Vauva vuodelle 2020-21
Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?
Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.
Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!
Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?
Kommentit (6611)
Onnea plussista ➕ mahtavaa! 😊 Voi että kun sen päivän joskus itsekin kokisi, että saisi tehdä positiivisen testin ja olla raskaana. Se on varmasti hieno tunne. Nauttikaa joka hetkestä ♥️
Täällä kp 11 menossa ja tässä kierrossa on mukana royal gelee. Myös inocapsit lähti tilaukseen. Te jotka käytätte inocapsia niin oletteko kuitenkin syönyt jotain muutakin mammavitamiinia vai jättänyt muut pois? Katsoin, että inocapsissa on foolihappoa ym. Niin mietin, että riittäisikö se.
N31 M32, yritystä syksystä 2017 ilman ainuttakaan plussaa. Lapsettomuushoidot meneillään. Yk(liikaa).
nuttura kirjoitti:
Hirmuisesti onnea plussanneille! ❤️ Ihan mahtavaa, että plussatuulet jatkaa puhaltamistaan.
Täällä piinailu jatkuu vielä hetkisen. Viikonloppuun asti yritän jaksaa odottaa testaamista ja samalla yritän olla ylitulkitsematta jokaista tuntemusta ja mahdollista oiretta kropassa 🙈
Nuttura💗, jospa nyt tulis plussa👍🤗🤗🤗
Tähtitaivas☆
Huskymama, pelkkä Inocaps. Ja nyt rv9 kätin sen pois ja vaihdoin mammavitamiineihin, koska Inocapsissa on A vitamiinia ja sitä ei raskaana ollessa suositella.
Pitkän lapsettomuuden jälkeen kahden lapsen äiti.
Huomenta! Mul piti tosiaa eilen alkaa menkat, olin aivan varma että alkaa. Ihan samanlainen olo, kivut ja palelu kuin nega kierroissa... oli pakko tehdä testi ja plussa tuli heti❤️Toki mulla aina km ennen vauvvaa ni saa nähdä miten tämän kanssa
Ihan uskomaton tämä plussien kevät, tai alkuvuodestahan aalto jo alkoi! 😄 Paljon onnea kaikille plussanneille! 😍 Toivottavasti teillä kaikilla sujuu raskaudet hyvin.
Inocapsin lisäksi syön Puhdas + Premium omega-3- kapseleita, vehnänalkioöljy-kapseleita sekä Jarro dophiluksen maitohappobakteereja; näissä, kun ainoana, on naisen alakerrassa esiintyvää L.Crispatusta. Mulla nykyisen miehen kanssa taipumusta bakteerivaginoosiin, siksikin nuo erityisen tärkeitä mulle. No, söisin varmaan muutenkin, koska tuo alakerran floora ja hapokkuus vaikuttaa siihen, miten siittiöt säilyy hengissä.
Tsemppihalaukset kaikille vielä yrittäville. ❤ Täällä ilmeisesti dpo3.
Yritys alkoi 3/2019. Nyt ollut 3-4kk taukoa. Tiputtelu vaivaa, mitään syytä sille ei löydy. Teroluteja silti taas 6kk.
Maitopurkki,paljon onneabja tarrasukkia matkaan! ❤🧦 toivotaan, että tämä kyytiläinen pysty täydet 9kk matkassa 🥰
Pitkän lapsettomuuden jälkeen kahden lapsen äiti.
Hurjasti onnea kaikille plussanneille :) Ihania uutisia kaikki!
Täällä nyt kp 25/28 menossa, dpo 11/12. Enpä usko että on tärpännyt, vaikka jotain oireita on / olen kuvittelevani. Rinnat on vähän arat (etenkin sivuilta ja koskettaessa) ja tossa vajaa viikko sitten ilmestyi liuta sellaisia finnejä, joita yleensä tulee vasta ihan pari päivää ennen menkkoja.
