Jos sossut tulee käymään, niin kuinka sotkuisessa kunnossa tulee asunnon olla et siihen kiinnitetään huomiota?
Luulisi että normaalit elämisestä tulevat sotkut saa näkyä, eikä oletus ole että asunto olis siivottu just ennen vierailua. Mut millanen sotku lasketaan sit vielä "normaaliksi"? Saako likaisia astioita olla vaikka olohuoneen pöydällä tms? Entä jos on 3 roskapussia eteisessä odottamassa viemistä, onko liikaa? Vaatteita lattialla? jne
Kommentit (302)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä noita viemättömiä roskapusseja joita säilötään eteisen lattialla, parvekkeella tai jopa kerrostalojen käytävillä oven takana! Mikä hiton vaiva se pussi on viedä?
Asutaan kerrostalossa ja roskakatoksellekin hissin tai reppusten kautta ja melkein 100m matka. En näe ongelmaksi sitä että roskat viedään ehkä vaan 2-3 kertaa viikossa. Ei me tänne roskaan silti hukuta.
ap
Eikö töihin tai leikkipuistoon lähtiessä voi viedä?
Ei sitä sillon huvita. Ite muutenkin pesen aina kädet roskien viemisen jälkeen, ja tuntuis inhottavalle mennä vaan heti roskien viennin jälkeen leikkipuistoon tai työpaikalle sen jälkeen ku vasta oon koskenu roskiskatoksen niihin likaisiin lootiin ja pusseihin ja en oo pessy käsiä.
ap
!! ja ne samat likaiset roskapussit ei haittaa eteisessä/parvekeella? Aika outo ajatuksen kulku? Jos ne kantaa roskikseen ne ovat haittaavan likaiset mutta jos ne lojuu esim. eteisessa päivätolkulla ne ei haittaa.
Onkohan tää porin mamma? Vaikuttaa ainakin samalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma tyyli:
Päivittäin: tiskit, keittiön tasot, lakaisu, roskat, kissanhiekat, vessan pesu ja tavarat paikalleen. Tarvittaessa pyykit, jos koneessa tarpeeksi likaisia.
Viikoittain: imurointi, kylppärin saumat ja kylpyhuone yleensä, pölyn pyyhkiminen, lattian pesu, vuodevaatteiden vaihtaminen ja pesu.
Kuukausittain vähintään: Seinien ja katon pyyhkintä, suodattimien pesu, hellan ja jääkaapin takaa pesu.
Pari kertaa vuodessa ikkunoiden pesu, varaston inventaario, kaikkien kaappien ja varastojen siivous.
No Huoh. Pilailet? En tiedä ketään joka pesisi kattoa. Muutenkin turhan tiheä syynäys.
No tottakai seinät ja katot pyyhitään? Tuleehan kattoon ja nurkkiin seittejä.
Seittejä??? Jossain savupirtissä varmaan. Kosteallako niitä kattoja pyyhit?Meillä katot on maalattu sellaisella maalilla, että kamalat jäljet jää, jos sinne menee vettä roiskimaan. Unohdit muuten mainita talon ulkoseinät, kerran viikossa varmaan?
Ai teillä ei koskaan pääse hämähäkkiä sisään?
Nihkeällä pyyhin, mutta järkeä saa materiaalin mukaan käyttää. Entä jos teillä roiskahtaa jotain niin kuinka katosta sen puhdistat?
Ulkoseinistä otan siitepölyt tarvittaessa.
Hämähäkeistä en tiedä ovatko käyneet piipahtamassa, seittejä eivät ole kuitenkaan kutoneet. Ei ole tullut rottia eikä hiiriäkään.
Kymmenen vuotta ollaan asuttu tässä, mutta ei ole katossa roiskeita. Sellaisen tekeminen vaatii jo yritystä. Katot on vedetty kalkkimaalilla, eivät tykkää vedestä. Tämä on kerrostalo, ulkoseiniä en tiedä koskaan kenenkään pesseen. Ei kyllä näy ihmissilmällä havaittavaa siitepölyä. Puita on kyllä lähellä. Delegoisin tuon ulkoseinien pesun perheen miesväelle. kun sentään tarvitaan telineet tai nosturi siihen hommaan.
