Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vauva vuodelle 2020-21

23.02.2019 |

Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?

Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.

Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!

Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?

Kommentit (6611)

4461/6611 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea plussanneille! ❤️ Tervetuloa uusille ja tsemppiä piinailijoille ja uuteen kiertoon lähteville.

Pakko sanoa, että eipä olen näin negatiivisia viestejä täältä saanut lukea koko aikana. Täällä on aina ollut ihanan kannustava ilmapiiri eikä lytätä toisia. Tyhmiä kysymyksiä ei olekaan ja minustakin kaikilla on oikeus testata juuri niin paljon kuin haluaa tai on haluamatta. Ei pitäisi kenenkään napaa kutittaa. Varmaan itsekin olen "liian innokas", kun olen testannut parin päivän välein, kun täällä edelleen menkat antaa odotuttaa itseään (kp 36).

Tämä palsta on monelle hengähdyspaikka, päiväkirjamainen avautumisfoorumi ja tsemppauksen lähde. Pidetään se sellaisena. Ugh.

Minä 28 v. ja mies 31 v. Esikoinen toiveissa. Yritys aloitettu 4/20.

4462/6611 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa kaikille!

Aktiivisesti täällä olen teidän kaikkien matkaa seuraillut, mutta en ole mitään vielä kommentoinut. Nyt rupeaa olemaan kuitenkin se hetki kun ollaan täälläkin päässä vertaistuen tarpeessa.

Me ollaan jätetty ehkäisy (hormonikierukka) pois noin 5kk sitten. Ei olla yrittämällä yritetty tänä aikana, mutta tiedostettu vauvan mahdollisuus ja molemmat kyllä myös kovasti vauvakuumeiltu. Nyt edellisessä kierrossa hommailtiin melko tiiviisti oviksen ympärillä. Sen jälkeen kierto oli hyvin kummallinen. Jossain vaiheessa kipuilin aika reippaasti, edellisellä viikolla ennen menkkojen alkua alkoi kova väsymys, huonovointisuus. Ystävien kanssa iltaa istuessa ei meinannut viini upota vaikka normaalisti olenkin oikein viinin ystävä. Edelliset kierrot olleet tasan 24pv, nyt ei siinä kohtaa mitään menkkaoireita. Ainoastaan huonovointisuutta. Testailin jo sekä kp 24, 25 ja 26. Kp26 muuttui sitten luullakseni kp1 kun tiputteluvuoto alkoi silloin iltapäivällä. Vuoto oli hyvin niukkaa sen päivän, seuraavana päivänä ns. kohtalaista (ei runsasta, mutta ei ihan tiputteluakaan) ja kolmantena päivänä taas niukkaa ja puoli päivää sai mennä jo ilman suojaa. Siitä saakka tullut ainoastaan pyyhittäessä hieman kirkasta verta paperiin. Huonot olot jatkuu, rinnat hieman aristaa, kova väsymys. Rupesin miettimään voisiko silti olla raskauden mahdollisuus vuodosta huolimatta. Kp28/kp3 testi nega, tosin mielenkiinnosta tekemässäni ovistikussa yllättävän vahva viiva, ei kuitenkaan positiivinen. Kellään kokemusta vastaavasta tilanteesta joka kuitenkin kääntynyt vielä raskaudeksi?

Mulla taustalla paljon munasarjakystiä ja yhden tälläisen pirulaisen takia lähestulkoon koko oikea munasarja poistettu kystan tuhotessa sen sisältä päin, vähän jotain sinne kai jätetty. Tämäkin pelottaa, että on vaikuttanut jotenkin lasten saantiin 🙄 esikoinen 5v tuli ehkäisystä huolimatta.

Vaikka ei yrittämällä ollakaan yritetty, oli tämä uuden kierron alku etenkin itselle tosi kova paikka, iso pettymys. Myös toki miehelle. Monet itkut itketty kun olen pelännyt onko tälle jotain selittävää tekijää.