Saa siis nähdä miten kävi, mutta henkisesti varaudun jo uuteen kiertoon! JOS nyt käy niin ettei menkat alakaan lauantaina, niin sunnuntaina testaan. En ennen sitä, sillä yritän nyt päästä eroon liian herkästä testailusta...
En kyllä osaa tällä hetkellä iloita plussasta enää ollenkaan. Eka päivä oli ihana, nyt kolmas päivä aivan jäätäviä menkkakipuja ja pelko on koko ajan läsnä. Yöllä heräsin pariin otteeseen kipuihin ja puoli tuntia meni aina itkien vessan lattialla ja mies suihkutti kuumaa vettä vastalle, siinä on tosi vaikeaa pysyä positiivisena kun meinaa taju lähteä niistä kivuista. Vuotoa ei vielä ole näkynyt, menkat pitäisi alkaa torstaina, joten tällä hetkellä pelko on kova että kemiallinen kuitenkin taas kerran.
Lissabon, halit <3 toivottavasti on harmitonta tai siis asiaankuuluvaa tuo kipuilu, vaikka hurjalta kuulostaakin.
Onnea plussanneille :) :)
Mä oon nyt taas ihan sekaisin. Ei tee hullua hurskaammaksi nämä ovistikuttelut (varsinkin kun on ensimmäistä kertaa varmaan 15 vuoteen tällä asialla taas..). Luulin siis eilen saaneeni ovisplussan. Melkoisen tasavahvat viivat aamulla ja päivällä, illalla haalistunut viiva ja alkuillasta kovat jomottelut alavatsalla. Nyt aamulla kympin maissa testasin taas, lähinnä nähdäkseni, että alkaako viiva haalistumaan. Mutta mitä vielä! Se (viiva) alkoi piirtyä testiin samantien ja tuli lopulta pari astetta vahvemmaksi kuin kontrolliviiva. Alavatsalla tänään vähän hiljaisempaa jomottelua kuin eilen, aika toispuoleista, mutta sellainen jännä painontunne on jäänyt. Voidaan siis olettaa, että ovisplussa tuli vasta tänään kp 13 (kunnes huomenna varmaan tulen taas ihmettelemään vahvempaa viivaa :D ). Sinänsä hyvä, sillä ei eilen päästy miehen kanssa varmistelemaan, vaan toistaiseksi viimeisin yrityskerta on tuo kp 11 myöhään illalla. Jospa tänään sitten vielä ehdittäisiin :)
Eli nyt olisi sitten dpo -1..kö?
N40 ja kolmas lapsi toiveissa, ensimmäinen yhteinen. Ya 04/20.
Menneisyydessä käyty läpi lähes koko hoitokimara keskenmenoineen.
+ 08/21 kkm rv 9+5
+ 12/21, LA 08/22
Oikein paljon onnea kaikille plussanneille! Itse olen tällä sivulla uusi kirjoittelija, mutta vanha lukija ja kerronkin nyt ensin hieman taustaani ja nykytilannetta.
Meillä yritys on alkanut 02/2019, kun päätimme jättää ehkäisyn(e-pillerit) pois. Kiertoni oli erittäin epäsäännöllinen, ensimmäiset kk olivat noin kuukausi ehkäisyn lopetuksesta ja sen jälkeen seuraavat kk tulivat puolen vuoden päästä. Sen jälkeen kierot on jonkin verran ollut tasaisempi, vaihdellut kylläkin 27-43 päivän välillä.
Raskaustestejä kului reilummasti, kuukausittain meni ehkä yksi paketti jossa 2kpl testejä. Kun tuli helmikuu, oli kulunut jo vuosi yrityksen aloittamisesta. Olin kovin stressaantunut ja ahdistunut kun testit olivat aina kerta toisensa jälkeen negatiivisia kovasta yrityksestä huolimatta. Mieheni kyllä aina rauhoitteli minua sanomalla, että kyllä se pieni sieltä vielä joskus tulee, pitää vain olla kärsivällinen ja yrittää. Hän jopa ehdotti että menisimme molemmat tutkimuksiin jos mitään ei ala pian kuulumaan.
