Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hullu nainen "Ruokaan meni 221,51 euroa. " Viikossa siis!

Vierailija
23.02.2019 |

Minulla menee lapsen kanssa saman verran kuukaudessa.
Sentintarkan ruokapäiväkirjani mukaan. Ravintoaineet tasapainossa ja usein herkuttelemmekin. Liidissä käyn ja joskus pörrismassa.

Mukava se on varmaan hassata mutta en tekisi sitä 1700 euron kuukausipalkalla.

https://www.menaiset.fi/artikkeli/ihmiset-ja-ilmiot/tyo-ja-raha/palkka-…

Kommentit (108)

Vierailija
41/108 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänellähän ei ole autoa, tilaisin itsekin tuommoista ruokakassia siinä tilanteessa. Mun mielestä ihan ymmärrettävät ruokaostokset vuorotyötä tekevälle yhlle.

Vierailija
42/108 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee elintarvikkeisiin kahdelta aikuiselta n. 150 € viikko. Toisaalta kumpikaan ei syö työpaikkalounasta, joten mielestäni hinta-laatusuhde on kohdillaan. Rahalla saamme paljon vihanneksia, hedelmiä, marjoja ja lihaa ns. paremmista osista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/108 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaukseenkin hänellä menee 80e/kk, oliko se todella niin paljon? Sehän tekee 4160e/v!!!

Hetkinen ... 12 kertaa 80€ = 960€/vuosi. Sekin on yli puolet kuukausipalkasta vuodessa, joten olisin huolestunut peliriippuvuudesta. Oletettavasti tuolla sijoituksella tulee jonkin verran voittojakin.

Reipas tyttö, kun on antanut ostoksensa kaiken kansan reposteltavaksi. Mutta olisiko tuossa pikkuisen liioittelua, tai sanotaanko näin että "tuotesijoittelua". Meille tavallisille talliaisille halutaan kertoa, että katsokaapa, pienipalkkaisellakin on varaa maksaa kauppakassipalvelusta. Vaikka tässä tapauksessa ei siitä asiakkaalle ole paljonkaan hyötyä.

Selvähän se, että itse kukin tekee rahoillaan, mitä parhaaksi näkee ja asiat ovat erilaisessa tärkeysjärjestyksessä. Joku syö halpaa ruokaa, mutta käyttää monta sataa euroa kuukaudessa vaatteisiin, kenkiin ja laukkuihin, joku toinen taas maksaa autostaan niin paljon, että ei ole varaa edes syödä.

Vierailija
44/108 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista, kuluttaja kokee ruuan olevan kallista ja raaka-aineen tuottajat haluaa nostaa hintaa... ja tuohon vielä somessa laajasti kuluttajien loputon ymmärrys "kyllä raaka-aineen tuottajalle 0,10€/l enemmän".

Vierailija
45/108 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee kahdella ihmisellä ruokakauppaan satasen verran viikossa, joskus vähän yli ja joskus alle.

Mutta se sisältää ruuat kotona, eväät, kaiken muun mitä kaupasta ostetaan (pesuaineet jne).

Käydään kerran viikossa ostamassa viikon ruuat kauppalapun kanssa eli tehdään aina etukäteen viikon ruokalista. Viikolla haetaan vain maitoa, leipää ja sellasta tarvittaessa.

Vierailija
46/108 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muakin kyllä järkytti tuo juttu. Nainen on kertonut olleensa ulosoton asiakkaana aiemmin, mutta eipä ole näköjään mitään oppinut. Rahankäyttö on totaalisen hakoteillä ja rahaongelmista syyttää pientä palkkaansa. Palkka ei ole edes erityisen pieni, vaan normaali hoitotyön palkka. Ei sillä palkalla yksinkertaisesti voi elää noin leveää elämää. Joka päivä kauppaan. Herkkuja, eineksiä, kauppakassipalvelu säännöllisesti. Jos vähän miettisi, raha riittäisi ihan hyvin ja saisi velat maksettua.

Vierailija
47/108 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menee pelkästään puuron sekaan laittamaani raejuustoon 20e/kk. En tosiaankaan ymmärrä miten voi selvitä kuukauden ruokaostoksista 120e/kk niin kuin joku täällä kirjoitti.

Vierailija
48/108 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen elää varojensa mukaan, ei se kenestäkään hullua tee. Mulla ja mun miehellä on rahaa, ei lapsia, ei velkoja ja me hassataan ruokaan n. 700-800e/kk. Tykätään kokata gurmeeta, syödä ulkona, eikä katsoa mikä nyt on halvin vaan otetaan se mistä tykätään eniten. Jos se mut hulluksi jonkun mielestä tekee että käytän rahani mistä saan nautintoa niin selvä.

