Jos sossut tulee käymään, niin kuinka sotkuisessa kunnossa tulee asunnon olla et siihen kiinnitetään huomiota?
Luulisi että normaalit elämisestä tulevat sotkut saa näkyä, eikä oletus ole että asunto olis siivottu just ennen vierailua. Mut millanen sotku lasketaan sit vielä "normaaliksi"? Saako likaisia astioita olla vaikka olohuoneen pöydällä tms? Entä jos on 3 roskapussia eteisessä odottamassa viemistä, onko liikaa? Vaatteita lattialla? jne
Kommentit (302)
Jos tuollaista pitää kysyä, niin luultavasti kämppäsi on liian sotkuinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voithan soittaa sille sossulle etukäteen ja kysyä asiaa, jos kerran tuntuu tyhmältä siivota sossun kotikäynnin vuoksi.
En ole sosiaalityöntekijä, mutta kummastelen ihmisten siisteyskäsityksiä. Monet niistä jotka pauhaavat heillä olevan "riittävän siistiä", ovat juuri niitä joiden kotona heti eteiseen astuessa nenään leimahtaa järkyttävä kissan virtsan haju ja roskapusseja säilytetään haisemassa keittiön lattialla.
En pysty ymmärtämään eikö esimerkiksi lavuaarissa päiväkausia muhivien likaisten tiskien haju haittaa yhtään?
Puhumattakaan likaisista vaatteista ja ummehtuneista petivaatteista jotka usein kuljetetaan sohvalle (yäk).Tiskaan suunnilleen joka toinen päivä, joskus joka kolmas. En liota tiskejä muuten vaan märässä altaassa vaan tiskit odottaa pesua tiskipöydällä kuivina, siten eivät myöskään haise kun niissä olevat ruoanjämät ovat kuivuneita eikä muhi kosteudessa. Sitten kun tiskaan niin laitan likoamaan kuumaan saippuaveteen vartiksi ja harjaan puhtaaksi.
Voin laittaa kuvan meidän keittiön pöydästä pieneksi havainnollistukseksi että millaisesta sotkusta puhun:
ap
Siis eihän tuo ole sotkua, ainakaan minusta. Mitä siivoushulluja täällä oikein on kun tuota on alapeukutettu noin monta kertaa?
Jos tuollaista pitää kysyä, niin luultavasti kämppäsi on liian sotkuinen.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan ihmisestäkin. Meillä pari vuotta sitten katkera äitini teki lastensuojeluilmoituksen, jonka mukaan me vanhemmat käyttäisimme huumeita. Tulivat yllätyskäynnille ja sattui meille kauhean virkaintoinen työntekijä. Aiai, keittiön pöydällä on lautanen jossa on vielä ruokaa. No tottakai on, kun jätin ruokani kesken kun ovikello soi. Jatkuvasti oikein etsimällä etsi huomautettavaa, kun meillä oli ihan perussiistiä. Keksi sitten huomautettavaa tahrasta matossa, nurkassa olevasta pölypallosta ja tiskeistä altaassa.
No jopas. Kyllä tuossa tilanteessa jossa epäillään tulevan narkkarin kotiin niin luulisi kiinnostavan muut asiat kun pölypallo nurkassa.
Ehkä ei muuta huomautettavaa löytänyt, jostakin piti kuitenkin päästä sanomaan.
Tässä näkyy selkee trendi. Ap:n mielestä ei oo kiva viedä roskapussia vaikka pitäisi, eikä näe itse sille tarvetta, joten hän ei sitä tee, vaan jättää eteisen nurkkaan haiseen. Ap:n pojan mielestä ei ole kiva tehdä läksyjä vaikka pitäisi, eikä hän näe tarpeelliseksi tehdä läksyjä koska se on hukattua aikaa, joten hän jättää läksyt tekemättä.
Ei mene jakeluun tuo roskapussien vienti ei. Siis ymmärrän minä sen, että sitä ei välttämättä lähde vartavasten ulkoroskikseen viemään, mutta AINA kun menee ulos, niin eikö sitä voi viedä mennessään? Itse aina ennen kuin menen ulos, tarkistan, pitääkö roskapussi vaihtaa. Jos en ole juuri sillä hetkellä menossa mihinkään, kun vaihdan roskapussin, nostan pussin ulos kuistille (asun ok-talossa), jonka se, joka seuraavan kerran poistuu kuistia pidemmälle, vie sinne roska-astiaan autotallin nurkalle.
