Mielipide: lukio pitäisi suorittaa kahdessa vuodessa ja yliopisto kolmessa vuodessa
Nuoret käyttävät liikaa aikaa juhlimiseen ja harrastuksiin. Ei yhteiskunnalla ole varaa tällaiseen lorvailuun. Myös pääsykokeet pitäisi rajoittaa yhteen kertaan. Jos et pääse haluamaasi paikkaan ensiyrittämällä, niin sinulle osoitetaan opiskelupaikka johon sinun on mentävä tai jäät omillesi myös taloudellisesti. Opiskelijoille kunnon aktiivimallit käyttöön!
Kommentit (100)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli jos et pääse heti sisään niin se oli siinä ja eikun syrjäytyneeksi työttömäksi.
Ei vaan sinulle osoitetaan joku opiskelupaikka
Osoitetaan joku paikka? Oletko ihan järjissäsi?
Ai näin:
Sinä Matti menet nyt opiskelemaan eläinten hoitoa.
Sinä Maija opiskelet leipuriksi.
Pekka menee opiskelemaan kuorolaulua.
Kaisa menee opiskelemaan vanginvartijaksi.
Luuletko tosissasi, että tälläinen "osoittelu" toimisi?
Toihan ois just magee systeemi. Työkkärin täti pitäis viel ennen osoitusta semmosen testin missä katottais mille alalle soveltuisi 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuoret käyttävät liikaa aikaa juhlimiseen ja harrastuksiin. Ei yhteiskunnalla ole varaa tällaiseen lorvailuun. Myös pääsykokeet pitäisi rajoittaa yhteen kertaan. Jos et pääse haluamaasi paikkaan ensiyrittämällä, niin sinulle osoitetaan opiskelupaikka johon sinun on mentävä tai jäät omillesi myös taloudellisesti. Opiskelijoille kunnon aktiivimallit käyttöön!
Opiskelijoilta odotetaan jo riittävää opintojen edistymistä. Muuten ei tule opintotukea. Mallisi kuulostaa täysin typerältä ja kohtuuttomalta. Et esim. ota huomioon ollenkaan mahdollisia esteitä kuten sairastumisia. Ei jatkoon.
Sairaspoissalot tietenkin huomioidaan jos niiden syy ei vaikuta mahdolliseen työllistymiseen jatkossa.
Mitä oikein tarkoitat?
Trollauksen opinnoissa voi sivuaineeksi valita mm arvostetun Sinccumiehen pitämän "Näin saat ystäviä, menestystä ja vaikutusvaltaa" - opintokokonaisuuden sekä "Iän suhteellisuus, suhteiden ikäerot" - monialaiset opinnot, luennoitsijoina Mies 29+3 sekä Ikis.
Ammattivalittamiseen voi hakeutua, kun on takana 25 + 25 opintopistettä, mutta sinne hyväksytään vain 3 % pyrkijöistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijoilta odotetaan jo riittävää opintojen edistymistä. Muuten ei tule opintotukea. Mallisi kuulostaa täysin typerältä ja kohtuuttomalta. Et esim. ota huomioon ollenkaan mahdollisia esteitä kuten sairastumisia. Ei jatkoon.
Sairaspoissalot tietenkin huomioidaan jos niiden syy ei vaikuta mahdolliseen työllistymiseen jatkossa.
Mitä oikein tarkoitat?
Jos olet kuukauden lääkärin määräämällä sairauslomalla se jatkaa opiskeluaikaa kuukaudella.
Kandi on 3 vuotta ja maisteri 2 vuotta. Kandin jälkeen ei ole pakko jatkaa, mutta käytännössä vasta maisteri työllistyy. Ihan turhaan rajasivat opintoaikaa. Kun on ongelmia niin ei se rajaus auta yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Yliopistoa voisi kyllä lyhentää. Minullakin alkaa kesäloma maaliskuun puolessa välissä, opinnot jatkuu taas syyskuun tienoilla. Jouluna oli kuukauden loma. Ei mitään järkeä, opiskelut saisi tiivistettyä paljon lyhyempään aikaan.