Noh, täällä jatketaan jossakin kierron vaiheessa jännittämistä. Tsemppiä kaikille omiin yrityksiin ❤️ onnea plussanneille ja halaukset vaikeissa tilanteissa painiville! 💌

Sisältö jatkuu mainoksen alla
4463/6611 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos palstalla ilmenee provosointia, niin viisainta on ehkä olla provosoitumatta.

Metsätorpan emäntä, tervetuloa palstalle positiiviseen keskusteluun. Milloin teillä on yritys alkanut?

4464/6611 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lumokeiju kirjoitti:

Onnea plussanneille! ❤️ Tervetuloa uusille ja tsemppiä piinailijoille ja uuteen kiertoon lähteville.

Pakko sanoa, että eipä olen näin negatiivisia viestejä täältä saanut lukea koko aikana. Täällä on aina ollut ihanan kannustava ilmapiiri eikä lytätä toisia. Tyhmiä kysymyksiä ei olekaan ja minustakin kaikilla on oikeus testata juuri niin paljon kuin haluaa tai on haluamatta. Ei pitäisi kenenkään napaa kutittaa. Varmaan itsekin olen "liian innokas", kun olen testannut parin päivän välein, kun täällä edelleen menkat antaa odotuttaa itseään (kp 36).

Tämä palsta on monelle hengähdyspaikka, päiväkirjamainen avautumisfoorumi ja tsemppauksen lähde. Pidetään se sellaisena. Ugh.

Veit sanat suustani.

Tästä yrittämisen aloittamisesta on kyllä tullut niin tyytyväinen olo. Ehkäisyn poisjättö on tavoittanut mielialaa ja se tunne, että on tehnyt oikein päätöksen, antaa jo niin paljon iloa elämään. Tiedän, että oman käärön syliin saaminen ei todella ole itsestäänselvyys. On jotenkin nöyrä olo tämän kaiken uuden edessä. Meillä on mieheni kanssa molemmilla herännyt niin kova kaipuu vanhemmiksi. Olipa lapsi lopulta sitten oma biologinen tai adoptoitu. Tätä tunnetta on ihana ihmetellä.

Onko kenellekään suositella kirjallisuutta vanhemmuuteen kasvamiseen liittyen? Vauvan ensivuoteen ja lapsen kasvatukseen tuntuu liittyvän paljon opuksia. Mutta onko kirjallisuutta liittyen tähän "yritysaikaan" ja odotteluun, joka maalaisjärjellä ajateltuna on jo paljolti sitä vanhemmuuteen valmistautumista nykypäivänä?

28v. Ehkäisy jätetty pois 07/2020.
Ensimmäinen lapsi haaveissa.

4465/6611 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkathan sieltä :).

Metsätorpan emäntä taitaa olla mies. Ei kannata ruokkia trollia.

Tsemppiä tilanteisiin <3

4466/6611 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilonainkeri kirjoitti:

Jos palstalla ilmenee provosointia, niin viisainta on ehkä olla provosoitumatta.

Metsätorpan emäntä, tervetuloa palstalle positiiviseen keskusteluun. Milloin teillä on yritys alkanut?

Kesäkuun alussa jätettiin pillerit pois ja odotettiin se suositeltu 1 kierto. Eli käytännössä nyt heinäkuu oltu niin, että vauva saa tulla.

4467/6611 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metsätorpan emäntä, minulla ei ollut eilen huono päivä enkä viestissäni mitään asiatonta huomaa.

Ja mitä stressaamiseen tulee, niin jos luet aikaisempia viestejäni niin huomaat että stressi on hyvin kaukana meidän haaveesta saada vielä yksi lapsi perheeseemme.

Hassua että sinulla on heti ässä hihassa ja vedät esille meidän ongelmat raskautumisen kanssa tietämättä/tuntematta taustojamme. Meillä ei km:n jälkeen kuitenkaan ole niin paljon yrittämistä vielä takana että puhuisin ongelmista, edelleenkään kun lapset ei tupsahda alulle sormia napsauttamalla.

