Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauva vuodelle 2020-21

23.02.2019 |

Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?

Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.

Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!

Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?

Kommentit (6611)

2601/6611 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten menee plussanneilla? Onko raskaus jo istunut mieleen vai joutuuko itseään muistuttamaan vielä aamuisin? 😊 Nauttikaa tästä karanteenista ja muusta kurjasta huolimatta täysin rinnoin vauvoistanne. Vaikka se joskus tuntuu pitkältä ajalta ja toivoo että raskaus menisi nopeasti ja vauva saapuisi turvallisesti syliin, muistakaa pysähtyä nauttimaan tästä hetkestä ja muuttuvasta vartalostanne. Se on äärettömän upeaa, pelottavaa, jännittävää ja mahtavaa aikaa. Vaikeita hetkiä mahtuu paljon, mutta se on kaikki sen arvoista. Itse en pidä raskaaksituloa itsestäänselvyytenä ja menetysten takia sen opin. Se on mahtava huomata miten oma vartalo muuttuu raskauden myötä ja miten itsevarmaksi sitä tulee. Toki näin ei ole kaikkien kohdalla, mutta itse huomasin tämän. Nauttikaa, älkääkä antako peloille liikaa tilaa odotusaikana💪🏼 Kaikki menee varmasti hyvin!

Paljon onnea uusista raskauksista ja onnea kaikille yrittäville❤️ Te olette naiset upeita☀️

2602/6611 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikutus kirjoitti:

[Oon tottakai iloinen muiden onnistumisesta, eihän se todellakaan ole multa pois. Tässä nyt vaan tulee koettua ihan kaikenlaisia tunteita, mitä näköjään ihan kaikki ei ymmärtänyt alapeukuista päätellen.. Pahoittelen jos pahoitin jonkun mielen, se ei oo ollut tarkoitus vaan ajattelin että täällä saa sanoa ihan sen miltä tuntuu.

Ehkä jättäydyn itsekin tässä nyt taka-alalle täältä ettei mene ihan valitusketjuksi. Kaikkea hyvää kaikille.

Pikutus, miten sinulla menee?💗 Älä jää taka-alalle. Täällä huomaa kyllä sen, että tosiaan jotkut purkavat pahaa mieltä ja antavat alapeukkuja ihan tavallisiin, jopa iloisiinkin viesteihin.

Ei tunnu kivalta, mutta jonnekin se pahamieli täytyy sitten kai purkaa.

Pikutus, luultavasti ne peukut tulee muilta, kuin tähän palstaan kirjoittavilta.

Hihh, kai tämäkin viesti saa paljon alapeukkuja...🤪

Minäkin yhä yritän kolmatta vuotta ja tauolla nyt ollaan siis.... pikaista plussaa sinulle ja kestämistä tilanteissa👍❤

Tähtitaivas☆

Sisältö jatkuu mainoksen alla
2603/6611 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähti, en vielä ole rohjennut. Enkä tiedä uskallanko vielä huomennakaan, se negatiivinen tulos olisi aika iso pudotus kun näitä oireita, ainakin olevinaan, on jo melkoisesti.

Kyllähän nuo herkät testit lupaa että jo 6vrk ennen kuukautisten alkamista voisivat antaa tulosta, mutta mutta...katsotaan riittääkö rohkeus.

Jotenkin vaan tuntuu että nyt on voimakkaampaa tämä oireilu kun tuossa menetetyssä raskaudessa, tai sitten vain tämä kova toivominen saa kehon oireilemaan.

Myöhästuneet onnittelut sinulle Tähti 💐

Tsemppiä muillekin piinailijoille ❤️

2604/6611 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea kaikille plussanneille. Etenkin Villahuiville, jolla myös on ollut pitkä matka plussaan, se lämmittää kovasti mieltäni kun vihdoin teillä tärppäsi.

Mulla jo parempi mieli, kuten aina vuodon loputtua PMS:n helpotettua. Taas kuvittelen, että entäpä jos tässä kierrossa tärppäisi, vaikka ei se tietenkään ole yhtään sen todennäköisempää kuin ennenkään. Tässä kierrossa päätin olla tikuttamatta ja muka olla yrittämättä, mutta vaikea se on olla noteeraamatta kropan viestejä, kun on tottunut jo kahden vuoden ajan niitä seuraamaan. Tunnen, että ovis on tulossa tällä viikolla enkä voi olla ajattelematta sitä. Mietin taas aikatauluja peiton heiluttamiselle, vaikka ei pitänyt. 

