Vauva vuodelle 2020-21
Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?
Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.
Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!
Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?
Kommentit (6611)
Neiti kesäheinä kirjoitti:
Tervetuloa takaisin 😊
Itsekin miettinyt noita kilppari arvoja että onkohan niissä jotain häikkää. Aioin pyytää lähetteen kokeisiin kun ensi viikolla lääkäri aika muissa asioissa.
Suosittelen ehdottomasti mittamaan. Vaikka sitten omakustanteisesti, koska ei maksa muutamaa kymppiä enempää. Mä olin ihan täysin tottunut kaikkeen väsymykseen, muistiongelmaan ja alakuloisuuteen, koska laitoin ne ns ruuhkavuosien piikkiin. Lääkärin kommentti lapsiasiaan oli nimenomaan se, että kilpparista suurella todennäköisyydellä johtuu ja toisaalta, vaikka olisin ollut raskaana, on riski keskenmenoon huomattavasti kohonnut. Aiheuttaa myös kierrossa häiriöitä. Ei se toki kaikkea selitä, mutta on varmasti yksi ensimmäisiä helposti poissuljettavia tekijöitä.
Täällä alkaa piinailu, nyt kp 24. Edelliset kierrot olleet 26-päiväisiä ja oletettu ovis kiertopäivänä 15, nyt oli 18. Joten olenkohan ymmärtäny oikein et luteaalivaihe on vakio ja kierto ois siis nyt 29 päivää 🤔
Mietin vaan siksi että milloin tekis ekan testin 😀
Sipsi85, et ole ainoa, joka on tänään haaveillut ensilumen näyttämisestä lapselle, täällä kanssa ihan sama juttu!
Mul on ollut epämääräinen olo jo monta päivää, ajatukset käy aika laukalla. Menkat alkaa huomenna tai viimeistään muutaman päivän sisällä. Haluan kuitenkin mielenrauhaa ja ostin huomiselle yhden Testaa varhain-testin,vaikka oli tarkoitus vaan oottaa ensin menkat. No jos se kauan odotettu plussa pärähtää niin siitä on mielenrauha kaukana mut te ymmärrätte!
30v. /33.v,haasteena alhainen rautavarasto ja suorituspaineet. Yritys
alkanut 07/2019 sisältäen taukoja. Esikoinen toiveissa.
Plussa tuulia Toistatoiveilija ja Ilona Eloisa ❤️
Iltatähti toiveissa ❤️ ya 4/20
Julpalle paljon voimia ja iso halaus ❤️
Tervetuloa uusille!
Plussatuulia Ilona Eloisa ja Toistatoiveilija muut piinailijat!
Meritähti: Toivottavasti plussa on vahvistunut! Mä oon ymmärtänyt, et usein eka merkki raskaudesta on menkkojen poisjäänti ja raskausoireet alkavat vasta pikku hiljaa.
Mä odottelen menkkoja alkavaksi parin päivän sisään. Vaikka epäilenkin, että ovis ei välttämättä tapahtunut, jotenkin sitä toivoi silti ihmettä. Joulu ois tosiaan ollut kiva aika kertoa läheisille ja keskikesän vauva ihana.. Mut nyt olo on niin menkkoja edeltävä.. itkettää, vatsaan sattuu. Yk10, täältä tullaan. Ja samalla siirryn vielä entistä enemmän seurailemaan sivummalta ja epäsäännöllisemmin tätä palstaa. Yritän keskittyä muihin juttuihin, töihin, parisuhteeseen, ystäviin ja yritän siirtää vauvahaaveet taka-alalle. Saa nähdä, miten onnistuu.