Lukiota ei voi lyhentää.
Miksi et tentti tai tee esseillä kursseja? Mä oon suorittanut joka vuosi 90-105op, kun oon lomille sopinut suorituksia esseiksi tai akvaariotenteiksi.
Vierailija kirjoitti:
Kandi on 3 vuotta ja maisteri 2 vuotta. Kandin jälkeen ei ole pakko jatkaa, mutta käytännössä vasta maisteri työllistyy. Ihan turhaan rajasivat opintoaikaa. Kun on ongelmia niin ei se rajaus auta yhtään mitään.
Ei tarvita mitään kandi- ja maisterivaiheta vaan yhdistetään ne.
Saataispa Suomeenkin colleget. Maailman paras systeemi. Turhan pitkät koulutukset täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yliopistoa voisi kyllä lyhentää. Minullakin alkaa kesäloma maaliskuun puolessa välissä, opinnot jatkuu taas syyskuun tienoilla. Jouluna oli kuukauden loma. Ei mitään järkeä, opiskelut saisi tiivistettyä paljon lyhyempään aikaan.
Lukiota ei voi lyhentää.
Miksi et tentti tai tee esseillä kursseja? Mä oon suorittanut joka vuosi 90-105op, kun oon lomille sopinut suorituksia esseiksi tai akvaariotenteiksi.
- Joillakin yliopiston linjoilla lyhentäminen olisi oikeasti helppoa. Kaikilla aloilla opintopistemäärä ei vastaa vaadittavaa työmäärää. Meidänkin yliopistossa eräällä linjalla porukka saa helposti sen 60-100op vuodessa. Itselläni tuo aine on sivuaineena, ja joo-o, kyllähän niitä noppia saa helposti kasaan, sen kun ilmoittaudut tenttiin ja opiskelet edellisen päivän ja luet vähän luentoslidejä. Tentit luokkkaa paljon monivalintoja + essee ja tuosta yhden päivän opiskelusta napsahtaa 5op.
Itse luen tekniikkaa, ja yks pirun 3op kurssi on meneillään mulla kolmatta kertaa (ja useilla muillakin). Oon istunut luennoilla ja laskuharjoituksissa ja laskenut satoja laskuja, eli varmasti hitosti enemmän tullut tehtyä töitä kuin laskennallisen 81h:n verran. Noh, eipä ole vielä noppia näkynyt.
Siitä huolimatta, että opiskelen itse tekniikkaa niin uskoisin, että tämän oman alanikin opinnot saisi aktiivisella opiskelulla puserrettua kasaan noin 4-4.5 vuoteen. Se vaan tarkottaisi sitä, että kurssit pitäisi aikatauluttaa eri tavalla (meillä useimmat kurssit ovat ns. jatkumoa jo läpikäydyille kursseille, eli olisi hyvä käydä tietyt kurssit ennen menoa seuraavalle).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastahan ne otettiin käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastahan ne otettiin käyttöön.
Se oli virhe.
Vierailija kirjoitti:
Saataispa Suomeenkin colleget. Maailman paras systeemi. Turhan pitkät koulutukset täällä.
Suomessa on jo ammattikorkeakoulu yliopiston rinnalla. Maisteriksi yliopistosta valmistuu vain pieni osa kustakin ikäluokasta.
Yhteiskunnan varoja ei pitäisi tuhlata muuhun kuin peruskoulutukseen. Käyttäköön yritykset osinkonsa työntekijöiden kouluttamiseen. Pistää toimarin miettimään kannattaako järjestää yt:t ja potkia kovalla rahalla koulutettuja työntekijöitä toisten firmojen saataville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli jos sairastut vakavammin niin opinnot katkolle vai?
Vierailija kirjoitti:
Eli jos et pääse heti sisään niin se oli siinä ja eikun syrjäytyneeksi työttömäksi.
Noin aapeekin teki, ja hyvin pärjää työmarkkinatuella.
Vierailija kirjoitti:
Yliopistoja voisi oikeasti lyhentää... Lomat on toukokuun alusta tai puolivälistä syyskuun alkuun + joulukuun puolesta välistä tammikuun puoleenväliin.
