Vauva vuodelle 2020-21
Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?
Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.
Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!
Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?
Kommentit (6611)
Onnea Pauluskainen ja muut plussanneet! Tsemppiä kaikille omiin tilanteisiin, työtä hakeville työnhakuun ja kaikille mukavaa syksyä!
Sipsi85, mä ajattelin entistä työtä oikeastaan koko ajan, mut mulla se johti työuupumukseen. Sitten vaihdoin alaa. Uudella alalla ei töitä tarvinnut viedä kotiin ja se sopi mulle loistavasti. Nyt muutaman vuoden jälkeen olen takaisin ekassa ammatissani, mut oon oppinut ottamaan vähän rennommin ja tykkään taas tästä työstä. Silti haaveilen kovasti, että saisin jäädä äitiyslomalle ja kotiäidiksi, mut sitä odotellessa tää työ tarjoaa kivaa haastetta.
Täällä ”dpo 6”, mut epäilen, etten ovuloinut. Ei ollut normaaleja tuntemuksia, limoja tai haluja. En tiedä, johtuiko halujen vähyys ovuloimattomuudesta vai yrittämiseen liittyvästä ahdistuksesta. Mut jotain hyvääkin: Sain tässä kierrossa Terolutit käyttöön ja katsotaan, josko se nostaisi progesteronia. Aamulämmöt nousivat vasta ”dpo 4” eli muutama päivä terojen aloittamisen jälkeen, joten sekin taitaa kertoa ovuloimattomuudesta.. Mulla on joka tapauksessa oikein positiivinen olo, koska sain jotain apua raskautumiseen jo nyt, vaikka vasta muutaman kk päästä on vuosi yritystä täynnä! Jospa jossain tulevassa kierrossa terot auttaisivat hedelmöittynyttä alkiota kiinnittymään!
Muoks: Ovistesti näytti siis lähes tasaisia viivoja viikko sitten, siitä siis päättelin, koska ovis ois ollut :D
Jäitä hattuun Nuorena äidiksi. Inhottavia tuollaiset tilanteet, mutta löydät kyllä vielä töitä! Olet nuori ja selvästi haluat työelämään, niin edellytykset on hyvät😊On ollut inhottava huomata, että vaikka omasta mielestä olen parhaassa työiässä nyt, on kokemusta ja koulutusta, tuntuu, että jokapaikkaan otetaan vain nuorempia töihin😔
ÄitiKoo kirjoitti:
Voi ei Tulppaanitar🥺Tiedätkö mikä aiheuttaa tuon kropallesi?
No se alkoi aloitettuani metformiinin elokuussa, mutta ei mulla sen tarkempaa selvyyttä ole.
Pco, km 10/19 ja 11/20, kaksosten la 11/21
Niih.. uskon kyllä et jossai vaihees lotto osuu.
Harmittaa vaa nii vietävästi. Jos nyt sit loppukuu menis paremmin.. :)
Josko minäkin tulisin mukaan keskusteluihin, pitkään olen taustalla ketjua lukenut. Minä 31v, mies 38v. Yritys aloitettu 03/19. Minulla kilpirauhasen vajaatoiminta ja pcos, miehellä hieman vikaa simpoissa.
Yksityisellä lapsettomuusklinikalla käyty tämän vuoden maaliskuussa, korona kivasti sotkenut hoitosuunnitelmia, mutta onpahan ollut aikaa saada ylimääräisiä kiloja pois. Nyt olisi seuraavasta kierrosta tarkoitus aloittaa letrozol. Vielä ei tietoa kokeillaanko suoraan samalla inseminaatiota vai yksi luomu yritys letrozolin kanssa ennen inseminaatiota, huomenna vähän viisaampia tämän suhteen :).
Inocapsia olen käyttänyt 4kk joka päivä, kierrot ovat todella paljon lyhentyneet nyt viime kuukausien aikana kp60:sta kiertopäivä 44:n ja tänään bongattu todella vahva ovisplussa, en ole ikinä saanut tikkuun noin vahvaa viivaa!
