Etelä-Helsingissä omistusasunnossa asuminen vaatii onnistumista elämässä
Eli kaksi maksaa sen 300+ k€, olet akateemisesti (poislukien AMK) koulutettu ja saat tuloja vähintään 4500 €/kk. Silloin sinulla on jotain saumaa etelä-Helsinkiin. Muuten saat hävetä lähiökolossasi olemassaoloasi.
Saija, Töölö
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Meri, pois hässäkkä- ja pahin hip alueelta (punavuori), aivan kuin maalla olisi (siis merellä 😊) - rauhallista...
Hietalahden hallin (on tarpeeksi lähelläkin) tunnelma. Esim Katajanokka on turhan "vilkas" ja lähellä nähtävyyspaikkoja.
No okei, myös citymarket 24 h.
Minä vierastan niitä Ruoholahden 90-luvun lamassa rakennettuja taloja. Eivät vain miellytä silmääni. Asun itse Jätkäsaaren puolella ja kyllä täältäkin käsin pääsee merestä nauttimaan. Meillä on venepaikka Ruoholahden kanavassa (ja toinen Keilaniemessä), Citymarketissakin käydään ahkeraan koska ei vaan voida vastustaa niitä herkkuja. Mutta pikkuostokset hoituu kotikulmilla, viereisessä talossa on 24h Alepa ja vastapäisessä K-Market. Rakennustyömaatahan tämä on ja liikenne jumittaa säännöllisesti, mutta olen silti tykännyt kovasti.
Vierailija kirjoitti:
Kaartinkaupunki kalleimmat neliöt. Kaivopuisto. Eira ja varsinkin Huvilakatu.
Kaartinkaupunki on aika ankeaa vanhana kasarmialueena, olen asunut siellä osoitteessa Korkeavuorenkatu 24. Se on paljon tylsempää seutua kuin Ullanlinna ja Eira, jotka ovat oikeasti tasokkaita. Etelä-Helsingissä on valtavat erot ihan katujen ja osoitteiden välillä. Ja jopa taloyhtiöiden.
Vierailija kirjoitti:
"Kaikki on hyvin pitkälti siitä kiinni, millaiset vanhemmat individi sattui itselleen valitsemaan", sanoi muuan Kasvatusopin legendaarinen proffa Helsingin Yliopistossa.
Individi? Ihana <3
Kokeilin joskust tuota kaupunkiasumista töölössä, ei ollu mun juttu. Päätin, että en ikinä enää asu kehä1 sisäpuolella. tykkään asua pohjois-helsingissä. On oma piha ja grilli. Jään häpeämään 5000€ nettopalkkaani tänne Kannelmäen lähiöhelvettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meri, pois hässäkkä- ja pahin hip alueelta (punavuori), aivan kuin maalla olisi (siis merellä 😊) - rauhallista...
Hietalahden hallin (on tarpeeksi lähelläkin) tunnelma. Esim Katajanokka on turhan "vilkas" ja lähellä nähtävyyspaikkoja.
No okei, myös citymarket 24 h.
Minä vierastan niitä Ruoholahden 90-luvun lamassa rakennettuja taloja. Eivät vain miellytä silmääni. Asun itse Jätkäsaaren puolella ja kyllä täältäkin käsin pääsee merestä nauttimaan. Meillä on venepaikka Ruoholahden kanavassa (ja toinen Keilaniemessä), Citymarketissakin käydään ahkeraan koska ei vaan voida vastustaa niitä herkkuja. Mutta pikkuostokset hoituu kotikulmilla, viereisessä talossa on 24h Alepa ja vastapäisessä K-Market. Rakennustyömaatahan tämä on ja liikenne jumittaa säännöllisesti, mutta olen silti tykännyt kovasti.
Minusta Jätkäsaari on aina vaikuttanut vähän syrjässä olevalta. Tuo venepaikka on tietysti kiva, mutta sellaisen saa pitkin Itä-Helsinkiä tai Espoonrantaa. Jätkäsaaren ja Ruoholahden arkkitehtuuri on sikarumaa verrattuina 1940 vuoteen asti rakennettuun talokantaan. Uusrenessanssi, jugend, uusklassinen, funkkis, niistä tykkään.
