Mikä näitä mun naapureita vaivaa??
Mikähän noita mun naapureita vaivaa?? Alussa en kiinnittänyt huomiota heihin, mutta nyt tässä kun kaksi asumisvuotta tulee pian täyteen, olen vähän naapureista huolissani. Tai siitä lapsesta.
Naapurissa asuu vanhemmat ja yli 2v lapsi, joka pääsee ulos ensimmäisen kerran illalla aikaisintaan seiskalta, ja silloinkin vaunuissa tai pulkassa. Tämä tapahtuu ehkä kaksi kertaa viikossa.
Lapsi herää mekkaloimaan ja kirkumaan aamulla ennen seiskaa, ja tuntuu että ne pitävät sitä panttivankina
koko päivän. Lapsen huuto kuuluu parkkipaikalle asti ja kesällä oikein kunnolla, koska pitävät ikkunoita auki.
Yhden kerran olen kuullut siellä soitettavan jotain lastenlaulua, muuten on vaan se lapsen meteli.
Miten vanhemmat oikeasti itse kestävät sisätiloissa taaperon kanssa koko päivän??
Eilen illalla pääsi pulkkailemaan illalla kahdeksalta, ja arvata sopii, että millainen unirytmi tolla muksulla on.
Lapsi itki aiemmin myös tuntikausia yöllä puolentoista vuoden ajan, mutta yksi naapuri kertoi, että joku oli soittanut hätäkeskukseen kun itku oli kerran ollut hysteeristä kolmen tunnin ajan, ja yöitku loppui siihen.
Kommentit (182)
No ei lapsia ainakaan näin talvella saa ulos viedä ollenkaan, etteivät he vilustu siellä ja saa jotain kuolemantautia, kuten lavantautia, hinkuyskää, keripukkia tai anemiaa.
Nyt on kyllä ainoa huolestuttava asia ap:n mielenterveydessä. Siis tämä äiti ei edes kasvoilta tunne ap:ta, mutta ap osaa kertoa vanhempien työtilanteen ja mt-ongelmat. Ap kyttää 24/7 tämän perheen ääniä ja ulko-ovea ja osaa jopa kerrostalon äänisekamelskasta erottaa juuri kyseisen perheen äänet ja äänettömyyden. Älä viitsi tuhlata lastensuojelun vähäisiä resursseja oman mielikuvituksesi tuotoksiin ja samalla kiusata naapuriperhettä turhaan.
Ja itse asun kerrostalossa koiran ja lapsen kanssa (eli ravaan usein ulkona) ja en ole vuosien saatossa edes törmännyt kaikkiin naapureihin saati, että erottaisin seinien läpi kuka äiti ei puhu lapselleen.
Ei ole normaalia ei, jos lapset kukkuvat säännöllisesti yömyöhään ihan arkisinkin. Mutta jos lomaa niin vähän eri ja sitten sellainen asia, että sairastaessa lasten nukkuminen voi olla poikkeavaa tyyliin nukutaan enemmän päivällä ja yöllä valvotaan, ja itkeskellään enemmän, ei pelkästään vauvojen, vaan isompienkin lasten kohdalla. Joskus sairastelu voi kestää viikonkin tai pidempään.
Tyttö223 kirjoitti:
Omituista olla noinkin tietoinen toisten elämäsyä. Jos olet huolissasi tee lasu ja anna olla. Sosiaaliviranomaiset kyllä selvittävät onko kaikki perheessä hyvin.
Ja kannattaa siinä lasussa kertoa, että ap kuulee seinien läpi miten äiti ei puhu lapselleen koko päivänä. Kaikkien kerrostalon muiden äänien seasta.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole normaalia ei, jos lapset kukkuvat säännöllisesti yömyöhään ihan arkisinkin. Mutta jos lomaa niin vähän eri ja sitten sellainen asia, että sairastaessa lasten nukkuminen voi olla poikkeavaa tyyliin nukutaan enemmän päivällä ja yöllä valvotaan, ja itkeskellään enemmän, ei pelkästään vauvojen, vaan isompienkin lasten kohdalla. Joskus sairastelu voi kestää viikonkin tai pidempään.
Ap:n tarinassa 2v itkee yöllä, joten ap yhdistää tämän siihen, että lapsi valvoo koko yön. Vai voisiko olla mahdollista, että pienet lapset monesti itkevät yöllä kesken unien? Koko talossa ei myöskään asu muita lapsia, koska mistä ap muuten tietäisi että juuri kyseisen perheen lapsi itkee?
