Vauva vuodelle 2020-21
Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?
Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.
Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!
Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?
Kommentit (6611)
Moi pitkästä aikaa! Tai tänne on kyllä tullut viime aikoina niin paljon uusia että suuri osa ei varmaan tiedä/muista mua 😁 Tervetuloa uusille munkin puolesta!
Ajattelin tulla tekemään pikku päivityksen tähän meidän matkaan kohti vanhemmuutta. Mulla on edelleen minipillerit käytössä. Mulla on enää viimeinen laatta jäljellä, aloitettu perjantaina. Eli ohjeistuksen mukaan olisi pitänyt jo varata aika että saa uudet (meidän kunnassa alle 25v saa ilmaisen ehkäisyn). Katselin torstaina että niitä aikoja kyllä on, keskustelen tästä tilanteesta miehen kanssa viikonloppuna. No erinäisistä syistä se ei sitten onnistunut. Tänään on sitten pakko, jos tilanne on edelleen se, että ehkäisy jatkuu vielä.
Elättelen nyt kuitenkin vahvasti toivoa siitä, että tämä pillerihomma loppuisi nyt tähän paikkaan. Mies on puhunut todella paljon lapsista ja kuinka kivoja ne olisivat. Ja mitä kaikkea niiden kanssa voisi tehdä ja kokea. Haaveet ja toiveet ovat siis suuret myös miehelläni. Olen tässä ajan kanssa saanut tietooni, että miehen epävarmuus tästä projektista kohdistuu enemmän muhun. Esimerkkinä se, miten mä reagoin oman kropan muutoksiin.
Mä olen henkilökohtaisesti valmis niihin muutoksiin ja uskon myös vahvasti että meidän parisuhde on myös. Pitäisi vaan saattaa tämä miehen tietoon, että ymmärrän kyllä, mitä raskaus merkkaa mun kropan suhteen jos jatkan tämän yllä olevan esimerkin käyttöä. Tiedän mihin olen menossa, olen lukenut todella paljon asioista. Uskon vahvasti pystyväni tähän yksin ja yhdessä mieheni kanssa.
Tässä kohtaa voisi käyttää samaa sääntöä, kuin mitä jotkut käyttävät ensimmäisen kerran ajoittamiseen: "haluttaa enemmän kuin pelottaa"
Ja voin kertoa että mua haluttaa enemmän kuin pelottaa. En todellakaan halua varata sitä aikaa ehkäisyneuvolaan, saati käyttää mitään muutakaan ehkäisyä. Meillä ei ole mitään syytä jarrutella. Toki jos mies ei vakuutu niin olen henkisesti valmistautunut viimeisen kuukauden ajan varaamaan sen ajan. En halua kuitenkaan pakottaa miestäni tähän projektiin vaan haluan että tähän lähdetään yhteisestä päätöksestä. Ja se projekti voisi alkaa jo tänään, jos este on todella vain se, mitä epäilen. Eli hänen epävarmuus mun sopeutumisesta.
Kiiltotähti kirjoitti:
Hei kaikki pitkästä aikaa.
Kirjoittelitte noista vitamiinien otosta.
Itse otan 100mg raudan aamulla, päivällä töiden jälkeen mama plussan ja illalla 100mg raudan.Kävimme eilen Felicitaksella ensikäynnillä.
Lääkäri näki että ovulaatio on tapahtunut ja endosta huolimatta näki että kaikki hyvin. Molemmissa munasarjoissa 10-12 follikkelia ja limakalvo 13mm.
Miehelle tulee ensi viikolla sperma analyysi, tämän jälkeen lääkäri soittaa ja katsotaan voidaanko edetä omin avuin.
Oli kyllä positiivinen ja rauhoittava käynti.
Gynekologi sanoi että raudanpuutteesta ei ole näyttöä negatiivisesti alkion kiinnittymiseen, mutta he ajattelevat että Hemoglobiini / Ferritiini tulee olla kunnossa ennen hoidon aloituksia.Täällä nyt Kp 26 ja ovulaatio oli Kp19. Oireita on mutta perus pms, joten en viitsi turhaa kylvää toiveita. Katsotaan ensi viikon lopulla testi asiaa :)
Tsemppiä kaikille! ++
Hienoa, että asia etenee ja saitte hyviä uutisia! 🙂
Ihan mielenkiinnosta kysyttävä kun täälläkin niin paljon keskustelua ollut. Sanoivatko he kuinka paljon ferritiinin heidän mielestä pitäisi olla ennen hoitojen aloittamista?
