Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vauva vuodelle 2020-21

23.02.2019 |

Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?

Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.

Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!

Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?

Kommentit (6611)

4441/6611 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähti kyseli kuvaa testeistä, tässä nyt pari mistä tuli kuva räppäistyä. 😊

Kiitos paljon onnitteluista. ❤️

4442/6611 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille lohduttavista sanoista. ❤️

Vaikka sitä tietää, että alkuraskauden vuodot on hyvin yleisiä, niin kyllä ne säikäyttää. 😬 Varsinkin, kun viimeeksi keskenmeno alkoi juuri tuollaisella tuhruttelulla. Tosin nopeasti se muuttui kunnon vuodoksi silloin. Nyt ainakin on vähentynyt tuhruttelu ja olokin on aivan hyvä. Eli yritän ottaa rennosti ja jään seurailemaan tilannetta. 🙏

Esikoinen 3/2021, toinen toiveissa. Taustalla lapsettomuutta, pcos ja keskenmeno

Sisältö jatkuu mainoksen alla
4443/6611 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon paljon onnea muille plussanneille ❤️

Esikoinen 3/2021, toinen toiveissa. Taustalla lapsettomuutta, pcos ja keskenmeno

4444/6611 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haaveissa21, toivon sydämeni pohjasta että raskautesi jatkuu vuodosta huolimatta💕 voimia.

Silpukkainen, ota ihan rennosti😊 muistaisin että mullakin oli silloin alkuraskaudesta pientä tiputtelua... ja jos sulla nyt vähenemään päin niin uskon että kaikki on hyvin😊 ONNEA❤️

Onnea myös Inkeroiselle❤️

Mulla on nyt ollu 2 päivää punertavaà vuotoa joka tosin ei päädy edes housuun asti vaan huomaan sen kun pyyhin.. Ja menkkamaista kipua eli olisikohan mun kroppa käynnistymässä uudestaan taas kierukan jäljiltä.. outoja, uusia tuntemuksia kropassa vähän väliä🙈 nyt on tissikipu lähteny pois.. onneksi😊

N 39 M 26
💙05/2010
💙06/2021

4445/6611 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi täällä on tullut paljon plussia ❤ onnea valtavasti- aika hauska kuinka niin moni kulkee aika samoissa kierron vaiheissa 😊

Haaveissa21, toivon todella että raskautesi jatkuisi ja vuoto olisi alkuajan normaalia vuotoa ❤ paljon voimia sinulle!

Ihana kans kuulla että sinun tuhruttelu on rauhoittunut Silpukkainen ja voit hyvin!

Omaa napaa: dpo 1-4 .. juu olen aika hukassa omasta kierrosta juuri nyt. Viime kierto oli niin paljon myöhässä että tuntuu että tämäkin kierto on jotenkin outo. "Ovulaatio" kipuja oli monta päivää, enkä tuntenut mitään selkeää kipua kuten normaalisti. Yritin kans seurailla ovislimoja, mutta en koskaan oikein bongannut ovista niistäkään. Talleteltiin kuitenkin nyt joka toinen päivä ja itselläni on positiivinen fiilis tämän kierron suhteen 😊 tuntuu että ollaan tehty kaikki mitä voitiin ja nyt pitää vaan malttaa odottaa..

4446/6611 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos teille. ❤️ Tulen ilmoittelemaan kontrollikäynnin jälkeen miten mun lopulta kävi.