Tulee kyllä pölyä ilman hämähäkkejäkin seiniin ja kattoon, ihan jokaisella.
Meillä kerran tipahti ketsuppipullo tasolta, rikkoontui ja lensi ihan kattoon saakka roiskeita. Mahdollista se siis on.
Kerrostalon seiniä huolletaan kyllä myös, ei mitenkään usein mutta juuri niin ettei silmää haittaa.
Meillä taas lapsi hölskytti ketsuppipulloa kerran (niin kuin sitä pitää hölskyttää, että sekoittuu), mutta korkki olikin auki ja hups vaan sitä ketsuppia roiskui kattoon. Siellä se jälki on edelleen. Seinät taas ovat ihan nuhruiset makkareissa, kun lapset löhövät sängyllä lukemassa tai pelaamassa ja nojaavat seinää vasten. Pitäisi varmaan maalata koko asunto, mutta se taas on sen kokoluokan urakka, ettei ihan vähästä jaksaisi tyhjentää kaikkia huoneita.
Epähygieeninen ja/tai mahdollisesti riskejä sisältävä koti kiinnittää huomiota.
Mun anoppila on tuollainen. Ns vaatesäilytys on just sitä että lattialle jää mytty ja sitten taas sieltä,lattialta poimitaan päälle uudet vaatteet. Kaikki tasot täynnä sotkua, tiskiä aina joka paikassa, jääkaapissa pilaantuneita ruokia ja lattiaan jää sukka kiinni.
Riippuu ihan ihmisestäkin. Meillä pari vuotta sitten katkera äitini teki lastensuojeluilmoituksen, jonka mukaan me vanhemmat käyttäisimme huumeita. Tulivat yllätyskäynnille ja sattui meille kauhean virkaintoinen työntekijä. Aiai, keittiön pöydällä on lautanen jossa on vielä ruokaa. No tottakai on, kun jätin ruokani kesken kun ovikello soi. Jatkuvasti oikein etsimällä etsi huomautettavaa, kun meillä oli ihan perussiistiä. Keksi sitten huomautettavaa tahrasta matossa, nurkassa olevasta pölypallosta ja tiskeistä altaassa.
Sossun tantat lastensuojelussa, ovat ihan sekopäitä. En anna mitään arvoa tälle ammattikunnalle. Eivät ne lapsista, perheistä ja vaikeuksista mitään ymmärrä, saati että osaisivat jotenkin muka auttaa. Paskaa ne osaa juoruilla kahvi ja ruokatauoillaan. Nuorille perheille tiedoksi, että kaikki mitä sossut näkevät ja kuvittelevat näkevänsä, kirjataan ylös ja lopuksi, kun olet heikoimmillaan, käytetään sinua vastaan.
Harva sossu kulkee täysillä 😂
Hakeutuneet auttamaan muita kun omassa elämässä tapahtunut kaikkea pahaa.
Itseasiassa työelämässä heistä monella vkonloppu juopottelu,erot,omat lapset siellä sun täällä jne,koulutus ei niitä poista geeniperimästä.
Moni on luonteeltaan myös narsisti.
Yksi entinen lasun sossu kertoi liian siististä kodista,äiti oli hänen mukaansa mielisairas 😝
Tuskin niille on mikään hyvä paitsi se oma sikolätti,missä kierroksessa mies nro 22
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Mikä on normaalin elämän sotku... meillä ei loju yhtään mitään lattioilla. Ei ole roskapusseja nurkissa. Tiskit on keittiössä.
Mä en ole koskaan elänyt siivousintoilijoiden kanssa. Aina omassa lapsuudessakin elää on saanut rennosti ja kaikkea ei ole tarvinnut kiikuttaa heti omalle paikalleen. Monesti syön olohuoneessa ja kyllä, se lautanen voi olla siinä olohuoneessa jopa sen pari päivää kunnes keräilen astiat tiskialtaaseen ja tiskaan. Ja ketään täällä asuvaa se syömisen jäljiltä oleva lautanen ei siinä haittaa.