Ensinnäkin, isot tsempit ja plussatuulet piinailijoille! Jospa tämä olis teidän kierto. ❤️
Täällä rupeaa pikkuhiljaa iskostumaan km päähän ja isoimmat itkut itketty. Parin päivän sairasloma oli todella ok tilanteen käsittelemiseen. Eilen labroissa pissasta hcg jo negatiivinen, rtesti näytti vielä haaleeta plussaa. Eilen oli koko päivän tosi kovat selkäkivut mihin ei oikein särkylääke tehonnut, tänään onneksi jo parempi tilanne sen suhteen. Vuoto on tänään jo kokonaan loppunut ja en voi kun ihmetellä, että siinäkö se oli. Huoli elää edelleen, että jotain siellä kohdussa vielä on kun vuotoa ei ole juuri tullut moneen päivään ja silti kipuillut. Noh, huomenna pääsen lääkärille ja hän toivottavasti osaa rauhoitella ja ollaan sen jälkeen viisaampia.
Vauvakuume läsnä entistä isompana tämän jälkeen. Kunhan hetken keskittyy nyt muuhun niin on sitten taas valmis kohtaamaan uudet pelot ja huolet mahd. uuden raskauden kanssa.. 😌
Sipsi85 kirjoitti:
Miten on Meritähti mennyt, onko plussa pysynyt mukana? :)
Yleensä se raskauspahoinvointi alkaa HCG:n nousun myötä ja alkuraskaudesta se on niin alhainen, ettei kannata huolestua vaikka omalla kohdalla ei pahoinvointia niin voimakkaasti olisikaan. Pahoinvointi alkaa joillain vasta vk 8-9 tai sitten ei ala ollenkaan.
Vielä on matkassa, joskin pelko kyllä koko ajan takaraivossa 😕
Olinkin merkinnyt Preglifeen väärän ”menkkojen” alkamispäivän (eli siis se km:n eka päivä) ja tänään olisikin ”jo” 4+6 eli päivällä ylitetty viime km. Huomenna aamusta meinasin vielä testata ja sit soitella kai sitä neuvola-aikaa ja toivoa, että pysyisi edelleen matkassa. Jokaista nipistystä ja kolotusta kuuntelen ylitarkasti, onko ensioire km:stä. Vähän stressaavaa ja kuitenkin, kun toisaalta haluaisi iloita, mutten vain uskalla.
Ainoa oire on hieman aristavat rinnat, eipä oikeastaan muuta, joten en tiedä, voiko sellaisesta päätellä kestävyyttä tai kestämättömyyttä.
Olispa kiva, jos voisi nukkua pari viikkoa ainakin putkeen ja herätä riittävän pitkillä viikoilla, että voisi edes vähän hengähtää.
Mulle nousi lämpö, 37,3.Saa nähdä, onko joku tauti ja pahenee vielä. Joka tapauksessa huominen testin teko jännittää entistä enemmän.
Täällä on kaikilla jälleen erilaisia omia tilanteita. Meritähti, hurjasti tsemppiä täältä!
Samoin Julppa, en osaa kuvitellakaan surua ja myllyä mitä käyt läpi. Onneksi voit aina ottaa yhteyttä terveydenhoitoon jos arveluttaa tai tulee uusia oireita. Voimia!
Lumileopardi kirjoitti:
Tuosta aamulämmön mittauksesta: mittaatteko sen heti kun ensimmäisen kerran heräätte eli vaikka jatkaisi vielä nukkumista niin siinä välissä? Ja minkälaista lämpömittaria käytätte?
Haluaisin kokeilla tuota aamulämmön mittaamista, mutta kun mulla väsyttää niin on selvästi kylmä ja kun ei väsytä nii on lämmin. Mietin vaikuttaakohan tuo aamulämpöön.