Isoon osaan luentoja ei ole edes läsnäolo pakkoja...
Itse suoritin 5,5v yliopistotutkinnon 3v, tämä suurelta osin siksi, että tein kesäopinnot + opiskelin täysipäiväisesti kesäkuun alkuun ja aloitin elokuun alussa. Eikä silti ollut edes kova tahti opiskelussa. Kaverini tekee tällä hetkellä 60op syksyisin ja 60op keväisin, eli valmistuu n.2,5v...
Ihan aikuisten oikeasti yliopisto oli paljon helpompi kuin ammattikorkeakoulu (josta minulla on myös tutkinto)
Yliopistoissakin on eroa... Puristetaanko lääkiskin 3 vuoteen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli jos sairastut vakavammin niin opinnot katkolle vai?
Siinä vois joku ammattilaistyöryhmä heti miettiä onko kyseisen opiskelijan järkevää enää opiskella tutkintoa loppuun vai tulisiko henkilö kouluttaa toiselle alalle tai kenties osoittaa hänelle työpaikka johon än vielä kykenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukiota ei voi lyhentää.
- Joillakin yliopiston linjoilla lyhentäminen olisi oikeasti helppoa. Kaikilla aloilla opintopistemäärä ei vastaa vaadittavaa työmäärää. Meidänkin yliopistossa eräällä linjalla porukka saa helposti sen 60-100op vuodessa. Itselläni tuo aine on sivuaineena, ja joo-o, kyllähän niitä noppia saa helposti kasaan, sen kun ilmoittaudut tenttiin ja opiskelet edellisen päivän ja luet vähän luentoslidejä. Tentit luokkkaa paljon monivalintoja + essee ja tuosta yhden päivän opiskelusta napsahtaa 5op.
Itse luen tekniikkaa, ja yks pirun 3op kurssi on meneillään mulla kolmatta kertaa (ja useilla muillakin). Oon istunut luennoilla ja laskuharjoituksissa ja laskenut satoja laskuja, eli varmasti hitosti enemmän tullut tehtyä töitä kuin laskennallisen 81h:n verran. Noh, eipä ole vielä noppia näkynyt.
Siitä huolimatta, että opiskelen itse tekniikkaa niin uskoisin, että tämän oman alanikin opinnot saisi aktiivisella opiskelulla puserrettua kasaan noin 4-4.5 vuoteen. Se vaan tarkottaisi sitä, että kurssit pitäisi aikatauluttaa eri tavalla (meillä useimmat kurssit ovat ns. jatkumoa jo läpikäydyille kursseille, eli olisi hyvä käydä tietyt kurssit ennen menoa seuraavalle).
Turhaa läsnäoloa pitäisi karsia. Pitäisi tarjota tarpeeksi opiskelumateriaalia ja ei mennä niiden ehdoilla jotka eivät tee mitään itsenäisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yliopistoja voisi oikeasti lyhentää... Lomat on toukokuun alusta tai puolivälistä syyskuun alkuun + joulukuun puolesta välistä tammikuun puoleenväliin.
Isoon osaan luentoja ei ole edes läsnäolo pakkoja...
Itse suoritin 5,5v yliopistotutkinnon 3v, tämä suurelta osin siksi, että tein kesäopinnot + opiskelin täysipäiväisesti kesäkuun alkuun ja aloitin elokuun alussa. Eikä silti ollut edes kova tahti opiskelussa. Kaverini tekee tällä hetkellä 60op syksyisin ja 60op keväisin, eli valmistuu n.2,5v...
Ihan aikuisten oikeasti yliopisto oli paljon helpompi kuin ammattikorkeakoulu (josta minulla on myös tutkinto)
Yliopistoissakin on eroa... Puristetaanko lääkiskin 3 vuoteen?
Lääkis vois olla kolmen kouluvuoden jälkeen ilmaista harjoittelua sairaaloissa kokeneempien lääkäreiden valvonnassa.
Mielipiteelläsi ei juurikaan ole yhteiskunnallista merkitystä.