Vauva vuodelle 2020-21
Juttukaveria, vauvakuumeilijoita, yrittäjiä, vertaistukea?
Taustatietoa, ollaan nuoripari 22-24 joilla molemmilla ammatit ja työ taskussa sekä asunto, johon mahtuisi kolmaskin meidän lisäksi.
Meillä vauva-asia alkaa olla ajankohtainen - ollaan ympäripyöreästi sovittu ehkäisyn (kondomi) pois jättäminen heinä-elokuussa. Se hetki alkaa lähestyä ja jännitys pulppuaa ja tekisi mieli puhua jokaiselle, mutta toisaalta en halua muiden tietävän yrityksestä tarkkaan. Moni asia jännittää ja jo perussairauteni (kilpirauhasen vajaatoiminta) vuoksi ensimmäinen konkreettinen asia raskautumisen eteen on käydä lääkärissä kontrollissa jotta lääkitys saadaan kohdalleen. Tämä täytyy siis jo tehdä noin 3 kk ennen raskauden yritystä, eli lääkäriin tulisi asian tiimoilta mennä jo sitten huhtikuussa!
Onko muita? Mitä te huomioitte ennen yrityksen aloittamista?
Kommentit (6611)
Pikutus, toivotaan kaikkeim parhainta ❤🥰 ihanaa viikonloppua sinulle! 🌬➕
Nano, kiva kuulla! Jospa olet oikeassa päivien suhteen, täällä terkkari meinasi että "onkohan se luotettava" kun sanoin viikkojen olevan 2-3 ovulaatiosta laskettuna CB digitaalisella. Itse ainakin luotan siihen, koska uä 10.3. kertoi follin olevan 13mm, ja ovishymynaama tuli 16.3., eli täsmäisi. La menee jonnekin 6-8.12., Laskurista riippuen. No, pian näkee oman rakkaan ihmeen 🥰😍 tätä en ikinä olisi uskonut, että siihen asti pääsee! Sitä odotan kuin kuuta nousevaa 🥰
Pitkän lapsettomuuden jälkeen kahden lapsen äiti.
En muista mistä luin, ettei ovistestausta aamuvirtsasta suositella, vaan juurikin ennemmin aamupäivällä. Mulla käytössä Sofin liuskatestit. Nyt siis toissapäivänä tosiaan aamupissasta plussa, samoin eilen. Mutta eilen aamupäivällä nega ja tänään aamupäivällä nega.
En nyt sitten enää ole yhtään varma miten tuo nyt oikeasti menee.
+40v., 4 lasta, iltatähti haaveissa. Yk5.
Yolene kirjoitti:
En muista mistä luin, ettei ovistestausta aamuvirtsasta suositella, vaan juurikin ennemmin aamupäivällä. Mulla käytössä Sofin liuskatestit. Nyt siis toissapäivänä tosiaan aamupissasta plussa, samoin eilen. Mutta eilen aamupäivällä nega ja tänään aamupäivällä nega.
Jospa siellä on enemmän kun yksi johtofolli, mikä on pitkittänyt LH-piikkiä (kahtena päivänä positiivinen), sittenhän se laskee ja testi tulee negatiiviseksi. Oon käsittänyt että sen jälkeen kun testi on havainnut huipun niin ei olisi enää järkeä testaillakkaan, vaan siitä ekasta positiivisesta ovulaatio tapahtuu 12-48tunnin sisällä. Käyttöohjeissa varmaan tarkempia ohjeita 🤷♀️ Mä ainakin tulkitsisin että sulla on ollut kyllä ovis, jos testit on ollu positiivisia.
Täällä raskaustesti vol. 2 myös negatiivinen mutta menkkojakaan ei kuulu. Mulla on ollu menkat myöhässä yhen käden sormilla laskettavia kertoja, joista yks oli esikoisen ollessa matkalla. Hänen kohdallahan mulla oli viikon menkat myöhässä mutta testi näytti negaa, jatkoin elämää normaalisti kunnes jäi toisetkin menkat tulematta, sitten tein testin uudestaan ja se oli positiivinen. Ei ollut silloin mitään vauva yritystä enkä uskonut että voisin olla raskaana. Olin varmaan viikolla 7-8 kun sain vasta tietää. Ei ollut mitään oireita.
