Vauva vuodelle 2020-21
Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?
Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.
Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!
Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?
Kommentit (6611)
Eugenie kirjoitti:
Meritähti kirjoitti:
Eugenie kirjoitti:
Hei Meritähti, olen kirjoitellut tänne viime vuoden puolella enemmän, mutta itse tulin heti keskenmenon jälkeen raskaaksi. Sain keskenmenon rv 7 ja 5 viikkoa keskenmenosta tein positiivisen raskaustestin. Tämä raskaus kesti loppuun asti ja sain elävän lapsen, joka on nyt touhukas 8 kk. Toivon sinulle uskallusta yrittää. ❤️ Ajattelin itse, että jollei kroppani ole valmis uuteen raskauteen, en tule raskaaksi. Eikä elävää lasta ole mitään mahdollisuuksia saada jollei uskalla yrittää!
Ehkä uskallan (uskallamme) yrittää uudelleen. Vaikka tiedosti, että keskenmeno on tietenkin mahdollinen, toisaalta toivoi, että ensimmäinen, ja odotettu, raskaus kestäisi. Nyt mennäänkin syvän päädyn kautta ja pelottaa, että tämän joutuu kokemaan uudelleen. Tiedostan myös jo nyt, etten uskalla kertoa mahdollisesta uudesta raskaudesta kellekään enkä varmasti uskalla innostuakaan mahdollisesta plussasta, koska painaa tämä km takaraivossa.
Saako udella, miten pian lähditte yrittämään uudelleen? Odotitteko yhdet kuukautiset? Vai suoraan vuodon loputtua uusi yritys? Miten kauan tätä vuotoa mahtaa joutua kestämään? Neuvolasta sain toki ohjeet, mutta kaipaisin konkreettista tietoa.Anteeksi kesti vastata! Mutta ei siis odotettu kuukautisia vaan heti km vuodon loputtua aloitettiin uusi yritys ja heti siis tärppäs8. Minulla vuoto kesti n.9 päivää mutta se on tietysti yksilöllistä. Olin melko ahdistunut ja pelokas vauvan syntymään asti, ja hommattiin esimerkiksi vaunut RV 36 ja sänky vasta vauvan ollessa 3 kk. En halunnut babyshowereita mutta sellaiset minulle kuitenkin järjestettiin. Toisaalta vauvani ansaitsi sen, että häntä muistetaan vaikken syliin asti olisikaan saanut. Eniten kaduttaa se, etten ottanut raskausajalta juurikaan kuvia! Joten toivon sinulle Meritähti plussatuulia ja rohkeutta nauttia tulevasta raskaudesta ❤️
Täytyy nyt jo todeta, että täällä keskustelusta ja kommenteistanne on apua. Vaikka kotona on puoliso, ei hän kuitenkaan ole kokenut asiaa samoin enkä toisaalta halua häntä jotenkin rasittaa tai vaivata asialla. Tuntuu, että se olen minä, joka tässä olen epäonnistunut, vaikka ei kai näin pitäisi ajatella.
Niin toivon, että vuoto lakkaisi pian (on onneksi vähentynyt) ja saisimme uuden mahdollisuuden.
Vaikka sanotaan, ettei itse olisi voinut vaikuttaa keskenmenoon, mietin silti asioita, joita olen voinut tehdä tai olla tekemättä, jotka ovat vaikuttaneet. Nyt menen viinillä, eihän se auta, mutta vtutus sen verran huipussa, että sallin tämän itselleni.
Voi kun olisi jokin ennustuspallo, josta voisi nähdä tulevan.
Toivon plussia ja tarrasukkia kaikille ❤️
Tsirbulainen, kiitos kysymästä! Toissapäivänä tein negatiivisen pregcheckin liuskan, eilen myös clearbluen herkkä digi näytti miinusta. Olin jo täysin heittänyt pyyhkeen kehään, kunnes tänään jonkun ihmeen takia tuli kuitenkin hinku avata digitaalinen testi että näen sen liuskan itse (joo, tiedän ettei digitaalisia testejä ole tarkoitettu avattaviksi mutta utelias kun olen). Ihmettelin, sillä liuskassa oli kontrollin lisäksi myös todella selkeä viiva, jota ei siis tarvinut ollenkaan pyöritellä eri valoissa ja kulmissa vaikkei tumma ollutkaan. Oon kuitenkin käsittänyt, että digitaalinen lukee sen tuloksen siitä liuskasta, joten mietin miten testi ei olisi lukenut tuota positiiviseksi. Toki avasin testin vasta nyt illalla ja tein sen eilen aamulla, joten roskisplussa mahdollinen? Joka tapauksessa mies käy tänään vielä ostamassa paketin testejä ja itse nostan vielä hetkeksi sen pyyhkeen kehästä 😊 Tänään tosiaan kp46, menkat ei ole itsestään edelleenkään ilmoittaneet.