Toivon sinulle kaikkea hyvää ja onnea teidän vauvahaaveisiin.

En jatka tästä aiheesta enää keskustelua, koska en osaltani halua tehdä taistelutannerta keskustelupalstalle vaan mieluummin jaan hyvää mieltä kuten tähänkin saakka.

Aurinkoista sunnuntaita myös sinulle ☀️

4468/6611 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metsätorpan emäntä kirjoitti:

Minäkin yllätyin etenkin Äitykkä-77:n tavasta avautua uudelle keskustelijalle. Ei ollut ihan kaikilta osin asiallista, mutta toki täällä nimimerkin suojissa ei pidetäkään niin väliä. Hällä oli varmaan vaan huono päivä eikä pystynyt enää hillitsemäään. Jos vielä kovin stressaa ongelmiaan raskautumisen suhteen, niin ymmärtäähän sen, että välillä lipsahtaa negatiivisen puolelle.

En viitannut viestilläni todellakaan Äitykkä-77 viestiin, päin vastoin olen samaa mieltä hänen kanssaan. Ehkä jätetään tämä nyt tähän.

Minä 28 v. ja mies 31 v. Esikoinen toiveissa. Yritys aloitettu 4/20.

4469/6611 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haamu vai selvästi negatiivinen ?

4470/6611 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovasti voimia haaveissa21, toivon sydämestäni, että kaikki kääntyy parhain päin ja raskaus jatkuu!

Silpukkainen, onneksi vuoto on vähentynyt, toivottavasti sielläkin on kaikki hyvin <3

Onnea plussanneille!

Mulla on ollut useampi kemiallinen, mutta ne eivät ole ikinä jatkuneet just sitä ”hipaisua” pidemmälle, eli en osaa sanoa alkuraskauden vuodoista. Viime kierrossa näytti haaleaa plussaa vielä päivän kuukautisvuodon jälkeen herkällä testillä.

Mulla tuli haalea plussa apteekin herkällä torstaina eli nähtävästi olen ovuloinut matalahkosta (13,4) keltarauhaspitoisuudesta huolimatta. Kovin hyvää se tosin lupaile raskauden jatkumiselle. Nyt kp 26/27, lämpö yhä hiukan koholla, rinnat kipeät, välillä tuntemuksia kohdun alueella ja limoja on. Kaikki voivat olla normi menkkaoireita, mutta voi kumpa ihme tapahtuisi ja olisinkin raskaana.

4471/6611 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toffi kirjoitti:

Kovasti voimia haaveissa21, toivon sydämestäni, että kaikki kääntyy parhain päin ja raskaus jatkuu!

Silpukkainen, onneksi vuoto on vähentynyt, toivottavasti sielläkin on kaikki hyvin <3

Onnea plussanneille!

Mulla on ollut useampi kemiallinen, mutta ne eivät ole ikinä jatkuneet just sitä ”hipaisua” pidemmälle, eli en osaa sanoa alkuraskauden vuodoista. Viime kierrossa näytti haaleaa plussaa vielä päivän kuukautisvuodon jälkeen herkällä testillä.

Mulla tuli haalea plussa apteekin herkällä torstaina eli nähtävästi olen ovuloinut matalahkosta (13,4) keltarauhaspitoisuudesta huolimatta. Kovin hyvää se tosin lupaile raskauden jatkumiselle. Nyt kp 26/27, lämpö yhä hiukan koholla, rinnat kipeät, välillä tuntemuksia kohdun alueella ja limoja on. Kaikki voivat olla normi menkkaoireita, mutta voi kumpa ihme tapahtuisi ja olisinkin raskaana.

Vuoto loppui tosiaan käytännössä jo perjantaina. Tänään tein clearbluen viikkonäytöllisen testin. Se näytti ihan oikein, et raskaana ollaan 2-3 viikkoo. Eli ainakin näyttäisi hcg nousevan. Saattaa olla, et varaan varhaisultran oman mielenrauhan takia.. Vaikka tiedän ettei se mikään tae mistään ole.