Tämä yritys on välillä kyllä sellainen tuskien taival, mutta en ole menettänyt toivoa että jossain vaiheessa se oma käärö meille suotaisiin.
N32M39, esikoinen toiveissa. yritys aloitettu 03/19, haasteena pcos. Miehellä alhainen siittiötuotanto. Lapsettomuushoidot aloitettu 11/20, plussa 1/21
Tervetuloa mukaan kuumeilemaan Hewint 😊
Tsemppiä työn hakuun Nuorena äidiksi 👍🌠
Oviksen testaaminen jatkui, nyt molemmat viivat haaleammat kun eilen 🤔
Hyvää uutta viikkoa kaikille 🍁
Toivotaan paljon plussia lokakuulle ja vauvoja heinäkuulle ❤️
Iltatähti toiveissa ❤️ ya 4/20
Tuntuu, että neuvolan päässä jotenkin nihkeetä. Soitin heti viime vkolla kilppariarvoista, jos pääsisi kontrolliin. Puhelimen päässä neuvolan henkilö, jonka kanssa joskus teiniaikana asioinut ehkäisyasioissa, eli eri, jonka kanssa asioin viimeeksi alkaneen raskauden (joka päättyi siihen km:ään) yhteydessä. Tuntui jotenkin todella kylmältä vastaanotolta. Koska olin testannut aikaisella testillä, ennen menkkojen alkua, tuntui jotenkin vähättelevältä ja sanoi, miten huonoa on, kun testataan sellaisilla testeillä, kun menee sitten kesken ja turhaan innostuttu ja tulee turhaa surua. Toki näinhän se on, mutta tuntui aika ikävältä. Ja kun sanoin, että soitin sen vuoksi, että pääsisin mahdollisimman pian niihin verikokeisiin, jotta lääkitystä voi nostaa, sanoi, ettei sillä nyt ole niin päivän päälle (vaikka itse koen suurta stressiä, koska oletus, että aiempi km johtui isoksi osaksi tai ainakin yhtenä osana niistä huonoista kilppariarvoista). Nyt olen huomenna menossa verikokeisiin, mutta ilmeisesti neuvolassa ei ole tällä viikolla lääkäriä lainkaan paikalla ja terveyskeskuksen oma lääkärille kuulemma ensimmäiset soittoajat joskus ensi viikolla. Eli en tiedä miten ja koska saan tietää arvot ja koska lääkitykselle tehdään jotain. Pessimistinä mietin, että eiköhän se keskenmeno ennätä siinä odotteluajalla sitten jo tulemaan.
Pohdin jopa, kuuluuko mennä yksityiselle kokonaan hoitamaan tätä asiaa (koska ilmeisesti ”en ole vielä oikeesti raskaana”, kun on niin varhaisessa vaiheessa; Flown mukaan menkkojen pitäisi alkaa huomenna, jos alkaisivat). Vaikka olen ymmärtänyt, että raskaana ollessa kilppariarvojen seurantaa tehtäisiin neuvolassa. Nyt toki on sitä kautta lähete, kun sitä pyysin, mutta jäi kovin nihkeä olo ja jopa sellainen, että vitut, en halua hoitaa koko raskausasiaa neuvolan kanssa. Vaikka ymmärrän, että on alussa ja mitä vain voi (taas) tapahtua, niin tuntui asenne itsestäni jotenkin todella ikävältä. Ehkä ylianalysoin, mutta tämä tunne, joka itselle jäi.
Meritähti..
Kovin ikävää kyllä tommonen suhtautuminen.
Mä huomasin kans samaa asennetta jo ennen kun meni kesken pari kk sitten. Jotenkin tuntui että lääkärille nää voi olla päivittäisiä asioita, mutta meille nää on elämää mullistavia tapahtumia. Toivottavasti pääset pian testeihin ja jonku hyvän lääkärin kuka ymmärtää vähän myös sitä henkistä taakkaa mitä itse kukin kantaa...