Oon ollut viime päivinä jotenkin todella tunteellinen, eilen suutahdin myös miehelle todella turhasta asiasta ja totesinkin että jos testit ei näyttäisi negatiivista niin sanoisin että oon raskaana 😅 Muuten mitään erityisiä oireita ei oo, vähän siinä ja siinä onko rinnat herkät vai ei (toisaalta ei oo ollut aiemmissa raskauksissakaan), väsymystä on joo mutta siihen nyt vaikuttaa ihan tää kiireinen arkikin. Välillä iltaisin tuntuu että alavatsa ois turvonnut. 🤔 Voi kunpa tässä nyt kuitenkin oltaisiin raskaana ❤️
Plussatuulia!
Tässä vielä tämä avatun testin liuska, mikäli jotakuta kiinnostaa 😊
Neliapila, olen edelleen toiveikas suhteesi👍💕
Et varmaan usko sitä!🤣😘
.
Sekä plussaa kaikille tasapuolisesti👍❤💕💕💕💕💕💕💕💕💕
Tähtitaivas☆
Tähti, ihana kun jaksat tsempata meitä kaikkia! ❤️ Toivon myös että sinulle vielä suotaisiin toinen pieni ❤️
Pakko vielä lisätä että olen myös lukenut monelta sivulta, että digitaalisten testien liuskoissa on kaksi viivaa, olit sitten raskaana tai et. Kaikilla ei kuitenkaan näin ole ollut, joten tiedä sitten 😅 Clearblue itse oli johonkin kommentoinut tätä asiaa vain niin, että digitaalinen testi vähentää väärintulkintoja jännittävällä hetkellä, koska tuolloin saattaa olla vaikea erottaa onko siinä testissä kahta viivaa vai vain yksi.
Toisinsanoen kaikista helpoimmalla nyt pääsen, kun oletan negatiivista testitulosta, etten putoa liian korkealta. Jos sattuu tulemaan positiivinen, on ilo varmasti kaksin kerroin suurempi! 😊
neliapila kirjoitti:
Pakko vielä lisätä että olen myös lukenut monelta sivulta, että digitaalisten testien liuskoissa on kaksi viivaa, olit sitten raskaana tai et. Kaikilla ei kuitenkaan näin ole ollut, joten tiedä sitten 😅 Clearblue itse oli johonkin kommentoinut tätä asiaa vain niin, että digitaalinen testi vähentää väärintulkintoja jännittävällä hetkellä, koska tuolloin saattaa olla vaikea erottaa onko siinä testissä kahta viivaa vai vain yksi.
Toisinsanoen kaikista helpoimmalla nyt pääsen, kun oletan negatiivista testitulosta, etten putoa liian korkealta. Jos sattuu tulemaan positiivinen, on ilo varmasti kaksin kerroin suurempi! 😊
Olen vähän tietämätön tällaisessa tilanteessa, mutta eikö verikokeita voisi ottaa, saisiko niillä selvyyttä asiaan? Ja olen vähän pudonnut kärryiltä, että onko sinulla normaalisti pitkät kierrot?
Toivon sinulle jotakin selvyyttä asiaan 😊
Iltatähti toiveissa ❤️ ya 4/20
Äitykkä-77, tämä asia ei tosiaan jätä minua nyt yhtään rauhaan! Kyllähän sitä toivoisi niin kovasti, että tuolla pikkuinen olisi kasvamassa ❤️
Aamun testi oli joka tapauksessa yhä negatiivinen, joten odottelu jatkuu. Odotan nyt vähintään muutaman päivän ennen seuraavaa testiä, jos menkat ei ennen sitä kerkeä alkamaan!