Tosi piinaavaa kun ne ei nyt ala mutta testitkään ei muuta kerro kuin että tulossa ne olis. Ehkä ressi.. Kaipa ne sieltä..
32v (34v), yritetty 12/2017 asti, selittämätön lapsettomuus. Yksi lapsi aiemmasta suhteesta. OI/inseminaatio yk3.
Hei kaikki, ihana lukea tätä keskustelua ja ajattelin vihdoin itsekin liittyä 😊 meillä esikoinen 1,5v ja toinen ollut haaveissa. Esikoinen sai alkunsa periaatteella tulee jos on tullakseen, nyt tätä toista ollaan yritetty reilu puolisen vuotta. Mulla ovis aina kp 17, nyt menossa kp 10.
Plussatuulia kaikille 🥰
Pikutus kirjoitti:
Yolene kirjoitti:
Jospa siellä on enemmän kun yksi johtofolli, mikä on pitkittänyt LH-piikkiä (kahtena päivänä positiivinen), sittenhän se laskee ja testi tulee negatiiviseksi. Oon käsittänyt että sen jälkeen kun testi on havainnut huipun niin ei olisi enää järkeä testaillakkaan, vaan siitä ekasta positiivisesta ovulaatio tapahtuu 12-48tunnin sisällä. Käyttöohjeissa varmaan tarkempia ohjeita 🤷♀️ Mä ainakin tulkitsisin että sulla on ollut kyllä ovis, jos testit on ollu positiivisia.
Täällä raskaustesti vol. 2 myös negatiivinen mutta menkkojakaan ei kuulu. Mulla on ollu menkat myöhässä yhen käden sormilla laskettavia kertoja, joista yks oli esikoisen ollessa matkalla. Hänen kohdallahan mulla oli viikon menkat myöhässä mutta testi näytti negaa, jatkoin elämää normaalisti kunnes jäi toisetkin menkat tulematta, sitten tein testin uudestaan ja se oli positiivinen. Ei ollut silloin mitään vauva yritystä enkä uskonut että voisin olla raskaana. Olin varmaan viikolla 7-8 kun sain vasta tietää. Ei ollut mitään oireita.
Tosi piinaavaa kun ne ei nyt ala mutta testitkään ei muuta kerro kuin että tulossa ne olis. Ehkä ressi.. Kaipa ne sieltä..
Pikutus, tuo voi olla kyllä totta.
Nuo positiiviset testit oli siis kp10 ja 11. Ja kp10 aamupäivän testiin saattoi olla liian laimea virtsa, siksi ehkä siitä nega. Alavatsaa juilii nyt (kp13) eli saattaa se ovis sieltä olla tulossa. 🙏
Toivotaan, että testi pärähtää sulla plussaksi lähipäivinä 🙏
+40v., 4 lasta, iltatähti haaveissa. Yk5.
no jaaha, miten suosittelisitte ovista tikuttamaan jos 9-15 välillä ei ole mahdollisuutta päästä vessaan? (työ <3 siis tietysti pääsen vessaan jos ultimaattinen tarve on mut ei siinä kerkeä mitään testejä tekemään ) viikonloppuina onnistuis aamupäiväpisut mutta sitähän ei kierto kysele 🤭
Alle 30v. Kilpirauhasen vajaatoiminta. Esikoinen toiveissa.
tititü kirjoitti:
no jaaha, miten suosittelisitte ovista tikuttamaan jos 9-15 välillä ei ole mahdollisuutta päästä vessaan? (työ <3 siis tietysti pääsen vessaan jos ultimaattinen tarve on mut ei siinä kerkeä mitään testejä tekemään ) viikonloppuina onnistuis aamupäiväpisut mutta sitähän ei kierto kysele 🤭
Teet aamulla ennen töihin lähtöä. Ite teen aina aamupissasta ja hyvin on toiminut. Lisääntymislääketieteen lääkäreiltä saatu tämä ohje joten pidän ihan luotettavana ohjeena, että aamupissasta. Mutta sitten tosiaan joka aamu samaan aikaan.
32v (34v), yritetty 12/2017 asti, selittämätön lapsettomuus. Yksi lapsi aiemmasta suhteesta. OI/inseminaatio yk3.