Itse mittaan digitaalisella mittarilla suusta ja yritän heti herätessä suunnilleen samaan aikaan joka aamu. En ole mitannut joka kierto enkä aloittanut heti kierron alussa. Nyt aloitin mittauksen ovulaatio plussan jälkeen, ihmeellistä tässä on nyt se että seuraavana aamuna plussasta mittari näytti 36,6 ja seuraavana alempaa lukemaan, tänä aamuna nyt sitten pienesti korkeampi kun eilen 🤔
Hyvää uutta toivottavasti plussan täyteistä viikkoa 😊❤️🌠
Tein testin, vaikka aavistelin jo kivuista, että se on ihan turhaa. Nega tuli. Nyt jos pari viikkoa ehtisi miettiä ihan muita juttuja välillä. Tsemppiä kaikille tasapuolisesti! ☺
Tsemppiä testiin Ilona Eloisa. Tällä yritetään vaan odotella ja kuluttaa aikaa, että pääsis itsekin testaamaan. Hirveät menkkaoireet ja vatsakrampit nyt aamusta. Ei kuulu normaalisti omiin oireisiin kuin vasta kp1. Laskin aiemmin väärin, jos ovispäivä on -1, niin nyt onkin vasta dpo 4. :(
Mikäs olis sen ihanampaa kun jouluihmisenä yllättää kaikki sukulaiset kertomalla iloisia uutisia. Siihen nyt tosin on vielä pitkä matka, mutta pidetään kuitenkin toivoa yllä.
Viikot vierii,ei oikein mukana pysy. Silti tuntuu, että yrityksen kannalta aika seisoo. Ei ole ollut oikein mitään kerrottavaa ja toisaalta välillä tuntuu, ettei oikein ole täyttä lupaa kuumeilla porukassa, kun on jo lapsia. Lukenut olen kuitenkin säännöllisesti ja kuumeillut teidän mukana. Ikäkriisi edelleen stressaa. Välillä olen varma, että juna meni jo, välillä ihan positiivisin mielin. Harmi ettei ole kristalli palloa! 😅 YK 8 pyörähti käyntiin. Luulenpa että viime kierto oli ovuloimaton. Lämpöjen mukaan Flo väitti ovulaation olleen 5 pvä ajoissa, tikut ei kuitenkaan vahvistuneet tarpeeksi. Normi ovulaatio aikaan tikut oli loppu, mut lämmöissä ei erikoista. Mut nyt uusi kierto ja kp 9. Ovulaatio ehkä viikon päästä ja tikut tilauksessa. Geleet ja Maca edelleen mukana. Jos ei muuta, niin nuorekkaan teini-ihon olen saanut ympäri kuukauden. 😂 Toivottavasti näistä on muutenkin iloa, tää ei ole se juttu mitä näillä hain! Ja greippi päivässä kulkee edelleen mukana, se on sentään myös hyvää. Iloista syyspäivää kaikille ja vauvaonnea!
Täällä ollaan jännän äärellä. Kp24 ja mekat normaalisti kp26. Pitkä on aika odotella. En sit hakenut sitä aikaista testiä vaikk uhosin. Meillä ei mies tiedä kierron vaiheita ja niin tiiviisti vietetty aikaa että ei oo ollu mahdollisuutta. Itse taas rauhoitellut itseäni että ei se testi tulos muutu vaikka sitä ei tee. Km jälkeen sitä tuntuu tulevan mieleen kaikenmaailman asioita jokatapauksessa. Mun fiilikset on monta kertaa tässä kierrossa ollut että olen ihan varmasti raskaana ja sit taas saatan kuvitella kaiken. Alavatsassa paimen tunne ja pieniä kramppeja usein, vähän niinku ennen menkkoja, mut yleensä ei ala näin aikasin tai kestä näin pitkään. Tiedä sit.... Iltaisin mun stressitason vaan nousee jotenkin kun on aikaa miettiä. Tiedän että pitäs ottaa rennosti ja jne, mut helpommin sanottu kuin tehty.
Tsemppiä kaikille!
N36 M44
Km 8/20
Esikoinen 8/21
Täällä kp 34/45 ja dpo6, eikä minkäänlaisia tuntemuksia. Tosiaan mulla nyt kaksi kertaa peräkkäin ollut ovulaatio kp 27 paikkeilla. Eilen aloitin uudestaan terolut kuurin inseminaatiota varten, kun se viimeviikolla jouduttiin keskeyttämään ovulaation vuoksi :).
Tuosta testaamisesta, niin itse aloitan jo aika aikasin testaamaan, että bongaisin edes sen kemiallisen raskauden. Mutta tosiaan vielä ei ole edes sitä saatu aikaseksi, kun kaikki raskaustestit yritysaikana negatiivisia.