Ja nyt siihen jännimpään kohtaan, nimittäin positiiven raskaustesti! Tikutin positiivisen hieman yli viikko sitten, enkä ollut uskoa silmiäni kun testiin piirtyikin kaksi viivaa! Tämän jälkeen tein uusia testejä parin päivän välein, jotta voisin varmisua ettei kyseessä ole väärä positiivinen, mutta edelleenkin tänä päivänä testi on positiivinen.
Olemme tällä hetkellä molemmat erittäin onnellisia ja toivommekin joka hetki että kaikki sujuisi hyvin ja pienokainen pysyisi lujasti matkassa. Perjantaina olisi ensimmäinen käynti neuvolassa ja siellä katsotaan löytyykö sykettä. Ja tässä tosiaan on hieman hankala se, että kiertoni on epäsäännöllinen, joten en tiedä kuinka pitkällä olen. Kuukautisten mukaan laskettuna tällä tekellä olisin 8+1, mutta uskoisin, että on vähemmän, sillä luulen että ovulaationi oli huhtikuun alussa.
Lissabon kirjoitti:
En kyllä osaa tällä hetkellä iloita plussasta enää ollenkaan. Eka päivä oli ihana, nyt kolmas päivä aivan jäätäviä menkkakipuja ja pelko on koko ajan läsnä. Yöllä heräsin pariin otteeseen kipuihin ja puoli tuntia meni aina itkien vessan lattialla ja mies suihkutti kuumaa vettä vastalle, siinä on tosi vaikeaa pysyä positiivisena kun meinaa taju lähteä niistä kivuista. Vuotoa ei vielä ole näkynyt, menkat pitäisi alkaa torstaina, joten tällä hetkellä pelko on kova että kemiallinen kuitenkin taas kerran.
Tarkoitus ei ole missään nimessä peloitella, mutta kannattaa heti olla yhteydessä lääkäriin jos kivut on noin kovat. Minulla on kaikissa ”normaaleissa” raskauksissa ollut menkkakivun kaltaisia kipuja ja jopa alkuraskauden vuoto mutta kohdunulkoissa raskauksissa juuri tuota samaa ”taju lähtee ihan just”- kipua. Aina kannattaa tarkistaa jos tulee yhtäkkiä noin kovia kipuja, etenkin kun on raskaana. Toivotaan että on täysin normaalia ja ohimenevää, ja raskaus kestää loppuun saakka❤️
Heippa! Liityn kuumeilijoiden joukkoon. Täällä nuoripari, molemmat ollaan 26-vuotiaita. Gynellä oon käynyt valittamassa ajoittain lamaannuttavia kuukautiskipuja, joiden aiheuttajaksi on epäilty endometrioosia. Ultrassa ei ole kuitenkaan näkynyt mitään sellaista, mikä voisi raskaaksituloa vaikeuttaa, mutta ainakaan ekasta, tokasta tai kolmannesta ei näytä tärpänneen. :)
Kiertoni on epäsäännöllisen säännöllinen; kaikkea väliltä 25 ja 38, useimmiten 31-34. Tällä hetkellä menossa kp 42. Näin pitkälle ei ole mennyt moneen vuoteen. Ovisplussa on hyödynnetty, mutta useampi raskaustesti näyttänyt negatiivista, joten menkkoja odotellaan. Ehdin jo innostua, kun raskaustestien loputtua tein pari päivää sitten ovistestin, joka näytti vahvempaa plussaa kuin itse oviksen aikaan.