Olen jättänyt kaikki ylimääräiset lisäravinteetkin nyt pois. Ei ne ole tähän mennessä auttaneet yhtään. 

Yritän olla yrittämättä! Se on mun uusi taktiikka. 

2605/6611 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirmuisesti onnea kaikille plussanneille!! <3 

Mulla nyt viikko lääkkeellisestä keskeytyksestä. Raskausoireet katosivat vihdoin, joten olo on mitä parhain, vaikkakin keskenmeno toki harmittaa aivan valtavasti. Tietenkin se menee niin, että juuri nyt erityisen moni ystävä ja tuttu on ilmoittanut raskaudestaan. Tekisi vain mieli kailottaa heille, että kyllä minäkin OLIN raskaana. En tiedä miksi. Ehkä sitä vain haluaisi niin paljon kuulua "raskaana-porukkaan" ja harmittaa että elämä epäreilusti heitti minut siitä ulos. 

En malttaisi odottaa, että jälkivuoto loppuu ja r-testi näyttää negaa. Odottelu turhauttaa, kun haluaisin jo niin paljon yrittää uutta raskautta. Aloitin jo innoissani gelee royale -ampullit, macat, greippimehut sun muut rituaalit. :D Toivon niin että olisin onnekas ainakin siinä suhteessa, että km jää taakse nopeasti ja kierto palautuu ennalleen. Jos kaikki menee hyvin ei kyllä odotella välimenkkoja, vaan yritetään saman tien uudestaan. Toivottavasti paremmalla menestyksellä. 

33/33, 1. yritetty 08/19 lähtien, km 03/20

2606/6611 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiiltotähti, mulla ei ole vielä kuukautiset myöhässä, flo lupailee huomiselle kuukautisten alkua. Viiltäviä kipuja tänään alavatsalla ja jopa tuolla emättimen seudulla, just sellasta tunnetta että kohta vuotaa kuin seula. Ovulaatiosta 13 päivää aikaa niin oletan että herkät testit olisi jo haamuillut jos raskaus olisi alkanut. Toisaalta nyt eka kierto ilman Terolutia niin en tiedä yhtään että kauanko saa tässä menkkoja odotella, Terolutin kanssa alkanut aina täsmällisesti vuoto. Ovis oli kp15 joten voisi olettaa ettei mikään super pitkä kierto tulisi... Tässä taas ehtinyt kelata kaikki ajatukset ja tunteet läpi lopullisesta lapsettomuudesta siihen, että mitä jos sittenkin voisin olla raskaana. Miten saisi ajatukset pois näistä?? Se on äärettömän vaikeaa, kun kivut muistuttaa koko ajan kohdun olemassaolosta 😅

Mun pitäisi seuraavassa kierrossa käydä kp3-5 labrassa ja varata munanjohdinten aukiolotutkimusaika lapsettomuuspolille. Pääsiäisen pyhät sotkee kyllä labrakäynninkin jos menkkojen alku viivästyy, harmittaa kovasti jos jää labrat ottamatta pyhien takia. Mm. AMH, ferritiini, kolesteroliarvoja (pcos:n vuoksi) ja hormonitasoja mittailtaisiin ja niiden tulos kyllä kiinnostaa hurjan paljon!

Aadastella, ihana kuulla että olet jo positiivisin mielin valmistautumassa tulevaan kiertoon, toivottavasti pääsette pian jatkamaan yrittämistä! Ja voimia kaikkien niiden raskausuutisten keskelle, se on varmasti todella raskasta henkisesti kun ilman keskenmenoakin ne tuntuvat raskailta.

Äitykkä-77, toivottavasti siellä oireilut lupailee plussaa ❤️

2607/6611 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei taaskaan mene asiat niin kuin pitäisi 🤦‍♀️nyt on kp 9, ja tänään aloitin ovistestailut (nega). Illalla tuntui repäisykipua ja tykyttelyä oikean munasarjan kohdalla, ja nyt sitten mietin, onko tänään ovulaatio. Odotin sitä vasta kolmen-neljän päivän päähän. Harmittaa vähän, kun en eilen testannut, vaikka meinasin.

