Hullu nainen "Ruokaan meni 221,51 euroa. " Viikossa siis!
Minulla menee lapsen kanssa saman verran kuukaudessa.
Sentintarkan ruokapäiväkirjani mukaan. Ravintoaineet tasapainossa ja usein herkuttelemmekin. Liidissä käyn ja joskus pörrismassa.
Mukava se on varmaan hassata mutta en tekisi sitä 1700 euron kuukausipalkalla.
https://www.menaiset.fi/artikkeli/ihmiset-ja-ilmiot/tyo-ja-raha/palkka-…
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen elää varojensa mukaan, ei se kenestäkään hullua tee. Mulla ja mun miehellä on rahaa, ei lapsia, ei velkoja ja me hassataan ruokaan n. 700-800e/kk. Tykätään kokata gurmeeta, syödä ulkona, eikä katsoa mikä nyt on halvin vaan otetaan se mistä tykätään eniten. Jos se mut hulluksi jonkun mielestä tekee että käytän rahani mistä saan nautintoa niin selvä.
Et hiffannut. Pienituloinen saa taatusti paremman elämän käyttämällä niukat rahansa muuhun kuin ylihintaiseen ruokaan. Jos ei hullu niin ainakin tyhymänä pitäisin.
Mikä sinä oletarvioimaan, mistä tuo pienituloinen nauttii? Yksi saa naitinnon sosiaalisista suhteista, toinen liikunnasta, kolmas juuri tietystä harrastuksesta, neljäs hyvästä ruoasta.
Hedonisminsa kullakin. Jos sinä et saa ruoasta itsellesi mitään, niin ei se tarkoita, ettei kukaan muukaan saisi.
Esim. Itselläni on aina tuoreita ruusuja kotona. Joku muu voi pitää sitä älyttömänä, mutta minullaihan henki salpautuu aina, kuinka nättejä ne ovat. Ei voi mitään, jos pidät minua tyhmänä, mutta se luksus-fiilis on hintansa väärtti.
Yritetään vielä rautalangasta. Siis ihan yhtä hyvän ruuan saa 5:llä tai tai 20 eurolla.
Ainoastaan jos ylihinnan maksaminen antaa sen kiksin niin siitä vaan. Mutta en pidä sitä enää ihan terveenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan jäätävää tuon naisen rahankäyttö. Valmisruokia ja jotain valmisruokakasseja kotiin tuotuna, ja joka päivä kauppaan..
Vertailuna oma tilanne: Meitä on 2 aikuista ja 4 kouluikäistä lasta, ja meillä menee tuo sama summa ruokaan/viikko. Eikä syödä lainkaan huonosti tai köyhäillen! Mutta katsotaan mitä ostetaan, tehdään ruuat alusta alkaen itse, ei eineksiä. Työevääksi sitä samaa kotiruokaa, tai itse kootut runsaat salaatit.Veikkaukseenkin hänellä menee 80e/kk, oliko se todella niin paljon? Sehän tekee 4160e/v!!!
80 e x 12 kk = 4160 e???
4158,40 euroa, mutta hän pyöristi ylöspäin.
Miten minun laskimeni näyttää 960 e?
Se oli 80e per viikko. (80 x 52 = 4160)
Höpö, höpö. Et osaa lukea?
"Minulla kuluu Veikkauksen peleihin viikossa noin 20 euroa. Uskon vielä joskus voittavani isomman voiton.”
Ruokaostokset on se, mistä voi meillä nipistää tiukempana aikana. Ruokakauppaan menee helposti tonni kuussa.
Onhan tuota helppo arvostella. Parantamisen varaa varmasti onkin, mutta hyvä aloitus on silti olla rehellinen ja katsoa mihin raha menee, eli kirjata kaikki rehellisesti ylös.
Ymmärrän todella hyvin tämän henkilön tilannetta vuorotyöläisenä hoitoalalla. Siinä missä moni käy töissä 5 päivää viikossa 8-16.00. Hänellä viikot menevät välillä aamu ja iltavuorossa, välillä ollaan myös viikonloppu töissä. Toisinaan on pidempi työrupeama yhdellä vapaalla. Silloin ruokatalouden suunnittelu helposti menee tuollaiseksi päivä kerrallaan menoksi. Työ on kuormittavaa ja raskasta henkisesti ja psyykkisesti, joten vapaa-ajallasi et kerta kaikkiaan jaksa viettää aikaasi keittiössä valmistaen viikon ruoka-annoksia kerraallaan.