Vierailija kirjoitti:
Tän koko ketjun voisi linkata jollekin lastensuojeluviranomaiselle, niin näkisivät totuuden suomalaisten lapsiperheitten kyvyistä kasvattaa ja huolehtia lapsistaan. En ihmettele yhtään, että lapsilla on käytöshäiriöitä kouluissa ja mt-ongelmia jo hyvin nuorilla.. aivan jäätävää hyväksyntää täällä selvästi lapsen kehitystä haittaavaan elinympäristöön. :`(
Höpöhöpö, kukaan ei täällä väitä, että lasta saa pitää ikuisesti lukittuna sisällä ja lapselle ei tarvitse puhua. Ap:n sepostus ei vaan ole uskottava, vaan kertomuksesta välittyy liian vilkas mielikuvitus, joka keksii kaikenlaista jännittävää ilman faktoja. Ap:n täytyisi ovisilmästä kytätä koko päivän ja joka päivä naapurin ovea varmistaakseen, ettei ulos koskaan poistuta esim sillä aikaa kun ap on vessassa tai peseytyy. Ja kukaan kerrostalossa asuja ei usko hetkeäkään, että seinän läpi voisi kuulla puhutaanko lapselle vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän myös perheen, jossa 2v rytmi mitä sattuu.
Saattaa nukahtaa päiväunille klo 20 ja herätä yöllä klo 02.
Ei syö mitään normaaleja ruokia vaan sipsejä ja mehua. Saa pelata pleikkaa.
Vanhemmilla täysin elämänhallinta kadoksissa.
Lapsi valkoinen ja aave. Ja aivan pihalla kaikesta.
No tässä olisi jo aineksia lasuun, jos todella olet nähnyt että lapsella on jatkuvasti tällaista (eikä esim kerran?). Sen sijaan ap ei ole nähnyt tai kuullut mitään normaalista poikkeavaa, vaan värittänyt mielessään tapahtumia, koska hänellä itsellään ei ole muuta elämää kuin kytätä naapureitaan (muutenhan naapuri voisi päästä vilahtamaan lapsen kanssa ulos ap:n huomaamatta!)
Ap ei myöskään uhraa ajatustakaan sille, että äiti saattaa olla sairas ja siksi lapsi ulkoilee pääasiassa isänsä kanssa? Vai ulkoiliko se sittenkin myös äidin kanssa, ap:n tarina muuttaa välillä muotoaan;)
Mitä jos ap on skitsofreenikko ja kyseisillä naapureilla ei edes ole lasta?
Ihan oikeastiko te kaikki kerrostaloasujat osaatte kertoa milloin kukakin naapuri tulee ja menee töihin, milloin lapset tulee ja menee kouluun, koska naapurin koira käy pissalla ja mitä kussakin asunnossa puhutaan tai ei puhuta? Minä olen äitiyslomalla kotona ja en todellakaan tiedä naapureideni menoista mitään, jos ei nyt rapussa törmätä.
Vierailija kirjoitti:
Ai, mikä naapureita vaivaa?
Ensiksi, lopeta heti toisten asukkaiden kyttääminen, se ei kuulu sinulla millään tavalla, eikä siihen ole edes oikeutta eli hanki elämä.
Jos naapurilla on ongelmia, taloyhtiön hallituksen pj. ja hallituksen jäsenet huolehtivat, jos joillakin on ongelmia ja se häiritsee muita asukkaita tai taloyhtiön lasten turvallisuus vaarantuu.
Ja varmasti asiaa olisi käsitelty jo aiemmin, jos muitakin asukkaita häiritsisi tai olisivat huolissaan perheestä, mutta nyt olet aivan yksin ja ymmärrän jos perhe karttaa sinun kaltaisia ihmisiä, eikä halua edes jutella, sillä kuulostat pahanlaiselta taloyhtiön kyttääjältä.
Ja sinunkin ap. kannattaisi edes hetkeksi piipahtaa ulkoilemassa tai kaupassa ja elää omaa elämääsi ja antaa sama oikeus myös muille taloyhtiön asukkaille.
Ja periaatteessa edes taloyhtiön hallitukselle tai muille asukkaille ei kuulu kenenkään asukkaan yksityisasiat tai elämäntyyli näin yleensä. Huolenpito ja huolestuneisuus on sinänsä ihailtavaa, jos siihen oikeasti uskoo olevan aihetta. Silloinkin varmaan henkilökohtaiset huolet kuuluu muulle taholle kun taloyhtiön asukkaille tai hallitukselle. Taloyhtiölle ja muulle asukkaille kuuluu se noudatetaanko taloyhtiön sääntöjä vai ei ja nimenomaan taloyhtiön sääntöjä, ei kenenkään omia jollekin toiselle luomia erikoissääntöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut lukea...
Kommentoida jaksoit kuitenkin 🙄[/quote
Minäkään en jaksanut lukea kokonaan. Se ei tarkoita sitä etteikö jaksaisi kommentoida.