Piipari kirjoitti:
Ja vielä lisäksi jaksaisiko kukaan selventää näitä kaikkia lyhenteitä joita täällä käytetään :D olen yrittänyt päätellä kyllä suurimman osan. Tsemppiä myös kaikille hurjasti!
Tervetuloa mukaan 🙂
Lyhenteitä:
Yk = yrityskierto
Kp = kierronpäivä
Dpo = days past ovulation eli oviksesta aletaan laskea, ovulaatioplussa on dpo -1, ovulaatiopäivä on dpo0
Onkohan täällä muita lyhenteitä, ei kai, en muista 😃
Tervetuloa uusille! Tsemppiä alkukiertoihin, kun ehkäisy jää pois, toivin että kierto on normaali heti alusta alkaen.
Minulle lapsettomuuteen erikoistunut gtne sanoi, että heillä sääntönä on, että ferritiinin tulee olla vähintään 50, mieluummin 70 tai yli jos nainen oireilee, jotta heillä aloitetaan hoidot. Tämä aiis yksityisellä. Ja itse kallistun myös tähän; mitä suurempi rautavarasto naisella on ennen raskautta, sitä pienempi todennäköisyys on vauvalla syntyä raudanpuutteisena.
Ja sitten omaa napaa; täällä kp5, menkat käytännössä oli ohi 2 päivän vuodolla ja nyt enää tuhrua tulee. En ollut edes kovin kipeä, tai no joku jolla ei kipua ikinä ole, olisi ollut jo päivystyksessä, mutta itse selvisin kohtalaisen "kivuttomana". Inocapsia en vielä päässyt aloittamaan, onkohan sillä suurikin merkitys, ettei sitäaloittanut kp1? Tulee kyllä tällä viikolla, mahdollisesti jo huomenna. Tikut on tulematta,mutta saa ne kaupastakin alkuun, kun postilla käy.
Pitkän lapsettomuuden jälkeen kahden lapsen äiti.
Pakko vielä sanoa tähän Raskauskeijun testiasiaan. Sen herkkänä tilatun testin ehdin heittää jo pois, mutta tarkistin tuon normaalina testinä tilatun ja senkin herkkyys oli se 10. 🙄 Kuitenkin hinta oli niissä eri, tuo herkkä testi maksoi enemmän kuin tuo normaali, mutta tästähän voisi päätellä, että kummatkin ovat ihan samanlaisia. 😅 Kummallista...
Esikoinen la 10/2020. 💜
Nämä lyhenteet myös olleet käytössä täällä:
IVF koeputkihedelmöitys
VTI virtsatieinfektio
km keskenmeno
Nez ihanaa että pohditte niin perinpohjin, milloin on oikea aika alkaa yrittämään. Oman kokemukseni pohjalta kuitenkin suosittelen että vaan ilmoitat miehellesi että jätät nyt pillerit pois, ja näin konkreettisella teolla osoitat kuinka valmis ja tosissaan olet. Voithan uusia pillerit valmiiksi vaan sitä varten että raskauden jälkeen niitä taas tarvitsee.. Jos mies alkaa pyydellä että jarruttelette sittenkin, aina on sitten siihenkin mahdollisuus.
Meillä siis tarvittiin se sysäys että minä tein haaveesta konkreettisen ilmoittamalla että lopetan ehkäisyn. Aluksi totuteltiin ajatukseen käyttämällä kortsua ja todella nopeasti mies alkoi ehdottaa että sekin jätettäisiin pois. Nämä on niin isoja asioita että pelkästään puheen tasolla asian pyörittely ei välttämättä koskaan johda konkreettiseen päätökseen.
Toki kaikkien suhteet on niin erilaisia, että ei voi lähteä neuvomaan, mutta halusin kertoa että näin meillä. :)
N 39 M 39
lapset 11/2020 ja 07/2023
Helvi, kiitos kommentista!