N36 M44
Km 8/20
Esikoinen 8/21
Kiitos kaikille onnitteluista🥰
Oli pakko vielä ostaa digitesti ja totta se on... ”raskaana, 2-3 viikkoa”...
Huhheijaa! Täällä on tällä hetkellä jalkapohjat irti maasta🤪
Ihanaa viikkoa kaikille ja tsemppii tasapuolisesti!!
Siirryn tästä pikku hiljaa kesäkuisiin🙋🏼♀️
N 39 M 26
💙05/2010
💙06/2021
Onnea plussanneille <3!!!
Täällä meni tämä kierto ihan plörinäksi. Ei päästy tallettelemaan otolliseen aikaan, mutta onpahan tällainen hengähdystauko välillä. Onko teillä muilla Inocapsin käyttäjillä alkanut kainalohiki haisemaan enemmän? Kun tiputin annoksen yhteen kapseliin päivässä, ei hiki enää haise. Varmaan joku hormoonijuttu. Nyt jätin ne kokonaan pois.
Tsemppiä kaikille!
Halaus sinulle Meritähti ❤️
Täällä meidän apteekista oli raskaustestit loppu 😮 ja kaupasta hävinnyt greippimehu 🤭
Voi kun itsekin pian pääsisi näkemään plussan raskaus testissä 😍 Jälleen kerran sormet ja varpaat ristissä, että tämä olisi meidän kierto 🌠
Huomaan kyllä, että nyt kun koettanut tikuttaa ovista, niin se hämmentää vaan lisää 🤔 Olen säästänyt nyt kaikki tikut mitkä testannut, jotta voin vertailla. No ei ehkä olis pitänyt, sillä eilinen testi edelleen samanlainen, mutta tämän päivän testi tummui tasaviivaiseksi testi ajan jälkeen eikä siihen pitäs enää luottaa.. Nyt vasta kp8.
Toffi, tunnistan tuon työn ajattelun koko ajan - nytkin mietin jo huomista ja koska meille selviää tuo ja koska meille sitä ja tätä.. kyllähän sen järkikin sanoo että tästä ”oravanpyörästä” pitäs hypätä seuraavaan :’D tykkään kyllä työstäni mutta muutakin elämää vois olla ja olis erittäin tervetullutta! 😊
Kiva että täällä on plussanneita ja kiva lukea plussanneidenkin viikkojen kulumista! <3
Sellainen yksityiskohta vielä, että oon käynyt yksityisellä gynellä ennen kesälomia, kun meillä työnantaja maksaa - siellä otin puheeksi että katsoisiko samalla että miltä näyttää, onko tästä kropasta mihinkään. Sillä kertaa näkyi keltarauhanen selvästi ja verikokeella varmistui että ovulaatio oli tapahtunut hyvänä - en osannut odottaa ovulaatiota kieropäiville ”jo” 13-16, kun kierto on välillä pitkä eli oli ihan normipuitteissa. Pitkään kiertoon Gyne kirjoitti myös ”varmuudeksi” tetroihin reseptin, näitä en ehtinyt käyttää kun tuli plussa, joka sittemmin olikin tuulimuna. Kyllä kannattaa käydä gynellä jos asiat mietityttää ja voi saada nopeasti myös ”buustia” ihan yhdelläkin käynnillä, jos lääkärin mielestä niistä voisi olla hyötyä.
Jos tällä kiertoa ei tärppää niin lähtee nuo tetrat mukaan buustailemaan. Eli ne on mulla sen vuoksi että kierto olisi lyhyempi/normaalimpi/paremmin ennakoitu ja munasolu myös vahvempi. Itselläni ei oo PCO tai ylipainoa.
N36, M35.
Toiveissa toinen alkaen 5/2022, plussa 7/2022, LA 3/2023
Ensimmäinen yritys alkoi 3/2020, tm km vk 10 9/2020, plussa 11/2020 ja esikoinen syntyi 7/2021.