Tyhjiä ruokapakkauksia ei minunkaan mielestä kuulu lojua missään, vaan heti laittaa jätteisiin kun pakkaus on tyhjä. Näin niitä ei pääse kertymään. Tiskit aina koneeseen tai altaaseen jos pesu juuri käynnissä. Tasot kun pyyhkii aina keittiössä mitään tekemässä, pääsee vähemmällä kuin sillä, että pyyhkii ne muutaman kerran viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Tässä näkyy selkee trendi. Ap:n mielestä ei oo kiva viedä roskapussia vaikka pitäisi, eikä näe itse sille tarvetta, joten hän ei sitä tee, vaan jättää eteisen nurkkaan haiseen. Ap:n pojan mielestä ei ole kiva tehdä läksyjä vaikka pitäisi, eikä hän näe tarpeelliseksi tehdä läksyjä koska se on hukattua aikaa, joten hän jättää läksyt tekemättä.
Tismalleen ja täsmälleen.
Vierailija kirjoitti:
Meillä roskapusseja ei hillota, ruokailu on ainoastaan ruokapöydässä eli niitä astioita ei edes leviä minnekään, kaikki ruokarasiat ja paketit pannaan roskiin/kierrätykseen jo ruokaa valmistettaessa ja vaatteet yms on paikoillaan. Tiskikone pyörii ainakin kaksi kertaa päivässä, ja loput tiskit kerätään altaaseen odottamaan.
Kerran viikossa imurointi ja pölyt, keittiö ja eteinen useammin. Lakanat vaihdetaan kahden viikon välein. Lattian pesen keittiöstä, vessoista, kylppäreistä ja eteisestä kerran viikossa,muualta kerran kuussa.
Tää on ihan se minimi että säilyy ihmsiasuntona.
Pääsihän se ketjun hurskastelijaämmä taas vauhtiin. Sääliksi käy miehesi ja lapsesi.
Eiks sulla ihan oikeesti ole mitään muuta millä yrittää päteä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä roskapusseja ei hillota, ruokailu on ainoastaan ruokapöydässä eli niitä astioita ei edes leviä minnekään, kaikki ruokarasiat ja paketit pannaan roskiin/kierrätykseen jo ruokaa valmistettaessa ja vaatteet yms on paikoillaan. Tiskikone pyörii ainakin kaksi kertaa päivässä, ja loput tiskit kerätään altaaseen odottamaan.
Kerran viikossa imurointi ja pölyt, keittiö ja eteinen useammin. Lakanat vaihdetaan kahden viikon välein. Lattian pesen keittiöstä, vessoista, kylppäreistä ja eteisestä kerran viikossa,muualta kerran kuussa.
Tää on ihan se minimi että säilyy ihmsiasuntona.
Pääsihän se ketjun hurskastelijaämmä taas vauhtiin. Sääliksi käy miehesi ja lapsesi.
Eiks sulla ihan oikeesti ole mitään muuta millä yrittää päteä?
Että ihan normaali elämä olisi pätemistä?
-eri-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa lojua roskia, eläinten jätöksiä, tiskejä tms.
Eli tyhjät ruokapakkaukset keittiön työtasoilla ja käytössä olleet astiat on oikeesti joku ongelma? Eikö oo ihan normaalia elämistä että kaikkea ei siivoa heti niska limassa. Ite tiskaan suunnilleen joka toinen päivä (ei tiskikonetta, pesen käsin) ja kyllä siinä ajassa ehtii tiskiä kertyä jo tiskipöydän kulma täyteen. Monesti syön olohuoneessa ja jätän aterian jälkeen lautasen olohuoneen pöydälle. Tuntuu tyhmältä että pitäisi alkaa esittää ja varta vasten siivota ettei vaan joku pidä meitä saastaisina. Mielestäni meidän eläminen kuitenkin ihan normaalilla tolalla vaikkei mikään jokaista leivämurua heti pyyhkimässä oleva siisteysintoilija täällä varmasti sietäisikään asua...
Kenties kissan hiekkalaatikkokin pitää tyhjätä hetki ennen ovikellon soimista ettei sieltä vaan löydy JOPA KAKKAA!
ap
Ei minkään kyttäämisen takia mutta ihan noin tavan vuoksi veisin kyllä astiat keittiöön, siivoaisin roskat ja lattialta/veisin pussit roskiin ennen kenenkään vieraan tuloa. Kissanpaskan tyhjäisin samantien laatikosta oli vieraita tulossa tai ei, sehän haisee muuten koko kämpässä?
Tässä ei ole puhuttu ap:n toisesta lapsesta mitään. Miltähän tyttärestä tuntuu asua kodissa, josta saatu asioiden hoitamisen malli on, että "en tee kun ei mun mielestä tarvii enkä viitsi enkä jaksa"? Onko kiva tuoda kavereita sellaiseen kotiin?
Ylipäätään on syytä kysyä, miksi ap halusi tehdä tällaisen aloituksen. Toivoitko, että sinulle sanotaan ettei missään nimessä kannata siivota? Jos kerran olet niin tyytyväinen asioiden nykytilaan kuin vakuutat olevasi, mistä tulee tarve kysyä siitä keskustelupalstalla?
