Vauva vuodelle 2020-21
Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?
Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.
Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!
Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?
Kommentit (6611)
Onnittelut Pauluskainen plussasta ❤️
Iltatähti toiveissa ❤️ ya 4/20
Onnea Pauluskainen! 😍
Minä 28 v. ja mies 31 v. Esikoinen toiveissa. Yritys aloitettu 4/20.
Hurjasti onnea kaikille plussanneille, teitä oli nyt useampi täällä ❤️
Mä taisin ovuloida tänään!! Viiltävä kipu vasemmal puolel joka muuttu paineeks. Onneksi mies oli halukkaalla tuulella <3
Saa nähdä kuin käy!
Voi onnet tuhannesti tänne pärähtäneistä plussista❤️❤️❤️❤️
Nuorena äidiksi kirjoitti:
Mä taisin ovuloida tänään!! Viiltävä kipu vasemmal puolel joka muuttu paineeks. Onneksi mies oli halukkaalla tuulella <3
Saa nähdä kuin käy!
Mulla oli eilen kans viiltämistä ja paineen tunnetta, jos oli ovis niin yllättävän myöhään ja ajoitus olisi mennyt mönkään.
Itse mietin monestikin sitä, että olisipa lapsen yrityksen aika ollut aiemmin, reilu parikymppisenä, kun hormonit hyrräs molemmilla ja halut oli huipussaan. Mies kertoo, että kolmen kympin rajapyykin ylittämisen jälkeen seksuaalisuus on enemmän tai vähemmän blaah asia. Toki tapasin nykyisen mieheni vasta kun hän oli yli 30 jo, ja hänen kanssaan olen ihan satavarma, että haluan perheen perustaa.
Summa summarum, nyt kun ovis on ollut ajankohtainen niin olen kirjoittanut tänne useasti. Toivon, että kokemuksestani olisi vertaistukea jollekin jota itse olen kovasti kaivannut.
30v. /33.v,haasteena alhainen rautavarasto ja suorituspaineet. Yritys
alkanut 07/2019 sisältäen taukoja. Esikoinen toiveissa.
Oviksen tikuttelusta kysyisin. Tänään kp 7 ja päätin ihan huvikseen testata jo, kun näillä main alan jo ensimmäisiä oireita tuntemaan. Kaksi viivaa sain tikkuun ja melkein yhtä tummaa, onko silti niin, ettei ovis ole vielä lähellä? Kun ohjeissa sanotaan että kaksi viivaa on negatiivinen, kunnes ovat yhtä tummia. Flon mukaan ovis olisi 7 päivän päästä. Itsestä tuntunut monessa kierrossa oireiden perustella, että on aiemmin mitä flo tai muut laskurit arvioi 🤔
Ilona Eloisa kirjoitti:
Saa nähdä kuin käy!
Mulla oli eilen kans viiltämistä ja paineen tunnetta, jos oli ovis niin yllättävän myöhään ja ajoitus olisi mennyt mönkään.
Itse mietin monestikin sitä, että olisipa lapsen yrityksen aika ollut aiemmin, reilu parikymppisenä, kun hormonit hyrräs molemmilla ja halut oli huipussaan. Mies kertoo, että kolmen kympin rajapyykin ylittämisen jälkeen seksuaalisuus on enemmän tai vähemmän blaah asia. Toki tapasin nykyisen mieheni vasta kun hän oli yli 30 jo, ja hänen kanssaan olen ihan satavarma, että haluan perheen perustaa.
Summa summarum, nyt kun ovis on ollut ajankohtainen niin olen kirjoittanut tänne useasti. Toivon, että kokemuksestani olisi vertaistukea jollekin jota itse olen kovasti kaivannut.
Toivotaan et silti sielläki suunnalla jotain tapahtuis. Nytkin kun on tuntemuksia just sillä puolella mis aamulla vihlas. Et en muista koska olisin jännittäny tällee.
Ja ihan varmasti on, en epäile hetkeäkään. Mut ihan huimasti toiveajattelua et sielläki jossai vaihees osuis!!
Neiti Kesäheinä
Minulla ovistikut alkoivat tummua lähellä ovista ja aikaisimmillaan sain ovisplussan jo kp10 vaikka flo ennusteli ovista aina kp 13-14 tienoille. Ja tosiaan tasavahvat viivat tai testiviiva kontrolliviivaa vahvempi on vasta plussa.
Itse tikuttelin 2x vuorokaudessa, ja useammassa kierrossa plussa tärähti iltapissasta, pysyi seuraavan aamun vielä ja sitten menikin jo negaksi.
Mä jäin mietiskelee kiertoa ja otin kalenterin esiin ja laskin. Tuloksena oli et voi todella hyvin olla et ovuloin, koska 16 päivää oletetun kierron loppuun.. nyt toisena ajatuksena tuli mieleen.. koskas sitä uskaltais alkaa testailee..? Kuun lopussa kyllä mut kuin aikasin voi jo harkita..