Kivaa sunnuntain jatkoa kaikille!

Esikoinen 3/2021, toinen toiveissa. Taustalla lapsettomuutta, pcos ja keskenmeno

4472/6611 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustelma kirjoitti:

Haamu vai selvästi negatiivinen ?

Mustelma, olen kovin optimistinen suhteesi ja näen testissä jotain😀❤

Viivalle nyt vahvistumista ja uutta testiä sitten lähiaikoina👍❤🎶🎶🎶🎶

Tähtitaivas☆

4473/6611 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metsätorpan emäntä, raskaustesti on positiivinen, jos testiviiva ilmestyy testiajalla ja siinä on häivähdyskään testiväriä. Eli aivan haalean haalea viiva riittää, kunhan viivoja on kaksi (toinen varsinainen testiviiva ja toinen kontrolliviiva). Mitä vahvempi testiviiva on, sitä enemmän raskaushormonia on.

Testipakkauksen mallin on tarkoitus täsmentää eri positiivisen vaihtoehdot, mutta vain yksi viiva (kontrolliviiva) tarkoittaa negatiivista.

Sen sijaan ovulaatiotestissä haalea viiva ei merkitse mitään, viiva voi tummua ja haaleta ennen positiivista tulosta. Positiivinen ovistesti on siis tasavahvat viivat tai vahvempi testiviiva.

Varmasti täällä kaikki nämä tietää, mutta varmuuden vuoksi laitan tämän oikeankin tiedon tänne. Viivanpaikat ovat toki ikävä juttu (engl. evaporation line),ja ne ilmaantuvat testiajan jälkeen, kun kosteus testistä haihtuu. Siksi tulosta ei saisi tulkita ajan ylittyessä.

Pari n30 ja m40, esikoinen syntynyt 2017. Pikkusisaruksen yritys alkanut 2/2020.

4474/6611 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt teille negojen peukuttajille viestiä, että purkakaa ihmeessä tähän viestin kaikki turhaumat!😏😓 Katsotaan montako negapeukkua tähän tulee(?)🤪

Mun hedelmällisyyden aika alkaa olla ohi, mutta mua todella harmittaa täällä kaikkien muiden yrittävien puolesta se, että jotkut ilkeilevät tai ovat muutoin piittaamatommia ja siten painelevat negoja vauvasta kuumeileville😪

Kenenkään vauvaa yrittävän ei tarvitse saada negapeukkuja sen takia, että tulee kuumeilemaan vauvaa, koska tämä on vauvakuumeilupalsta. Ja PISTE!😳

❤🎶🎶🎶🎶

Tähtitaivas☆

4475/6611 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi! Täältä liittyisi seuraava vauvahaaveilija joukkoon. Mies on 29v ja itse 28v. Ollaan oltu yhdessä melkeen 10 vuotta. Esikoista toivotaan.

Tarkoitus olisi jättää ehkäisy (kumi) pois elokuussa. Yritin viime kierrosta tarkkailla ovulaation oireita ja käytin myös ovilaatiotestejä. Ovulaatio oli viikko sitten.

Nyt meillä kävi sellainen klassinen juttu että kumi meni rikki! Oli ihan kokonaan halki. Menkkojen pitäisi alkaa elokuun alussa joten melkosen pieni mahdollisuus tulla nyt raskaaksi 🤔 Jäämme odottelemaan

4476/6611 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se on ihanaa päästä testaamaan raskautta vaikka jo heti oletettujen menkkojen alkamispäivänä😊 se jännitys ja se odotus... ah. Eikä kukaan voi silloin tulla sanomaan että se olis jotenkin turhaa tai liikaa. Kaikki täällä vauvasta haaveilevat haluavat saada siihen testiin edes sen haamun.. minä ainakin painelin heti haamun jälkeen neuvolaan tekemään vielä siellä pissatestin.