Jätkäsaaressa asuu monen sortin sakkia. Siellä on opiskelu kämppää.kovan rahan lojaaleja ja vähemmän lukaaleja. Vuokra-asuntoja.asumisoikeusasuntoja
Vierailija kirjoitti:
Jätkäsaaressa asuu monen sortin sakkia. Siellä on opiskelu kämppää.kovan rahan lojaaleja ja vähemmän lukaaleja. Vuokra-asuntoja.asumisoikeusasuntoja
😂 lojaaleja
No jaa. Eläkeikäinen äitini asuu ydinkeskustassa noin puolen miljoonan omistuskämpässä. Ensimmäisen omistusasunnon hankki parikymppisenä ja siitä sitten pikkuhiljaa eteni aina arvokkaampaan kämppään. Kotoa ei todellakaan saanut mitään ja työuransa teki toimistohommissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä asun kyllä Kampissa, on se jonkun omistusasunto muttei mun. Ja vuokrani maksaa Kela, työtön kun olen. Samalla kadulla on myös kaupungin talo.
Eli Etelä-Helsingissä asuminen vaatii joko kunnon onnistumista tai totaalista epäonnistumista elämässä. Keskiluokalla ei ole sinne asiaa.
Höpö höpö, keskituloisuus riittää. Sukulaisilla näin ja sataneliöö pankilla Töölössä. Riittää kun osaa käyttää rahojaan eikä hölvää turhuuksiin.
Vierailija kirjoitti:
No jaa. Eläkeikäinen äitini asuu ydinkeskustassa noin puolen miljoonan omistuskämpässä. Ensimmäisen omistusasunnon hankki parikymppisenä ja siitä sitten pikkuhiljaa eteni aina arvokkaampaan kämppään. Kotoa ei todellakaan saanut mitään ja työuransa teki toimistohommissa.
Näin juuri.
Vierailija kirjoitti:
Töölö on kyllä kuppasin kaupunginosa Helsinkiä. Mulle pitäisi maksaa, että suostuisin siellä asumaan.
Töölössä pitää etsiä parhaita alueita läheltä merenrantaa, mutta ei vilkkaan Mechelininkadun tai muun vilkkaasti liikennöidyn väylän varrelta. Sen takia hyvä talot ovat aika pieni joukko, koska Töölönlahdelle tullessa Mansku tulee vastaan. Se on varmaan Helsingin liikennöidyin katu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin juuri.
Eli käytännössä täysin ilman omaa panosta (normi palkasta normiasumiskuluken maksaminen ei ole mitään erityisen ansiokasta) päässyt vahingossa arvoasuntoon, koska markkinat nyt vaan menivät näin.
Tämä porukan pitäis AINA, AINA muistaa se!
Meillä jotka tällä hetkellä teemme samaa, 3800 nettopalkalla emi ei mitäääään konttoristiliksaa, ei ole mitään mahdollisuutta saada Helsingin keskustasta puolen miljoonan asuntoa. Elinkustannukset sinkulle kun ovat sen verran korkeat. Mutten kyllä Laru-kaksiotani mihinkään vaihtaisikaan!😍
Kuten sanoin, nämä ilman omaa ansiotaan asunnoilla vaurastuneet saisivat pitää pysyvästi suut supussa. Tajuaisivat myös sen etteivät ne jotka asuvat tyhjenevissä entisissä teollisuus- ja maataloustaajamissa, ole mitenkään vastuussa siitä että kotinsa ovat muuttumassa arvottomiksi. Politiikkaan kannattaa suunnata syyttävä katse.😤
Vierailija kirjoitti:
Eli kaksi maksaa sen 300+ k€, olet akateemisesti (poislukien AMK) koulutettu ja saat tuloja vähintään 4500 €/kk. Silloin sinulla on jotain saumaa etelä-Helsinkiin. Muuten saat hävetä lähiökolossasi olemassaoloasi.
Saija, Töölö
Häh ei riitä tuo palkka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin juuri.
Eli käytännössä täysin ilman omaa panosta (normi palkasta normiasumiskuluken maksaminen ei ole mitään erityisen ansiokasta) päässyt vahingossa arvoasuntoon, koska markkinat nyt vaan menivät näin.
Tämä porukan pitäis AINA, AINA muistaa se!