Onnea plussanneille ja Plussatuulia! 💜

4447/6611 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon täällä sivusta seurannut ja jonkin aikaa lueskellut teidän tarinoita. Osa on joutunut kokemaan niin paljon.. Tsemppiä teille kaikille ja onnea plussanneille! Kaipaisin nyt itse ulkopuolisen näkökulmaa asiaan, eli one stepin herkät liuskatestit. Tuleeko niihin aina selvä viivanpaikka näkyviin jonka näkee selvästi vielä kun testi on kuiva? Tilasin raskauskeijulta ja olen nyt muutamana päivänä testannut. Kuukautisiin enää 2päivää ja olen ehkä hieman liian ajoissa, mutta malttamaton kun on..😉 kuvissa ylin testi tehty 21.7, keskimmäinen 24.7 ja alin tänä aamuna eli 25.7... ensimmäiseen testiin en saanut selvästi näkyvää viivaa ollenkaan, mutta kahteen viimeiseen jäi vielä kuivuttaankin viivat selkeästi näkyviin.. kuvaan vaikea saada samanlaisena kun mitä livenä näkyy.. onkohan testi huono ja antaa viivanpaikkaa selkeästi aina joihinkin vai voikohan kyseessä olla haamu🤔 Yritin myös tikuttaa oviksen tässä kierrossa ensimmäistä kertaa. Missään vaiheessa en saanut vahvaa viivaa ovistestiin, mutta erittäin selvät oviskivut tunsin kyllä, selkeämpänä kuin ikinä ennen.. Niin piinaavaa odottaa... olisi kiva kuulla myös muiden mielipide, että mitä näette😊

4448/6611 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metsätorpan emäntä kirjoitti:

Meillä ei ole mitään raskaaksi tuloa haittaavaa sairautta, joten täältä saa paljon tietoa myös näistä, jotka yrittämällä yrittävät lasta tai hankkivat lapsen keinotekoisesti. Kyllä siinä pitää olla kellon ja kalenterin kanssa valppaana, ei käy kateeksi! Toivottavasti heilläkin onnistaisi!

Joka viides pari kärsii lapsettomuudesta ja heistä 25 prosentille ei löydy minkäänlaista syytä sille, vaan diagnoosi on selittämätön lapsettomuus. Että sikäli ei tarvitse olla mitään sairautta, mikä haittaisi raskaaksi tuloa. Ja jos sellainen on, niin onko sen hoitaminen tasapainoon keinotekoisesti lapsen hankkimista?

31 ja 32v pariskunta, toive esikoisesta 11/19. PCOS ja endometrioosi. Kevyemmät hoidot (OI+IUI) 5/20 alkaen, IVF alkanut 12/20.

4449/6611 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähti, jokunen sivu sitten puhuttiin teoriatasolla siitä alkion sukupuolen vaikutuksesta onnistumusprosenttiin iiveeäffässä. Niin siis joo, nykyään riittävästi jakautuneesta blastosta pystytään alkiodiagnostiikan avulla tutkimaan sukupuoli. MUTTA, en tosiaan tiedä, että saisiko yksityiselläkään klinikalla edes rahalla päättää, että siirretäänkö tyttö- vai poikapuoleinen alkio. Siinä voi tosiaan tulla eettiset kysymykset vastaan. Ja tämä siis ihan todella teoriahöpinää, ihan vain kun mielenkiinnosta on tullut asioita lueskeltua :)

31 ja 32v pariskunta, toive esikoisesta 11/19. PCOS ja endometrioosi. Kevyemmät hoidot (OI+IUI) 5/20 alkaen, IVF alkanut 12/20.

4450/6611 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metsätorpan emäntä, olen pahoillani että nyt avaan suuni....mutta ikävä kyllä sinun viesteistä tulee todella negatiivinen fiilis jopa minulle monessa liemessä keitetylle. Mietin vain että miten lyttäävältä sinun päivittely mm ihmisten testaamisesta voi tuntua heistä joilla on alkuintoa, epävarmuutta tai ties mitä taustalla.

Se ei ole keneltäkään pois jos toinen testaa vaikka joka päivä ovulaatiosta menkkoihin.

Ja tuo keinotekoisesti lapsen saaminen....mitä hemmettiä oikeasti? Miksi pitää saada asiat kuulostamaan noin ikäviltä? Hoidot ei ole mikään keinotekoinen tapa raskautua, toisille se on ainoa tapa saada oma perillinen ja ihan yhtä hieno tapa raskautua ja saada lapsi kuin perinteisesti yhdynnälläkin.

Ei ole minullakaan koskaan ollut mitään sairautta taustalla, mutta niin se vain on ettei lapset tipu syliin sormia napsauttamalla. Toisilla se tie voi olla surun täyttämä ja kovin kivikkoinenkin kuljettavaksi, joten hieman toivoisi suodatinta siihen miten mielipiteensä esittää. Täällä on ollut hyvin kannustava ilmapiiri kautta matkan, joten sen ei toivoisi katoavan.