Luin tässä parin viikon aikana kaikki 155 sivua tätä keskustelua. Erityisen ilahtunut olin Villahousun ja muiden pitkään yrittäneiden plussista. Onnea myös kaikille muille juuri plussanneille <3
26/26, yk ~4/5
Nyt alan epäillä että kierukan jäljiltä on kierto pidempi kuin 22 päivää, tai muussa tapauksessa jää luteaalivaihe lyhyeksi. Kp12/? menossa, ovulaatiotestit puhtaita negoja tähän asti. Talleteltu ollaan toki, mutta lähinnä omaksi iloksi. 😄
Viime kierrossa ovulaatio kp 15 ja kierto 26 päivää, ehkäpä tässä kuussa mennään samoilla lukemilla.
Onnea kaikille plussanneille! Perässä tullaan ❤️
♥️♥️♥️
nias kirjoitti:
Lissabon kirjoitti:
Tarkoitus ei ole missään nimessä peloitella, mutta kannattaa heti olla yhteydessä lääkäriin jos kivut on noin kovat. Minulla on kaikissa ”normaaleissa” raskauksissa ollut menkkakivun kaltaisia kipuja ja jopa alkuraskauden vuoto mutta kohdunulkoissa raskauksissa juuri tuota samaa ”taju lähtee ihan just”- kipua. Aina kannattaa tarkistaa jos tulee yhtäkkiä noin kovia kipuja, etenkin kun on raskaana. Toivotaan että on täysin normaalia ja ohimenevää, ja raskaus kestää loppuun saakka❤️
Kiitos vinkistä! Soitin lääkärille ja hän suositteli odottamaan iltaan. Kivut tosiaan hävisivät melkein kokonaan parin tunnin jälkeen tänään, joka oli oikein tervetullut muutos parin päivän pahan kipuilun jälkeen! Soitin uudestaan lääkärille ja hän suositteli että tulen näytille vasta jos kivut palaavat. Toivotaan siis että pysyvät poissa!😊
Lissabon kirjoitti:
nias kirjoitti:
Lissabon kirjoitti:
Kiitos vinkistä! Soitin lääkärille ja hän suositteli odottamaan iltaan. Kivut tosiaan hävisivät melkein kokonaan parin tunnin jälkeen tänään, joka oli oikein tervetullut muutos parin päivän pahan kipuilun jälkeen! Soitin uudestaan lääkärille ja hän suositteli että tulen näytille vasta jos kivut palaavat. Toivotaan siis että pysyvät poissa!😊
Hyvä juttu!😊 itsellä on kauheat muistot kun kävin läpi erään todella huono-onnisen raskauden. Sain ihan kamalan kipukohtauksen alkuraskaudessa ja tein juuri tämän saman; menin suihkun alle makaamaan ja juoksetin kuumaa vettä mahalle. Odotin että vuoto alkaisi koska tiesin että keskenmenon saan/sain. Söin särkylääkkeen ja odotin että kipu menee ohi. Vuotoa ei ikinä tullut, kipu hellitti, mutta puolitoista vuorokautta kului ja minut haettiin ambulanssilla sairaalaan ja siitä suoraa leikkaukseen-> toinen munasarja on ikuisesti pois käytöstä. Tilanne meni itsellä niin huonoksi ja en edes tajunnut sitä kun vasta kun oli liian myöhäistä. AINA kun tulee yhtäkkiä kovia kipuja niin menkää naiset päivystykseen! Vaikka kyse olisi siitä että raskautta ei voi pelastaa, niin se voi pelastaa teidät. Kaikenlaiset kiputilat on normaaleja raskaana, mutta jos se kipu on hälyyttävä, parempi katsoa kun katua. Toivon että olisin tämän itsekin silloin aikanaan tajunnut. Minun kohdalla tämä ei toki jäänyt viimeiseksi raskaudeksi ja olen kiitollinen että voin vielä tulla luomusti raskaaksi. Helvetin vaikeaa se on, ja monta vuotta on mennyt. Tämä siis tapahtui melkein 7 vuotta sitten.
