Mielipide: lukio pitäisi suorittaa kahdessa vuodessa ja yliopisto kolmessa vuodessa
Nuoret käyttävät liikaa aikaa juhlimiseen ja harrastuksiin. Ei yhteiskunnalla ole varaa tällaiseen lorvailuun. Myös pääsykokeet pitäisi rajoittaa yhteen kertaan. Jos et pääse haluamaasi paikkaan ensiyrittämällä, niin sinulle osoitetaan opiskelupaikka johon sinun on mentävä tai jäät omillesi myös taloudellisesti. Opiskelijoille kunnon aktiivimallit käyttöön!
Kommentit (100)
kovettuneet miehen kädet kirjoitti:
Olin kolmekymppiseks mennessä tehny maatilalla töitä 24 vuotta. Nykyään kolmekymppinen on ollu töissä pari hassua vuotta, koska aika menee yliopistoturhailuun. Ei siinä kehokaan kehity muutamalla pilates-treenillä viikossa. Toista se on painaa jatkuvasti raskasta työtä. En muista milloin olen viimeksi ollut sairaslomalla. Varmaan joskus 10 vuotta sitten ripulissa ja silloinkin vedin puolta päivää kakka housussa.
Minä aloin leikellä pieneläimiä jo kolmivuotiaana! Nyt olen itseoppinut kirurgi ilman päivääkään lääkistä, ja asiakkaita riittää, vaikka ne pitääkin raahata ensin äänieristettyyn kellariin.
kovettuneet miehen kädet kirjoitti:
Olin kolmekymppiseks mennessä tehny maatilalla töitä 24 vuotta. Nykyään kolmekymppinen on ollu töissä pari hassua vuotta, koska aika menee yliopistoturhailuun. Ei siinä kehokaan kehity muutamalla pilates-treenillä viikossa. Toista se on painaa jatkuvasti raskasta työtä. En muista milloin olen viimeksi ollut sairaslomalla. Varmaan joskus 10 vuotta sitten ripulissa ja silloinkin vedin puolta päivää kakka housussa.
Mulla on yksi tuttu tuollainen ikänsä suvun tilalla töitä paiskonut. Tai siis puoli ikää. Sitten tilan toiminta loppui, eikä muualta löytynytkään töitä, kun ei ollut koulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raskausaikakin pitäisi lyhentää viiteen kuukauteen, että saadaan nopeaan tahtiin uutta työvoimaa. Onneksi lääketiede ja geenitekniikka kehittyy koko ajan.
Olet sairas.
Nyt tais mennä pointti ohi. T: ohis
Huvittaa nämä lukiota 5 vuotta turaavat yhteiskunnan toivot. Itse aikanaan suoritin luokattoman lukion 3 vuodessa ja kaikki kirjoitukset samana keväänä. Jos lukion ideana on yleissivistää, niin turha löysät pois ja lukio kaksivuotiseksi. Jatko-opintoihin haettaessa voisi sitten valita (kuten nykyäänkin) haluaako hyödyntää ylioppilastutkintoa pääsykokeessa vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka hyvin mahtavat työllistyä 21-vuotiaat maisterit, joilla ei ole mitään työkokemusta eikä verkostoja?
Muissa maissa tuo on ihan normaali ikä valmistua maisteriksi.
Ei maisteriksi vaan kandiksi.
Vierailija kirjoitti:
Huvittaa nämä lukiota 5 vuotta turaavat yhteiskunnan toivot. Itse aikanaan suoritin luokattoman lukion 3 vuodessa ja kaikki kirjoitukset samana keväänä. Jos lukion ideana on yleissivistää, niin turha löysät pois ja lukio kaksivuotiseksi. Jatko-opintoihin haettaessa voisi sitten valita (kuten nykyäänkin) haluaako hyödyntää ylioppilastutkintoa pääsykokeessa vai ei.
Huvittaa, kun joku kehuu, että suoritti lukion luokattomasti.
Etaana kirjoitti:
Olen niin hidas, etten ole opiskellut lainkaan.
Vanhempasi ovat varmaan ylpeitä sinusta
Vierailija kirjoitti:
Vaikeaa suorittaa samaan kertaan kaikki kirjoitukset, kun pitkät kielet on samalla kellonlyömällä.
