyttää jos ei omatunto kolkuta kun nekin rahat kuuluisivat jollekin jolla todellinen tarve.
No eihän niillä kolkuta omatunto edes ruokajaossa vaan törkeästi hakevat ruoat nälkäisten edestä. Ruoka jaetaan hakijoiden kesken ja mitä enemmän turhahakijoita niin sen vähemmän oikeasti tarvitsevat saavat.
Vierailija kirjoitti:
Mistä ap keksi, että purettuun taloon/asuntoon saa asumistukea? Maistraatti ei anna osoitetta, jos tontilla ei ole asuinkelpoista rakennusta.
Mies sai siihen asumistukea jo neljä vuotta aiemmin. Kelan vuositarkastus menee läpi muutamalla klikkauksella, esim. viime marraskuussa (2018) jatkui asumistuki vuodella eteenpäin. En tiedä miksei Kelassa ole tajunneet aiemmin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1000 eurolla kuussa matkailette ja syötte hyvin ? EPÄILEN. Ellei sitten matkat kohdistu johonkin Viroon tai Ruotsiin. Voi eläkeiässä vähän ketuttaa pieni eläke ja se että joudutte maksamaan valtiolle tuet takaisin koska tuo petos tulee ihan varmasti jossain vaiheessa ilmi. Toivottavasti ette harkitse lapsia.
Pidetään tätä asuntoa suomessa "kotina", otetaan halvat lennot johonkin ja vuokrataan asunto 200-300e/kk vuokralla. Elinkustannukset edulliset ja nautitaan elämästä silloin. Hetkeksi suomeen käymään ja takaisin ulkomaille, ei vaikeaa? Ap
No aika paljon saatte silti kituuttaa kun moniin paikkoihin missä elintaso on huomattavasti matalempi kuin Suomessa niin yhdensuuntainen lentolippu maksaa useamman sataeuroa, siihen päälle vielä toinen aikuinen ja paluuliput tietysti. Ellette tosiaan sinne Viroon matkusta.
Miksi harmittaisi? Jokainen elää omien arvojensa mukaisesti. Minun arvoihini kuuluu rehellisyys ja vastuunkanto. Sinulla on jotkut muut arvot.
Vierailija kirjoitti:
Ei tolla 500€ henkeä kohden suuria tehdä jos teillä on vielä auto. Mulla jää laskujen jälkeen 350€ käteen mutta toisaalta kun lyhennän lainaa se on säästöä. En ole kateellinen teille vaan näen suurimmaksi ongelmakseni että palkkani on surkea. Ei tämä mitään jos olisi 20v mutta kun olet 38v niin ei hymyilytä.
Ei ole autoa, vuokran lisäksi kuluna ainoastaan yksi puhelinliittymä jossa hyvä netti. Vihataan miehen kanssa luurtissa roikkuvia ihmisiä joten meillä tuo yksi puhelin toimii vallan mainiosti. :) Ap
Eli teillä jäi koulut käymättä ja nyt toimitatte tyhjää? Pitäisikö kateellinen olla? :D