Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siskoni on hyväpalkkaisessa työssä, äitini eläkkeellä ja itse tällä hetkellä vain Kelan rahoilla. Silti pyytävät minulta rahaa lainaan USEIN! Suututtaa!

Vierailija
25.02.2019 |

En ole lainannut kuin satunnaisesti 20e-40e ja maksavat kyllä aina takaisin, silti ihmettelen että mitä h*lvettiä. Siskoni on ihan vakituisessa työsuhteessa, ok palkkainen työ, eikä pitäisi olla mitään järkyttäviä menoja. Äiti on eläkkeellä. Aina järjestään kun kuukauden loppu on lähestymässä niin puhelin laulaa "ei sulla olis 20e, saat takaisin kun eläke/palkka tulee". Itse olen tällä hetkellä työttömänä ja saan as.tuen, työmarkkinatuen sekä silloin tällöin toimeentulotukea muutaman kympin, mutta pärjään kuitenkin hyvin ja rahaa jää jopa säästöön joskus. Olenko ihan kamala ihminen jos lopetan rahan lainaamisen heille, sillä tätä samaa on jatkunut jo useamman vuoden. Mielipiteitä?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
25.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kohtalon julmaa ivaa että juuri kun sain tämän julkaistua niin äitini soitti ja pyysi muutamaa kymppiä lainaksi "eläke tulee loppuviikosta". Sanoin ettei mulla ole rahaa vaikka onkin. Ei ole todellista. Ap

Vierailija
2/23 |
25.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tietenkään ole kamala ihminen. Mistä sulle edes tulee ajatus, että sun pitäisi kantaa vastuu kahden aikuisen, isompituloisen ihmisen raha-asioista?!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
25.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko sitten joutunut taloudellisesti tiukille lainaamisen takia? En ihan ymmärrä miksi et voisi lainata, jos kerran aina maksavat takaisin ja oma taloutesi ei siitä kärsi.

Vierailija
4/23 |
25.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et lainaa enää!! Ladot faktat tiskiin, millä tuloilla elät itse.

Vierailija
5/23 |
25.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin vika ei ole tuloissa vaan menoissa...

Vierailija
6/23 |
25.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin kyllä puheeksi ton, että ymmärtävätkö tienaavansa paljon enemmän kuin sinä ja minne ne rahat oikein menevät. En kyllä ite kehtaisi millään lainata vähempituloiselta, jos ite olisin omat rahani törsännyt ties mihin ja toinen yrittää vähästään säästää.

Vierailija
7/23 |
25.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo vastaus on hyvä kun sanot ettei ole rahaa. Näin välttyy turhalta draamalta, jos vain sanoisi ettei lainaa. Äitisi ja siskosi ovat tottuneet ostetleen asioita, vaikka varmasti tietävät ettei raha riitä. Luottavat sinuun. Ei ole oikein. Tietynlaista hyväksikäyttöä ja sinä mahdollistat lainaamalla. Jospa nyt pikkuisen tarkemmin seuraisivat kulutustaan.

Vierailija
8/23 |
25.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko sitten joutunut taloudellisesti tiukille lainaamisen takia? En ihan ymmärrä miksi et voisi lainata, jos kerran aina maksavat takaisin ja oma taloutesi ei siitä kärsi.

En ole joutunut, mutta jotenkin pistää miettimään että miten hemmetissä heidän rahan käyttö on noin retuperällä jos joka ainoa kerta kuun lopussa tarvitsee jonkun "vipin". Enkä halua nostaa itseäni mitenkään jalustalle, mutta itse kuitenkin tulen toimeen vähällä ja käytän rahani järkevästi. Kyse on kuitenkin säännöllisesti tapahtuvasta lainan pyytämisestä eikä satunnaisesta toiminnasta. Ap

Vierailija
9/23 |
25.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin ärsyttäisi. Vaikka maksavatkin takaisin, on se silti ärsyttävää joka kuukausi kuunnella sama tarina ja siirrellä rahoja sinne tänne. Kun kerran tietävät, että raha loppuu aina viikkoa ennen tilipäivää, kannattaisi varmaan elää vähän säästeliäämmin. Nyt ne tietää että sulta saa, eivätkä välitä budjetoida menojaan oikein. Lopettaisin lainaamisen.