Lisäksi huomioitavana on, että ihmisellä on lukioikäinen kasvava nuori mies taloudessa. Sellaiset syövät helposti jääkaapin aika nopeasti tyhjäksi, vaikka lataisit sitä jatkuvasti täyteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen elää varojensa mukaan, ei se kenestäkään hullua tee. Mulla ja mun miehellä on rahaa, ei lapsia, ei velkoja ja me hassataan ruokaan n. 700-800e/kk. Tykätään kokata gurmeeta, syödä ulkona, eikä katsoa mikä nyt on halvin vaan otetaan se mistä tykätään eniten. Jos se mut hulluksi jonkun mielestä tekee että käytän rahani mistä saan nautintoa niin selvä.
Et hiffannut. Pienituloinen saa taatusti paremman elämän käyttämällä niukat rahansa muuhun kuin ylihintaiseen ruokaan. Jos ei hullu niin ainakin tyhymänä pitäisin.
Mikä sinä oletarvioimaan, mistä tuo pienituloinen nauttii? Yksi saa naitinnon sosiaalisista suhteista, toinen liikunnasta, kolmas juuri tietystä harrastuksesta, neljäs hyvästä ruoasta.
Hedonisminsa kullakin. Jos sinä et saa ruoasta itsellesi mitään, niin ei se tarkoita, ettei kukaan muukaan saisi.
Esim. Itselläni on aina tuoreita ruusuja kotona. Joku muu voi pitää sitä älyttömänä, mutta minullaihan henki salpautuu aina, kuinka nättejä ne ovat. Ei voi mitään, jos pidät minua tyhmänä, mutta se luksus-fiilis on hintansa väärtti.
Yritetään vielä rautalangasta. Siis ihan yhtä hyvän ruuan saa 5:llä tai tai 20 eurolla.
Ainoastaan jos ylihinnan maksaminen antaa sen kiksin niin siitä vaan. Mutta en pidä sitä enää ihan terveenä.
Kiinnostaa tietää, mitä pidät hyvänä ruokana ja kuinka monelle hengelle saa vitosella hyvää ruokaa, edes kahdella kybällä?
Ohis
Ap on jäljillä.
Sari sairaanhoitaja ei todellakaan erityisesti nauti ruuastaan josta maksaa 800 eur/kk.
Vaan kärsii ahdistavasta elämän kapeudesta jonka rahapula aiheuttaa.
Pienellä järkeistämisellä nauttisi ruuastaan varmasti enemmän, puhumattakaan siitä mitä säästyneillä satasilla saisi joka kuukausi ;-)
Tuo kotiin tuotu ruokakassi on mitoitettu niin, että siinä on neljälle hengelle viisi ateriaa ja 3,5 kiloa hedelmiä. Kaikkein kallein ja isoin vaihtoehto koko yrityksestä. Eivät he pysty mitenkään kaksistaan syömään joka viikko moista määrää. Lisäksi tilattavana olisi vähän vähemmän ruokaa sisältäviä vaihtoehtoja, jotka saisi luonnollisesti halvemmalla.
Eilen kävin kaupassa kun hain vkl ruuat ja pesuaineet+ talouspaperi ja hiuslakka= 117€. Meitä on 2 aikuista ja talousmenot n. + 150€/vko. Viikolla syömme perus kotiruokaa ja vkl vähän paremmin. Käyn kaupassa n 2 x vkossa ja 1 reissu n. 50€ ja toinen n. 100.
Vierailija kirjoitti:
Aivan jäätävää tuon naisen rahankäyttö. Valmisruokia ja jotain valmisruokakasseja kotiin tuotuna, ja joka päivä kauppaan..