Mukavaa perjantaita ja paljon plussatuulia ❤️
Neiti kesäheinä, verikokeitakin olen pohtinut toki. Normaalisti kiertoni on noin 30 päivää, mutta tämä on ensimmäinen kierto sitten kuopuksen syntymän joten uskon senkin vuoksi sen olevan hieman sekaisin (ja imetän edelleen). Clearblue on antanut jonkun näköistä viivaa tässä aiemmin herkkiin testeihin, joten olen myös miettinyt varhaisen km mahdollisuutta 😕 Vuoto vain ei ala 🙄
Neliapilalla on kyllä heti kertakaikkiaan raastavat ajat siellä. Varpaat ja sormet ristiin että raskaana olet 😬
Täällä kp20 nyt, alkaa jo pikkuhiljaa jännittää alkaako taas muutaman päivän päästä jo tiputtelu 😒
Mulla oli 7kk synnytyksestä ekat menkat,ja sit oli pari kk välissä ennen kuin alkoi säännöllisesti. Imetin yli vuoden.
Toistatoiveilija, täälläkin on nyt yli vuosi imetetty 😊 Eniten tässä mietityttää nyt siis se, että herkät testit ovat antaneet kuitenkin plussaa, ainakin vähän aikaa sitten. Toivosta ei haluaisi luopua, ei sitten millään. Toivottavasti sinulla olisi tärpännyt tässä kierrossa!
Neliapila, okei..ompas jännää! Mutta toisaalta voi kestää varmasti tasaantua kierrot vielä. Voiskohan siellä verikokeessa käydä niin saisit mielenrauhaa?😊
n30/m41 itsellä ensimmäinen toiveissa (miehellä ennestään lapsia)
yritys aloitettu 2/20
neliapila kirjoitti:
Toistatoiveilija, täälläkin on nyt yli vuosi imetetty 😊 Eniten tässä mietityttää nyt siis se, että herkät testit ovat antaneet kuitenkin plussaa, ainakin vähän aikaa sitten. Toivosta ei haluaisi luopua, ei sitten millään. Toivottavasti sinulla olisi tärpännyt tässä kierrossa!
Anteeksi huutelu sivusta. Kävin sen keskenmenoni ja viivojeni kanssa tässä vain piipahtamassa.
Mä sain aikanaan kanssa imetyksen aikana herkkiin viivoja, menkat käynnisteli silloin. Luin sitten jostain että imetyksen aikana käy epäsäännöllisiä Lh piikkejä ja joskus korkeat Lh piikit voi tehdä haamun myös raskaustestiin. Nämä piikit johtuu imetyksen aiheuttamasta hormonipulssihommista (pitkä selitys). Kun nää piikit madaltuu ja tasottuu alkaa ns normi hormonitoiminta pyörimään ja ovikset alkaa pyöriä ja menkat alkaa. Myös oviksen aikaan LH piikki on korkea ja joskus luin että pieni määrä hcgtä erittyy silloin samalla. Joka voi näkyä haamuna herkissä. Itse olen saanu monesti oviksen aikaan selkeät haamut PC tikkuun ja apteekin omaan jotka ei oo edes ns herkkiä
Voiskos olla että ovuloitkin vasta? Imetyksen aikana kierrot heittelee pitkään. Itselläkin oli 26-50 päiväisiä alkuun vaikka ennen synnytystä oli ihan säännölliset. Vasta myöhemmin ne tasottui takaisin.
Peukkuja tänne kaikille. Seurailen taustalla kun mun vierailu jäi lyhyeksi avunhuudoksi vain.
Hcg on istukkahormoni, joten ei sitä oikein voi erittyä ilman että hedelmöittyminen on tapahtunut ja alkio kiinnittynyt.
Tuossa terveyskirjaston sivulta lainaus vielä aiheesta
”Raskaustestit perustuvat siihen, että hedelmöitymisen jälkeen istukka alkaa tuottaa hormoneita. Munasolu kiinnittyy kohdun seinämään noin viikon kuluttua siitä, kun se on kohdannut siittiön ja hedelmöittynyt. Kiinnityskohtaan kasvaa istukka, joka alkaa tuottaa koriongonadotropiinia (hCG) eli istukkahormonia. Sitä ei naisella ole, ellei hän ole raskaana, minkä vuoksi hormonia kutsutaan myös raskaushormoniksi.”