Et hiffannut. Pienituloinen saa taatusti paremman elämän käyttämällä niukat rahansa muuhun kuin ylihintaiseen ruokaan. Jos ei hullu niin ainakin tyhymänä pitäisin.

Mikä sinä oletarvioimaan, mistä tuo pienituloinen nauttii? Yksi saa naitinnon sosiaalisista suhteista, toinen liikunnasta, kolmas juuri tietystä harrastuksesta, neljäs hyvästä ruoasta.

Hedonisminsa kullakin. Jos sinä et saa ruoasta itsellesi mitään, niin ei se tarkoita, ettei kukaan muukaan saisi.

Esim. Itselläni on aina tuoreita ruusuja kotona. Joku muu voi pitää sitä älyttömänä, mutta minullaihan henki salpautuu aina, kuinka nättejä ne ovat. Ei voi mitään, jos pidät minua tyhmänä, mutta se luksus-fiilis on hintansa väärtti.

Kyse ei ollutkaan siitä, etteikö pienituloinen saisi nauttia ruuasta. Kyse oli siitä, että jos nautintoa on se, ettei tarvitse ruokakaupassa niin katsoa mitä ostaa, tulee hyvin todennäköisesti pienituloiselle liian kalliiksi. Eikä mikään nautinto ole sen väärti, että elää yli varojensa.

Vierailija
49/108 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla menee pelkästään puuron sekaan laittamaani raejuustoon 20e/kk. En tosiaankaan ymmärrä miten voi selvitä kuukauden ruokaostoksista 120e/kk niin kuin joku täällä kirjoitti.

No ei laita raejuustoa ainakaan joka päivä.

Meillä menee neljällä hengellä 170-200 euroa viikossa ruokakauppaan (sisältäen muut päivittäistavarat) ja vain yksi syö lämpimän ruuan kodin ulkopuolella.

Yhdellä hengellä 4 euroa päivässä on kyllä vähän.

Vierailija
50/108 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä on minä, kaksi teiniä ja kaksi koiraa. Ruokauppaan menee 150-160 euroa viikossa sisätäen minun lounaat (etätyö) koirien ruoat pääosin sekä wc/talouspaperit yms. Syömme hyvin ja maidot, munat ja kuivatarvikket luomua. Kasviksia ja hedelmiä paljon. Esimerkin sh:lta puuttuu jotenkin elämänhallintaa, kun ravaa koko ajan kaupassa vaikka myös tilaa kotiin ruokaa.

Vierailija
51/108 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomatonta. Itsellä yhden hengen viikon

Ruokaostokset 40-50€, ja silti ostoskorissani ei ole yhtäkään prosessoitua valmisruokaa, sokeri/lisäainepommia tai höttöhiilareita, vaan monen mielestä ”kalliita” kasviksia ja juureksia, lihaa ja kalaa, ja maitotuotteita. En ymmärrä mihin tuo nainen saa kulumaan 200€, ja silti tuntui syövän aika huonoa epäterveellistä ruokaa.

Vierailija
52/108 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua pisti silmään tuo lohipasta (eines) 6,50. Mä en kyllä koskaan ostaisi noin kallista einesruokaa. Ja raparperijugurttikin oli aika kallista. 

Vierailija
53/108 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen elää varojensa mukaan, ei se kenestäkään hullua tee. Mulla ja mun miehellä on rahaa, ei lapsia, ei velkoja ja me hassataan ruokaan n. 700-800e/kk. Tykätään kokata gurmeeta, syödä ulkona, eikä katsoa mikä nyt on halvin vaan otetaan se mistä tykätään eniten. Jos se mut hulluksi jonkun mielestä tekee että käytän rahani mistä saan nautintoa niin selvä.

Meillä vähän sama. Ruoka on arjen pieniä nautintoja.

Mutta kun ihan samaan makuun ja laatuun pääsee niin eri hinnoilla,

Voihan sitä itselleen valehdella mitä tahansa. En kyllä tiedä mikä olisi hyvä ja halpa korvike esimerkiksi rakastamilleni kampasimpukoille tai tonnikalapihveille. Merileväkaviaarista ja aidosta mädistä ei voi puhua samana päivänäkään ja vaikka halvemmat ruhonosatkin ovat erinomaisia oikein valmistettuna, ei jollain sian niskapalalla voi silti korvata kunnon lihanaudan sisäfilettä tai pakasteseitillä lohta. Juustoista puhumattakaan, halvalla ei juuri koskaan saa mitään syömäkelpoista, hinta-laatu- suhteeltaan erinomaisia viinejä sentään löytyy.