Vertailuna oma tilanne: Meitä on 2 aikuista ja 4 kouluikäistä lasta, ja meillä menee tuo sama summa ruokaan/viikko. Eikä syödä lainkaan huonosti tai köyhäillen! Mutta katsotaan mitä ostetaan, tehdään ruuat alusta alkaen itse, ei eineksiä. Työevääksi sitä samaa kotiruokaa, tai itse kootut runsaat salaatit.Veikkaukseenkin hänellä menee 80e/kk, oliko se todella niin paljon? Sehän tekee 4160e/v!!!
Valmisruokakassseja? Ihan ruokaa kertoi laittavansa. Saahan tarveaineita tilata kotiin. Ei se ole helppoa käydä Prismassa jos on kovin kaukana.
Ja laskehan uudestaan tuo mitä menee peleihin, tuli iso virhe.
Kukin tekee rahoillaan ihan mitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
jatkuvasti suklaata, taitaa olla voimaantunut.
Osa suklaasta oli vielä sokeritonta, eli täynnä makeutusaineita. Miten hänen mahansa kestää syödä noita? Ostan joskus sokerittoman suklaalevyn, koska en syö sokeria, mutta levystä syön kerralla vain pari palaa tai muuten menisi vatsa ihan sekaisin.
Muutenkin ruoat olivat lähinnä einestä, rasvatonta, sokeritonta, maitovalmistetta, juustokin 17%, sipsit jtn. Less Fat, jne... Hirveesti kaikkea kuraa, erityisesti kaikkea makeaa (joka ostoskerralla jotain) ja hän yrittää siksi ostaa ne rasvattomana ja sokerittomana, kun ilmeisesti luulee niiden olevan terveellisempiä kuin tavalliset. Näin voi hyvällä omatunnolla vedellä kaksin käsin.
On muuten tosi isokokoinen facen kuvien mukaan (juu, olen kyylä), eikä ihmekään noilla ruoilla, mutta luulisi sairaanhoitajana elävän vähän terveellisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuota helppo arvostella. Parantamisen varaa varmasti onkin, mutta hyvä aloitus on silti olla rehellinen ja katsoa mihin raha menee, eli kirjata kaikki rehellisesti ylös.
Ymmärrän todella hyvin tämän henkilön tilannetta vuorotyöläisenä hoitoalalla. Siinä missä moni käy töissä 5 päivää viikossa 8-16.00. Hänellä viikot menevät välillä aamu ja iltavuorossa, välillä ollaan myös viikonloppu töissä. Toisinaan on pidempi työrupeama yhdellä vapaalla. Silloin ruokatalouden suunnittelu helposti menee tuollaiseksi päivä kerrallaan menoksi. Työ on kuormittavaa ja raskasta henkisesti ja psyykkisesti, joten vapaa-ajallasi et kerta kaikkiaan jaksa viettää aikaasi keittiössä valmistaen viikon ruoka-annoksia kerraallaan.
Lisäksi huomioitavana on, että ihmisellä on lukioikäinen kasvava nuori mies taloudessa. Sellaiset syövät helposti jääkaapin aika nopeasti tyhjäksi, vaikka lataisit sitä jatkuvasti täyteen.
Monissa muissa työpaikoissa on työpaikkaruokailu fiksummin järkätty kuin hoitoalalla. Toisilla on jopa laadukas ruokailu työn puolesta, jolloin työntekijän ei tarvitse jatkuvasti pohtia päivittäin mitä syö töissä ja mitä kotona. Todella paljon tuonkin sairaanhoitajan energiaa ja aikaa menee päivittäin ruokakaupassa käyntiin. Töihin eväät - kotiin ruokaa erikseen. Hoitoalalla ihmiset syövät valvonta-aterioita (jotain rasvalla ja kermalla kyllästettyä vanhusten ruokaa) tai ottavat mukaansa eineseväät lämmitettäväksi työpaikan mikrossa. Valvonta-ateria vähennetään jo valmiiksi pienestä palkasta.