Kiitos ja anteeksi, mutta nyt meni ihon alle ja syvälle

4451/6611 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitykkä-77 kirjoitti:

Metsätorpan emäntä, olen pahoillani että nyt avaan suuni....mutta ikävä kyllä sinun viesteistä tulee todella negatiivinen fiilis jopa minulle monessa liemessä keitetylle. Mietin vain että miten lyttäävältä sinun päivittely mm ihmisten testaamisesta voi tuntua heistä joilla on alkuintoa, epävarmuutta tai ties mitä taustalla.

Se ei ole keneltäkään pois jos toinen testaa vaikka joka päivä ovulaatiosta menkkoihin.

Ja tuo keinotekoisesti lapsen saaminen....mitä hemmettiä oikeasti? Miksi pitää saada asiat kuulostamaan noin ikäviltä? Hoidot ei ole mikään keinotekoinen tapa raskautua, toisille se on ainoa tapa saada oma perillinen ja ihan yhtä hieno tapa raskautua ja saada lapsi kuin perinteisesti yhdynnälläkin.

Ei ole minullakaan koskaan ollut mitään sairautta taustalla, mutta niin se vain on ettei lapset tipu syliin sormia napsauttamalla. Toisilla se tie voi olla surun täyttämä ja kovin kivikkoinenkin kuljettavaksi, joten hieman toivoisi suodatinta siihen miten mielipiteensä esittää. Täällä on ollut hyvin kannustava ilmapiiri kautta matkan, joten sen ei toivoisi katoavan.

Siihen alkuinnostuksen piikkiin minäkin monen peräkkäisen testin tekemisen lasken. Tai sitten mieli tekee tepposet ja kuvittelee, että jos kuitenkin oli virheellinen testi tms. Itselle tuosta tulisi ihan järkyttävä stressi, ja sehän se ehkäisee jo raskautumistakin.

Ei minulla ole koeputki- tai klinikkalapsia vastaan mitään. Jos ei luonnollisesti onnistu, niin on hyvä, että on laboratoriot, tieteet ja tutkimukset apuna.

4452/6611 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitykkä-77 kirjoitti:

Samaa mieltä Äitykkä!

4453/6611 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inkeroisellakin niin alussa, ettei toinen testi vielä ole edes erottanut raskautta.

Tuon vuoksi en aio itse testailla ennen kuin kuukautiset ovat kerran jääneet välistä eli ~ 2 kiertoa.

Keskivertopituisella kierrolla tuo tarkoittaa sitä, että olet testin tehdessäsi jossain about raskausviikolla 9-10 (riippuen siitä, kuinka pian testaat huomattuasi uudenkin kierron menkkojen puuttuvan) ja ensimmäinen neuvola on useimmiten viikoilla 8-10, joissain tilanteissa jo ennen kahdeksatta raskausviikkoa. Minulle henkilökohtaisesti olisi todella tärkeää saada varattua neuvola-aika hyvissä ajoin etukäteen jotta on sitten pelivaraa kun kuulee, mille viikoille ensimmäistä neuvolaa minulle suositellaan, mutta tietty kaikki ei toimi samalla tavalla...

4454/6611 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halti kirjoitti:

Inkeroisellakin niin alussa, ettei toinen testi vielä ole edes erottanut raskautta.

Tuon vuoksi en aio itse testailla ennen kuin kuukautiset ovat kerran jääneet välistä eli ~ 2 kiertoa.

Keskivertopituisella kierrolla tuo tarkoittaa sitä, että olet testin tehdessäsi jossain about raskausviikolla 9-10 (riippuen siitä, kuinka pian testaat huomattuasi uudenkin kierron menkkojen puuttuvan) ja ensimmäinen neuvola on useimmiten viikoilla 8-10, joissain tilanteissa jo ennen kahdeksatta raskausviikkoa. Minulle henkilökohtaisesti olisi todella tärkeää saada varattua neuvola-aika hyvissä ajoin etukäteen jotta on sitten pelivaraa kun kuulee, mille viikoille ensimmäistä neuvolaa minulle suositellaan, mutta tietty kaikki ei toimi samalla tavalla...

