Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eräs sh oli töissä syöpäosastolla ja sanoi, että

Vierailija
25.02.2019 |

Rintasyöpäpotilailla on hyvin usein takana avioero. Ja se ero on tapahtunut aika lailla kaksi vuotta ennen diagnoosia.

Hän oli systemaattisesti alkanut katsoa tätä tietoa papereista.

Olen töissä työpaikassa, jossa on ollut parin viime vuoden aikana viisi rintasyöpää. Neljällä heistä oli ero takana, yhdellä lapsenmvakava sairastuminen.

Kommentit (116)

Vierailija
101/116 |
25.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rintasyövän kehittyminen kestää yleensä useita vuosia. Stressi tietysti vaikuttaa siinäkin sairastumisessa, mutta ainakin omalla kohdallani itse huomasin rintasyövän, kun valtava stressi (ei avioero) helpotti ja ehdin paremmin huolehtia omasta terveydestä, jolloin jaksoin hakeutua tutkimuksiin pattini kanssa.

Minäkin luulin, että tauti muhii kauan, mutta minulla ei ollut mitään riskitekijöitä ja olin tutkimuksissa maaliskuussa ja kesällä tapahtui erittäin kurja juttu, jota stressasin todella paljon ja lokakuulla huomasin pienen kyhmyn rinnassa ja syöpähän siellä oli.

Avioero ei ollut kyseessä.

Uskon vahvasti yleensä stressin ja syövän yhteyteen.

Vierailija
102/116 |
25.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Henkisyys ja fyysisyys ovat kädessä. Etkö usko? Miksi sitten silmistäsi tulee kyyneliä, kun olet surullinen? Miksi olosi on energinen, kun odotat jotakin tosi kivaa tapahtumaa? Miksi jännitys tuntuu vatsassa tai kurkussa?

Niin pienet kuin isotkin henkiset asiat ovat yhteydessä fyysiseen kehoomme. Kannattaa lukea Caroline Myssin kirja Hengen anatomia ja katsoa Youtubesta dokumenttisarja (3 osaa) Mielen salattu voima. Siinä sarjassa on tanskalaisen yliopiston tutkimus aiheesta.

Itse olen huomannut, että negatiiviset ihmiset sairastavat jatkuvasti flunssia. Alkakaapa tarkkailemaan itseänne. Kun olette positiivisia ja päätätte, että ette sairastu, niin pysytte enemmän terveenä kuin sellaisina elämänvaiheina, kun on henkistä kuormitusta.

Minä olen maailman negatiivisin ja eniten stressaava ihminen mutta en sairasta juuri koskaan mitään ja silloinkin kun sairastan pääsen helpolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/116 |
25.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syöpä on mielen sairaus niinkuin kaikki muutkin.

No eikä ole.

Älä rupea väittelemään oon lukenu tieteellistä tekstiä aiheesta.

Minä taas olen seurannut netistä syöpäpotilaiden youtubekanavia ja tajunnut että mitä iloisimmat ja positiivisimmat ihmiset sairastuvat syöpään ja kuolevat siihen vaikkei asenteessa ole mitään korjattavaa.

Vierailija
104/116 |
25.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastumiseen ei tarvita ulkopuolista tekijää.

Vierailija
105/116 |
25.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiko Ari Koponen PS niille syöpiksille pizzoja? Täältä lähtee ääni Arille!

Vierailija
106/116 |
25.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta eikö olekin lohduttavaa, että meistä ei kukaan elä ikuisesti. Kaikki lähtee, viimeinen sammuttaa valon.

Vierailija
107/116 |
25.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen eläkkeellä oleva esh. Muistan työajalta, kun hoidimme yli 50v rintasyöpäpotilaita niin 99% oli käyttänyt hormonikorvaushoitoa menopaussin aikana. Osa käytti edelleen vaikka ikää oli jo liki 70v.

Heräsi kysymys, että mikä osuus hormonikorvaushoidolla on syövän syntyyn? Osa meistä hoitajista vannoi, ettei ala ikinä käyttämään ko hoitoa.

Olen yksi heistä, jos aloittaessani kukaan olisi rintasyövästä maininnut, en olisi käyttänyt. Lääketehtaat on suurin syyllinen.

Vierailija
108/116 |
25.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkahattutäti kirjoitti:

Paljon mielenkiintoisempaa olisi kuulla, miten moni mies lähtee lätkimään, kun vaimo sairastuu rintasyöpään.

Kaverini on lääkäri, ja hän kertoi olleensa työharjoittelussa (kuuluu siis kaikille lääkäriopintoihin) syöpäklinikalla sen pakollisen jakson. Hän ihmetteli, miten usein potilaat kertoivat miehen ottaneen eron. Eivät halunneet enää katsella tissittömiä ja leikeltyjä vaimojaan.

Taitaa olla aataminaikaista sinun juttusi, sillä lähes jokainen rintasyöpäpotilas saa uuden rinna korjausleiikauksella ja arpia ei juurikaan erota.

Tämä on ihan omakohtainen kokemus ja joku mies on noin pintapuolinen, niin hyvä vaan päästä eroon, ettei tarvi vanhana syövästä toipuneena ryhtyä hirviön omaishoitajaksi.

Vertaistukitapaamisissa näistä asioista puhutaan paljon ja ne eroavat miehet ovat olleet jo vuosia jalka ovenraossa.