Noista testeistäkin on paljon kirjoituksia pitkin nettiä. Hcg ja lh ovat aika samanlaisia hormoneja, mutta raskaustestit reagoivat siis vain ja ainoastaan hcg:n nousuun mutta ovulaatiotesti taas reagoi molempiin hormoneihin
”LH ja HCG ovat lähes identtiset hormonit. Ne ovat molemmat rakenteeltaan glykoproteiineja jotka koostuvat aminohapoista. Molemmat hormonit sisältävät saman alfaketjun sekä lähes samanlaisen beetaketjun. Niiden toimita on myös hyvin samankaltainen. Tämän takia HCG-ruiskeita käytetään hedelmällisyyshoidoissa. HCG:lla saadaan aikaseksi LH huippua muistuttava hormoni piikki, joka käynnistää ovulaation.
HCG:n ja LH:n ero on beetaketjussa, jossa HCG:n on lopussa noin 30 aminohappoa enemmän. HCG testit ovat kehitetty erityisesti etsimään tätä beetaketjua, jolla hormonit eroavat toisistaan. LH testi tunnistaa beetaketjun alkuosan, eikä loppuosalla ole väliä, joten se näyttää positiivista tulosta molemmille hormoneille”
Onpa hauska sattuma Aurinko! Toivotaan että satuttaisiin saama plussakin samaan aikaan (tietysti mahdollisimman pian!). En ole suoraan kertonut yrityksestämme, mutta kommentit ovat olleen sen tyylisiä "että ymmärrän nyt miltä pitkään lasta yrittäneistä tuntuu, kun jo ekan kierron piinailu oli kamalaa" .. ei nyt siis mitään henkilökohtaista kommentointia, mutta vaan hiukan tahditonta sanoa noin ja ajatusmaailma on tavallaan se "että kyllä terveet ja nuoret onnistuu heti". Ei näistä kommenteista ystävyys mene todellakaan, mutta silti sellainen fiilis että mielummin en jaa yritystä ainakaan vielä heidän kanssaan 😊 voi olla että heidän lohduttaviksi tarkoittavat sanat tuntuisivat vaan itsestäni tökeröiltä.
Emerald: sullekin paljon tsemppiä 🧡 mulla kans on kierto ollut sekaisin nyt yrityksen aloitettua vaikka ei ollut hornonaalista ehkäisyä aikaisemmin. Ehkä se on tuo mainitsemasi vauvakuume? 😅 mulla ei onneksi äiti ole vielä kysellyt vauvojen perään, mutta hänkin saanut meidät sisarukset todella helposti. Musta tuntuu että vaikeiten suhtautuu oma mieheni, joka oli niin itsevarma alussa meidän raskaaksi tuloon ja nyt ei tiedä sitten miten olla. Mä en ole vielä alkanut seuraamaan lämpöjä, mutta ehkä pitäisi 😊 pitää ostaa sellainen tarkka kuumemittari.
Menkathan ne sieltä :).
Neliapila: Ehkä se plussa tulee vielä testiin <3
Plussatuulia kaikille ++<3++
Hei, onko kenelläkään kokemusta apteekin omista raskaustesteistä?
Tein testin ja siihen kohtaan mihin pitäisi tulla viiva merkiksi positiiviseksi tulokseksi, tuli vaaleanpunainen läntti. Vartin päästä siinä oli viiva haaleana. Onko tämä nyt niitä roskishaamuja? Testissä lukee, että 5 min päästä luotettava tulos nähtävissä. Ei varmaan positiivinen tulos siis.... niin vauvakuume, että tuo haamuviiva olisi ihana tulkita positiiviseksi mutta järki sanoo, että ei. Onko siis kenellekään tullut apteekin omista testeistä haamuviivoja??
Miten neliapilalla menee?
Täällä alkanu yk 9 ja kp 6.. alkaa olla ehkä enemmän neutraali olo yritystä kohtaan ja alkaa tajuta että pakko keskittyä enemmän muuhunkin 😊🙏
n30/m41 itsellä ensimmäinen toiveissa (miehellä ennestään lapsia)
yritys aloitettu 2/20