Älyttömästi onnea kaikille plussanneille!❤️ Toivotaan että kaikilla on hyvä vointi ja kevät tuo positiivisia fiiliksiä kaikille koronasta huolimatta☀️
Onko kukaan syöny primolutia? Mulla määrättiin ne korjaamaan mun kiertoa koska vuotoa oli ”epänormaalisti”. Vuoto on loppunu ja pari tablettia on vielä ottamatta ja sitten pitäisi kierron alkaa uudestaan. Ainoa huono puoli on se että mulla tuntuu menevän nuppi noista sekasin? Siis oon älyttömän itkuherkkä ja hermostun ja kaikki tunteet tulee x1000. Ei ole aikasemmin hormonaalista ehkäisyä käytettäessä ollut mitään tämmöstä. Ja tämä alkoi siis todella pian kun alotin nuo primolutit. Oon käyttäny 10 vuotta sitten e-pillereitä ja sitten ehkäsyrengasta hetken aikaa ja ei mitään ongelmaa. Onko muilla tämmöstä?
En ole kirjoitellut tänne kuin kerran, mutta edelleen seuraillut taustalla ja lukenut jokaisen viestin. 😄 Ja yleensä luen tätä aina myöhään iltaisin, jolloin kommentointi ei onnistu. Mutta nyt 🤩
Wau, mikä plussatuuli täällä on käynyt! ❤️❤️ Valtavasti onnea kaikille plussanneille! 💕
Villahuivi, miten ihania uutisia 😍💖 itku tuli myös täällä, oon niin onnellinen teän puolesta. ❤️
Meillä tilanne ei ole muuttunut suuntaan eikä toiseen. Mies ei ole vieläkään täysin lämmennyt vauva-ajatukselle, joten edelleenkään varsinainen yritys ei ole alkanut. Jätin ehkäisyrenkaan pois loppuvuodesta, jonka jälkeen olen odottanut kierron tasaantumista. Kierrot on vaihdellu 26-29 päivän välillä, toki ei montaa luomukiertoa ole ehtiny joulukuun jälkeen vielä olla. Edellinen kierto oli selkeästi pidempi kuin aiemmat, 36 päivää, ja menkat sen jälkeen ainoastaan 1,5 vrk:n mittaiset. 🙄 Milloinkahan tässä pitää alkaa soitella gynelle yleisluontoista tarkastusaikaa?
Tässä malttamattomana odottelen, että mies lämpenisi täysin ja päästäisiin tosi toimiin 😄 toivottavasti pian, kun ikääkin on jo pian 33v, haasteena kilpparin vajaatoiminta ja gilbertin syndrooma (altistaa hepatoosille raskauden aikana). Tällä hetkellä mies vain hymähtelee ja hymyilee mun vauvakuumeilulle. 😊 Tuntuu olevan kaveripiiri ja facebook täynnä vauvauutisia ja kyllä sitä tuppaa ajattelemaan, että miksei mekin. No, kaikki ajallaan.
Korona vei meiltä molemmilta työpaikat alta, että olisi ainakin aikaa touhuta peiton alla. Samalla myös taloudellinen tilanne huolettaa ja tulevaisuuden työkuvioista ei ole mitään tietoa. Keväisiä terveisiä!
33v/33v. Esikoisen LA 8/21. ❤️
Nias, mulla oli. Sain tiputteluun 3kk Primolut noria ja olo oli niin hirveä, että yhden pätkän vain söin niitä. En tiedä teinkö virheen, kun en jatkanut koko 3kk, eli 3 pätkää oviksen jälkeen, koska sen jälkeen kahdessa kierrossa tiputtelu mennyt aivan överiksi, alkanut dpo6 ja dpo8 ja kestänyt kymmenenkin päivää. Oviskin tullut myöhemmin, kuin ennen, nytkin jo kp17 eikä ees LH-huippua.. Harmittaa, että lopetin yhteen kertaan, mutta mulla oli myös niin kauheat noi psyykkiset oireet, että en usko, että oisin kestänyt tai, että meiän parisuhde ois kestänyt vielä 2 pätkää.😬 Jälkikäteen luin jostain netistä, että joillain oli helpottanut ekan pätkän jälkeen.
Ostin Villahuivin vinkistä Teerijärven apteekista, nettitilauksella Inocapseja ja huomasin, että niissä myös ainesosia, mitkä tärkeitä kilpparille. Tuli mieleen Tryout, että kannattaisiko sunkin käyttää noita jonkin aikaa vai oletko jo kokeillut? Noissa mm.jodia ja seleeniäkin.