N32M39, esikoinen toiveissa. yritys aloitettu 03/19, haasteena pcos. Miehellä alhainen siittiötuotanto. Lapsettomuushoidot aloitettu 11/20, plussa 1/21
Heleena kirjoitti:
Viikot vierii,ei oikein mukana pysy. Silti tuntuu, että yrityksen kannalta aika seisoo. Ei ole ollut oikein mitään kerrottavaa ja toisaalta välillä tuntuu, ettei oikein ole täyttä lupaa kuumeilla porukassa, kun on jo lapsia. Lukenut olen kuitenkin säännöllisesti ja kuumeillut teidän mukana. Ikäkriisi edelleen stressaa. Välillä olen varma, että juna meni jo, välillä ihan positiivisin mielin. Harmi ettei ole kristalli palloa! 😅 YK 8 pyörähti käyntiin. Luulenpa että viime kierto oli ovuloimaton. Lämpöjen mukaan Flo väitti ovulaation olleen 5 pvä ajoissa, tikut ei kuitenkaan vahvistuneet tarpeeksi. Normi ovulaatio aikaan tikut oli loppu, mut lämmöissä ei erikoista. Mut nyt uusi kierto ja kp 9. Ovulaatio ehkä viikon päästä ja tikut tilauksessa. Geleet ja Maca edelleen mukana. Jos ei muuta, niin nuorekkaan teini-ihon olen saanut ympäri kuukauden. 😂 Toivottavasti näistä on muutenkin iloa, tää ei ole se juttu mitä näillä hain! Ja greippi päivässä kulkee edelleen mukana, se on sentään myös hyvää. Iloista syyspäivää kaikille ja vauvaonnea!
Kiva kun kävit kertomassa kuulumisia 😊👍
Tsemppiä tähän kiertoon kovasti ❤️🌠
Ilona Eloisa kirjoitti:
Tein testin, vaikka aavistelin jo kivuista, että se on ihan turhaa. Nega tuli. Nyt jos pari viikkoa ehtisi miettiä ihan muita juttuja välillä. Tsemppiä kaikille tasapuolisesti! ☺
Voi harmi että testi näytti negatiivista 😔
Täällä kp22/28 ja dpo8. Hormonikierukka tuli omia aikojaan ulos juuri ovulaation kohdalla, eikä lisäehkäisyä ole ollut käytössä. Olisiko sillon pitänyt tulla jonkun ns. tyhjennysvuodon? Ehti olla vaan muutaman kuukauden ja menkat tuli aina säännöllisesti. Nyt viimeisen 4 päivän aikana on ollut kaikenlaisia oireita, mutta pohdin että johtuukohan vaan kierukan poistumisesta kehosta. Yhden negatestin jo hätäpäissäni tein :D
Oireita on paljon, mutta saatan vaan kuvitellakin...
ihan järkyttävä väsymys. Voisin nukahtaa heti ja mihin vaan. Repäisykivut. Kylmä-kuuma-kylmä vaihtelee koko ajan. Välillä koviakin menkkamaisia kipuja, muttei tippaakaan verta. Valkovuotoa tms. kylläkin niin paljon, että käyn joka välissä tarkistamassa että joko menkat alkoi. Kipu rinnoissa. Nännit kipeät, mutta erityisesti sellainen maidonnousun tai rintatulehduksen tyyppinen olo. Imetyksen lopetin tammikuussa, eikä tälläistä oo ollut sen jälkeen.Myöskin sellainen olo kuin ois treenannut vatsalihaksia kovasti ja nyt ne on hellänä. Lisäksi korvat menee vähän väliä lukkoon ja suussa on outo maku. Voiko näin vahvoja oireita olla tässä vaiheessa kiertoa, vai onko muuten vaan hormoonit ja aivot sekasin ... :)
Hei vaan kaikille pitkästä aikaa!
Tiedän, miltä sinusta tuntuu, Julppa. Tsemppiä <3
Plussanneille onnea!
