Imuroinnista huono olo
Miehelläni on ollut lapsesta asti tällainen outo vaiva, että aina kun imuroidaan, häntä sen jälkeen huimaa, oksettaa, päässä pyörii ja on aivan kuin kauheassa kännissä n.15min.
Mistä tuollainen voisi johtua? Ei ole niin vakava asia mielestämme, että lähdettäisiin terveydenhuollosta asiaa selvittämään, kun mies menee vain ulos siksi aikaa, kun imuroin asunnon.
Kommentit (52)
Tiedäthän, että pöly sitoo kemikaaleja huoneilmasta sekä muita epäpuhtauksia (siitepöly jne). Eli pöly todella sairastuttaa herkimpiä.
Onko teillä imurissa allergiatunnus sekä allergia- tms. hyvä pölypussi?
https://www.allergia.fi/allergiatunnus/kriteerit/polynimurit/
Kyllähän tuo pölyyn voisi liittyä. Pölypussissa voi olla myös hometta, varsinkin jos tapana on imuroida esim. kukkamultaa tai kosteaa hiekkaa eteisen lattialta. Onko imurissa vähintään hepa 12 tai mieluummin hepa 13 tai hepa 14 suodatin ja aktiiivihiilisuodatin ja ovatko suodattimet puhtaat? Pölypusseissakin löytyy tehokkaammin suodattavia allergiamalleja. Uudenkaan imurin suodatusteho ei välttämättä ole hyvä ilman hepasuodatinta. Kannattaa vilkaista imurien testivertailuja ennnen hankintaa.
Kunnon tuuletus päälle imuroinnin jälkeen tai jo imuroinnin aikana, jos ei ole niin kova tuuli että se nostaa pölyn ilmaan.
Pälli kirjoitti:
Huutonaurut tulille saatana! Jätkä vedättää sua, jotta sen ei itse tarvitsis siivota 😂😂
Kyllä minä tunnen mieheni ja tiedän, milloin hän oikeasti on kipeä ja huonovointinen. Ja johan minä sanoin, että mies tekee muita kotitöitä ja siivoaa sitten muutoin. Joten ei nyt oikein osu oikeaan tuo siivouksen välttely.
Ap
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko kyseessä sama syndrooma, mutta itselläni on sellainen että jos en pääse kerran kuussa kavereiden kanssa viikonloppureissulle, ja nimenomaan A-luokan matkalle (= vaimot jää kotiin), niin alkaa päätä särkeä, vituttaa ja tulee jotenkin sellainen vetämätön olo. Mutta kunhan käydään vaikka Hampurissa tai ihan vaan ruotsinristeilyllä, ja sitten pari päivää 'palaudutaan', niin taas jaksaa vähän aikaa.
A-luokan matka= Lähtee kundien kanssa
B-luokan= Lähtee muijan kanssa
C-luokan= Lähtee oman muijan kanssa
Vierailija kirjoitti:
Itsellä sama, mutta koskee tiskaamista. Ei vaan pysty, kun katsoo sitä tiskivuorta. No, onneksi vaimo hoitaa.
Minä olen kyllä oikeasti saanut vapautuksen käsitiskistä, koska joudun aina käyttämään kumihanskoja pienessäkin altistuksessa tiskiaineelle eikä muut jaksa katsoa sitä hanskasouvaamista tai hajonneita käsiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko kyseessä sama syndrooma, mutta itselläni on sellainen että jos en pääse kerran kuussa kavereiden kanssa viikonloppureissulle, ja nimenomaan A-luokan matkalle (= vaimot jää kotiin), niin alkaa päätä särkeä, vituttaa ja tulee jotenkin sellainen vetämätön olo. Mutta kunhan käydään vaikka Hampurissa tai ihan vaan ruotsinristeilyllä, ja sitten pari päivää 'palaudutaan', niin taas jaksaa vähän aikaa.
A-luokan matka= Lähtee kundien kanssa
B-luokan= Lähtee muijan kanssa
C-luokan= Lähtee oman muijan kanssa
A+-luokka = lähtee perheen ja anopin kanssa, koska viikonkin loma tuntuu kuukaudelta
Vierailija kirjoitti:
Itsellä sama, mutta koskee tiskaamista. Ei vaan pysty, kun katsoo sitä tiskivuorta. No, onneksi vaimo hoitaa.
Ei tunnu hoitavan, jos teillä on vuori.