Suuri osa ihmisistä edelleen siivoaa kotinsa jos tietää vieraita olevan tulossa. Siitä lähtökohdasta asuntoon tulija katsoo asuntoa caistomaisesti olettaen sen olevan paraatikunnossa (asujiensa standardien mukaisesti). Jos sinulla siis on haisevia roskia eteisessä, ruokatarvikkeita pöydillä, kissankakkaa kylppärissä ja likaisia lautasia kuivahtaneine ruoantähteineen olohuoneessa, kotiisi tulija miettii väistämättä, että jos tämä on parasta mihin pystyt, millainenkohan tämä kämppä mahtaa olla silloin kun ET ole siivonnut...
Sinä et käsitä että roskapusseja ei viedä heti? No et ehkä käsitä varmaan paljon muutakaan. Ensinnäkin ainakaan meillä ei roskapussit haise heti vaan vasta jos on seissyt pidempään vaikka vrk ja riippuen tietenkin mitä siellä on. Roskat viedään meillä silloin kun seuraavaksi joku lähtee ulos ja jos kädet ovat vapaat eli ei ole muuta kannettavaa. Yleensä eivät tuntikausia loju, mutta ei niitä todellakaan erikseen viedä heti. Meille ei ongelma. Sulle on. Miksi niin monet ottaa ongelman muuten siitä kun asioita ei tehdä juuri niin kuin itse? Tämäkin ketju meni taas jonkun paasaamiseksi: minä ainakin teen näin, enkä voi käsittää... no älä käsitä, ei sinun ymmärrystä tai käsittämistä varmaan kaipaa se joka tekee toisin. Ja siihen pääasiaan, kuinka siistiä pitää olla sossua varten, siihen on täällä monta hyvää vastausta. Ja vastaus on, ei mitenkään super siistiä. Roskapussitkin lojumassa eteisessä on ok sossuille, itse kyllä veisin ennen kun tulevat, mutta mitään paniikkia ei tarvitse mistään ottaa. Jos olet epävarma, kysy kauan ne saa seistä siinä sossun mielestä. Yleensä tuollaisen osaa kyllä arvioida ihan itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sossu tulee koska on vaikka neuvolassa huoli äidin jsksamisesta ja masennuksesta, niin suotta siivoatte ennen käyntiä. Kyllä me halutaan nähdä mihin ne voimavarat oikeesti arjessa riittää.
Kun kyse ei oo siitä mihin voimavarat riittää, vaan siitä että mihin itse tykkään aikaa käyttää. Miksi ihmeessä käyttäisin aikaani siivoamiseen vain siksi että joku kotini ulkopuolinen pitäisi sitä myös kivana? Mehän täällä asutaan, ei se kylään tuleva sossu. Mä en ole tämän siistimpi ollut koskaan, en edes silloin kun olin työttömänä kotona lapsettomana kaikki päivät ja aikaa piisasi vaikka mihin.
ap
He arvioi lapsen kasvuoloja. Ei sitä mikä susta on kivaa.
No sitä tässä mietin että millaiset standardit heillä on lapsen kasvuympäristön siisteystasolle. Oikeastihan ei näissä sotkuissa oo mitään sellasta mikä vaarantaisi lapsen hyvinvoinnin. Homeen, ulosteen tai muun haitallisen lian keskellä ei asuta, ja mitään keittiöveitsiä ei loju lattioilla. Itse elin lapsena ihan samanalaisessa kodissa, eikä siinä ollut mulle silloinkaan koskaan mitään ongelmaa, onnellinen lapsuus oli rakastavine vanhempineen. Eivät vaan myöskään siisteysintoilijoita ja sama siisteyskasvatus varmasti vaikuttanut siihen etten ole sitä itsekään.
ap
Jep ja tommosesta lapsuutesi läävästä pääsit sitten sossun asiakkaaksi.
Ei olla sossun asiakkaita, vaan koulusta tehtiin lastensuojeluilmoitus koska pojalla niin paljon kotitehtäviä tekemättä. Ei liity mitenkään siis asunnon sotkuisuuteen tää käynti, kunhan vaan pohdin että pitäiskö mun siivota vaiko olla siivoamatta ennen kuin sossu tulee juttelemaan tosta koulunkäynnistä. Ilmeisesti siis kannattaa siivota vaikka hölmöltä musta se tuntuukin, ja siltä että ikäänkuin meillä olis jotain salattavaa jos ihan varta vasten teen kotona jotain toimenpiteitä ennen tota käyntiä.
ap
Jaa, he tulevat katsomaan miksi lapsella ei koulunkäynti suju, ja arvelet että eivät sitten katso ympäristöä missa lapsen pitäisi läksyt tehdä. HALOO! HERÄÄ!!!