Nyt naiset niitä kokemuksia/viisaita sanoja. Minulla on kierto ollut ihan pihalla KM:n jälkeen. Minulla oli veristä, vähäistä vuotoa 2vko KM:n jälkeen - ajattelin, että nämä nyt ovat ne kuukautiset, vaikkakin niukat. Sitten tästä 3 viikon kuluttua minulla oli ihan oikeat, runsaat kuukautiset. Tiedätte, sänky näyttää siltä kuin siinä olisi murhattu useampikin ihminen. Nämä olivat itselleni ne normaalit kuukautiset, joita minulla oli ennen hormonaalisen ehkäisyn aloittamista, ja ajattelin, että ok, nyt kroppa on sitten kunnolla käynnistynyt.
Odottelin ovulaatiota sitten tälle viikonlopulle, ja taas minulla tuli sellaista niukkaa, veristä vuotoa! Tein sitten pientä laskutoimitusta, ja totesin, että se niukka vuoto 2vko KM:n jälkeen oli myös ovulaation tienoilla. Tein sitten taustatutkimusta, ja löysin tietoa, että ovulaation tienoilla voi tosiaan olla veristä vuotoa.
Mutta. Minulla ei ole koskaan tällaista ollut, niin jo itsessään asia minua huolettaa. Mietin, että onko kyse tosiaan ovulaatiosta vai onko keho tosiaan aivan pihalla kaikesta ja syöksee kuukautisia miten sattuu 2-3 viikon välein.
Mietin myös, että mikä nyt on "niukkaa" vuotoa. Olen tarvinnut terveyssiteen, mutta eilen minulla tuli ehkä yhteensä ruokalusikallinen verta (olkaa hyvä vaan yksityiskohdista, ehkä niihin ollaan tällä palstalla jo totuttu XD), mikä siis on itselleni toooosi niukkaa. Vai olisiko ovulaatioon liittyvä vuoto enemmän sellaista pyyhkäisyvuotoa? Itselläni on tosiaan hulvattoman runsaat kuukautiset, niin mietin, että tämäkin lienee yksilöllistä, että mikä on kenellekin niukkaa.
Haaveilen totta kai, että kyse olisi ovulaatiosta ja kaikki olisi hyvin, mutta huokaus... tuntuu, että olisi pitänyt jo tärpätä, kun kerran ensimmäinenkin tärppäsi niin helposti. Että minussa on pakko olla jotain vikaa. Tuntuu, että keskenmeno tuotiin meille oikein kiusallaan, vuosia olen stressannut sitä, että minussa olisi jotain vikaa, sitten ehkäisy jätetäänkin pois ja hups! Olen heti raskaana! Ehdin huokaista helpotuksesta, olemmeko me tosiaan niitä siunattuja, joilla tämä onnistuu helposti? No hahaa, emme tietenkään olleet, itkuksihan kaikki meni.
Varman vastauksenhan tähän saisi vain tutkimuksissa. Ajattelen, että voisin varata tässä ajan gynekologille näihin välivuotoihin vedoten, että tarkistettaisiin onko kaikki hyvin. Jos minulla tosiaan onkin ollut vaikka useat kuukautiset tässä välissä, eihän se ole normaalia että vuotaa kahden viikon välein. Sitähän nyt ei tässä voi tietää, toki tämä toisten vuotojen niukkuus kummastuttaa, kun ne yhdet kuukautiset olivat kuitenkin sellaiset "kunnolliset".
Tsemppiä kaikille omiin tilanteisiin <3
N25, M30. Esikoisen yrittäminen aloitettu 5/20. KM 8/20.
Täällä kp13 ja oon nyt neljänä päivänä tikutellu ovista. Koko ajan viiva näyttää tummemmalta. Flon mukaan ovis ois ylihuomenna. 👌 Oon aiemmin yhessä kierrossa kans tikutellu, mut en sillee, et oisin verrannu viivoja aiempiin. Joku tuolla aiemmin sanoi jättäneensä ne aiemmat tikut talteen ja verranneensa niihin. Saapa nähä, mikä päivä viiva on vahvin. En oo miehelle kertonu tikuttelusta mitään, koska paineet. 😬 Täytyy vaan olla aktiivinen makkarissa nyt "muuten vaan".