Kyllä taas vaan vetää mielen mustaksi... Kp 47 taitaa nyt olla kp 1, vaikka kuinka pyristelisi vastaan. Voi miksi miksi miksi kroppa väität minulle, että uu, nämä ovat uusia tuntemuksia ja aa, ei yleensä tunnu tältä ennen mekkoja, joten raskaanahan tässä täytyy olla. Vaikka kuinka koittaa ottaa rennosti ja keskittyä elämässä muihin juttuihin, niin silti mieli kääntyy aina miettimään, että entä jos ja tekee mieli lukea kaikki alkuraskaudesta. Nyt ehdin jopa lukea, että kuinka treenata raskauden aikana. Voi apua! Siis eikä kyse edes ole siitä, että elämässä ei olisi muuta sisältöä, sillä sitä on runsaasti ja tykkään elämästäni tällä hetkellä tosi paljon, olen onnellinen ja linnut laulaa jne. Nyt mietin täällä, että kuinka normaalia on, että yhtäkkiä tulee 46 päivää pitkä kierto, pisimmillään ollut 36 päivää ennen tätä. Onko mussa jotain vikaa? Pitäskö asialle tehdä jotain eikä vain hakata päätä seinään?? Anteeksi purkaus, mutta nyt tuntuu tältä. Muutaman päivän päästä toiveikkuus nostaa päätään.. Tsemppiä kanssasisaret, tää ei ole helppoa...❤️😭
Minä 28 v. ja mies 31 v. Esikoinen toiveissa. Yritys aloitettu 4/20.
Lumokeiju kirjoitti:
Kyllä taas vaan vetää mielen mustaksi... Kp 47 taitaa nyt olla kp 1, vaikka kuinka pyristelisi vastaan. Voi miksi miksi miksi kroppa väität minulle, että uu, nämä ovat uusia tuntemuksia ja aa, ei yleensä tunnu tältä ennen mekkoja, joten raskaanahan tässä täytyy olla. Vaikka kuinka koittaa ottaa rennosti ja keskittyä elämässä muihin juttuihin, niin silti mieli kääntyy aina miettimään, että entä jos ja tekee mieli lukea kaikki alkuraskaudesta. Nyt ehdin jopa lukea, että kuinka treenata raskauden aikana. Voi apua! Siis eikä kyse edes ole siitä, että elämässä ei olisi muuta sisältöä, sillä sitä on runsaasti ja tykkään elämästäni tällä hetkellä tosi paljon, olen onnellinen ja linnut laulaa jne. Nyt mietin täällä, että kuinka normaalia on, että yhtäkkiä tulee 46 päivää pitkä kierto, pisimmillään ollut 36 päivää ennen tätä. Onko mussa jotain vikaa? Pitäskö asialle tehdä jotain eikä vain hakata päätä seinään?? Anteeksi purkaus, mutta nyt tuntuu tältä. Muutaman päivän päästä toiveikkuus nostaa päätään.. Tsemppiä kanssasisaret, tää ei ole helppoa...❤️😭
Suuren suuri halaus sinulle ❤️ Älä menetä toivoasi 🌠 Varmasti tuntuu nyt pahalta 😔
Täällä kans ovulaatio ollut jotenkin kumma tässä kierrossa. Normisti kp15 oireet, nyt ollu miten sattuu ja todnäk nyt tänään kp18 oli ovulaatio. Tällä kertaakaan tuskin tärppiä tulee, päätettiin ottaa rennosti tää kierto ilman "pakkoseksiä" ja vähiin kyllä jääny. Ens kierrosta taas sitte tehokkaasti, jos ei tästä ihmettä tuu 😃
Toinen et mulla varmaan myös ferritiini matala mikä voi hankaloittaa, pitää napsia rautaa ja käydä mittauttaa jossain vaiheessa taas.