Elämä on myös kevyempää niillä joilla on joku toinen aikuinen taloudessa yhdessä vastaamassa ruokataloudesta. On se helpompaa, kun välillä mieskin käy kaupassa eikä aina itse tarvitse olla kaikesta päävastuussa.
heikkolahjaisten ja ei niin korkealla älykkyysosamäärällä suotujen ihmisten toilailuja on hauska seurata
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ööö, mistä tiedät saako pienituloinen paremman elämän käyttämällä rahansa eritavalla? Jos hänen nautintonsa on vaikka nyt valmisruuat/karkit/sipsit, niin suotakoon se hänelle. Toiset pienituloiset tykkää nipistää ruokaan käyttämästä rahastaan ja hankkii ripsienpidennykset, rakennekynnet tai käy kuukausittain kampaajalla. Se on se mistä hän saa iloa ja siksi nuukailee ruoan kanssa, ehkä tämä henkilö saa nautintoa kun käy päivittäin kaupassa ("ihmisten ilmoilla"), ei tarvitse väsätä eväitä töihin tai ihan sama mikä hänen motiivinsa on.
Mulla on sellainen kuuri päällä että kun poika menee armeijaan, en käy viikolla ollenkaan kaupassa.
Hyvin oon pärjännyt.
Äskettäin oli neljä kaupatonta päivää peräkkäin.
Oon huomannut että jos verensokeri on alhaalla, tekee mieli ostaa ruokaa, pizzaa, laskiaispullaa.
Eli säästöä tulee kun ei toteuta jokaista mielitekoa.
Meillä kahden aikuisen taloudessa menee ruokaan noin 700 euroa kuukaudessa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä vähän sama. Ruoka on arjen pieniä nautintoja.
Mutta kun ihan samaan makuun ja laatuun pääsee niin eri hinnoilla,
Höpö höpö. Juuri eilen kokeilin nuukailua, yleensä tykkään ostaa juuri Apetinan salaattijuustopaloja, mutta nyt päätin säästää 1.5e ja ostin oisko ollut extran vastaavia. Aivan kamalia, en itse eikä myöskään mieheni pitänyt niistä. Siksi erittäin mielelläni maksan vähän ylimääräistä jotta saan just sitä mistä tykkään eniten. Ne on just näitä pieniä iloja mitä saavuttaa rahalla, joihin haluan laittaa ns. ylimääräistä rahaa. Jos jollekulle ruoka ei tuota samaa fiilistä kun mulle, niin hyvä hänelle ja käyttäköön hän rahansa erilailla. Itse tykkään maksaa tietyistä asioista mistä juuri minä tykkään. Vaikka fetasalaatin voit tehdä vaikka pirkan juustokuutioilla, terttutomaateilla, ulkomaisella kurkulla ja jäävuorisalaatilla, minä tykkään laittaa siihen kotimaisia irtotomaatteja, apetinan fetaa, kotimaista kurkkua ja kotimaista jääsalaattia. Lopputulos molemmissa fetasalaatti, mutta minä maksan muutaman euron enemmän jotta saan siihen juuri niitä aineksia mistä minä pidän kaikkein eniten ja nöin saan siitä paremman fiiliksen kun tosta toisesta versiosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1700 tuloilla 80 peleihin on liikaa. Ja Veikkauksella on kaikkein huonoimmat pelit.
Minull einekset kelpaisivat, mutta en osta kun ovat niin tönkkösuolaisia.
Ehkäpä se on hänen harrastuksensa? Mitä väliä jos joku pelaa 80e/kk, jos varat sen mahdollistavat? Siinähän pelaa! Jos hän käyttäisi 80e kuntosalikorttiin kuukaudessa niin se olisi varmasti kaikkien mielestä ihan ok? Jokainen varmasti keksisi itselleen "fiksumman" kohteen käyttää 80e, joku kävisi ottamassa ripset, kynnet, viettämässä ravintolaillan, ostamassa farkut ja joku haluaa pelata ne, mutta se on oma valinta.
jos tuon rouvan kauppalappuja tutkii niin pätkistä ja muuta kismettiä oli vähän joka lapussa,kaks kolmekin yksikköä,ja valmiit pastat eivät ole mitään lähiruokaa,virossa ne tehdään valmiiksi asti,ties minkämaalaisista aineksista,tuottaja saattaa olla suomalainen mutta...
Se oli 80e per viikko. (80 x 52 = 4160)