Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minulle kettuillaan yhdistelmäsukunimestä

Hankkikaa elämä
26.02.2019 |

Menin noin viisi vuotta sitten naimisiin ja otin tyttönimeni rinnalle miehen nimen. Olen saanut todella negatiivista palautetta päätöksestäni ihan ulkopuolisilta ihmisiltä, jolle asia ei lainkaan kuulu. Nimi ei kuulemma mahdu minnekään lomakkeisiin, se on liian pitkä kirjoittaa, siinä on kaksi -nen -päätettä (oma ja miehen sukunimi päätty nen -loppuun). Kysyttiin, että ymmärsinkö, että voin pitää myös oman sukunimeni pelkästään? En koskaan uskonut, että nimi voi herättää näin paljon negatiivisuutta. Eri asia jos haluaisin olla vaikka Hevon-Kettu tai Kusi-Paska, niin sitten ymmärtäisin, et se provosoi. Vielä tänä päivänäkin tutut kyselee ja kommentoi et miks? Asutaan kuitenkin ihan suurehkossa kaupungissa, ei missään perähikiällä.

Kommentit (317)

Vierailija
81/317 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän yhdistelmä sukunimi on todella vanhanaikainen ja sovinistinen. Tuskin ukollaskaan on sinun sukunimi ja oma sukunimi väliviivalla, miksi helvetissä sulla vaan on?

Se on aina vain naisella. Ihmettelen kyllä mikä pointti on ottaa miehen sukunimi millään tavalla, toi tapa on kaikkein masentavin, se oikein alleviivaa sitä että nainen on miehen vaimo, alamainen.

Mulla oli täysin uniikki nimi. Miehellä myös. Otin mieheni nimen, koska meillä ei ole lapsia ja halusin olla perhe, avioliitossa, samalla nimellä. Toki asiaan vaikutti miehen nimi, jos se olisi ollut mallia Möttönen niin en ehkä olisi vaihtanut - omani oli vähän outo.

Mutta se oli minun oma valintani, jonka olen näin tasa-arvon aikoina täysin vapaa ja kykenevä tekemään. Enää kun ei ole mikään pakko ottaa miehen nimeä, joten se on _aina_ oma valinta.

Isäni olisi halunnut äitini nimen, mutta 70-luvulla se ei ollut mahdollista.

Vierailija
82/317 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi miehen sukunimi oli kivempi ja harvinaisempi kuin omani, niin ei tullut ongelmia nimenvalinnassa kun menimme naimisiin.

Kamala tilanne olisi, jos mies olisi sukunimeltään joku Mömmönen tai Sikiö ja mies haluaisi että koko perhe ollaan samannimisiä eikä tajuaisi miksi en halua itselleni ja lapsillemme sellaista nimeä ja sitten hän vielä loukkaantuisi. Auts.

Perheen yhteiseksi nimeksi voi valita myös vaimon nimen. Tai voi tehdä niin, että äiti ja lapset ovat äidin nimellä ja mies ottaa yhdistelmänimen.

Meillä molemmat piti oman nimensä naimisiin mennessä. Lapset on minun nimellä. Sovittiin, että jos lapset haluaa, voivat myöhemmin vaihtaa isänsä nimen.  Kukaan ei ole vaihtanut. (Nyt kaikki jo täysi-ikäisiä.)

Hyvin ollaan pärjätty vaikka miehellä eri sukunimi kuin muulla perheellä. Toki mieskin olisi saanut vaihtaa nimensä samaksi , mutta se on hänen valintansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/317 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä, että toisten ihmmisten kommentit harmittavat ap.tä. Kerta kaikkiaan asia ei kuulu muille.

Nimi on erittäin henkilökohtainen asia.

Vierailija
84/317 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Geneerinen vierailija kirjoitti:

Kyllä kaikkien yhdistelmänimien ylivoimainen kuningatar oli Tarja Tenkula-Kylä-Liuhala.