Eilen ja tänään on kuitenkin talleteltu, eli mahdollinen ovulaatio on joka tapauksessa hyödynnetty. Mutta ei näköjään voi mitään päiviä laskeskella ja ennustaa, kun menee miten sattuu 🙈

Piinailijoille tsemppiä, toivottavasti saadaan iloisia uutisia 🤗

Esikoinen 1/21, toinen lapsi haaveena

2608/6611 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitykkä-77 kirjoitti:

Myöhästuneet onnittelut sinulle Tähti 💐

Tsemppiä muillekin piinailijoille ❤️

Äitykkä-77, kiitos💗

Toivon sinulle plussan....sitten, kun maltat testata👍🤗

Sekä kaikille piinailijoille toivotaan tsempppiä!👍

Tähtitaivas☆

2609/6611 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni_mutta_pippurinen kirjoitti:

Mulla ei taaskaan mene asiat niin kuin pitäisi 🤦‍♀️nyt on kp 9, ja tänään aloitin ovistestailut (nega). Illalla tuntui repäisykipua ja tykyttelyä oikean munasarjan kohdalla, ja nyt sitten mietin, onko tänään ovulaatio. Odotin sitä vasta kolmen-neljän päivän päähän. Harmittaa vähän, kun en eilen testannut, vaikka meinasin.

Eilen ja tänään on kuitenkin talleteltu, eli mahdollinen ovulaatio on joka tapauksessa hyödynnetty. Mutta ei näköjään voi mitään päiviä laskeskella ja ennustaa, kun menee miten sattuu 🙈

Piinailijoille tsemppiä, toivottavasti saadaan iloisia uutisia 🤗

Pieni_mutta..., miten pitkä sinun kierto yleensä on? Mulla on 29/29 ja plussa ovistestiin tulee kp 14/15....

Ovulaatiotestin viivat saattavat vaihdella kierron aikana , mutta plussasta ei yleensä erehdy. Jotkut sanovat, että testin pitäisi olla digi, mutta digi ei ainakaan mulla ole plussaa koskaan näyttänyt, vaikka 3-v. taapero tossa tepsutteleekin😅

Plussa sinulle tähän kiertoon!👍🤗

Tähtitaivas☆

2610/6611 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähti, yksi luomukierto vasta takana, joka oli 25 päivää. Laskin siis ovulaation ajankohdan torstaille tai perjantaille, mutta tämä kipu yllättikin. Testailen nyt kuitenkin varmuuden vuoksi vielä tämän viikon, jos se ovulaatio olisikin vasta tuloillaan.

Eilen siis kirkkaan valkovuodon vuoksi meinasin tehdä ovistestin, mutta uskottelin itselleni, ettei se vielä näin aikaisin tapahdu. No eipä vissiin 😂

2611/6611 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustikkainen tsemppiä sinne ja Plussatuulia ++! :)

Täällä tänään Dpo 11-12, pe tai la testailen, mikäli ei menkat ole alkaneet. Viime yönä 3 aikoihin heräilin järkyttävään menkkamaiseen kipuun, joka kesti onneksi vain hetken. Kyllä nyt on taas surkea fiilis, varma ettei tästä kierrosta tärpännyt, mutta toisaalta toivo päällä kuitenkin 🙄

29v/32v
Ensimmäinen toiveissa.
Endometrioosi taustalla.
Plussa 8.4.2020 (yk5)
LA 12/20

2612/6611 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nias, kiitos kysymästä, mutta ei mulla ainakaan piinailut loppuneet positiiviseen raskaustestiin. Tein toki toisenkin viikonlopuna ja digitaalinen näytti edelleen raskaana 2-3 viikkoa. Eilen soittelin neuvolaan ja sain ajan toukokuun ekalle viikolle. Mutta onhan tässä varmaan käytävä yksityisellä varhaisultrassa, kun tuntuu hyvin pitkälle aijalle odotella toukokuun puoleen väliin, että kunnallisella vasta "varmistava" tämän vahvan epäilykseni raskaudesta. Varsinkin jos nämä oireet ovat tällä tavalla ailahtelevaa sorttia. Huonoa oloa mulla oli viime viikolla, mutta ei enää tällä viikolla. Tissit oli tosi kipeet koko viime viikon, tänään ei ehkä enää niin arat. Alavatsassa on vihlaisua ja jomotuksia päivittäin, menkkamaiset jomotukset ovat pahimpia kun jännitän aina, että alkaako vuoto kuitenkin. Väsymystä on ja lämmöt koholla, tosin lämmötkin sahaa päivittäin ja aina kun ovat laskussa, kuten tänään, jännitän että mitä se nyt tarkoittaa. Että vielä en ole osannut oikein nauttia tästä, kun luonteeltani tämmönen pessimisti olen. Ihailen kyllä niitä, jotka heti plussatestin jälkeen osaavat iloita ja nauttia, turhahan se on etukäteen murehtia.

Lueskelen edelleen näitä viestejä ja seuraan ja jännitän muiden puolesta. En tosin oikein ole osannut lähteä keskusteluun mukaan ja käyn vaan aina vuodattamassa omat tuntemukseni tänne. Kiitos kun kuuntelette.