Hyi yäk, possu.
Miksi ap puhuu sotkuisuudesta, joka on toki normaalia lapsiperheessä, kun hän tarkoittaa likaisuutta? Nämä ovat eri asia. Tavaroita siellä täällä on ok. Roskikset päiväkausia ovenpielessä tai likaiset astiat muualla kuin tiskialtaassa ei ole. Ei tarvitse olla siivoushullu, mutta edes alkeellisesta perushygieniasta pitäisi pystyä aikuisen huolehtimaan, etenkin jos on lapsia.
Varakas saa olla laiska,köyhä ei.
Loppupeleissä ei ole mitään väliä kuin henkisellä hyvinvoinnilla,ei omaisuudella ei ammatilla,kaikki päätyy samaan monttuun.
Tekee asiat miten itseä huvittaa,millon huvittaa
syö millon huvittaa,mitä huvittaa,tekee töitä jos huvittaa,muuttaa lämpimään jos huvittaa,
eläköön liberalismi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sossu tulee koska on vaikka neuvolassa huoli äidin jsksamisesta ja masennuksesta, niin suotta siivoatte ennen käyntiä. Kyllä me halutaan nähdä mihin ne voimavarat oikeesti arjessa riittää.
Kun kyse ei oo siitä mihin voimavarat riittää, vaan siitä että mihin itse tykkään aikaa käyttää. Miksi ihmeessä käyttäisin aikaani siivoamiseen vain siksi että joku kotini ulkopuolinen pitäisi sitä myös kivana? Mehän täällä asutaan, ei se kylään tuleva sossu. Mä en ole tämän siistimpi ollut koskaan, en edes silloin kun olin työttömänä kotona lapsettomana kaikki päivät ja aikaa piisasi vaikka mihin.
ap
He arvioi lapsen kasvuoloja. Ei sitä mikä susta on kivaa.
No sitä tässä mietin että millaiset standardit heillä on lapsen kasvuympäristön siisteystasolle. Oikeastihan ei näissä sotkuissa oo mitään sellasta mikä vaarantaisi lapsen hyvinvoinnin. Homeen, ulosteen tai muun haitallisen lian keskellä ei asuta, ja mitään keittiöveitsiä ei loju lattioilla. Itse elin lapsena ihan samanalaisessa kodissa, eikä siinä ollut mulle silloinkaan koskaan mitään ongelmaa, onnellinen lapsuus oli rakastavine vanhempineen. Eivät vaan myöskään siisteysintoilijoita ja sama siisteyskasvatus varmasti vaikuttanut siihen etten ole sitä itsekään.
ap
Jep ja tommosesta lapsuutesi läävästä pääsit sitten sossun asiakkaaksi.
Ei olla sossun asiakkaita, vaan koulusta tehtiin lastensuojeluilmoitus koska pojalla niin paljon kotitehtäviä tekemättä. Ei liity mitenkään siis asunnon sotkuisuuteen tää käynti, kunhan vaan pohdin että pitäiskö mun siivota vaiko olla siivoamatta ennen kuin sossu tulee juttelemaan tosta koulunkäynnistä. Ilmeisesti siis kannattaa siivota vaikka hölmöltä musta se tuntuukin, ja siltä että ikäänkuin meillä olis jotain salattavaa jos ihan varta vasten teen kotona jotain toimenpiteitä ennen tota käyntiä.
ap
Eikö aina ole mukava siivota koti ennen kuin tulee vieraita? Itse teen niin ihan automaattisesti.
Ootte te pöljiä.. Asunnon pitää aina olla siinä kunnossa että sinne ilkiää kutsua kenet tahansa. En kerta kaikkiaan ymmärrä näitä sikolätissä asujia. Se on jo terveysriski. Mihin on maalaisjärki hävinnyt ihmisiltä! Voi luoja mitä juttuja.