Oon törmännyt sellaiseenkin, jossa oli kaksi pohjalaista väliviivanimeä yhdistetty. Se oli oikeasti aika jäätävä. Melkoinen osa yhdyssukunimistä on hankalakäyttöisiä ja kummallisen kuuloisia, mutta en lähtisi siitä kenellekään päin naamaa kettuilemaan. Epäkohteliasta sellainen, ja kukin saa hoitaa nimiasiat niinkuin parhaaksi näkee.

Vierailija
85/317 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miapetra Kumpula-Natri kirjoitti:

Koskinen-Papunen

Paskinen-Kopunen...

Vierailija
86/317 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etpä taida itsekään olla ihan sinut valintasi kanssa jos täysin ulkopuolisten kommentit noin harmittavat.

Ihmetyttää, että se pitää ottaa erikseen puheeksi vieläkin? Enhän minäkään arvostele näiden kommentoijien valintoja.

-ap

Miksi teit tämän aloituksen, jos noin kovaa ärsyttää kommentit? Itse nimesi valitsit ja nyt olet huomannut, että se on typerä. Jätä toinen sukunimi pois, se helpottaa tuskaasi.

Vierailija
87/317 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan sä oot saanut selvityksen miksi jengi ihmettelee sun nimeä. Miksi vielä mongut? Se on vaan niin häijy, että ihmisten vaikea olla hiljaa.

Vierailija
88/317 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän yhdistelmä sukunimi on todella vanhanaikainen ja sovinistinen. Tuskin ukollaskaan on sinun sukunimi ja oma sukunimi väliviivalla, miksi helvetissä sulla vaan on?

Se on aina vain naisella. Ihmettelen kyllä mikä pointti on ottaa miehen sukunimi millään tavalla, toi tapa on kaikkein masentavin, se oikein alleviivaa sitä että nainen on miehen vaimo, alamainen.

Mulla oli täysin uniikki nimi. Miehellä myös. Otin mieheni nimen, koska meillä ei ole lapsia ja halusin olla perhe, avioliitossa, samalla nimellä. Toki asiaan vaikutti miehen nimi, jos se olisi ollut mallia Möttönen niin en ehkä olisi vaihtanut - omani oli vähän outo.

Mutta se oli minun oma valintani, jonka olen näin tasa-arvon aikoina täysin vapaa ja kykenevä tekemään. Enää kun ei ole mikään pakko ottaa miehen nimeä, joten se on _aina_ oma valinta.

Menimme naimisiin v. 1979, miehelläni on minun sukunimi. Nimenvaihto oli mahdollista myös 70-luvulla.

Vierailija
89/317 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tajuatkohan yhtään miten typerältä perustelusi vaikuttavat. Tuskin.

Myönnäö nyt vaan rohkeasti, että olet miehes alapuolella ja halusit sen osottaa ottamalla sen sukunimen, vaikket ole sille mitään sukua.

Mikset ole ylpeä omasta verestäsi?

Vierailija
90/317 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hankkikaa elämä kirjoitti:

Menin noin viisi vuotta sitten naimisiin ja otin tyttönimeni rinnalle miehen nimen. Olen saanut todella negatiivista palautetta päätöksestäni ihan ulkopuolisilta ihmisiltä, jolle asia ei lainkaan kuulu. Nimi ei kuulemma mahdu minnekään lomakkeisiin, se on liian pitkä kirjoittaa, siinä on kaksi -nen -päätettä (oma ja miehen sukunimi päätty nen -loppuun). Kysyttiin, että ymmärsinkö, että voin pitää myös oman sukunimeni pelkästään? En koskaan uskonut, että nimi voi herättää näin paljon negatiivisuutta. Eri asia jos haluaisin olla vaikka Hevon-Kettu tai Kusi-Paska, niin sitten ymmärtäisin, et se provosoi. Vielä tänä päivänäkin tutut kyselee ja kommentoi et miks? Asutaan kuitenkin ihan suurehkossa kaupungissa, ei missään perähikiällä.