Toivotaan, että plussatuulet jatkaa puhaltamista koko kevään ajan. 

36 v. | yk 6 | ensimmäistä toivotaan

2613/6611 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myöhäisherännyt kirjoitti:

Nias, kiitos kysymästä, mutta ei mulla ainakaan piinailut loppuneet positiiviseen raskaustestiin. Tein toki toisenkin viikonlopuna ja digitaalinen näytti edelleen raskaana 2-3 viikkoa. Eilen soittelin neuvolaan ja sain ajan toukokuun ekalle viikolle. Mutta onhan tässä varmaan käytävä yksityisellä varhaisultrassa, kun tuntuu hyvin pitkälle aijalle odotella toukokuun puoleen väliin, että kunnallisella vasta "varmistava" tämän vahvan epäilykseni raskaudesta. Varsinkin jos nämä oireet ovat tällä tavalla ailahtelevaa sorttia. Huonoa oloa mulla oli viime viikolla, mutta ei enää tällä viikolla. Tissit oli tosi kipeet koko viime viikon, tänään ei ehkä enää niin arat. Alavatsassa on vihlaisua ja jomotuksia päivittäin, menkkamaiset jomotukset ovat pahimpia kun jännitän aina, että alkaako vuoto kuitenkin. Väsymystä on ja lämmöt koholla, tosin lämmötkin sahaa päivittäin ja aina kun ovat laskussa, kuten tänään, jännitän että mitä se nyt tarkoittaa. Että vielä en ole osannut oikein nauttia tästä, kun luonteeltani tämmönen pessimisti olen. Ihailen kyllä niitä, jotka heti plussatestin jälkeen osaavat iloita ja nauttia, turhahan se on etukäteen murehtia.

Lueskelen edelleen näitä viestejä ja seuraan ja jännitän muiden puolesta. En tosin oikein ole osannut lähteä keskusteluun mukaan ja käyn vaan aina vuodattamassa omat tuntemukseni tänne. Kiitos kun kuuntelette.

Toivotaan, että plussatuulet jatkaa puhaltamista koko kevään ajan. 

Mä tiedän tunteen. Mulla on ollut sama tunne ja usko pois, se ei kestä kauaa. Siinä menee joitakin viikkoja ja sitten sitä alkaa uskomaan että kaikki menee ihan hyvin. Mä valitettavasti jouduin omasta lapsesta luopumaan heti synnytyksen jälkeen mutta olen saanut sen jälkeen elävän lapsen syliin. Se pelottaa toisinaan aivan helvetisti olla raskaana mutta siihen oppii uskomaan että lapsi on terve ja kaikki pelot on turhia. Mulla oli tässä viimeisimmässä raskaudessa alkuraskauden vuotoa ja olin täysin varma että sain taas keskenmenon. Mutta se meni ohi ja raskaus jatkui normaalisti loppuun asti. Ne kaikki pelot mitä pyörittelee mielessään, vie aikaa ja tilaa siltä onnelta minkä aivan varmasti saat. Se että menettää oman lapsen, on varmasti suurin pelko mitä äiti voi kokea, mutta on pakko oppia luottamaan huomiseen. Muista hengittää ja muistuta itseäs että raskaus on niin ainutlaatuista aikaa että siitä täytyy yrittää nauttia. Mä olen stressaava ihminen ihan luihin ja ytimiin ja mua kaduttaa että en pysähtynyt useammin hengittämään sitä raskautta. Toivoin että laitan silmät kiinni ja seuraavan kerran avaan ne synnytyksessä. Jos vielä joskus saan olla niin onnekas että saan lasta uudelleen kantaa, yritän muistaa tämän tunteen. Ihanaa odotusta sulle❤️

2614/6611 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myöhäisherännyt, täällä myös yksi pessimisti 🙋‍♀️tulen itsekin varmasti reagoimaan samoin kuin sinä, kun joskus raskaana olen. Murehdin kaikkea mahdollista etukäteen ja jo nyt pelkään keskenmenoa. Ihan kauhea ajatus, että se onni ja kaikki haaveet ja suunnitelmat vietäisiin noin vain pois.

Tarkkailen omaa oloa jatkuvasti, ja mietin mistä mikäkin tuntemus johtuu. Raskaana ollessa oon varmaan ihan hermoraunio, jos joku oire häviääkin yhtäkkiä tai olo on erilainen kuin edellisenä päivänä.