Oleellista on, että käytettyjä vaippoja, siteitä tms ei loju lattioilla tai tasoilla. (Sairausriski, hygienia). Eläinten/ihmisten jätöksiä ei lattioilla tai tasoilla. Mädäntynyttä ruokaa ei lattioilla/tasoilla. Haisevaa roskaa ei lattioilla/tasoilla.
Jos näitä ei ole, on plussan puolella. Tupakointi sisällä tai jäljet huumeiden käytöstä huono. Kalja- ja viinapulloja joka paikassa huono.
Tiskit tai pyykit ei niin väliä, kunhan mikään ei mätäne minnekään. Lattia sellainen, että viitsii kävellä ilman kenkiä.
Millanen laiskuri siellä asuu jos ei saa edes saman päivän aikana vietyä lautasta olohuoneesta keittiöön
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Mikä on normaalin elämän sotku... meillä ei loju yhtään mitään lattioilla. Ei ole roskapusseja nurkissa. Tiskit on keittiössä.
Mä en ole koskaan elänyt siivousintoilijoiden kanssa. Aina omassa lapsuudessakin elää on saanut rennosti ja kaikkea ei ole tarvinnut kiikuttaa heti omalle paikalleen. Monesti syön olohuoneessa ja kyllä, se lautanen voi olla siinä olohuoneessa jopa sen pari päivää kunnes keräilen astiat tiskialtaaseen ja tiskaan. Ja ketään täällä asuvaa se syömisen jäljiltä oleva lautanen ei siinä haittaa.
Mun luona on käynyt sossun työntekijä joskus 10 vuotta sitten kun alaikäisenä olin kotiutunut synnäriltä vauvan kanssa. Kuulemma rutiinikäynti, lapsi kun olin itsekin. Tiskiä ja pyykkiä ja varmasti viemättömiä vaipparoskiksiakin oli melko läjä kun ei ollut koneita millä pestä ja en uskaltanut pienen vauvan kanssa käydä pyykkituvalla kun oli neuvolantäti sanonut että kotona täytyy olla siihen asti kun vauva on 2 viikkoa.. :`D sossu nuuski kyllä tarkkaan joka paikan, erityisesti vauvan tarvikkeet penkoi läpi että onko kaikki tarvittava hankittu ja tenttasi kaupassa käynneistä, tukiverkostosta, minun koulun käynnistä ja raha-asioista.. parin tunnin jälkeen oli sitä mieltä että kaikki on hyvin ja toivotti onnea uudelle äidille ja lähti. Tarjosi perhetyöntekijää kaveriksi kerran viikossa, vaikka henkiseksi tueksi jos en muuhun tarvitse apua.
Nooo... Aika selvää olla sossun asiakas, jos lapsenhoito ja -kasvatus on yhtä retuperällä kuin kodinhoito ap:llä. Roskapussin vienti ei esim. pitäisi olla ylivoimaista.
Minne aloittaja laittaa ne käytetyt pissaiset kissanhiekat ja kakkapökäleet? Roskapusiin? Ja roskapussi seisoo eteisessä muutaman päivän?
Itsellä oli kissa hoidossa muutaman kuukauden ja jouduin viemään kissanhiekkaisen roskapussin joka päivä, muuten alkoi kaapissa haista.
Vessanpönttöön ei saa hiekkoja vetää. Ja minulla oli vain yksi kissa, aloittajalla taitaa olla ainakin kaksi.
Kahdesta kissasta tulee aikamoinen määrä ulostetta vuorokaudessa.
Ei tarvitse koko aikaa vieressä vahtia, mutta itse kyllä siivosin pissapaakun ja kakkapökäleet aina kun huomasin laatikkoon tulleen. Plus poistin likaisen osan hiekkaa ja lisäsin uutta.
Kerran päivässä illalla suoritettu laatikon tyhjennys on liian vähän, jos kerran kotona on silloin kun kissat kakkaavat ja pissaavat.
Eri asia silloin jos pakosta joutuvat olemaan kun itse on pois kotoa kauemmin.
Ainakin osa humalaisista pitäisi saad ulos siksi aikaa.
Kun on lapsia, omassa paskassa eläminen ei ole enää vain oma asia.