Vierailija
109/116 |
25.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljon mielenkiintoisempaa olisi kuulla, miten moni mies lähtee lätkimään, kun vaimo sairastuu rintasyöpään.

Kaverini on lääkäri, ja hän kertoi olleensa työharjoittelussa (kuuluu siis kaikille lääkäriopintoihin) syöpäklinikalla sen pakollisen jakson. Hän ihmetteli, miten usein potilaat kertoivat miehen ottaneen eron. Eivät halunneet enää katsella tissittömiä ja leikeltyjä vaimojaan.

Mun kaverin mies oli ihan tyytyväinen kun vaimo sai ilmaiseksi kiinteät silarit.

Uudet rinnat muotoillaan kyllä potilaan omasta kehosta otetulla esim. vatsan rasvalla. Nännit tatuoidaan jossain vaiheessa. Jää vielä jonkinlaiset arvet muistoksi. Äläs siis kirjoita täyttä paskaa. Luulisi miehelle olevan tarkeämpää, että vaimo selviää elossa, eikä jotkin tissit.

Ei ole täyttä paskaa. Itse olin korjausleikkauvaheessa ja koska olen hyvin hoikka, niin harkittiin silareita, mutta tyydyin siihen, että rakennettu rinta on vähän toista pienempi.

Mieheni ollut yhtään asiasta kiinnostunut, oli tyytyväinen että olen elossa.

Vierailija
110/116 |
25.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun kaverin mies oli ihan tyytyväinen kun vaimo sai ilmaiseksi kiinteät silarit.

Uudet rinnat muotoillaan kyllä potilaan omasta kehosta otetulla esim. vatsan rasvalla. Nännit tatuoidaan jossain vaiheessa. Jää vielä jonkinlaiset arvet muistoksi. Äläs siis kirjoita täyttä paskaa. Luulisi miehelle olevan tarkeämpää, että vaimo selviää elossa, eikä jotkin tissit.

Kätevää! Rasvaimu uusien tissien lisäksi.[/quote

Ota selvää ennenkuin höliset. Kyllä se maharasva ihan irti leikataan ja ei siinä mitään imuja tehdä.

Itselle tehty kiinteällä kielekkeellä.

Mahasta irrotettiin ja pala kuljetettiin vatsanahkan alta ja ommeltiin irroitetun rinnan paikalle. Suuri verisuoni käännettiin mukana.

Myös usein irroitetaa palanen kokonaan, jolloin nahkan alta kuljettamista eintapahdu.

Rasvaimulla voidaan joskus täydentää operaatiota.

Oksettaa, kun ihmiset kirjoittelee asioista, joista eivät mitään tiedä.

Vierailija
111/116 |
25.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs sairaanhoitaja ei saisi sanoa yhtään mitään, mitä on potilaan tiedoista löytänyt.

Stressi voi vaikuttaa tai sitten ei yhtenä asiana lukuisten muiden joukossa. Ero on yksi monen muun ohella.

Sanopa eräälle sairaanhoitajalle, että pitää suunsa jatkossa kiinni tutkimuksistaan. Ettei vain olisi sama sairaanhoitaja, joka muutenkin juoruaa P...lla.

Monestako potilaasta sairaanhoitaja on puhunut nimeltä?

Tottakai työympäristöstä ja siellä havaitsemastaan voi ja kuuluukin puhua. Raja on potilastiedot ja yleisesti puhuessaan ilman nimiä ei koskaan ole kyse potilastiedoista. Ihan vastaavia tietoja löytyy lukemattomista lääkäreiden tekemistä tutkimuksista, saman julkisuuslain nojalla yleisiä tietoja saa asioita käsitellä.

Vierailija
112/116 |
25.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäätelöä syödään kesällä eniten. Kesäisin myös tapahtuu eniten hukkumiskuolemia. Jäätelönsyönti aiheuttaa hukkumista.

Hyvä tietää, välttelen jäätelöä ensikesänä 👍 korvaan jätskin rantakänneillä 🍺

Yhdyn edelliseeseen puhujaan.

Silloin kyseessä todellakin olisi ’ sex on the beach ’ 🤔

Vierailija
113/116 |
25.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskaa tuo ap:n olettamus. 

Minun kaksi tätiäni ja siskoni ovat sairastaneet rintasyövän. Heistä kaikki olivat vakituisessa parisuhteessa.

Vierailija
114/116 |
25.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suattaapi olla niinki mutta suattaapi olla ettei oo..

Vierailija
115/116 |
25.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos oikea tutkimustyö kiinnostaa niin tämä eräs sairaanhoitaja voisi jatkaa opiskelujaan terveystieteiden maisteriksi.

Tommonen juoruämmähoitaja osaa mitään muuta ku juoruta. On niin nähty!

Vierailija
116/116 |
25.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eija-Riitta Korhola uskoi myös avioeron vaikuttaneen rintasyöpänsä kehittymiseen.

Ja minä uskon lumitöiden tekemisen vaikuttaneen hiustenlähtööni.

Eikö olisi järkevintä katsoa tutkittua tietoa, etsiä tutkimustietoa ja tutkimusartikkeleita tai vaikka näytönastekatsauksia eli valmiiksi pureskeltua tietoa kuin uskoa uskomuksiin?

esim.

https://libguides.uta.fi/laaketiede/pubmed

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi neljä