Jokaisen teidän puolesta toivon että raskaudet etenee normaalisti ja saatte terveitä ja ihania pieniä palleroita❤️
nias kirjoitti:
Lissabon kirjoitti:
nias kirjoitti:
Lissabon kirjoitti:
Hyvä juttu!😊 itsellä on kauheat muistot kun kävin läpi erään todella huono-onnisen raskauden. Sain ihan kamalan kipukohtauksen alkuraskaudessa ja tein juuri tämän saman; menin suihkun alle makaamaan ja juoksetin kuumaa vettä mahalle. Odotin että vuoto alkaisi koska tiesin että keskenmenon saan/sain. Söin särkylääkkeen ja odotin että kipu menee ohi. Vuotoa ei ikinä tullut, kipu hellitti, mutta puolitoista vuorokautta kului ja minut haettiin ambulanssilla sairaalaan ja siitä suoraa leikkaukseen-> toinen munasarja on ikuisesti pois käytöstä. Tilanne meni itsellä niin huonoksi ja en edes tajunnut sitä kun vasta kun oli liian myöhäistä. AINA kun tulee yhtäkkiä kovia kipuja niin menkää naiset päivystykseen! Vaikka kyse olisi siitä että raskautta ei voi pelastaa, niin se voi pelastaa teidät. Kaikenlaiset kiputilat on normaaleja raskaana, mutta jos se kipu on hälyyttävä, parempi katsoa kun katua. Toivon että olisin tämän itsekin silloin aikanaan tajunnut. Minun kohdalla tämä ei toki jäänyt viimeiseksi raskaudeksi ja olen kiitollinen että voin vielä tulla luomusti raskaaksi. Helvetin vaikeaa se on, ja monta vuotta on mennyt. Tämä siis tapahtui melkein 7 vuotta sitten.
Jokaisen teidän puolesta toivon että raskaudet etenee normaalisti ja saatte terveitä ja ihania pieniä palleroita❤️
Juu, viime yönä kivut palasivat ja niin pahana että oli pakko soittaa ambulanssi. Päivystys ei tee ultraääniä illalla, joten eivät vieneet sairaalaan, mutta ottivat kaikki mahdolliset testit ja tutkimukset mitä vain pystyi. Kuulemma mikään ei viittaa mihinkään vaaralliseen, esim kohdun ulkopuoleiseen ja sanoivatkin että näiden testien mukaan ei ole syytä huoleen kun kivutkin loppuivat sen puolen tunnin jälkeen. Käsky oli että jos kipu palaa pahempana, vuoto alkaa tai vatsan alue alkaa aristaa painamista, niin silloin heti uusi soitto.
Päätin kuitenkin varata tänään ajan gynekologille niin että saan tarkistettua ultralla tilanteen. Koska nuo kivut on kyllä pahempia kuin mitä oon ikinä kokenut!
Tsemppiä Lissabon! Kuulostaa kyllä
hurjalta 😱 Kerro sitten miten gynellä kävi 😊
N27v&M27v, ensimmäistä yritetty 6/19 lähtien, lapsettomuustutkimukset(-ja hoidot) aloitettu 6/20
Maitopurkki1 kirjoitti:
Huomenta! Mul piti tosiaa eilen alkaa menkat, olin aivan varma että alkaa. Ihan samanlainen olo, kivut ja palelu kuin nega kierroissa... oli pakko tehdä testi ja plussa tuli heti❤️Toki mulla aina km ennen vauvvaa ni saa nähdä miten tämän kanssa
Maitopurkki, ihanaa💖👍
ONNEA ONNEA ONNEA❤💕💕💖💕💕
Oi ONNEA💕🎂💕🎂💕🎂💕
Tähtitaivas☆
Hirmuisesti onnea plussanneille! ❤️ Ihan mahtavaa, että plussatuulet jatkaa puhaltamistaan.
Täällä piinailu jatkuu vielä hetkisen. Viikonloppuun asti yritän jaksaa odottaa testaamista ja samalla yritän olla ylitulkitsematta jokaista tuntemusta ja mahdollista oiretta kropassa 🙈
Vajaa 30v / ensimmäinen toiveissa