No minusta onkin loogista, että juuri siellä kaupungissa ihmetellään, miksi joku vielä tänäkin päivänä sortuu yhdistelmänimeen. Siitä perähikiästä vois ajatella , että siellä asuu vain vanhoja ihmisiä, joille se vielä on normaalia. Eikä ne edes ymmärrä, että nainen pitäisi oman nimen. 

Itse asun "perähikiällä" ja mennyt naimisiin jo 90-luvulla, mutta pitänyt oman sukunimeni.  Luulen, että moni ei hyväksy valintaani ja suurin osa taitaa luulla, ettemme ole naimisissa, kun meillä on eri sukunimet.  

Vanhempain varteissa koulussa jopa törmäsin siihen, että minua luultiin yksinhuoltajaksi, kun papereissa oli isällä eri sukunimi:) Lapset siis  minun nimellä.

Kaikenlaisia sekaannuksiahan siitä syntyy kun perheessä ollaan eri sukunimisiä. Se täytyy huomioida ja hyväksyä kun on puolison kanssa eri niminen.

Minua ei haittakaan. Enemmän kyllä nauratti, kun huomasin, että opettaja vähän kauttarantain yritti kysellä, onko isä kuvioissa mukana. Vastasin opelle ihan asiallisesti (vähän kyllä virnistelin, pakko myöntää) että ihan naimisissa ollaan. Opettaja oli nuori mies ja minä jo hyvinkin keski-ikäinen, joten roolit oli vähän toisinpäin. 

Mutta luuletko, että miitä väärinkäsityksiä ei silloin tule, kun lapsia on monen nimisiä perheissä? Nykyään on yleistä, että lapset syntyy avoliitoihin ja äiti  ja isä ovat eri nimisiä? Lapselle annetaan isän nimi, joka parhaassa tapauksessa on kuvioissa muutaman vuoden. Sen jälkeen mies vaihtuu ja tilalle uusi. Syntyy uusi lapsi ja sille taas miehen nimi ja äiti aina eri niminen, kun lapsi. 

Ja kyllä ihmiset pikkuhiljaa oppii siihenkin, että avoiparit pitää oman  nimensä ja lapset parempi laittaa äidin nimelle.  Pysyypä äidillä ja lapsilla sama nimi vaikka ero tulisikin. Ja sen seuraavan miehen lapsetkin  tulee olemaan sisarpuoliensa kanssa saman nimisiä.  Simppeliä.

Vierailija
91/317 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta kaksi nen-loppuista sukunimeä yhdistelmänä kuulostaa vain yksinkertaisesti hassulta. Varmaan moni muukin ajattelee niin ja siksi ihmettelee minkä takia joku haluaa sellaisen nimen.

Kyllä minustakin moni asia näyttää ja kuulostaa hassulta, mutta en mene spontaanisti kertomaan niiden omistajille mielipiteitäni. Ei ap:n avauksessa ollut kyse siitä, onko kaksoisnimi hassu vai kamala vai ok vai hieno, vaan siitä, onko hyväksyttävää haukkua toisen nimeä, jonka hän on itse valinnut. Ei ole.

Vierailija
92/317 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos omasta sukunimestään ei pidä, voi ottaa esim äitinsä tyttönimen tai mummonsa sukunimen. Kaikkein viimeksi kannattaa ottaa jonkun sukunimi jonka kanssa ei ole edes sukua, ei se ole oma nimi tai kerro mitään omista juurista. 

Ihan vinkiksi vaan kaikille.

Vierailija
93/317 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdistelmäsukunimen AINOA funktio on kertoa että on naimisissa. Siksi se on niin nolo.

Oudointa on se, että monet naiset pitävät yhdistelmän eron jälkeen. Eri asia pitää se yksi nimi johon on vaihtanut, koska se on ainoa käytössä oleva nimi. Yhdistelmästä voi vain pudottaa toisen pois, mutta eihän sitä tehdä, koska kyseessä on "status"asia.