Hyvältä kuulostaa sun tuntemukset Nuorena äidiksi! Nyt voi ihan hyvin olla niiden perusteella se hedelmällisin aika kuukaudesta. Ja milloin sitten testaamaan? Munasolu kiinnittyy kohtuun ehkä noin 7 päivää ( vaihtelee kyllä tapauskohtaisesti) hedelmöittymisestä, jonka jälkeen alkaa raskaushormonia eli hcg:ta erittyä. Raskaustesti reagoi juuri tuohon hcg:hen. Olen lukenut, että joku on saanut näkyvää viivaa noin 10 päivää ovulaatiosta, mutta varmin tulos on aina kun testaa sinä päivänä kun menkkojen pitäisi alkaa tai muutama päivä sen jälkeen. Itse olen hätähousuna alkanut joskus testaamaan jo noin 8 päivän kohdalla, mutta ei silloin yleensä vielä mitään näy. Toisaalta, onhan se aika jännää testailla.....odottaa, josko huomisesta aamupissasta jo näkyisi haamulaista vaikkei tänään näy mitään😊. Ja toisaalta, joskus voi käydä, niinkuin mulle viime toukokuussa, että sain selvän viivan testiin menkkoja edeltävänä päivänä ja ehdin jo pikkuisen iloita, kunnes menkat alkoivat sitten aamulla...kyseessä oli ns.kemiallinen raskaus. Näiltä pettymyksiltä välttyäkseen on parempi testailla vähän myöhemmin😊Mutta harva meistä jaksaa odottaa😂
Tuun viel lisäämää hyvin hämmästyneenä, että mä tosiaan ovuloin. Mun limat vastaa täysin ovulaatiolimoja :o en siis erehtynyt oloista. Vau.. nyt sit odotellaan ja ihmetellään :D
Tuun viel lisäämää hyvin hämmästyneenä, että mä tosiaan ovuloin. Mun limat vastaa täysin ovulaatiolimoja :o en siis erehtynyt oloista. Vau.. nyt sit odotellaan ja ihmetellään :D
Todennäköisesti toki ovuloit, mutta omakohtaisesti voin sanoa, että limat ja tuntemukset ei vielä kerro että varmasti ovuloi. Itsellä tämä kierto mennyt aivan pipariksi ja kroppa yrittänyt ovuloida ainakin viiteen kertaan, mutta ei saa sitä aikaiseksi ja siksi limat ja olot puskee uudestaan ja uudestaan ilman normaalia kiertoa.
Pco, km 10/19 ja 11/20, kaksosten la 11/21
Voi ei Tulppaanitar🥺Tiedätkö mikä aiheuttaa tuon kropallesi?
Aamun ovis testin jälkeen on ilmennyt myös mahassa nippailuja ja valkkaria lorahdellut, että pikkarit kastui 🤭 Sori tarkka kuvaus. Täytys illalla päästä peiton alle miehen kanssa ❤️ Tää on kyllä tosi haastavaa, jos ovis onkin näin aikaisin, kun menkatkin loppui vasta kp4 ja ei olla ehditty kun vasta kerran tallettelemaan 🤔Jatkan testaamista heti huomis aamuna, että mihin suuntaan ollaan menossa. Juuri tämän epätietoisuuden takia en ole aiemmin testaillut ovista, mutta nyt halusin kokeilla saanko testiin mitään viivoja 🙄
Mihin aikaan päivästä ootte ovistestejä tehny? Tuossa mun testissä luki, että pitäs 4h pidättää ja aamun ekasta ei sais tehdä. No, en mä pysty noin kauaa olla käymättä vessassa. Ainainen vessassa ramppaaja. 🤦♀️Tänään näytti taas negaa 2h pidättämisen jälkeen. Pitäskö kuitenkin huomenna aamusta kokeilla. 🤔 Olisi ollu kiva saada testiin hymynaama näkymään. Tää kierto taitaa olla jo taputeltu, kun tallettelut jäi taas vähiin ja tapahtu liian aikaisin. Kauheasti ollu kaikkea muutakin niin ei vaan jaksa nyt. 🥱 Harmittaa kyllä hirveästi. 😔 No jotain positiivistä.. Eipä tartte tällä kertaa piinailla..
Hei! Osaako joku sanoa miksei Suomessa testata morfologiaa spermanäytteestä?
Paljon onnea taas plussainneille!
Ja kaikille ovulaation tikuilla mittailijoille haluan mainostaa ihan ilmaista menetelmää, eli aamulämpöjen mittaamista. Otin sen käyttöön taas tässä kierrossa kun en ollut varma tapahtuuko mulla ovulaatiota, limat oli aika olemattomissa läpi edellisen kierron, ettei niistä saanut juuri vinkkiä. Eli heti herätessäni mittaan lämmön suustani ja kirjaan Flo-sovellukseen. Se piirtää graafin, josta näkee kun ovulaatio on tapahtunut. Lämpöjen pitäisi notkahtaa munasolun irtoamisen aikaan ja kun ovulaatio on tapahtunut, ruuminlämpö nousee ja jää korkeammalle tasolle, josta se taas putoaa menkkojen aikaan, tai raskauden tapauksessa jää ylös. Katsotaan saanko liitettyä kuvan... Mulla ei kyllä tapahtunut sitä notkahdusta, tai en ainakaan saanut sitä kiinni aamulämmön mittailussa. Toki ymmärrän että jollekin tämä voi tuntua stressaavalta, mutta itsestä on mielenkiintoista saada dataa omasta kierrosta :) En kyllä kellon kanssa mittaa, eli viikonloppuisin menee mittaus myöhemmäksi, en todellakaan sen takia ala heräämään 6.30, vaikka suositus kai olisi about samaan kellonaikaan.
Mutta talleteltu nyt ainakin on, ja ehkä nyt uskaltaa höllätä vähän loppukierroksi... Nyt sitten sormet ristiin ja jännäämään.
N. 30+ v. pariskunta, 2 v. lapsi ja toinen haaveissa. Yritys aloitettu 6/20, kkm 1/21.
Selkeä, onnea 💕
Just oli kommentoimassa että samoissa päivissä mennää, mulla 24 ja 12 😊 mä en vielä uskalla testailla, kun viime kierrossa testailin kolme kertaa kun en voinu oireiden perusteella uskoa. Pakko se vaan oli 😔