Miksi oletetaan, että morsian järjestää häät?
Elän harhaisissa kuvitelmissa, että myös sulhanen on menossa naimisiin. Pariskunta järjestää häät yhdessä.
Aika usein täällä lukiessa häihin liittyviä keskusteluja, törmää ilmiöön: "Häissä asia X oli huonosti, koska morsian oli halunnut plaaplaaplaa". Minulta kysellään jatkuvasti myös "Miten aiot järjestää kaiken tuossa ajassa?" "Onko teillä kova tohina kaason kanssa?"
Kaaso ei ole häiden järjestäjä, vaan me, MIEHENI ja minä. Yhdessä. Eipä tämä mikään maailman vakavin asia ole, mutta toki luo paineita, jos virheet menee helposti minun piikkiin. :D Lisäksi ei ole reilua miehelle, joka ahertaa yhtälailla, että minä saan kunnian kivoista juhlista. Muutenkin outo ajatus. Miksi haluaisin järjestää häät yksin? :D
Kuulostaa ikävältä alulta liitolle, jos jo häiden järjestelyssä yhteistyö takkuaa.
Kommentit (143)
Noinhan se yleensä menee, morsian päättää ja sulhanen jää statistiksi. Monesti, ei tietenkään aina, isot häät on morsiamen toive. Morsian on se joka haluaa pikkutarkat askertelut, teemavärit ja muut vastaavat. Sulhanen yleensä ymmärtää, ettei sillä ole mitään merkitystä onko servetit juuri tismalleen samaa viininpunaisen sävyä kuin kutsukortin taustapahvi.
Siksi että yleensä morsian haluaa järjestää itselleen ne täydelliset ja ihanat prinsessajuhlat. Muut ovat siinä mukana vain siksi, että toteutus on mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän nyt asiallisessa stereotypiassa sulhanen tajuaa olevansa vain ja ainoastaan statisti, jonka arvo on jossain sormuksen, kampauksen ja häämekon alapuolella.
Ihan oikeasti samaa olen ihmetellyt. Meillä tosin ei juuri kumpikaan järjestänyt mitään. Ei jaksanut kuin sanella, mitä halutaan. Onneksi rahalla saa työvoimaakin ja onneksi oli varaa maksaa avusta.
Ihanaa kuulla, että teillä on homma toiminut niin että kumpikaan ei koe olevansa "the Järjestäjä." Ettekä ole teettäneet ilmaista työtä jokaisella, keneltä kehtaa pyytää. :) Kuulostaa mukavan rennolta.
Koska se on yleensä morsian jonka vaatimusten mukaan häät järjestetään. Miehelle yleensä riittäisi vähempikin. Tällöin on parempi että se kantaa vastuun ja tekee pääosan joka asettaa vaatimuksetkin.
Vierailija kirjoitti:
Noinhan se yleensä menee, morsian päättää ja sulhanen jää statistiksi. Monesti, ei tietenkään aina, isot häät on morsiamen toive. Morsian on se joka haluaa pikkutarkat askertelut, teemavärit ja muut vastaavat. Sulhanen yleensä ymmärtää, ettei sillä ole mitään merkitystä onko servetit juuri tismalleen samaa viininpunaisen sävyä kuin kutsukortin taustapahvi.
Ei ainakaan missään perheessäni (iso perhe) ollessani häissä ole asia mennyt noin. Morsian on ehkä halunnut jotain, mitä sulhanen ei olisi keksinyt haluta ja toisinpäin. Vierasmäärä mietitty yhdessä. Tunnistan kyllä stereotypian, mutta ahdistaa, jos se on oletus meidänkin kohdallamme. :D
Meillä muuten minä, nainen, haluan ehdottomasti pienemmät häät. Mies haluaisi kohteliaisuudesta kutsua kaikki. Mulle kävis vaikka pelkät vanhemmat ja sisarukset, vaikka tykkäänkin juhlista.
Vierailija kirjoitti:
Siksi että yleensä morsian haluaa järjestää itselleen ne täydelliset ja ihanat prinsessajuhlat. Muut ovat siinä mukana vain siksi, että toteutus on mahdollista.
Tämäkin on hassua. Miksi pariskunnan yhteinen rakkauden juhla olisi toisen prinsessapäivä? Hassu ajatus morsiamelta, silloin kuin näin käy. Hassu ajatus olettaa, että näin on. -Ap
Miehen järjestämissä häissä juotaisiin olutta sohvalla ja grillattaisiin makkaraa pallogrillissä pihan perällä. Jostain syystä miehet eivät saa järjestää häitä.
Lisäksi kaasolta odotetaan ihan järkyttäviä työmääriä. En kehtaisi itse. -Ap
Mä luulen, että yleisesti vielä ajatellaan ettei miehet ymmärrä tuollaisista hömpötyksistä kuin juhlat. Varmaan liityy siihen, että usein miehillä myös poikamiesboksi on sellainen askeettinen miesluola, missä ainoa sisustuselementti on joku starwars-elokuvajuliste ja verhojen virkaa toimittavat mustat jätesäkit ja kaikki muu on hankittu kierrätyskeskuksesta, paitsi elektroniikka. Mitä tällainen mies voisi antaa viihtyisille juhlille, muuta kuin toteuttaa morsiamen käskyjä? Tietenkään tämä ei päde kaikkiin miehiin. Jotkut ihan sisustaa ja omaa silmää yksityiskohdille ja estetiikalle. Kai sellainen mies osallistuu myös omien häidensä järjestämiseenkin. Sitä ei (ainakaan tietyssä kansanosassa) pidetä kuitenkaan kovin miehekkäänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin on hassua. Miksi pariskunnan yhteinen rakkauden juhla olisi toisen prinsessapäivä? Hassu ajatus morsiamelta, silloin kuin näin käy. Hassu ajatus olettaa, että näin on. -Ap
Aina ei ole menty rakkaudesta naimisiin vaan tehty naimakauppoja, jossa ollaan kiitollisia sulhasen perheelle joka on huolinut perheen tyttären ja tästä kiitollisena häiden järjestelystä maksuineen vastaa morsiammen perheineen ja on annettu jopa rahaa perheelle häälahjaksi.