Tällainen sysäys ainakin pienesti tuntui tapahtuvan viikonloppuna kun perjantaina illalla nukkumaan mennessä sanoin unohtaneeni varata ajan. Seuraavana päivänä nukkumaan mennessä sanoin että en ollut jaksanut varata aikaa kun se on niin vaivalloista (suomifi kautta tunnistautuminen että verkossa voi varata ajan, ei oikeastaan vaivalloista paitsi jos sitä ei haluaisi tehdä). Se tuntui herättelevän miestä siihen, että haluaisin nyt ihan oikeasti lopettaa tämän ehkäisyn. Kysyikin siinä että oliko kyse enemmän vaivalloisuudesta vai siitä että haluaa lopettaa ehkäisyn. Vastasin sen jälkimmäisen. Mies oli siinä kohtaa hyvin väsynyt ja nukahtikin about saman tien tämän pienen keskustelun jälkeen. Ei kysynyt eilen että olenko varannut. Jos hänelle asia ois oikeasti tärkeä, että ei nyt lapsia niin olisi varmasti kysynyt. On huolellinen kaikista asioista, mitkä ovat hänelle tärkeitä ja kyselee jos jokin on tärkeä asia hänelle ja se pitäisi hoitaa kuntoon.
Kun tänään aion puhua asiasta niin taidan ihan vaan sanoa suoraan, että mä en aio varata aikaa ellei mies pyydä mua varaamaan sitä.
Heipä hei taas! Kirjoitin jo yhden viestin mutta ei sitä näy, kai unohdin lähettää..
Testeistä, mulla on kaks Cbn raskaustestiä oottelemassa, en aio käyttää ennenkuin menkat on kunnolla myöhässä, vähintään +32 kp.
Nyt on 29/29 illassa, ei vielä tuntemuksia menkkojen alkamisesta😬 mutta toisinaan on ollut kierto 30 tai 31 pvää että ei tohi vielä panikoida..
Miten olette muuten suunnitelleet muuta elämää tämän raskausmahiksen/toiveen kanssa? Ystäväpariskunta kysyi rantalomalle mukaan, heinäkuussa lähdettäisiin. Uskaltaako sitä varata matkoja, jos ei sitten pääsekkään raskauden takia? Vai uskooko siihen että ei tärppää ja varaa vaan😁 Rahojaan nuista ei varmaan saa takaisin..
Esikoinen toiveissa meillä 34-vuotiailla.
Meillä oli tarkoitus lähteä reissuun kesällä, loppuvuodesta piti varata. Ei varattu, kun olis ehkä noille isommille lapsille vähän nihkeä lähtökohta mahdolliseen uuteen tulokkaaseen "ei mennäkään vauvan takia".😂 Ja niin kova usko oli pikaiseen raskautumiseen ☺️ Seliteltiin sitten matkaseurueelle kaikkea rahatilanteesta ja muista reissuista...
Lyhenteitä vielä rv=raskausviikko, kkm=keskeytynyt keskenmeno tuli vielä mieleen... Toivottavasti jälkimmäistä ei tarvi kenenkään käyttää, ensin mainittua saisi ihan tuhlailla!!
Soitin tänään neuvolaan lauantain holahduksesta, sen jälkeen on tullut pelkkää minituhrua. Ultraan ei pääse, verikokeisiin laittoi lähetteen tälle päivälle ja keskiviikolle, jotta voidaan verrata hcg-arvoja... (hcg=raskaushormoni). Oireet on onneksi ennallaan.
Hiliperi kirjoitti:
Heipä hei taas! Kirjoitin jo yhden viestin mutta ei sitä näy, kai unohdin lähettää..
Testeistä, mulla on kaks Cbn raskaustestiä oottelemassa, en aio käyttää ennenkuin menkat on kunnolla myöhässä, vähintään +32 kp.Nyt on 29/29 illassa, ei vielä tuntemuksia menkkojen alkamisesta😬 mutta toisinaan on ollut kierto 30 tai 31 pvää että ei tohi vielä panikoida..