Vierailija kirjoitti:
Mielipide: lukio ja yliopisto ovat turhia.
No, minä en ole samaa mieltä. Olen käynyt molemmat ja amiksen myös.
Opiskelu on so last season.
Jos et osaa jotain, niin et osaa. Piste.
:/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikeaa suorittaa samaan kertaan kaikki kirjoitukset, kun pitkät kielet on samalla kellonlyömällä.
Kannattaisiko kuitenkin panostaa enemmän vaikka pääsykokeeseen lukemiseen tai edes luonnontieteisiin kuin siihen, että on kirjoittanut esim. 3 laudaturia pitkistä kielistä.
Vierailija kirjoitti:
Yliopistoa voisi kyllä lyhentää. Minullakin alkaa kesäloma maaliskuun puolessa välissä, opinnot jatkuu taas syyskuun tienoilla. Jouluna oli kuukauden loma. Ei mitään järkeä, opiskelut saisi tiivistettyä paljon lyhyempään aikaan.
Lukiota ei voi lyhentää.
Kannatan! Korkeakoulujen kesälomat on ihan naurettavia. Sinäkin aikana voisi suorittaa opintopisteitä kymmenittäin ja kehittää sitä ammattitaitoa oman alan parissa. 4kk ja siltäkin ajalta jotkut joutuvat ottamaan tuet, kun ei ole hanttihommia neljäksi kuukaudeksi.
t. 2 kesää työttömänä lorvimassa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ollut kehu vaan toteamus. Onhan noita luokattoman lukion kahteen vuoteen suorittaneitakin, mutta silloin tulee tiukkaa pakollisten kurssien kanssa eli osa niistä pitänee tenttiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yliopistoa voisi kyllä lyhentää. Minullakin alkaa kesäloma maaliskuun puolessa välissä, opinnot jatkuu taas syyskuun tienoilla. Jouluna oli kuukauden loma. Ei mitään järkeä, opiskelut saisi tiivistettyä paljon lyhyempään aikaan.
Lukiota ei voi lyhentää.
Kannatan! Korkeakoulujen kesälomat on ihan naurettavia. Sinäkin aikana voisi suorittaa opintopisteitä kymmenittäin ja kehittää sitä ammattitaitoa oman alan parissa. 4kk ja siltäkin ajalta jotkut joutuvat ottamaan tuet, kun ei ole hanttihommia neljäksi kuukaudeksi.
t. 2 kesää työttömänä lorvimassa
Riippuu varmaan vähän tiedekunnasta ja opintoalasta. Hömppäaloilla tiivistämisen varaa olisi varmaan paljonkin kun taas matemaattisluonnontieteellisellä ja teknisellä alalla tekee tiukkaa pysyä opintosuunnitelman mukaisessa aikataulussa jos meinaa olla muutakin elämää kuin nenä kirjassa kiinni.
Jos opintoja jostakin päästä pitää tiivistää, niin peruskoulusta. Palataan takaisin oppikouluaikaan ja 4. luokalla karsitaan jyvät akanoista. Fiksumpi jengi sen jälkeen opiskelee vuosiluokkien 5-9 asiat kolmessa vuodessa ja siirtyy sitten lukiotason opintoihin. Näin saadaan koulutettu työvoima työmarkkinoille pari vuotta nykyistä nopeammin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raskausaikakin pitäisi lyhentää viiteen kuukauteen, että saadaan nopeaan tahtiin uutta työvoimaa. Onneksi lääketiede ja geenitekniikka kehittyy koko ajan.
Olet sairas.
Tuo oli vitsi/sarkastinen kannanotto aiheeseen. Tajusin vasta lähettämisen jälkeen, että siitä muodostui turhan ällöttävä. Pahoittelut.
Vierailija kirjoitti:
Mielipide: lukio ja yliopisto ovat turhia.
Muahan ei tutki/hoida/leikkaa amislääkäri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ollut kehu vaan toteamus. Onhan noita luokattoman lukion kahteen vuoteen suorittaneitakin, mutta silloin tulee tiukkaa pakollisten kurssien kanssa eli osa niistä pitänee tenttiä.
Et tainnut ymmärtää, mitä luokaton suoritus tarkoittaa?
Olen niin hidas, etten ole opiskellut lainkaan.