Mulla lensi vappusimat kattoon. Sinne jäivät.
Oon löytänyt pari kertaa muumioituneen banaanin itseltäni.
No mitään virallista linjaa tässä ei ole kyllä, jokainen sossu arvioi asiaa varmasti omalla tavallaan. Itse pidän tärkeinpänä, että koti on turvallinen eli että painavia esineitä/hyllyjä ei voi kaatua lasten päälle tai vauvaperheessä ei ole pieniä esineitä vauvan suuhun pantavana ym. Sitten selvät terveysriskit pistävät silmään eli että kakkavaippoja lojuu, ruuan tähteitä on ympäriinsä ja on selvästi likaista. Myös se että jotain kodin tuholaisia on mutta asiaa ei hoideta on huolta herättävää. Semmoinen sotku että lelut ovat hujan hajan tai sängyt petaamatta on normaalia.
Mitään salakirjauksia ei kyllä yleensä tehdä vaan jos joku kodin ilmeessä häiritsee niin otan sen kyllä puheeksi jotta asialle jotain voi tehdä. Apua asiaan tietysti tarjotaan ensimmäisenä, lapsia ei kyllä pelkän kodin sotkun takia huostaanoteta vaan pyritään ratkomaan asia muuten.
T.sossu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä noita viemättömiä roskapusseja joita säilötään eteisen lattialla, parvekkeella tai jopa kerrostalojen käytävillä oven takana! Mikä hiton vaiva se pussi on viedä?
Asutaan kerrostalossa ja roskakatoksellekin hissin tai reppusten kautta ja melkein 100m matka. En näe ongelmaksi sitä että roskat viedään ehkä vaan 2-3 kertaa viikossa. Ei me tänne roskaan silti hukuta.
ap
Eikö töihin tai leikkipuistoon lähtiessä voi viedä?
Veikkaan että se roskiskatos on väärässä suunnassa. :D
Vierailija kirjoitti:
Kun on lapsia, omassa paskassa eläminen ei ole enää vain oma asia.
Jos asuu yksin eikä ole lapsia ja sossut tulee käymään, niin kuinka sotkuisessa kunnossa tulee asunnon olla et siihen kiinnitetään huomiota? Mitä ne edes voi väkisin tehdä lapsettomalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun on lapsia, omassa paskassa eläminen ei ole enää vain oma asia.
Jos asuu yksin eikä ole lapsia ja sossut tulee käymään, niin kuinka sotkuisessa kunnossa tulee asunnon olla et siihen kiinnitetään huomiota? Mitä ne edes voi väkisin tehdä lapsettomalle?
jatkan perustuuko niiden valta vaan siihen että ihmiset peloissaan tekeemitä käsketään? Mielestäni lapsiperheenkään kotiin eivät voi tulla jos ei terveys, turvallisuus tai lapsen kehitys vakavasti vaarannu?
Minulla on eräs sairaus, joka heikentää toimintakykyäni merkittävästi. En sano, että meillä on sotkuista, koska sitä on, mutta on myös likaa, jota ei ole pyyhitty kuukausiin. Ruoan laittoon ja syöntiin käytän apuvälineitä, joita sain sairaalasta. En tiedä pitäisikö kuvata kotia ja näyttää niitä kuvia jossain, jotta saisin kotiapua. Esimerkkinä ongelmasta joka estää kaiken toiminnan; en voi kääntää kättä ilman sietämätöntä kipua/, että ranne vääntyisi pois paikoiltaan. Taakkoja en voi kantaa, lihasväsyvyys on hyvin suurta ihan ilman mitään puuhaakin. En tiedä uskallanko sanoa millaista meillä on kotona, mutta ajoittain tuntuisin tarvitsevan apua ihan pissan pyyhintäänkin. Siis omani. Niin ja tokihan olen työkkärin mukaan työkuntoinen, vaikka heikko sellainen, joten iskee niin aktiivimallit kuin kaikki muukin. Kelahan ei hyväksynyt juuri sairastodistustani tämän vuoden loppuun, koska kipu ei anna aihetta sairaslomaan. Roskapusseja kertyy, koska saatan pystyä kulkemaan vain 50metriä. Ja sitten toisena päivänä meneekin toistaiseksi vielä 2km, mutta sen jälkeen olen tosi kipeä. Ehlers danlos on tuon ikävän vaivani nimi. Niveleni hyppivät pois paikoiltaan. Työkykyinen. Niinpä niin. Kun en ole kotityökykyinenkään. En tiedä miten uskaltaisin päästää soskun meille, vaikka kuitenkin tarvitsen apua. Kukaan ei ole sitä meille ollut kuitenkaan tuputtamassa.