Alkuraskauden ultrassa aion käydä, sillä en todellakaan pysty odottamaan 12. viikolle asti, että tietää onko siellä kohdussa edes elämää.

Vuodata vaan tuntemuksiasi, niin minäkin teen 😂Ja anteeksi että osallistuin keskusteluun, vaikken raskaana olekaan 😅

2615/6611 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hcg eilen 1764. Hienosti noussut. 21.4. Varhaisultraan ❤ silloin näen meidän pienen ihmeen ensikertaa ❤❤

Pitkän lapsettomuuden jälkeen kahden lapsen äiti.

2616/6611 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin vaan vuodatan täällä. Masentaa niin paljon ettei menkkani sitten tasoittuneetkaan teroista huolimatta. Nyt jo kp36 eikä menkkoja kuulu. Meneeköhän tämä 50 vai 60 päivään :( Luulin että nämä olisivat jo tasoittuneet mutta ei... Innoissani olin jo testaamassa ensi kierron ovulaatioita, mutta missä vaiheessa sitä sitten testaa kun ei tiedä onko kierto 30 vai 60 päivää. Olisipa tämä kurjuus jo ohi :(

2617/6611 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Villahuivi kirjoitti:

Hcg eilen 1764. Hienosti noussut. 21.4. Varhaisultraan ❤ silloin näen meidän pienen ihmeen ensikertaa ❤❤

Villahuivi,

paljon onnea, ihania uutisia💖💖💖

Olemme kaikki onnellisia puolestasi💗

Onko sinulla silloin (21.4) meneillään rv 6.?

Mä kävin ekassa ultrassa rv. 6. ja kyllä olin onnellinen, sekä helpottunut, kun kätilö sanoi, että sydän sykkii ja kaikki oli mallillaan💗 Koko raskaus olikin sitten helppo ja syntyi terve poika💖

Hyvää odotuksen jatkoa!💖💗💖

Tähtitaivas☆

2618/6611 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tryout kirjoitti:

Minäkin vaan vuodatan täällä. Masentaa niin paljon ettei menkkani sitten tasoittuneetkaan teroista huolimatta. Nyt jo kp36 eikä menkkoja kuulu. Meneeköhän tämä 50 vai 60 päivään :( Luulin että nämä olisivat jo tasoittuneet mutta ei... Innoissani olin jo testaamassa ensi kierron ovulaatioita, mutta missä vaiheessa sitä sitten testaa kun ei tiedä onko kierto 30 vai 60 päivää. Olisipa tämä kurjuus jo ohi :(

Tryout, halit🤗💗

Voi...miten saisit kilpparin toiminnan kuosiin..🙄

Tähtitaivas☆

2619/6611 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiiltotähti kirjoitti:

Täällä tänään Dpo 11-12, pe tai la testailen, mikäli ei menkat ole alkaneet. Viime yönä 3 aikoihin heräilin järkyttävään menkkamaiseen kipuun, joka kesti onneksi vain hetken. Kyllä nyt on taas surkea fiilis, varma ettei tästä kierrosta tärpännyt, mutta toisaalta toivo päällä kuitenkin 🙄

Kiiltotähti, plussa tähän kiertoon!👍❤

Jospa tuo kipu enteilee plussaa🤗

Tähtitaivas☆

2620/6611 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myöhäisherännyt, itsekin paatuneena pessimistinä ymmärrän täysin noita sun ajatuksia! Nyt voin kuitenkin tuoreesta kokemuksesta kertoa, että ei se pessimismi tai varovaisuus suojele millään tavalla keskenmenon aiheuttamalta surulta ja pettymykseltä, jos se kohdalle sattuu. Ihan yhtä paljon se surettaa joka tapauksessa. Sen sijaan että stressasin jatkuvasti oireista enkä antanut itseni haaveilla vauvatulevaisuudesta, olisin yhtä hyvin voinut miettiä nimiä ja katsella netistä vaunuja. Ajatuksen voimalla ei pysty keskenmenoa estämään tai aiheuttamaan, mutta yleisen hyvinvoinnin näkökulmasta positiiviset ajatukset taitavat aina olla parempi juttu kuin negatiiviset. Eli yritä nauttia ja uskoa raskauteen – se tekee varmasti hyvää! <3 

Oireitakaan ei kannata liikaa analysoida. Itsellä tuli vahvat raskausoireet vasta viikolla kuusi. Alkion kehitys oli luultavasti keskeytynyt juurikin samaisella viikolla. Raskausoireet vahvistuivat siitä huolimatta aina viikolle kymmenen asti. 

33/33, 1. yritetty 08/19 lähtien, km 03/20