Täällä ollaa fiiliksillä et tais se THE hetki olla eilen. Tänää ku peittoa heiluteltiin niin petyin ku mies sano et vituttaa minä koska aiheutin pahan olon. Asia sovittiin toki heti mut meni silti itkuksi. Nyt sitten vaa pohdin et kuun lopussa jumalauta saan luvan olla raskaana tai tää kuu on menny täysin penkin alle.
Ja samanlaist himoa ei oo enää ollu ku viimeviikolla, jolloin tuntu et mikään ei riitä. :'D eli kaipa sit.. :D mut en testaa ennen 27 päivää.. jos maltan olla testaamatta. Tai sit vaan mieli sekoaa täysin..
Toi yks kosi mua! <3
Oikee spessulla tavalla vieläpä. Se otti mun puhelimen, teki sil jotain ja lukitsi näytön. Sit ku mä katoin puhelimen näyttöä ja avasin sen, siin oli kuva titaanikihlasormuksesta. Mies siihe sano et "miten olis?" Kun en pystynyt heti vastaa ni se hymyili ja sano ettei heti tarvii vastata ja saan miettiä iha rauhassa. Sit se joutu lähtee töihin.
Oli kuulemma viikkoja jo miettinyt asiaa! Ja jopa meinas itse tehdä sormuksen! (Mies on koneistaja) mut totes et helpommalla pääsee jos itse ostaa 😂♥️
Niin onnellinen ! <3
Nuorena äidiksi, musta kuulostaa tosi rajulta että mies on sanonu et sinä vitutat ja vielä tuommosessa tilanteessa. Tosi epäkunnioittavasti tehty.
Tsemppiä plussanneille ja sitä odottaville! <3
Tuo aamulämpömittausseuranta näyttää mielenkiintoiselta, kiitos vinkistä! Hyvin voisi seuraavaan kiertoon ottaa käyttöön! Itsehän tykkään diagrammeista..
Täällä nykyinen kierron alkupäivä mysteeri, alkoi km:n jälkeen. Noin viikko sitten ovulaatiotesti näytti plussaa ja pari päivää sitten menkkamaisia kipuja ja ovislimoja, en tiedä olisiko voinut tosiaan viikko kestää ovisplussan jälkeen - täysmysteeri. Tietyllä tapaa toki odotan menkkoja km:n jälkeen, siitä tietää että kroppa toimii vaikkei kierto nyt raskautumiseen johtaisikaan. Muutenkin suositellaan 1 kk taukoa, mutta täällä oli niin normiolotila, että kokeilua vain kehiin. Pääkipu oli melko läsnä koko edeltävän kuukauden, joka on vienyt vähän puhtia harrrastuksilta mutta nyt viimein alkaa tuntumaan senkin suhteen normaalilta. Pääkipu on melko epätyypillinen olotila itselleni mutta varmaankin töihin liittyvää jännityspäänsärkyä.
Normimenoa muutoin, arkea ja koronasyksyssä puikkelehtimista, menojen peruuntumisia ja aikataulujen uudelleen järjestelyä niin töissä kuin vapaalla. Töissä yleneminen ja muutama vuosi sitten asetettu tavoitepalkka saavutettu. Tosin sinä aikana on ehtiny uusi tavoitepalkka tulla mieleen.. riittääkö muuten mikään palkka koskaan? Itsehän en missään mielessä pidä työtä tärkeimpänä asiana elämässä, mutta suhtaudun työhön näköjään aika täysivaltaisesti ja toki siitä haluaa silloin myös sen mukaisen palkan. Perheenlisäys olisi tähän kyllä toivottu tasapainottava asia. Jos en saa muuta ajateltavaa elämääni kuin työ niin sen työn täytyy sitten muuttua :D Onko täällä muita jotka ajattelee töitä yli 50% ajastaan?
Mukavaa viikkoa kaikille <3
N36, M35.
Toiveissa toinen alkaen 5/2022, plussa 7/2022, LA 3/2023
Ensimmäinen yritys alkoi 3/2020, tm km vk 10 9/2020, plussa 11/2020 ja esikoinen syntyi 7/2021.