Vierailija
10/23 |
25.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti on ihan samanlainen. Valitti vuosikausia kuinka on niin mahdottoman pieni eläke, ettei millään pärjää ja oli aina lainaamassa rahaa. Muutamia kymppejä yleensä ja joskus ois halunnut enemmänkin.

Kerran sitten pyysi jotain apua verkkopankissa ja satuin näkemään hänen eläkkeensä määrän ja rupesi tosissaan ottamaan päähän: muija saa eläkettä enemmän kuin mä pienipalkkaisessa työssäni ja olin lainaillut sille myös työmarkkinatuella ollessa.

Jotenkin tuntuu niin hävyttömältä, että joku hassaa johonkin ihan jonninjoutavaan rahansa ja kehtaa sitten itseään varattomammalta pummia ruokarahaa. Äitini tapauksessa rahan puuttuminen ei johdu isoista terveysmenoista eikä asumiskuluista vaan ilmeisesti ei halua budjetoida omia menojaan ollenkaan.

Vierailija
11/23 |
25.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki jos kasvattaisi selkärankaa lisää, ja seuraavan kerran kun pyytää lainaksi kahtakymppiä niin lainaa, mutta ehtona se että maksaa 30e takaisin. Tämä oli kaverin ehdotus kun joskus hänelle aiheesta juttelin. Ap

Vierailija
12/23 |
25.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli sama juttu, joka ainoa kuukausi. Lopetin lainaaminen, kun siskolleni piti raha viedä käteisenä 11 km:n

päähän, ei ehtinyt tilisiirtona. Ja omalla kustannuksella, ei kai kukaan niin pikkumainen ole, että omalta siskonsa mitään matkakuluja ottaa.

Lopetin lainaamisen, sanon että rahaa ei ole.

Vierailija
13/23 |
25.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli sama juttu, joka ainoa kuukausi. Lopetin lainaaminen, kun siskolleni piti raha viedä käteisenä 11 km:n

päähän, ei ehtinyt tilisiirtona. Ja omalla kustannuksella, ei kai kukaan niin pikkumainen ole, että omalta siskonsa mitään matkakuluja ottaa.

Lopetin lainaamisen, sanon että rahaa ei ole.

Voi elämän kevät, tämä kuulostaa jo järjettömältä. Ap

Vierailija
14/23 |
25.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin suosittelisin että lakkaat lainaamasta. Toivottavasti he sentään ovat maksaneet takaisin ennen kuin ovat pyytäneet taas lisää. Jos eivät, on hyvä sanoa "En lainaa ennen kuin maksat edelliset lainat pois,."

Vierailija
15/23 |
25.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä elämä helpottui kerralla, kun sanottiin kaikille että emme ole pankki eikä automme ole taksi.

Tietenkin se näitä pummijoita harmittaa, mutta ei ole sinun päänsärky.

Vierailija
16/23 |
25.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta lainaaminen tai sitten lainaat ihan älyttömällä korolla.

Vierailija
17/23 |
25.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä oli uskottava aloitus.

Vierailija
18/23 |
25.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse ei ole vain rahasummista, vaan vakavaraisuudesta, että saat vähät riittämään.

Olet todennäköisesti muutenkin vastuullisempi tyyppi etkä tee impulssiostoksia.

Sinun ei tarvi lainata kenellekään enää mitään. Sinun ei tarvi perustella miksi et lainaa.

Todennäköisesti saat vihaa niskaasi. Voi olla että heistä manifestoituu vihaa jota ei tiennyt olevankaan. He ovat kuin uhmaikäisiä, jonka pitää saada ostella impulssien mukaan.

Se ei ole sinun vastuullasi.

Vierailija
19/23 |
25.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munkin sisarukset pyytelee vähän väliä rahaa lainaan, on kyllä ärsyttävää vaikka maksavatkin takaisin. He tosin ovat yhtä työttömiä kuin minäkin, mutta jotenkin olen onnistunut hoitamaan omaa talouttani niin, ettei tarvitse juuri koskaan lainailla.

Vierailija
20/23 |
25.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tossa ole edes mitään järkeä. Mä kysyisin, että miten voi olla niin vaikeaa kertarykäisyllä laittaa budjetti aikatauluun, jos kyse kerran on toistuvasta yhdestä vipistä pari päivää - viikko ennen palkkapäivää. Satavarmasti kummankaan elämä ei siihen kaadu, todennäköisesti kyse ei mistään muusta olekaan kuin viitseliäisyydestä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän seitsemän