Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ymmärrän että ihmiset ovat antaneet monelle mäelle nimeksi Vaara koska ne ovat olleet erittäin vaarallisia paikkoja, mutta mitä sitten tarkoittaa Vaara ja mistä se tulee?

Vierailija
25.07.2022 |

Monet mäet on nimetty Vaaroiksi, koska entisaiakaiset suomalaiset pitivät niäitä mäkiä erittäin vaarallisina paikkoina ja Vaara-nimen tarkoitus oli olla varoitus muille ihmisille että sinne ei kannata mennä tai joutuu vaaraan. Mutta osa suomalaisista mäistä on sitten puolestaan nimetty Vaaroiksi ja ihmettelen, että mitä tuo Vaaru sitten oikein tarkoittaa miksi näille kukkuloille on annettu sellainen nimi ja mistä se Vaaru -nimi oikein tulee. Kiitos jos osaatte auttaa ja kertoa.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetellyt itse sitä, että jos joku asuinalue on niityllä, se ei ole niitty vaan niittU.

Esim vaikka palovaaranniittu.

Mikä hiton NIITTU?!

Vierailija
2/19 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaaru on murteellinen mäenkielen sana tyynynpäälliselle eli tyyniliinalle, ei siis mikään mäki tai kukkula eikä yksikään mäki ei kanna Suomessa nimeä Vaaru.

https://meankielensanakirja.com/fi/?search=vaaru&la=me

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaara on Itä-ja Pohjois-Suomen korkeista mäistä käytetty nimitys.

Se ei viittaa vaarallisuuteen.

Vierailija
4/19 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaara on Itä-ja Pohjois-Suomen korkeista mäistä käytetty nimitys.

Se ei viittaa vaarallisuuteen.

Mutta niiden Itä-ja Pohjois-Suomen kukkuloiden ja mäkien Vaara -nimi tulee siitä että niitä on pidetty vaarallisina seutuina joissa joutuu vaaraan jos sinne menee?

Vierailija
5/19 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sana vaara (maaston kohouman merkityksessä) kuuluu vanhastaan suomen kielen itäisiin murteisiin, ja sitä muistuttaa läheisesti karjalan kielen sana voara. Sana on sukua, joskaan ei välitöntä, (länsi)suomalaiselle sanalle vuori. Vaara on ilmeisesti lainaa saamelaiskielistä siinä, missä vuori on suomessa omaperäinen. Molemmat sanat kuitenkin pohjautuvat samaan kantasanaan, joka on omaperäinen suomensukuisissa kielissä

Vierailija
6/19 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

jyrkänne

Vierailija
7/19 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainatttu ruotsista, (fara,)

Vierailija
8/19 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai ne vaarat mitään vaarallisia paikkoja olleet, kun kylätkin tehtiin sinne, jotta erikoisoperoijan lähestymisen saattoi nähdä kauempaa. Koli on ainoa, jonka henkiä piti lepytellä Kolin loitsulla, jos siellä sattui kulkemaan.

Vierailija
9/19 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmät ihmiset esittävät kysymyksiä toisille, opettajille ja jne, kun taas oikeasti viisaat käyttävät Googlea eivätkä kysy koskaan.

Vierailija
10/19 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäki on mäki ja kukkula on kukkula ja englanniksi hill. Ja en ole koskaan kuullut, että kukaan kutsuisi mäkiä ja kukkuloita vaaruiksi tai vaaroiksi vaan kaikki kyllä puhuu ihan mäistä ja kukkuloista. Jossain paikannimessä saattaa joskus esiintyä joku Vaara mäen nimenä, mutta ihan paikallisetkin sanoo sitä yleensä mäeksi ilman erisnimeä.

Vierailija
11/19 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mäki on mäki ja kukkula on kukkula ja englanniksi hill. Ja en ole koskaan kuullut, että kukaan kutsuisi mäkiä ja kukkuloita vaaruiksi tai vaaroiksi vaan kaikki kyllä puhuu ihan mäistä ja kukkuloista. Jossain paikannimessä saattaa joskus esiintyä joku Vaara mäen nimenä, mutta ihan paikallisetkin sanoo sitä yleensä mäeksi ilman erisnimeä.

Muistan kun olin lapsi 90-luvulla jotkut vanhat ihmiset käyttivät tuota sanaa. Sen jälkeen en ole kuullut.

Vierailija
12/19 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaara = danger, vaarallinen paikka, josta suomen kielessä muovautunut "tankero".

Nykykielessä edelleen muovautunut esim. Outakero, Pahtakero, Santakero ja Takakero.

Vierailija
13/19 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaaru on murteellinen mäenkielen sana tyynynpäälliselle eli tyyniliinalle, ei siis mikään mäki tai kukkula eikä yksikään mäki ei kanna Suomessa nimeä Vaaru.

https://meankielensanakirja.com/fi/?search=vaaru&la=me

Vaaruvuori Jyväskylässä

Vierailija
14/19 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyhmät ihmiset esittävät kysymyksiä toisille, opettajille ja jne, kun taas oikeasti viisaat käyttävät Googlea eivätkä kysy koskaan.

Ootko mun isä ? Kiitos kun et koskaan opettanut mulle mitään oikeasti tärkeää vaan öyhötit aina jotain hulluja juttuja ja sait mut tuntemaan itseni idiootiksi, jos en lapsena ymmärtänyt jotain ja kysyin sinulta. Kiitos kun sait minut pelkäämään kysymistä ja näin ollen en osaa edelleenkään pyytää keneltäkään apua enkä uskalla kysyä mitään kun takaraivooni on iskostettu ajatus, että toinen saa raivokohtauksen siitä ja haluaa häpäistä minut kun kyselen enkä itse ota selvää.

Tajuatko miten vammainen olet ? Et edes ole sen paremmin elämässä itse pärjännyt.

Lapset oppii parhaiten esimerkkien avulla. "Tee niinkuin minä sanon eikä niinkuin minä teen" - on maailman paskin kasvatusmetodi.

Vierailija
15/19 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ootko mun isä ? Kiitos kun et koskaan opettanut mulle mitään oikeasti tärkeää vaan öyhötit aina jotain hulluja juttuja ja sait mut tuntemaan itseni idiootiksi, jos en lapsena ymmärtänyt jotain ja kysyin sinulta. Kiitos kun sait minut pelkäämään kysymistä ja näin ollen en osaa edelleenkään pyytää keneltäkään apua enkä uskalla kysyä mitään kun takaraivooni on iskostettu ajatus, että toinen saa raivokohtauksen siitä ja haluaa häpäistä minut kun kyselen enkä itse ota selvää.

Tajuatko miten vammainen olet ? Et edes ole sen paremmin elämässä itse pärjännyt.

Lapset oppii parhaiten esimerkkien avulla. "Tee niinkuin minä sanon eikä niinkuin minä teen" - on maailman paskin kasvatusmetodi.

Sitten on niitäkin jotka loukkaantuvat ja suuttuvat jos vähän yrittää neuvoa.

Vierailija
16/19 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaara on myös pohjoisessa esiintyvä sukunimi.  Rovaniemellä 1980 kadonnut Merja Vaara tulee mieleen.

Vierailija
17/19 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaara tarkoittaa korkeaa kukkulaa, jonka laella kasvaa metsää. Erotuksena tunturille jonka laki on aina paljasta kivikkoa.

Vierailija
18/19 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaaru ei ole mikään sana eikä nimi. Opettele suomea.

Vierailija
19/19 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaaru ei ole mikään sana eikä nimi. Opettele suomea.

Johan tuolla oli annettu selitys, mitä vaaru tarkoittaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yhdeksän