Vauva vuodelle 2020-21
Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?
Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.
Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!
Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?
Kommentit (6611)
Meghannn© kirjoitti:
Onnea plussanneille❤
Mä en enää kyllä tiedä missä mennään.
Kuukautiskivut on kovat, pientä pahoinvointia ja päänsärkyä.
Mulla on niin epäsäännölliset kktiset että kiertopäivistä ei ole varmuutta.
Olin bongaavinani ovulaation 31.12 ja viimeiset tallerukset tehty silloin.
Siitä on nyt 11 vuorokautta.
Eli jos silloin olisi tärpännyt niin ei vissiin vielä välttämättä näkyisi testissä?
Jotenkin olo raskaudessta on tosi varma, negatestit turhauttaa. 😞
Hyvin voi vielä muuttua plussaksi! Jostain oon lukenu, että 14vrk yhdynnästä vois alakaa näkyä. Toisaaltahan sitä sanotaan, että toivoa on niin kauan, kun ei menkat ala. Piän peukkuja, että saisit plussan tässä kierrossa! ❤
Mulla nyt kp 32/33 menossa. Flo ennustaa menkkojen alkua keskiviikolle. Raskaustestejä en oo nyt teheny lauantain jäläkeen. Perjantaina sain siis ton yhden plussan, mutta lauantaina oli puhas negatiivinen. Eilen alako jäätävä vatsan turvotus ja ilmavaivat. Ennen menkkojaki on samoja oireita, mutta ei näin paljoa. :D Mutta aattelin nyt rauhassa ootella, alakaako ne menkat vai ei. Ja varmasti ne sieltä keskiviikkoon mennessä alakaa. Mutta sitte vaa uuteen yrityskiertoon. Eihän tässä muukaan auta.
Mukavaa viikkoa teille kaikille!
Juuri niin. Toivoa kunnes menkat alkaa. Toivottavasti siis myös tämä testi muuttuu plussaksi.
Toisaalta myös ylimääräinen stressi heikentää raskauden mahdollisuutta. Niin vaikeaa kuin se onkin, tärkeintä olisi antaa asian mennä omalla painollaan ja keskittyä muihin elämän aiheisiin, niin myös raskaus on todennäköisempi.
Tämän lisäksi oma mieli on tätä projektia vastaa kuvitelluista oireista aina kehon aiempaa tarkempaan tulkitaan saakka. Nyt kun toivoo jotain oikein, niin huomaa myös kaiken normaalin potenssiin sata.
Vaikka kaikille raskautta toivonkin, on paljon todennäköisempää, että kierto päättyy kuukautisiin ja silloin tippuu henkisesti tosi korkealta. Kirjoitan tästä ennen kaikkea siksi, koska aivan yhtä paljon kuin toivon plussia, toivon myös sitä, että te kaikki voisitte tämän projektin kanssa hyvin ilman painavaa henkistä taakkaa.
Uskon, että kaikki pidempään yrittäneet tietää mistä puhun ja toisaalta kiertojen myötä myös mieli vähän rauhoittuu, vaikka toivo ja jännitys ja malttamattomuus joka kerta läsnä onkin.
Paljon plussatuulia siis kaikille ja rauhallista mieltä! Maltti on tässäkin valtti.
Melko varma olen että meilläkin taas tärpännyt. Kiinnittymisen kaltaista tuntemusta ollut nyt muutamana päivänä ja tällä kerralla vähän aiemmin kierrossa kuin aiemmin. Tänään on dpo9 ja tuntemukset alkoivat jo lauantaina, eli sopisi hyvin kuvioon. Olen myös taas itkeskellyt hölmöistä syistä ja nännit on arat sekä hajuaisti hieman terästynyt. Ei kuitenkaan mitään kovin räikeää oiretta siis, vain vähän.
Lauantaihin yritän sinnitellä sen testin kanssa vielä.
Pco, km 10/19 ja 11/20, kaksosten la 11/21
Täällä on jännät ajat, viime yönä hikoilin kuin pieni possu ja aamulla olin ihan kylmissäni kunnes lämpenin suihkussa. Kylkiä ja alaselkää vihloo. Muutama päivä kuukautisten alkuun, mut toivon kyllä todella,että ois tärpännyt.
Mutta tunnustan kyllä, että helpompi olisi kun ajattelisi aina vaan kuukautisten tulevan, eikä pettyisi niin paljon. Raskaaksi tulo olisi sitten super iloinen yllätys.
30v. /33.v,haasteena alhainen rautavarasto ja suorituspaineet. Yritys
alkanut 07/2019 sisältäen taukoja. Esikoinen toiveissa.
Tsemppiä kaikille piinailijoille!