Mäkin muuten teen ovistestit aina aamulla, koska se neuvo on Clearbluen hedelmällisyysmonitorissakin.
Yritys alkoi 3/2019. Nyt ollut 3-4kk taukoa. Tiputtelu vaivaa, mitään syytä sille ei löydy. Teroluteja silti taas 6kk.
Kp 21/28 (jos nyt kierto on normaali), enkä voi olla kuulostelematta vointiani koska tissejä nipistelee ja pistelee taas enemmän, alakerran kosteus ei ole kuivunut ja alamahaa nippailee.
Yritän olla toivomatta liikoja, mutta ei oikein voi ihan tyynenäkään olla. Tulee kyllä varsinainen piinaviikko, ja pitäisi jalat pitää maassa ettei pettymys ole liian kova pala purtavaksi jos ja kun menkat alkaa.
Ja mehän siis myytiin eilen meidän turvakaukalokin pois 😂
Mä tilasin meidän omaan apteekkiin tänään kauppateissulla inocapseja, kiitos vinkistä, toivottavasti toimii 😍👍 hain myös lifesta gelee royalea. Ennen olen ostanu sitä 500 geleetä, mut otin tällä kertaa 1000 sisältävän, oli kympin kalliimpi mut kapseleita sama määrä mut puolet tehokkaampia 🤔 toivottavasti ovat yhtä hyviä noin muuten ku ne toisetkin laadultaan?
Alkais nyt ne menkat ni pääsis uuteen kiertoon näiden boostereiden kera 🙏💪🌬️
Kaupasta tarttui mukaan myös se raskaustesti 🙄 ja tietty suklaamunia ja pupuja omille lapsille, viikon päästä saa piilotella ja laittaa tytöt aarrejahtiin tässä kotona 😍 kummitytölle ja hänen sisarukselle myös, ajattelin lähteä ens viikonloppuna viemään heen oven taakse lähetyksen 🙊💐🐣🐰
Onneksi tässä ihania juttuja keväässä ja sää näyttäis taas laantuvan lumimyrskyistä ihanan keväiseksi 🥰💐
Äiti 26v, 4/15 syntynyt pääsiäisvauva ❤️ 3/18 syntynyt toinen pääsiäisvauva ❤️ Kolmannen yritys alkanut 11/19 🤫 3/20 gynekologi todennut lievät pco tyyppiset munasarjat
Myo-inositoli on tuskin haitaksi kellekään, näin totesi lapsettomuuspolin lääkäri minulle kun ujosti kysyin haittaako että sitä käytän 😊 Etenkin pcos:n hoitoon pitäisi hyödyttää kuten varmaan Villahuivinkin tapauksessa auttanut!
Täällä dpo11, raskaustesti edelleen nega. Kuukautiskipumaisia kramppeja ollut dpo8 lähtien ja tässä pyykkejä laittaessa huomasin että dpo8 päivän pikkareissa myös rusehtavaa tuhrua joka jäänyt illalla pyykkikoriin heittäessä huomaamatta!! Apua. En ikinä tiputtele missään vaiheessa kiertoja. Muuten valkovuoto koko ajan voidemaista ja runsasta. Ovistesti alkanut tummua mutta se kyllä tapahtunut joka kierrossa. Paha olo iskee aina kun nälkä alkaa tulla. Toivo heräsi taas ja oirekyttäys on tätä luokkaa nyt yhden pikkarituhrun takia 😂 Hulluksihan tässä tulee.
Äitykkä-77 kirjoitti:
Kp 21/28 (jos nyt kierto on normaali), enkä voi olla kuulostelematta vointiani koska tissejä nipistelee ja pistelee taas enemmän, alakerran kosteus ei ole kuivunut ja alamahaa nippailee.
Yritän olla toivomatta liikoja, mutta ei oikein voi ihan tyynenäkään olla. Tulee kyllä varsinainen piinaviikko, ja pitäisi jalat pitää maassa ettei pettymys ole liian kova pala purtavaksi jos ja kun menkat alkaa.
Ja mehän siis myytiin eilen meidän turvakaukalokin pois 😂
Äitykkä-77, plussa teille tähän kiertoon!👍🤗 Pidän peukut pystyssä plussalle.
