Ero -> yhteishuoltajuus. Voiko isä viedä lapset ilman lupaani reissulle?
Lasten isän vanhemmilla on mökki 300 km:n päässä. Mökki on jyrkällä kalliotontilla ja n. 15 metrin päässä mökistä on iso, syvä suolampi, jonka vesi on ihan tummaa. (Tähän lampeen lasten serkku meinasi hukkua pari kesää sitten, veden alle vajonnutta lasta on vaikea havaita tumman veden vuoksi.) Laiturissakaan ei ole mitään kaiteita. Mökillä on käärmeitä, susia ja karhuja, koska mökki sijaitsee itärajan tuntumassa.
Isovanhemmat ovat vähän " höppänöitä" , useampaan kertaan ovat lähteneet esim. ulos lapsen kanssa, mutta hetkenpäästä eivät olekkaan enää muistaneet katsoa lapsen perään.
Minua hirvittää päästää lapsia tänne mökille ja tiedän, että kesällä isovanhemmat suorastaan vaativat saada lapsia mukaansa sinne. Isänkään arvostelukykyyn tässä asiassa en luota, varmasti on sitä mieltä, että lapset voivat reissuun lähteä.
Onko siis minun sanalla painoa tähän asiaan, vai voiko mies viedä lapset ilman lupaani kun meillä tulee olemaan yhteishuoltajuus?
Lapset ovat 3,5 v ja 1 v.
Kommentit (25)
Mökille he voivat mennä enemmän kuin mielellään, oma aika sopii kyllä minulle. Kunhan vain paikka on turvallinen ilman ylimääräisiä riskejä. Tällainen mökki olisi kyllä isoisovanhemmilla, ei edes järveä lähellä, mutta en edes viitsi ehdottaa, sillä eivät varmasti sinne lähde :(
-ylisuojelevainen ap
Ette tiedä paikkaa tarkkaan, mutta en todellakaan itse päästä lapsiani, eikä ole lasten serkutkaan olleet mökillä ilman äitiä matkassa. Eikä lapset sinne lähde jos voin asian estää. Piste.
Pitäisikö lapset oikein sysätä vaaroihin? Jos lapset on tehnyt niin niitä pitää suojellakin. Tässä maailmassa EI VOI kasvattaa ketään pumpulissa. Äidin (ja muidenkin) tehtävä on huolehtia että lapset pysyvät hengissä ja mahdollisimman pienin tapaturmin. Lapsia tippuu kaivoihinkin ja kuolee, ei liene tarvitse kysyä millaisien vanhempien lapsi on kyseessä, sillä ne on varmasti " eihän täällä ennenkään ole mitään tapahtunut" -ihmisiä.
Vaikka mies lapsia rakastaakin, hän ei yksinkertaisesti muista tai osaa vahtia lapsia. Hän ei tajua että vilkasta kaksivuotiasta ei voi jättää yksin pihalle kun menee autotalliin tai että vauvaa ei voi jättää kylpyammeeseen siksi aikaa että käy yhtäkkiä soittamassa toisessa huoneessa.
Hän ei tarkoita pahaa, mutta ei yksinkertaisesti tajua kuinka monta kertaa on lähestulkoon aiheuttanut lapsensa kuoleman/vammautumisen/katoamisen! Ja tämä ei ole mitään ylihysteeristä kuvitelmaa, vaan ihan todellista elämää. Lapsi on mm. tippunut päälleen, kadonnut, loukannut itsensä esille jätettyihin työkaluihin, rikkonut lasin päälleen, melkein syönyt myrkyllistä pesuainetta, laittanut sirkelin päälle yksinään...
En yksinkertaisesti voi kuvitella tilannetta että jättäisin lapset isän kanssa kahdestaan.
Mies vähät välittää turvallisuusmääräyksistä (mm. turvavyöt, ohjeet myrkyllisten aineitten säilytyksestä, pyöräilykypärät jne) ja uskoo että lapset pärjäävät aina. Tähän asti ovat pärjänneet koska minä olen aina ehtinyt puuttua tilanteeseen, mutta mitä tapahtuisi jos he olisivat viikottain isän kanssa keskenään? Mies on helposti myös kavereittensa vietävissä eikä osaa sanoa vanhemmilleen vastaan. (Kerran koiranpentumme meinasi jäätyä pihalle kun mies lähti talvella kesken ulkoiluttamisen kaljalle kaverinsa kanssa ja toisen kerran anoppi tahtoi viedä lapset katsomaan luuta syövää koiraa aitaukseen vaikka olin sen nimenomaan kieltänyt koska koira on silloin agressiivinen eikä mies sanonut äidilleen vastaan vaikka tämä tietoisesti meni ärsyttämään koiraa!)
Tulipa pitkä selostus, mutta pointtina oli että ymmärrän valitettavasti mitä ap tarkoittaa ja halusin huomauttaa teille hysteeriseksi haukkuneille että kaikki eivät todellakaan osaa hoitaa lapsia ja aina ei ole äidissä vika!
Paitsi ulkomailla. Maasta ei saa viedä ilman lupaasi.
lapset " hengenvaarassa" tuolla mökillä... Harvoissa laitureissa esim. on kaiteita ymv. eli mielestäni ap. ylireagoi...
Tai jätitkö ehkä jotain kertomatta, tuleeko miehen uusi naisystävä mökille? Tai haluatko ehkä vain estää isää ja lapsia pitämästä hauskaa, sillä mökkielämähän on lapsista mielettömän hauskaa!:) ..Ehkä sinua sapettaa kun lapset siemuissaan palaavat mökiltä, ja ovat pitäneet isänsä kanssa hauskaa viikon, eivätkä sinun kanssasi...?