Meillä verikokeet otettu ja lääkäriaika tulossa. Huojentavaa, mieli on nyt paljon rauhallisempi. En ees oo piinaillut. 😁 Sen tiedän että nyt on dpo 8, eilen kovia menkkakramppeja joita ei voinut olla huomaamatta, muuten en seuraile, menkat kumminkin alkaa muutaman päivän päästä. Ilmoittelen kun tiedän mitä perustutkimuksissa selviää!
♥️♥️♥️
Kp28 menossa, tänään tein nyt päivällä raskauskeijun herkän testin. Viivan paikka?
Täällä alkoi kp1😔 fiilis on niin alhaalla... mulla yleensä säännöllinen kierto ja tällä kertaa oli 3pv ”myöhässä”, joten odotukset oli niiin korkealla. Virhe. Ei se auta muuta kun yrittää piristyä ja kohti seuraavaa kiertoa.
Missä kohtaa ootte muut käyneet gynellä tarkastuksessa? Kattomassa et onko kaikki kohalaan? Mietin, että tekis miei jo mennä mutta en tiedä olenko hätäinen. Meillä yrityskertoja nyt 3 takana. On vaan niin tyhmä olo kun ajattelee aina että nyt on natsannut... enkä tiiä kestääkö mun psyyke odottaa sinne 1v, että pääsis menemää tutkittavaksi.
Unelmoija: voi ei! Tsemppiä! Kysymykseesi en valitettavasti osaa vastata :(
Tänään tein aamulla vielä uuden testin, korkeintaan jotain tosi hailuraa. Todennäköisesti toiveajattelua. :D Nyt onneksi testit loppu kaapista.
Hei, liityn myös tähän keskusteluun :-)! Täällä yritys aloitettu 06/20. Varhaisen vaiheen km 09/20. Ikää mulla 32. Lugesteronit sain "kokeilumielessä" kun luteaalivaihe jää himpun lyhyeksi; ovulaatio noin 14/25-26, ollut nyt käytössä yhden kierron tuloksetta. Alkaa jo huolestuttaa hieman, kun keskenmenon jälkeen ei mitään ole tapahtunut... Siksi pyysin nyt lähetteen alkuvaiheen verikokeisiin yksityiseltä, kun en halua vuotta odotella koska ikää kuitenkin jo on...verikokeisiin meno kyllä jännittää!
Meillä yritystä takana jo kauan. Mulla tällä viikolla aika yksityiselle, käyn tsekkaan perusjutut. Mitä verikokeita sulta toivoja otetaan? Paljonkohan maksaa?
Mulla ollut pari päivää voidemaista vitivalkoista paksua valkovuotoa, tosi epänormaalia mulle erityisesti sen määrä. Mutta voi olla seurausta teroluteistakin kai... Nyt menossa kp29/dpo11 ja tänä aamuna tein liilan RFSU:n herkän testin joka puhdas nega. Ehdin eilen vuodon perusteella jo innostua kovasti sillä pienet tuntemukset alavatsalla jatkuneet ja pettymys oli sen mukainen. Seuraava testi sitten viikonloppuna tai maanantaina jos menkat ei oo alkaneet. Odotan n. 34 päivän kiertoa.
Vauvahaaveilija345 kirjoitti:
Meillä yritystä takana jo kauan. Mulla tällä viikolla aika yksityiselle, käyn tsekkaan perusjutut. Mitä verikokeita sulta toivoja otetaan? Paljonkohan maksaa?
Hei Vauvahaaveilija345 ja tsemppiä sinulle tutkimukseen! Multa otetaan Lutenisoiva, Antimuller, Follikkealia stimuloiva, prolaktiini- ja progesteronihormonit...enpä noista oikeen ees ymmärrä kunnolla, mutta näin lukee lähetteessä; ilmeisesti nämä on niitä tyypillisiä mitä katsotaan tai korjatkoon joku jos olen väärässä :D Hintaa en tarkalleen tiedä, mutta ilmeisesti jotain 300 euron luokkaa...kyllä se vähän kirpasee, mutta tuntuu että jotain tarttee alkaa selvitellä.
Olen ottanut 3 e pilleriä, voinko nyt vain lopettaa? Kuukautiset juuri loppu. Mutta nyt näyttää niin vihreetä valoa elämä niin haluamme aloittaa vauvan teon just nyt. Ja epillerit tosiaan aion heivata pois, niin voinkp vaan jättää pois? 😊
Käyttäjä37633 kirjoitti:
Olen ottanut 3 e pilleriä, voinko nyt vain lopettaa? Kuukautiset juuri loppu. Mutta nyt näyttää niin vihreetä valoa elämä niin haluamme aloittaa vauvan teon just nyt. Ja epillerit tosiaan aion heivata pois, niin voinkp vaan jättää pois? 😊
Tää on sellainen asia mitä täytyy kysyä ihan lääkäriltä, eikä suinkaan anonyymiltä palstalta, jossa jengi voi halutessaan trollata.