Kiitos kunnolla vastanneille, luulen että miehellä on lievä pölyallergia. Meillä on tällainen imuri:
https://www.gigantti.fi/product/kodin-tuotteet/polynimurit-ja-siivous/1…
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mulla tekee silittäminen häijyä, heti alkaa ahdistaa ja huimata kun edes ajattelenkaan silitysrautaa, pakko jättää eukon tehtäväksi.
Miksi niin monille tämä on kauhean hauska aihe? Joillakin on ihan oikeasti erikoisia oireita oudoista asioista. Pelkääväthän jotkut herneitäkin.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kunnolla vastanneille, luulen että miehellä on lievä pölyallergia. Meillä on tällainen imuri:
Ap
Ja höpönlöpöpönpöppöö. Kärsin myös huomattavan vaikeasta pölyallergiasta, mutta en kärsi, kun imuroin . Luulenpahan vain, että miehes kusettaa ja kunnolla (niin kuin muutkin jotka ovat tänne kommentoineet)
Tässä ketjussa kyllä huomaa, että suuri osa miehistä on juurikin niitä, jotka vain makaavat ja antavat vaimojen hoitaa kaikki kotityöt. Juuri nämä "alkaa ihan huimata pelkän silitysraudan ajattelu, pakko antaa eukon hoitaa".
Tyhjennätkö sinä pussin ja ulkona? Missä säiliö pestään vai suljetko sen vain ulkona ja tuot suljettuna sisään?
Minulla lievänä pölyallergikkona oli vuoden Dyson, mutta myin sen enkä koskaan enää osta tyhjennettävää säiliötä. Lisäksi säiliön kannen tiivisteiden välistä alkoi puskea välistä ulos koirankarvaa (!) eli ei se ollut edes tiivis.
Kolmas Silmä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ja höpönlöpöpönpöppöö. Kärsin myös huomattavan vaikeasta pölyallergiasta, mutta en kärsi, kun imuroin . Luulenpahan vain, että miehes kusettaa ja kunnolla (niin kuin muutkin jotka ovat tänne kommentoineet)
No se on ainoa mitä keksin, koska mies on oikeasti huonovointinen imuroinnista. Myös jos on sisällä sen aikana. Ja miksi ihmeessä mies esittäisi, eikä vain sanoisi, ettei halua imuroida? Kuitenkin tekee paljon muita kotitöitä, joten ei välttele vastuuta ja siivoamista.
Miehen mummo ei voi imuroida, koska menee aivan tukkoon. Eiköhän tämäkin vaiva oireile eri ihmisillä eri tavoin.
Ap
Ei kuulosta allergialta vaan ennemmin kaularangan hermoista tai verisuonista lähtevälle ongelmalle. Voi olla oire jostain vakavammasta.
Vierailija kirjoitti:
Tyhjennätkö sinä pussin ja ulkona? Missä säiliö pestään vai suljetko sen vain ulkona ja tuot suljettuna sisään?
Minulla lievänä pölyallergikkona oli vuoden Dyson, mutta myin sen enkä koskaan enää osta tyhjennettävää säiliötä. Lisäksi säiliön kannen tiivisteiden välistä alkoi puskea välistä ulos koirankarvaa (!) eli ei se ollut edes tiivis.
Minä hoidan sen ulkona, kesäisin pesen ulkona puutarhaletkulla, talvisin pesuhuoneessa.
Ap
Voisi liittyä jonkinlaiseen korvaongelmaan. Imurin ääni voi juuri sopivalla taajuudellaan aiheuttaa hämminkiä tasapainoelimessä.
Tukkoon meneminen on ihan eri juttu kuin huonovointisuus. Jokin imurointiasennossa ja käden liikuttelussa saa aivot reagoimaan noin. Imuroidessa katsotaan alaspäin. Voisiko olla tasapainoelinten virheellinen toiminta.
Naapurissa asuu pariskunta, jossa isäntä ehkä on saanut näkövammaisen vaimon tekemään kotityöt. Toivon, ettei peruste ole isännän laiskuus. Aina kun tulevat ovenrakoon, hirveä haju ja kesällä myös banaanikärpäset sieltä leijuvat portaikkoon, vaikka luhtitalossa luulisi olevan raikasta!
Luulisi myös että näkövammainen rouva kärsii miehen oikuista, eikös muut aistit korostu, jos yhden menettää?