Mun tuntemani kaksoissukunimen valinneet naiset ovat halunneet pitää oman nimensä ja myös saada saman nimen kuin lapset. Mä ymmärrän tämän motiivin kyllä (tosin en sitä miksi ne lapset laitetaan aina miehen nimelle).

Vierailija
94/317 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän kyllä, että toisten ihmmisten kommentit harmittavat ap.tä. Kerta kaikkiaan asia ei kuulu muille.

Miksi ap teki tämän aloituksen, jos ei halua  kuulla ihmisten kommentteja?

Vai pitäisikö tulla vain kommentteja jotka ovat ap kanssa samaa mieltä? Ja mitä järkeä tässä aloituksessa sitten on, jos tähän ei saakaan laittaa omaa mielipidettään asiasta?

Vierailija
95/317 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus näkee niin järkyttäviä kaksiosasia sukunimiä, yleensä varsinkin joillain asiantuntijoilla ja korkeassa asemassa olevilla naisilla... luulisi että he nyt edes älyäisivät tiputtaa siitä sen miehen nimen nykyaikana jo pois, vaikka sen olisivat joskus 70-luvulla ottaneet, jolloin se vielä oli edistyksellinen. Nythän se on vain sovinistinen ja helvatun typerä rimpsu.

Kun asiantuntijana on mediassa joku professori nimeltä Tea-Maila Mämmi-Nännimäinen, kyllä tulee vain nauru, eikä ole asiantuntijuudesta tietoakaan... sitä lukee sillä silmällä että kyse on vitsistä. Uutissirkuksen "uutisesta". (suosittelen Uutissirkusta kaikille).

Vierailija
96/317 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin minullekin. Sukunimeni on Rintamäkeläinen-Lappeteläinen ja etunimistäni kaksi on Hanneliina Lolakristiina. Ihme valitusta muka tilaa vievistä nimistä, huh!

Vierailija
97/317 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus näkee niin järkyttäviä kaksiosasia sukunimiä, yleensä varsinkin joillain asiantuntijoilla ja korkeassa asemassa olevilla naisilla... luulisi että he nyt edes älyäisivät tiputtaa siitä sen miehen nimen nykyaikana jo pois, vaikka sen olisivat joskus 70-luvulla ottaneet, jolloin se vielä oli edistyksellinen. Nythän se on vain sovinistinen ja helvatun typerä rimpsu.

Kun asiantuntijana on mediassa joku professori nimeltä Tea-Maila Mämmi-Nännimäinen, kyllä tulee vain nauru, eikä ole asiantuntijuudesta tietoakaan... sitä lukee sillä silmällä että kyse on vitsistä. Uutissirkuksen "uutisesta". (suosittelen Uutissirkusta kaikille).

No se kyllä kertoo vain sinun typeryydestäsi, jos naurat ihmisten nimille ja jos sinulla nimi menee asiantuntijuuden edelle.

Vierailija
98/317 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertoo kyllä enemmän siitä kuinka kaksi kiveä aivoissasi kolisevat yhteen.

Vierailija
99/317 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ap teki tämän aloituksen, jos ei halua  kuulla ihmisten kommentteja?

Vai pitäisikö tulla vain kommentteja jotka ovat ap kanssa samaa mieltä? Ja mitä järkeä tässä aloituksessa sitten on, jos tähän ei saakaan laittaa omaa mielipidettään asiasta?

Eihän ap kysynyt mielipiteitä yhdistelmänimestä sinänsä. Hänhän on jo valinnut ottaa sellaisen. Hän kysyi miten suhtautua vieraiden ihmisten ikäviin kommentteihin.

Vierailija
100/317 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus esim korttia kirjoittaessa jollekin pariskunnalle , joilla eri nimet tyyliin Matti Virtanen ja Maija Korhonen -Virtanen, olen tuhahtanut asialle, koska molemmat nimet täytyy kirjoittaa eikä esim pariskunta Virtanen tai Korhonen. Eipä sen kummemmin vaivannut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yhdeksän