Nojoo, niin meinasinkin. Mulla on nyt puhelinvastaanotto kyllä myös 30min päästä. 😊
Toivoja kirjoitti:
Multa otetaan Lutenisoiva, Antimuller, Follikkealia stimuloiva, prolaktiini- ja progesteronihormonit...enpä noista oikeen ees ymmärrä kunnolla, mutta näin lukee lähetteessä; ilmeisesti nämä on niitä tyypillisiä mitä katsotaan tai korjatkoon joku jos olen väärässä :D
Antimüllerian hormoni eli AMH kertoo kuinka pitkälti sinulla on vielä hedelmällistä aikaa edessäpäin vai onko jo kova kiire. Muut hormonit vaikuttavat toistensa ja estrogeenin erittymiseen ja voivat väärinä suhteina esimerkiksi estää ovulaatiota tai vaikka käynnistää kuukautiset ennen kun alkio on ehtinyt kiinnittyä kunnolla. Katsovat että kaikki on suht tasapainossa.
Toivoja kirjoitti:
Vauvahaaveilija345 kirjoitti:
Hei Vauvahaaveilija345 ja tsemppiä sinulle tutkimukseen! Multa otetaan Lutenisoiva, Antimuller, Follikkealia stimuloiva, prolaktiini- ja progesteronihormonit...enpä noista oikeen ees ymmärrä kunnolla, mutta näin lukee lähetteessä; ilmeisesti nämä on niitä tyypillisiä mitä katsotaan tai korjatkoon joku jos olen väärässä :D Hintaa en tarkalleen tiedä, mutta ilmeisesti jotain 300 euron luokkaa...kyllä se vähän kirpasee, mutta tuntuu että jotain tarttee alkaa selvitellä.
Ootko kilpirauhasarvoja koskaan katsonut? Munarakkulan kypsymiseen ja irtoamiseen liittyvät haasteet on lapsettomuuden yleisin syy ja kilpparit taas siellä yksi merkittävin aiheuttaja. Lisäksi altistaa keskenmenoille.
Kysymykseni on hieman haastava selittää. Mutta osaatteko sanoa, jos talletus tapahtuu dpo 4 ja dpo2, niin tuleeko ovulaation "oireet" joka tapauksessa vaikka tärppäisikin? Itselläni oireina siis voimakas valkovuoto aina ovulaation aikaan, mutta siitä ei voine päätellä tärppäsikö vai ei?
Käyttäjä37639 kirjoitti:
Kysymykseni on hieman haastava selittää. Mutta osaatteko sanoa, jos talletus tapahtuu dpo 4 ja dpo2, niin tuleeko ovulaation "oireet" joka tapauksessa vaikka tärppäisikin? Itselläni oireina siis voimakas valkovuoto aina ovulaation aikaan, mutta siitä ei voine päätellä tärppäsikö vai ei?
Ovulaatio tarkoittaa munasarjoissa kypsyneen munarakkulan puhkeamista. Sieltä munarakkulan sisältä vapautuu usein munasolu (ei aina, rakkula voi olla myös tyhjä) ja jos siittiöt hedelmöittävät munasolun, tulee siitä alkio. Siittiöt säilyvät naisen sisuksissa hedelmöityskykyisinä n. 1-5 vuorokautta olosuhteista, aaldusta jne riippuen. Ovulaatio tapahtuu n. 10-15 vuorokautta ennen kuukautisvuodon alkamista. Kiertopäivänä neljä tallettelu vaatisi to-del-la aikaisen ovulaation, jotta siittiöt olisivat edelleen voimissaan munasolun irrotessa. Ja tosiaan ovulaatio tapahtuu (jos on tapahtuakseen), oli takana tallettelua tai ei ja jotta raskaus olisi mahdollinen, on ovulaatio pakollinen.
31 ja 32v pariskunta, toive esikoisesta 11/19. PCOS ja endometrioosi. Kevyemmät hoidot (OI+IUI) 5/20 alkaen, IVF alkanut 12/20.
Onnea plussanneille❤
Mä en enää kyllä tiedä missä mennään.
Kuukautiskivut on kovat, pientä pahoinvointia ja päänsärkyä.
Mulla on niin epäsäännölliset kktiset että kiertopäivistä ei ole varmuutta.
Olin bongaavinani ovulaation 31.12 ja viimeiset tallerukset tehty silloin.
Siitä on nyt 11 vuorokautta.
Eli jos silloin olisi tärpännyt niin ei vissiin vielä välttämättä näkyisi testissä?
Jotenkin olo raskaudessta on tosi varma, negatestit turhauttaa. 😞
Megs©