Meidän häihin ei kutsuttu yhtään vierasta, ei edes vanhempia. Silti vain minulle on sanottu asiasta, miehelle ei kertaakaan. Ihan yhtä lailla mies oli päättämässä asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Miehen järjestämissä häissä juotaisiin olutta sohvalla ja grillattaisiin makkaraa pallogrillissä pihan perällä. Jostain syystä miehet eivät saa järjestää häitä.
Isovanhemmista on varmaan mukavat tuollaiset häät, olutta ja makkaraa. En tosin usko, että mies saisi nuo edes ostettua itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies menee naimisiin rakkaudesta, nainen haluaa olla prinsessa jota palvotaan toisena päivätyönään? Joten olisikohan kyse ihan sukupuolten ajattelutapa erosta? Miehelle ne lautasliinojen sopiminen kukkien sävyyn on yhdentekevää.
Vierailija kirjoitti:
Mä luulen, että yleisesti vielä ajatellaan ettei miehet ymmärrä tuollaisista hömpötyksistä kuin juhlat. Varmaan liityy siihen, että usein miehillä myös poikamiesboksi on sellainen askeettinen miesluola, missä ainoa sisustuselementti on joku starwars-elokuvajuliste ja verhojen virkaa toimittavat mustat jätesäkit ja kaikki muu on hankittu kierrätyskeskuksesta, paitsi elektroniikka. Mitä tällainen mies voisi antaa viihtyisille juhlille, muuta kuin toteuttaa morsiamen käskyjä? Tietenkään tämä ei päde kaikkiin miehiin. Jotkut ihan sisustaa ja omaa silmää yksityiskohdille ja estetiikalle. Kai sellainen mies osallistuu myös omien häidensä järjestämiseenkin. Sitä ei (ainakaan tietyssä kansanosassa) pidetä kuitenkaan kovin miehekkäänä.
En usko, että ymmärtämisestä on kyse vaan siitä, että miehiä ei kiinnosta?
Ei se rajoitu vain häihin, ihan sama mitkä juhlat pariskunta järjestää, oli ne sitten illanistujaistuparit tai lapsen synttärit, niin nainen on se jonka oletetan olleen yksin vastuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan missään perheessäni (iso perhe) ollessani häissä ole asia mennyt noin. Morsian on ehkä halunnut jotain, mitä sulhanen ei olisi keksinyt haluta ja toisinpäin. Vierasmäärä mietitty yhdessä. Tunnistan kyllä stereotypian, mutta ahdistaa, jos se on oletus meidänkin kohdallamme. :D
Meillä muuten minä, nainen, haluan ehdottomasti pienemmät häät. Mies haluaisi kohteliaisuudesta kutsua kaikki. Mulle kävis vaikka pelkät vanhemmat ja sisarukset, vaikka tykkäänkin juhlista.
Eihän se aina niin menekään, että morsian sanelee ja muut tottelevat. Olen ollut järjestelyapuna myös sellaisissa häissä, missä sulhasella oli pikkutarkat suunnitelmat kaikesta, tosin ne myös poikkesivat huomattavasti siitä tyypillisimmästä häätyylistä. Sen ainoan kerran kun olen ollut kaasona, mentiin kyllä niin stereotypioiden mukaan kuin olla voi. Sulhasen hommiksi jäi hankkia itselleen puku, maksaa vihkisormus ja ripotella bestmanin kanssa opastekyltit tienvarsille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä miehet, jotka tätä huutelevat, eivät todennäköisesti ole koskaan olleet naimisissa. He ovat ehkä saaneet mielikuvansa TV-ohjelmista ja ehkä ovat olleet jotenkin mukana, kun kaveri on mennyt naimisiin. Ja nämä kaverit ovat tietenkin "äijien kesken" jauhaneet, kuinka "palloa jalkaan" ja "pilalle menee hyvä mies" ja "eukko siella taas hössöttää" ja "akan oli pakko päästä naimisiin", eiväthän he voi "äijien kesken" kertoa, että itseasiassa halusivat itse naimisiin, sillä rakastavat morsiantaan ja haluvat julistaa sen maailmalle ja häiden järjestämisestäkin päätettiin yhdessä. Tästähän sulho saisi vain kavereidensa keskuudessa akkamaisen pehmon maineen. Sitten nämä ikipoikamiehet ottavat tuon meuhkaamisen ihan todesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä siitä tulisi, jos huomio morsiammen sijaan kiinnittyisi sulhaseen? :D Morsiammesta tulisi vihainen kuin pukkulapsesta, jolta on viety kaikki lelut ja karkit. Nainen haaveilee häistään siellä teini-iän vinttikomerossa, mies vatkaa katkarapua moottorilehdelle...
Kyllähän nyt asiallisessa stereotypiassa sulhanen tajuaa olevansa vain ja ainoastaan statisti, jonka arvo on jossain sormuksen, kampauksen ja häämekon alapuolella.
Ihan oikeasti samaa olen ihmetellyt. Meillä tosin ei juuri kumpikaan järjestänyt mitään. Ei jaksanut kuin sanella, mitä halutaan. Onneksi rahalla saa työvoimaakin ja onneksi oli varaa maksaa avusta.