Kyllähän se jotain kertoo, jos naapurille joku tuo ostoksetkin ovelle, eikä hän ilmeisesti hae edes postejaan, ennen kuin naapurit valittavat ylipursuavasta postilaatikosta...[/quote]
Okei, kauppakassipalvelun käyttäjätkin on sairaita? Nyt tää homma alkaa jo lyödä yli :'D
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikeastiko te kaikki kerrostaloasujat osaatte kertoa milloin kukakin naapuri tulee ja menee töihin, milloin lapset tulee ja menee kouluun, koska naapurin koira käy pissalla ja mitä kussakin asunnossa puhutaan tai ei puhuta? Minä olen äitiyslomalla kotona ja en todellakaan tiedä naapureideni menoista mitään, jos ei nyt rapussa törmätä.
Avainsana näissä tapauksissa on että jotkut ei osaa elää hiljaa. Tiedän tapauksia jossa sekä yläkerran ja alakerran asukkaat tietää milloin joku talon keskikerroksessa asuva esm. tulee kotiin. Kauhea rytinä ja mekastus alkaa. Usein nämä alkaa vielä mekastamaan öisin.
Itse lukioaikoina asuin kerrostalossa jossa yläkerrassa oleva elämäntapa luuseri vietti oikeasti päivät hiljaa kotona. Illalla ja yöllä sitten alkoi basson huudatus ja mekastus. Jatkui usein aamuun ja joskus päivälläkin. Ilmastointikanavan kautta kuului kaikki jutut ja parvekkeelta myös. Ei edes tarttenut kuunnella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avainsana näissä tapauksissa on että jotkut ei osaa elää hiljaa. Tiedän tapauksia jossa sekä yläkerran ja alakerran asukkaat tietää milloin joku talon keskikerroksessa asuva esm. tulee kotiin. Kauhea rytinä ja mekastus alkaa. Usein nämä alkaa vielä mekastamaan öisin.
Itse lukioaikoina asuin kerrostalossa jossa yläkerrassa oleva elämäntapa luuseri vietti oikeasti päivät hiljaa kotona. Illalla ja yöllä sitten alkoi basson huudatus ja mekastus. Jatkui usein aamuun ja joskus päivälläkin. Ilmastointikanavan kautta kuului kaikki jutut ja parvekkeelta myös. Ei edes tarttenut kuunnella.
Mutta tuo öinen mekastus ja parvekkeella huutaminen on vähän eri asia, kuin että väittää voivansa tietää, ettei lapselle puhuta naapurissa. Tai ettei lapsen kanssa koskaan ulkoilla (vaikka samalla kertoo nähneensä ko naapurit lapsensa kanssa useinkin pihalla). Kyllä minäkin kuulen, jos naapuri laulaa suihkussa, mutta en todellakaan menisi väittämään, että kyseinen naapuri on lukittautunut kotiinsa vain siksi, etten minä ole nähnyt häntä rapussa vaikkapa puoleen vuoteenkaan.
Hanki elämä Ulla Taalasmaa...
Meidänkin talossa on aika monta perheasuntoa, enkä itsekään ole tässä parin vuoden aikana nähnyt kuin muutaman naapurin tulevan rappukäytävässä vastaan ja pari perhettä leikkimässä hiekkalaatikolla lastensa kanssa. En siltikään epäile, että ne muut viettäisivät aikaa vain sisällä! Eikä mua itseasiassa edes kiinnosta mitä ne tekee, koska mulla on omakin elämä.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin pelottavaa, tiedät heistä noin paljon vaikka et ole itse heidän kanssaan jutellut..
Onko se kuunnellut niitä laittomasti. Ties vaikka lahjonut sen ”terävän” huoltomiehen laittamaan jonkun kuuntelulaitteen. Ei vaiskaan, mut jotain hämärää tässäkin jutussa taas on.
Puhumattomuuden kuuleminen, mielenkiintoista kuten myöskin se jos joku väittää kuulevansa lähes kaikenlaisia juttuja naapurista ja vielä huolestuttavaa, jos eivät edes ole seinänaapureita. Kaksi vaihtoehtoa: kaikki keskustelut on käyty huutaen tai ihmeellisen ”sopivasti” juuri liesituulettimen luona tai kuunneltu laittomasti jotain välineitä käyttäen.
Vierailija kirjoitti:
Puhumattomuuden kuuleminen, mielenkiintoista kuten myöskin se jos joku väittää kuulevansa lähes kaikenlaisia juttuja naapurista ja vielä huolestuttavaa, jos eivät edes ole seinänaapureita. Kaksi vaihtoehtoa: kaikki keskustelut on käyty huutaen tai ihmeellisen ”sopivasti” juuri liesituulettimen luona tai kuunneltu laittomasti jotain välineitä käyttäen.
Todennäköisintä on tämän kuulijan hoitamattomat mt-ongelmat. Onhan näitä jotka laittaa heippalappuja haukkuvista koirista ja kelläön talossa ei ole koiraa.
Aloittajalla mahdollista. Psykoosi tai skitsofrenia oireisto