Meillä jotka tällä hetkellä teemme samaa, 3800 nettopalkalla emi ei mitäääään konttoristiliksaa, ei ole mitään mahdollisuutta saada Helsingin keskustasta puolen miljoonan asuntoa. Elinkustannukset sinkulle kun ovat sen verran korkeat. Mutten kyllä Laru-kaksiotani mihinkään vaihtaisikaan!😍Kuten sanoin, nämä ilman omaa ansiotaan asunnoilla vaurastuneet saisivat pitää pysyvästi suut supussa. Tajuaisivat myös sen etteivät ne jotka asuvat tyhjenevissä entisissä teollisuus- ja maataloustaajamissa, ole mitenkään vastuussa siitä että kotinsa ovat muuttumassa arvottomiksi. Politiikkaan kannattaa suunnata syyttävä katse.😤
Heh, mutta onhan Lauttasaaressa juurikin asuntojen arvot kohonneet ansiottomasti etenkin metron ansiosta. Eli olet itse hyötynyt siitä, jos puhut totta.
Vierailija kirjoitti:
Kokeilin joskust tuota kaupunkiasumista töölössä, ei ollu mun juttu. Päätin, että en ikinä enää asu kehä1 sisäpuolella. tykkään asua pohjois-helsingissä. On oma piha ja grilli. Jään häpeämään 5000€ nettopalkkaani tänne Kannelmäen lähiöhelvettiin.
On kehä ykkösen sisälläkin kivoja ja rauhallisia alueita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksi pienipalkkaista pystyy vuokraamaan etelästä kaksion täysin keposesti. Miten joillekin on niin vaikeaa käsittää, että vuokrallakin voi asua ja se ei ole mikään vitsi vaan ihan oma koti, johon työpäivän jälkeen saavutaan? Itse vuokraan yhtiöltä, joten ei ole pelkoa, että omistaja päättäisi myydä asunnon tms.
Toisaalta ap puhui juuri omistusasunnosta, mutta kuka nyt kysyy kylään mennessä, että kai te tämän sit omistatte ettekä vuokraa?
Ensiksi katsoo ilmoitustaululta onko as oy. Sitten sanoo että nää on kalliita neliöitä. Josko sanovat että vuokrallahan tässä ollaan.
Vierailija kirjoitti:
Minusta Jätkäsaari on aina vaikuttanut vähän syrjässä olevalta. Tuo venepaikka on tietysti kiva, mutta sellaisen saa pitkin Itä-Helsinkiä tai Espoonrantaa. Jätkäsaaren ja Ruoholahden arkkitehtuuri on sikarumaa verrattuina 1940 vuoteen asti rakennettuun talokantaan. Uusrenessanssi, jugend, uusklassinen, funkkis, niistä tykkään.
Onhan tämä tietyllä tapaa syrjässä ja pussinperä. Eikä näissä rakennuksissa ole samanlaista kauneutta kuin noissa ennen 40-lukua rakennetuissa. Mutta on näissä uudemmissa taloissa myös puolensa. Meillä esim. on auto hallissa ja molemmissa kerroksissa on lasitetut parvekkeet. Alakerrassa grillataan ympäri vuoden ja yläkerran parveke on varattu chillailulle saunan jälkeen tai kesäpäivän paistattelulle. Miehen työpaikka on kävelymatkan päässä, itse suhaan autolla onneksi ruuhka-aikojen ulkopuolella. Meille tämä sijainti toimii arjen kannalta hyvin, mutta ymmärrän ettei tämä ole samanlaista elämää kuin mitä vanhoissa taloissa eletään. Emme ole ihan niin fiinejä ja elegantteja, joten Jätkäsaari toimii meille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaartinkaupunki kalleimmat neliöt. Kaivopuisto. Eira ja varsinkin Huvilakatu.
Kaartinkaupunki on aika ankeaa vanhana kasarmialueena, olen asunut siellä osoitteessa Korkeavuorenkatu 24. Se on paljon tylsempää seutua kuin Ullanlinna ja Eira, jotka ovat oikeasti tasokkaita. Etelä-Helsingissä on valtavat erot ihan katujen ja osoitteiden välillä. Ja jopa taloyhtiöiden.
Monopoly-pelissä Korkeavuorenkatu vaati kyllä massia ainakin. 🙂 Itse tykkään Kaartinkaupungista sijaintinsa puolesta, mutta onhan Eira nätimpää ja vehreäpää.
Punavuori sen sijaan on kyllä totaalisen yliarvostettua aluetta ja arkkitehtuuriltaan köyhää (niistä taloista näkee, että on vanhaa köyhälistoaluetta -- Kalliossakin on hienompia rakennuksia runsaasti).
Ei niin, menee siihen useampi viikko.