Miten sitä jaksaa taas pari viikkoa ootella lopputulosta?? Aivan piinaavaa!
Täällä kp50, joka ei kyllä varsinaisesti pidä paikkaansa, koska aloin laskemaan kiertoa KM-vuodosta. Tuosta voi siis vähentää 14-20 pv, jolloin totuus on (toivottavasti) jossain 30-34 pv välillä. Tätä tukee myös parin viikon takainen ovulaatiohuippu mutta mitään ei tämän viikonlopun RT testissä näkynyt, joten tässä odottelen ihan vain kuukautisten alkua.
Kieltämättä tässä tuppaa ajatukset mennä hieman edelle haaveilun puolelle ja nyt ne jotka ei halua masentua niin ei kannata lukea enempää. :D Tänään kun lunta sataa niin aloin miettiä, että olisipa hauskaa lapsen kanssa käydä ihmettelemässä lunta. Joulu olisi tosiaan hauskaa aikaa ilmoittaa raskaudesta lähipiirille. Ai että onpa tylsiä ajatuksia. Ei sillä - tasapuolisuuden nimissä välillä mietin kyllä myös niitä ärsyttäviä asioita, joita lapseen voisi liittyä. :D Huomaan kyllä, että nykytilanteessa on ns. puolensa.
Totuus on, olen kauhean tylsistynyt nykyhetkeen eikä ole oikein motia. Onneksi töissä on nuorekas porukka, päivien puheenaiheet pyörii aikalailla tinderissä, kuntosalissa, työssä ja viikonloppuriennoissa - on meillä toki perheellisiäkin mutta taitavat keskustelevat perheasioista mieluiten keskenään ja yleensä kyselevät meiltä perheettömiltä vain pinnallisia asioita esim. mikä olis hyvä ruokapaikka. Sama pätee myös aikalailla perheellisiin ystäviini, en juuri kuulu heidän keskinäisiin watsapp ryhmiinsä, joissa päivittelevät lasten kuulumisia ja tekemisiä tai kutsuvat toisiaan päiväkahveille. Ihan saa omien lapsettomien kavereiden kanssa aikaa kuluttaa (tämä nyt sinänsä koskee toki aikaa ennen Koronaa, nyt toki sosiaaliset piirit on entistä rajoittuneemmat). Olenkin aikoja sitten tehnyt periaatepäätöksen, että en hylkää kiusallakaan lapsettomia kavereitani, jos lapsia tulisi. Osa on kyllä jo valmiiksi sanonut että ei kiinnosta sitten mitkään vauvanrääkymiset, lisäksi pelkään tippuvani pois myös Viini -watsapp ryhmästä. :D Fear Of Missing Out is real. Haha oikeasti hieman mustaa huumoria, ei ole oikeasti ihan näin synkkää, kaikillahan on kiireitä ja kaikki koittavat nykyään vain selvitä tästä elämästä. Tykkään kaikista ja yritän ymmärtää kaikkia, silti en taida olla sen parempi kyselemään kenenkään kuulumisia (huomenna kyselen kaikilta). Oon kuullut että lapsettomat on huonompia johtajia, kun ei ole empaattisia eikä ymmärtäväisiä - tämä on niin ärsyttävää, koska oon aina ollut superempaattinen ja tunteva ihminen ja haluan, että kaikilla on asiat hyvin! :) Yleistyksiä jotka estävät kaiken lisäksi omaa etenemistäni, vaikka annan kaiken aikani ja energiani töille - not worth it btw.
Samaistuuko kukaan? :D Peace, love ja tähtipölyä jne. <3
N36, M35.
Toiveissa toinen alkaen 5/2022, plussa 7/2022, LA 3/2023
Ensimmäinen yritys alkoi 3/2020, tm km vk 10 9/2020, plussa 11/2020 ja esikoinen syntyi 7/2021.