Miten olette muuten suunnitelleet muuta elämää tämän raskausmahiksen/toiveen kanssa? Ystäväpariskunta kysyi rantalomalle mukaan, heinäkuussa lähdettäisiin. Uskaltaako sitä varata matkoja, jos ei sitten pääsekkään raskauden takia? Vai uskooko siihen että ei tärppää ja varaa vaan😁 Rahojaan nuista ei varmaan saa takaisin..
Tuo tulevaisuuden suunnittelu on ollut se vaikein puoli omassa yrityksessä, tai se oli tuskaisaa noin 10 kiertoa. Nyt on vähän hellittänyt, onneksi. Mut juuri se tietämättömyys ja mahdolliset matkat ja minun osaltani opiskelu ja opiskeluvapaan sijoittaminen ja työt ja kesälomat ja ja ja... Että miten sitä edes voi suunnitella yhtään mitään?
Koko ajan olen tietoinen siitä, että jos tästä kierrosta tärppäisi niin milloin olisi laskettu aika, koska arki on palloittelua ja opintovuosi tietynlainen. Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Ja sit jos jäisin opintovapaalle niin se vaikuttaisi mahdollisen äitiysloman tukiin. Mutta entä jps lasta ei koskaan tulekaan? Silloin sitä on turhaan pitkittänyt ja sivuuttanut monta asiaa elämässä. Ja ehkä se olisi se opintovapaa, joka arkea rauhoittaen mahdollistaisi raskauden?
Meillä on työpaikan kesälomat jo selvillä (kiertävä systeemi ja laitetaan paperille aina edeltävän vuoden marraskuussa) ja koska lomani on vikassa lomaryhmässä syyskuun puolella niin olin optimisti ja otin vain viikon lomaa. Koska ajattelin, et tuskin minä kolmea viikkoa tarvitsen, koska olenhan minä raskaana ja ehkä äitiyslomalla jo ja jos ei ihan vielä niin varmasti ihan kohta sen jälkeen tai ainakin saikulla, koska vuorotyö ja harva on pystynyt tekemään töitä loppuun asti. Ja ja ja.
Kun olin pyöritellyt tätä palettia vajaan vuoden niin kyllästyin. Toki minä edelleen olen tietoinen ja joutuu ottamaan ajatustasolla kantaa silloin tällöin, mutta olen nyt luopunut kaikesta kontrollista tulevaisuuden suhteen ja teen päätökset niiden palikoiden mukaan, mitkä minulla on juuri nyt käytössä. Jos raskautuisinkin niin sitten katsotaan asioita uusiksi, mutta nyt en enää pidä muuta elämää "mahdollisen raskauden kuristusotteessa".
Ehkä sen verran varoo, ettei varaa matkaa tms mahdollisen lasketun ajan lähelle, eli ei matkaa 9kk:n päähän, vaan vaikka 6kk:n.
N36, M38. Yritys aloitettu 01/19, ei löydettyjä vikoja. Ensimmäistä toivotaan.
Moikka kaikki kuumeilijat! Täällä yksi lisää. Meiltä löytyy tyttö 4/15 ja tyttö 3/18. Viime vuoden puolella alettiin olla huolimattomia ehkäisyn kanssa syys-lokakuulla ja marraskuun alulla ihan tarkoituksella jätettiin ehkäisy pois, siihen ei tarvittu kuin minuutin keskustelu, miehelle mietintäaikaa ja seuraavana päivänä kysymys että no? Vastaus oli että joo jätetään vaan. Asiasta oikeestaan ei meidän kiireisessä elämäntilanteessa oo sen jälkee juteltu kovastikaan, mutta ku hommiin päästään ni ei oo ukko ainakaa kondomeja kaivellu 😁
Mua alkaa jo harmittaa, vaikka vasta n. 3kk yritystä takana eikä kuulu. Päätös tehtiin kesken kierron ja sen jälkeen kokonaisia kiertoja kaksi. Eli nyt yk3 juuri takana jos se puokki lasketaan. Kierrot olleet 35-55 päivän pituisia enkä edes tiedä ovuloinko. Ajattelin kyllä ottaa nyt tähän kiertoon ehkäpä ovistestit mukaan, jos vaikka selviäisi ovuloinko ylipäätää tällä hetkellä. Juttuhan on nimittäin niin, että menkat alkoivat vasta kuopuksen ollessa 1v5kk ja nyt hän on 1v10kk ja imetän häntä edelleen. Että voi kai olla, että imetys estää ovuloinnin? 😪 Menkat alkoi pari viikkoa siitä kun aloitin työt ja imetys näin väheni paljon, oli siis selvä signaali että jotain se käynnisti. Töissä ja tässä hullunmyllyruuhkavuosijuokseteeseisopäälläsi -elämässä stressikin on kyllä varmaan koholla joka voi tehdä hallaa.