Ja niinkuin Niiiina sanoi, jo pienikin väri häivähdys testiviivassa tarkoittaa raskaushormonin nousua eli raskautta😍

Hyvää viikkoa kaikille ja paljooooooon plussia💕

N 39 M 26
💙05/2010
💙06/2021

4477/6611 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heipat kaikille!

Oltiin pienellä viikonloppureissulla, niin lueskelin vasta nyt aamulla vähän tänne tulleita viestejä. Ihanaa, kuinka moni on plussannut❤️❤️❤️❤️

Testaamisesta🤗....voi sitä jännityksen tunnetta, kun laskee, että dpo:t voisi olla jo sellaisella mallilla, että ehkä siinä testissä näkyisi jo hailahdus onnesta❤️. Se on minulle osa tätä prosessia! Jännittää, laskea, testata, taas jännittää. Minun kohdallani jos dpo 13 näyttää vielä negatiivista, tiedän, että seuraavana päivänä alkaa vuoto, eikä se tunnu yhtä musertavalta, kuin se, että heräisi vaikka vuodon alkuun odottamatta sitä yhtään. Ja ns. kemiallisen raskauden toukokuussa kokeneena, tunnen, että se juuri oli minulle se tarvittava ”tieto”, mitä tarvitsin: minä ovuloin yhä, raskauden alkaminen on mahdollista ja jotain siellä on tapahtunut, kun testi näytti kahta viivaa, vaikka menikin sitten heti kesken. Testit ovat niin halpoja nykyään, että aion testailla tulevaisuudessakin vähintään yhtä paljon😂. Kukin tavallaan tässäkin touhussa❤️

ÄitiKoo ja vielä pieni haave elää....dpo 6

4478/6611 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoittelin tuolla aiemmin roskishaamusta. Koska oli ensimmäinen kierto yritystä en uskonut oikein olevani raskaana, mutta viime perjantaina tikkuun tulikin kaksi selkeää viivaa. Viikkoja nyt siis 4+3 eli mitä tahansa voi vielä tapahtua, mutta varovaisen innoissaan olemme tästä. Kirjoittelen vielä täällä vauvakuumeilijoiden puolella koska en tavallaan vieläkään pysty uskomaan, että olen raskaana todella. Haaveilimme korkeintaa kolmen vuoden ikäerosta ja koska ajattelimme yrityksen ottavan aikansa ihan kuin viime kerrallakin niin aloitimme ajoissa ja ikäeroksi tulee nyt siis 1v3kk ja laskettu aika aprillipäivänä

4479/6611 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jotenkin oon varmaa vähä shokissa vieläkin koska en arvannut et voin olla 21 vuotiaana kahden lapsen äiti. Mutta siis jälleen kerran todistettu et roskishaamuista voi tulla jotain enemmän :)

4480/6611 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa välttää tiedon kemiallisista raskauksista ja varhaisista keskenmenoista, niin ei tietenkään kannata testata ajoissa. On kuitenkin ihmisiä, jotka haluavat näistä tietää ja jopa jollain tapaa iloitsevat (tietää ainakin että ovuloi, hedelmöittyminen onnistuu jne...) vaikkei raskaus kunnolla pääsisikään alkuun. Kyllä jokainen sitten huomaa kun ne menkat alkaa ja tajuaa mistä oli kyse ihan ilman että joku vauvapalstalla pyytämättä neuvoo. Saattaapa myös niin hauskasti käydä, että se viivanpaikka kasvaa vauvaksi saakka. Must on ainakin aika hauskaa, että pari viikkoa sitten testissä näkynyt outo harmaa läntti on nyt kuudes raskausviikko. Kannustan ihmisiä testaamaan silloin kun hyvältä tuntuu, oli se sitten viikkoa ennen tai kuukauden jälkikäteen. Metsätorpan emäntä, jos joku erikseen pyytää neuvoa testaamisen suhteen, niin neuvo sitten. Muussa tapauksessa keskity kannustamaan ja tsemppaamaan muita ja kerro vaikka niitä omia kuulumisiasi.