Lisäksi paljon tsemppiä tämän valtavan pandemian keskelle👏💗
Tähtitaivas☆
Aloitin Terolut kuurin 10 päivää että saatais kuukautiset palaamaan ja kierto säännölliseksi. Menin tekemään ovistestin ja se oli positiivinen ikinä ekaa kertaa. Vaikuttaakohan Terolut ovistestiin? Tein seuraavana päivänä niin tuli vaan haalea viiva.
Vahva suositus Inocapsille ja Gelee Royalelle! Jos käytätte Inocapsia, muita monivitamiinitabletteja ei tarvitse. Itse toki syön kalkkia ja d-vitamiinia vielä erikseen, sekä rautaa ison kasan, kun kaikista puutetta ollut.
Itse pcos naisena olen huomannut omassa voinnissanikin muutoksen. En tiedä, onko Inocaps jotenkin paremmin imeytyvä minulla (on ollut suolisto-ongelmia vuosia jo), mutta enemmän energiaa on kuin vaikka syksyllä. Ja minä olen kuitenkin täysin syksyihminen, ja yleensä hyvin apaattinen kevään ja kesän.
Itse söin Gelee Royalea 500mg aamuin illoin. Eli 1000mg päivässä. En ole kuullut että sitä suositeltaisiin enempää? Mutta toki helpompi ottaa vain yksi kapseli, kuin monta.
Mustikkainen ja Pikutus, teille vahva plussatuuli nyt 🌬➕🌬➕
Kanelille myös uuteen kiertoon buustit ja plussatuulet 🌬➕🌬➕
Äitykkä, useille käy niin, että kun myy edellisen vauvan vaunut, kaukalon tms, tuleekin raskaaksi. Pidän peukkuja, että on tärpännyt 🙏🏻👍🏻❤
Tryout, kokeilepa sitä Inocapsia! Toivotaan että plussatuuli tarttuu teihinkin 🌬➕❤
Ps. Minkälaisia kehtoja teillä lapsia jo saaneilla on? Mitä suunnitteletta nyt raskaana olevat?
Kaikille tsemppiä ja kestämistä pandemian keskelle, toivottavasti kaikki säilytään terveinä!❤🤗 👍
Täällä juhlitaan mun 47-v. synttäreitä....ihanan oman 3v. pojan, sekä 50-v. aviomiehen kanssa❤💖🎶🎶🎶
Hyvää ja onnekasta jatkoa kaikille!!❤👍 🎶🎶🎶
Meillä yritys on tauolla, kunnes tämä epidemia on "ohi".....
Tähtitaivas☆
Onnea Tähti synttäreiden johdosta! 💐🌞
Vaavihaave1 onnea ovulaation bongaamisesta! 😊
Täällä rv4+4 ja täytyy sanoa että rinnat on kyllä upean näköiset! 🤣 Mua ei oo varsinaisesti oksettanut, mutta vatsa ollut kolme päivää sekaisin. Tänä aamuna ihan vesiripulia. Onko kellään kokemusta onko se normaalia? Pystyn kuitenkin syömään, kun otan pieniä paloja kerrallaan.
Ja Tähdelle myöhäiset synttärionnittelut!
Plussatuulia ja tarrasukkia kaikille, ihana aurinkoinen päivä tänään! 🌞
N 39 M 39
lapset 11/2020 ja 07/2023
Juu kyllä sen ovulaatiotestin voi tehä aamupissasta. Ite oon ollu ainakin siinä uskossa että näin kannattaakin tehdä. Jos on hoidoissa niin positiivinen ovulaatiotesti tulee ilmoittaa klinikalle klo. 8.00 mennessä, että ei siinä oikein muuta vaihtoehtoa oo kun aamupissasta. Menkat ei oo vieläkään täällä alkanu ja ei oo kyllä semmosta kuumottavaa vihlontaa mitä yleensä edellisenä/samana päivänä on ennenkun vuoto alkaa. Heti herää ajatus että mitä jos sittenkin voisin ollakin raskaana.. Mutta koitan olla ajattelematta ja odottaa vaan että vuoto alkais.. Jos ei sitten kuitenkaan tässä vklp aikana ala niin yks testi tuolla vielä on... 🤪 Kivaa viikonloppua! Täällä mielikin jo pikkasen parempi kun alkuviikosta🙏