Vauvakuume on kuitenkin tosi kova ja kolmas pirpula toivottais meidän perheeseen ❤️
Käytännön rahallisista syistä toivoisin myös kovasti, että seuraava saisi alkunsa ennen kesä-heinäkuun vaihdetta. Tää nykyinen äippärahalaskenta ajaa nimittäin siihen tilanteeseen, että meidän perhe joutuu todella kitu rahoille jos en saa samaa rahaa ku kuopuksen ajalta 😕
Olipas siinä asiaa. Mukana ollaan nyt kuitenkin! Plussatuulia kaikille pientä kuumeileville! Tekee ihan kipeetä ees vauvanvaatteiden katselu.. 🙁🥰
- Sukatonrikki
Äiti 26v, 4/15 syntynyt pääsiäisvauva ❤️ 3/18 syntynyt toinen pääsiäisvauva ❤️ Kolmannen yritys alkanut 11/19 🤫 3/20 gynekologi todennut lievät pco tyyppiset munasarjat
Ja se siitä kierrosta. Sori nyt kun täällä masentuneena vingun. Eli haalea vuoto alkoi ja sitä ennen kipuja. Ei pitäs vielä menkat alkaa mutta kai tää sitä on. Alkoi taas suututtaa että mies halusi viivytellä yrittämisen kanssa, perhanan jänishousu! Oikein toden teolla😣😭. Kaikkea muuta tässä maailmassa ehtii kyllä haalia vielä myöhemminkin. Varasin ajan gynelle. Ultrahan jo viimeksi tehtiin ja sen mukaan kaikki ok. Mutta ehkä hormoneja täytyy mitata...
Kp 20, piinaaaaaa. Pari pv sitten oli aivan käsittämättömät viiltelykivut kohdun seudulla, kesti jonku puolisen tuntia. Sen jälkeen ei ollut mitäään tuntemuksia, ei tissikipua, ei mitään. Oisko kyseessä ollut niinkin ihana asia ku kiinnittyminen 🤔 toiveajattelua tiedän.
Tänään alkoi yhtäkkiä ilman varoituksia vesiripuli. Ei ole koskaan ollut tällaista. Olo on muuten hyvä ja ruoka maistuu, mutta vessa pitää olla lähettyvillä kun siellä pitänyt ravata puolen tunnin välein. Onneksi on vapaapäivä!
Alotin joku aika sitten maca kapseleiden syönnin säännöllisen epäsäännöllisesti, ottanut ruoan jälkeen vasta mutta tänään otin vähän tyhjempään vatsaan ennen ruokailua. Voiko johtua siitä? Ihmettelen kyllä kun aiemmin ei tullut mitään vatsavaivaa. Onko muilla näistä maca kapseleista kokemuksia?
N 31v. M 33v. Esikoinen haaveissa. Ehkäisyrengas lopetettu 10/19.
Katti76, tsemppiä! Tuota jänishousu-ajatusta olen minäkin mielessäni huudellut, kun puoliso ei oikein innostu asiasta. Kumminkin lapsista tykkää ja niiden kanssa viettää aikaa, kun meillä on hoidossa joskus lapsukaisia.
Pitkän lapsettomuuden jälkeen kahden lapsen äiti.
On meilläkin mies epäilly, että osaako hän olla lapsen kans ja ei tunnu, että ois valmis vielä siihen. Minä oon sanonu sille, että ei sitä taida valmiiksi tulla, en minäkään ole valmis. Moni asia mietityttää, mutta kun ei nuo ikävuodet vieri taaksepäinkään... 😁
Esikoinen toiveissa meillä 34-vuotiailla.