-eri

Vierailija
54/108 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistää raapimaan pätä tuon ruoka/hedelmäkassin funktio tässä. Siis kun niitä on kaksi syömässä, on tilattu isoin mahdollinen satsi, ja silti pitää joka päivä hypätä kaupassa vähintäänkin äidin eväiden perässä.

Eikö tuossa taloudessa siis jää aterialta tähteitä mitä voisi ottaa evääksi sen sijaan että mennään kauppaan ja suunnitellaan että ostetaan banaani ja jogurtti, sitten lapetaan niiden lisäksi kassahihnalle suklaata yms. "kun ne on tarjouksessa"?

En siis kyseenalaista ruokakassia muutoin, varmasti hyvä ratkaisu jos kaupat on kauempana eikä oo autoa, mutta siitä saisi vielä suuremman hyödyn heräteostojen välttelyssä kun venyttäisi sen sisällöstä myös ne eväät.

Vierailija
55/108 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua pisti silmään tuo lohipasta (eines) 6,50. Mä en kyllä koskaan ostaisi noin kallista einesruokaa. Ja raparperijugurttikin oli aika kallista. 

Tonnikala-pastasalaatti 4e! Ei ihme, että menee rahaa. Vapaapäivä kului lukiessa. Olis voinut itse vääntää evässalaatteja tai pastaa seuraaville työpäiville. 

Vierailija
56/108 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä kuinka ihmiset kehtaa ihan julkisesti esitellä kuinka tyhmiä he ovat. Tuollakaan naisella ei ole mitään järkeä rahankäytössä.

Vierailija
57/108 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmä se on. Monilta vastaajilta sekoaa nyt puuro ja velli.

Kuiteista päätellen nainen ei nauti gourmetista vaan hukkaa rahansa erittäin kalliiseen ja pitkälti epäterveelliseen naposteluun. Ja taitaa roskiskin pullistella ;-)

Vierailija
58/108 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä meni enemmänkin, kun lapset (2) oli vielä kotona. Nyt kun ovat muualla opiskelemassa ja me vaimon kanssa vain kaksistaan, niin menee ehkä 200 per viikko, tosin siinä on juomat mukana. Enkä silti pidä itseäni mitenkään erityisen hulluna. (Vaimosta en ole aina niin varma...)

Juomat mukana? Yleensä juomat lasketaan siihen ruokalaskuun eikä erikseen.

Vierailija
59/108 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et hiffannut. Pienituloinen saa taatusti paremman elämän käyttämällä niukat rahansa muuhun kuin ylihintaiseen ruokaan. Jos ei hullu niin ainakin tyhymänä pitäisin.

Mikä sinä oletarvioimaan, mistä tuo pienituloinen nauttii? Yksi saa naitinnon sosiaalisista suhteista, toinen liikunnasta, kolmas juuri tietystä harrastuksesta, neljäs hyvästä ruoasta.

Hedonisminsa kullakin. Jos sinä et saa ruoasta itsellesi mitään, niin ei se tarkoita, ettei kukaan muukaan saisi.

Esim. Itselläni on aina tuoreita ruusuja kotona. Joku muu voi pitää sitä älyttömänä, mutta minullaihan henki salpautuu aina, kuinka nättejä ne ovat. Ei voi mitään, jos pidät minua tyhmänä, mutta se luksus-fiilis on hintansa väärtti.

Yritetään vielä rautalangasta. Siis ihan yhtä hyvän ruuan saa 5:llä tai tai 20 eurolla.

Ainoastaan jos ylihinnan maksaminen antaa sen kiksin niin siitä vaan. Mutta en pidä sitä enää ihan terveenä.

Tähän odotan kyllä jonkinlaista konkretiaa. Miten saa yhtä hyvän ruoan (sanotaan nyt että enemmistön mielestä) 5 eurolla kuin 20 eurolla?

Ja ei, se vastaus ei ole linssikeitto, joka palstalla nousee aina ylivoimaiseksi herkuksi ihan kaiken tilalle ja säästökeinoksi vailla veetaa. Ja väitän että siitä linssikeitostakin saa aika hemmetin paljon parempaa käyttämällä rahaa vähän parempiin aineksiin ja lisäämällä kasviksia ja/tai lihaa kuin niihin kaikkein halvimpiin x-tra tomaattimurskaan ja halvimpiin kuivattuihin linsseihin.

Jos haluan aterian, jossa on vaikka naudanlihaa, kasviksia, hyvä kastike ja jollain tavalla valmistettuja perunoita, niin sanon kyllä että 5 e ei edes riitä tuohon ateriaan saati että se olisi yhtä hyvä kuin käyttämällä 20 e.

Vierailija
60/108 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän pitää blogia ja sen mukaan käy kerran vuodessa ulkomaillakin. Viime syksynä oli Bulgariassa.