En tiedä, millä viikoilla täällä meidän kunnassa neuvolaan kutsutaan, mutta jos menee samalla tavalla, niin sehän menisi sitten oikein hyvin yhteen. Toki, jos raskaus alkaisikin vasta loppukierrosta, niin sitten viikkoja olisi vähemmän. No, turha sitä vielä on murehtia.

4455/6611 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin uusi kuumeilija joka haaveilee kakkosesta. Esikoinen vasta 5kk, mutta haluttaisiin toinen ensi vuodelle. Esikkoa vasta rintaruokitaan jonka takia kuukautiset/ovulaatio eivät ole vielä palanneet. Onko kokemusta kuinka nopeasti imetyksen lopetettua voisi raskautua? Olisi kiva päästä yrittämään jo tämän syksyn/talven aikana.

4456/6611 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pingpong, myös imetyksen aikana voi tulla raskaaksi.

Mulla kuukautiskierto palautui kun yöimetys jäi pois.

Pari n30 ja m40, esikoinen syntynyt 2017. Pikkusisaruksen yritys alkanut 2/2020.

4457/6611 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pingpong, minulla imetys ei ole koskaan pitänyt kuukautisia poissa. Jokaisen synnytyksen jälkeen ovat alkaneet joko heti jälkivuodon perään tai muutaman viikon päästä kun jälkivuoto loppunut.

Tämän nuorimman kohdalla, synnytys oli toukokuun lopulla, menkat käynnistyivät 6 viikkoa synnytyksestä. Uusi raskaus sai alkunsa vauvan ollessa reilu 6kk ja oli silloin vielä osittaisimetyksellä.

Omista sisaruksistani kahdella on vain 11kk ikäero, eli äitini on raskautunut imetyksestä huolimatta hyvin nopeasti synnytyksen jälkeen uudestaan, eli kuten Niiiina jo totesikin raskautua voi vaikka imettäisikin 😊

4458/6611 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea hirmuisesti plussannelle, ihana kuulla hyviä uutisia! ❤️

Ja halauksia Haaveissa21, toivotaan kuitenkin vielä parasta, jospa hän onkin sitkeä sissi ❤️

Metsätorpan emäntä, neuvolan ohjeistuskin useimmissa paikoissa on, että mahdollisimman pian heti ensimmäisten kuukautisten jäätyä pois ja testin näyttäessä plussaa varaillaan aikaa. Ei ole tarkoitus, että naiset odottelevat sinne viikolle 9-10 ennen kuin soittavat neuvolaan, että neuvola-aika olisi saatava nyt heti. Meidän neuvolassa ajat on aika tiukoille varattu usein ainakin kuukauden eteenpäin, joten tuolla toimintatavalla ei ensimmäistä neuvola-aikaa voitaisi kaikille antaa tarpeeksi ajoissa.

4459/6611 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metsätorpan emäntä, tosta testaamisesta vielä. Mun mielestä on aika yksilöllistä, että mikä tuottaa stressiä ja mikä karuimman pettymyksen. Itse halusin testata heti kun voi, jotta sitten kuukautisten alkaminen ei olisi niin iso pettymys. Ekana vuotopäivänä itellä muutenkaan ei mieliala ole korkealla menkkojen takia, niin mulle sopi se, että pettymys oli jo ”käsitelty”. Toki monilla toisinpäin.

Kemiallisista sen verran, että itse olisin halunnut tietää nekin, koska ovulaatio puuttuminen tai sen ajankohdan tunnistamisen vaikeus on yllättävän yleistä. Ainakin silloin olisi tiennyt, että ovulaatio on tapahtunut.

Terveisiä raskausviikolta 21, hurjasti plussaonnea kaikille ❤️

4460/6611 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipas täällä negatiivisia mielipiteitä 😕

Kukin tekee tyylillään testaukset yms...

Neuvolaan oon joka kerta soittanut heti testin näyttäessä plussaa. Missään varhais ultrissa en oo käynyt, täällä ei sellaisia oo tarjolla.

Kuukautiset minullakin alkanut viimeistään 6kk synnytyksestä vaikka olisin täysimettänyt.Kahden kohdalla kun oli imetystä vähemmän taisi alkaa jo heti jälkivuodon jälkeen 😕

Mukavaa päivää kaikille ☀️

Iltatähti toiveissa ❤️ ya 4/20