Oon nyt sit kuitenkin testannu ovista tässä kierrossa ja tänään tuli ovisplussa nyt illasta 😁 Keskimmäinen testi on tän aamun aamupissasta.
Tosin ollaan kyllä puuhailtu kovin, joten jonkinlainen toivonkipinä tässä on onnistumiseen, vaikka meidän piti vasta seuraavassa kierrossa alkaa yrittämään.. 😅🙈 Mut ei siinä, kun mieskin kovasti mukana tässä ❤️
Kahden koululaisen äiti. Km 11/17.
Kolmannen odotusta 10/20 ❤️
Villahuivi kirjoitti:
Katti76, tsemppiä! Tuota jänishousu-ajatusta olen minäkin mielessäni huudellut, kun puoliso ei oikein innostu asiasta. Kumminkin lapsista tykkää ja niiden kanssa viettää aikaa, kun meillä on hoidossa joskus lapsukaisia.
No aivan! Ja meillä kun on 2 yhteistä jo niin en tajua mikä ihme siinä jänistytti kun puhuin kolmannesta. En vaan voi ymmärtää sitä 🐰👖. Sitäkin mietin miten venyin itse kun mies oli kauempana duunissa ja mulle jäi kaikki kotona mutta niin vaan tuin miestä ja jaksoin. Ja sitte kun ehdotin kolmatta niin ukko menee paniikkiin ja vetkuttelee asiaa. Tekis niin mieli pölläyttää🙍♀️
Minä kyllästyin miehen vetkutteluun 🙈 laitoin miehelle videon jossa heitin minipillerit roskiin ja viestin jossa ilmoitin että sinun vuoro huolehtia ehkäisystä 🤭 tais kolme päivää asiaa pohtia ja sit puhuttiin asiasta ja siitä asti on ollu vauvalla lupa tulla ♥️ tämä oli syyskuussa 🙄
Kp 9 ja vuodan edelleen.. sunnuntaina kp 15 ja sillon pitäis aloittaa ne terolutit, jospa tuo vuoto edes sillon loppuu... Eli tässä kierrossa ei kyllä tapahdu mitään 😩
30v endo toiveissa eka
Hei, mahtuisko tänne vielä mukaan keskustelemaan ja haaveilemaan? Oon tässä muutamina iltoina käynyt tätä keskustelua lueskelemassa enkä enää malttanut olla kommentoimatta, kun meilläkin vauvan yrittäminen alkaa olla ajankohtaista.
Ollaan 25v/26v pariskunta, ja meillä on 1,5-vuotias poika, jolle kovasti toivottaisiin pikkusisarusta. Yrittämistä ei olla vielä aloitettu, suunnitelmissa olisi odotella maalis-huhtikuulle ja sitten jättää ehkäisy pois. Mulla taustalla PCO, joten sen vuoksi kyllä pelottaa, että saadaanko toista lasta (ainakaan ilman hormonaalista apua). Meidän poika oli maailman paras yllätys, joka tapahtui kun olin saanut syksyllä 2017 kuulla PCO:stani, jonka jälkeen jätettiin ehkäisy pois ja "annettiin tulla jos on tullakseen" ja seuraavassa kierrossa plussasin. Kuitenkin pelottaa, ettei (läheskään) yhtä hyvää tuuria voi millään olla toistamiseen, ja toisaalta onkin kovin ristiriitaiset fiilikset kun ei haluaisi hukata yhtään kiertoa/mahdollisuutta raskauteen, mutta mun työkuvioiden vuoksi olisi parempi, ettei raskaus vielä pariin kuukauteen alkaisi :(
Nyt ihan vauvakuumeesta tuskaisena täällä odottelen, että päästäisiin "tositoimiin" ja voitaisiin alkaa oikeasti sitä pikkusisarusta yrittää.
Lisäyksenä vielä että en muista koskaan aikaisemmin tunteneeni tämmöistä nipistelyä tai vihlontaa eikä koskaan ole ollut minkäänlaisia kuukautiskipujakaan tai oireita.