Vuokra-asunnon näytännöt, miten toimii?
Jos siellä on useampia ihmisiä, onko systeemi vaan että kuka sanoo ekana välittäjälle että otan tän, saa sen? Tuleeko siellä joskus riitelyäkin? Hki keskustassa paikat kortilla niin kuvittelisin että aika aggressiivisesti jengi etsii..
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niillä ei ole työpaikkaa, luottotietoja eivätkä ole kanta_suomalaisia.
Löytyy sekä luottotiedot, että työpaikka ja olen myös suomalainen, mutta en todellakaan toimittaisi työsopimustani vuokranantajalle näytille. Se on minun ja työnantajani välinen sopimus, eikä tosiassa edes todistaisi mitään tämänhetkisestä tilanteesta. Voisinhan olla jo saanut vaikka potkut ja tuoda jonkun vanhan sopparin.
Minusta vuokrasuhteen tulisi perustua luottamukseen, eikä sitä selvästikään ole mikäli kertomaani esim. työpaikasta pitäisi jotenkin vielä erikseen todistella.
Päivän naurut. Ymmärrän luottamuksen, joskus sokeankin sellaisen vaatimisen pari- ja ystävyyssuhteissa, mutta sinä vaatisit täysin tuntematonta ihmistä luottamaan sokeasti sinulle satojen tuhansien arvosta omaisuutta? :D Ei jessus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niillä ei ole työpaikkaa, luottotietoja eivätkä ole kanta_suomalaisia.
Löytyy sekä luottotiedot, että työpaikka ja olen myös suomalainen, mutta en todellakaan toimittaisi työsopimustani vuokranantajalle näytille. Se on minun ja työnantajani välinen sopimus, eikä tosiassa edes todistaisi mitään tämänhetkisestä tilanteesta. Voisinhan olla jo saanut vaikka potkut ja tuoda jonkun vanhan sopparin.
Minusta vuokrasuhteen tulisi perustua luottamukseen, eikä sitä selvästikään ole mikäli kertomaani esim. työpaikasta pitäisi jotenkin vielä erikseen todistella.
Päivän naurut. Ymmärrän luottamuksen, joskus sokeankin sellaisen vaatimisen pari- ja ystävyyssuhteissa, mutta sinä vaatisit täysin tuntematonta ihmistä luottamaan sokeasti sinulle satojen tuhansien arvosta omaisuutta? :D Ei jessus.
Jos yksityisen omistajan kautta menee, niin on täysin mahdollista jos on terveellä järjellä varustettu henkilö ja vuokranhakija ei ole omituinen (ei "red flageja").
Useimmissa keskustan paikoissahan maksetaan 2kk takuuvuokra heti alkuun. Jos sen verran on kuvetta kaivaa ja maksaa sen saman tien, ja sanoo että on vakityöpaikka, kyllä minä ainakin uskoisin siinä vaiheessa ihan suomalaisen sanaan ja omaan ihmistuntemukseeni enkä rupeaisi vänkäämään mitään työllisyystodistuksia.
Se on jo kiusaamista, ja mahdollistettu ainoastaan stadin typerän vuokratilanteen takia.
Vierailija kirjoitti:
Kummallista, että asunnosta pitää tapella. Kun loppusyksystä tuli asunnon tarve, minulle tarjottiin viittä eri asuntoa ilman että edes hain. Tosin lähetin hakemuksen kaupungille ja sieltäkin tuli parin viikon päästä tarjous. Siinä vaiheessa olin jo valinnut yhden noista viidestä. Olen kokopäivätöissä enkä saa asumistukea.
Missä kaupungissa tämä?
Ensin ostat lipun Lippupalvelusta ja sitten menet hyvissä ajoin paikalle.
Näytännön väliajalla on tarjolla skumppaa sekä välittäjän leipomia mokkapaloja, n. 2e/kpl.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummallista, että asunnosta pitää tapella. Kun loppusyksystä tuli asunnon tarve, minulle tarjottiin viittä eri asuntoa ilman että edes hain. Tosin lähetin hakemuksen kaupungille ja sieltäkin tuli parin viikon päästä tarjous. Siinä vaiheessa olin jo valinnut yhden noista viidestä. Olen kokopäivätöissä enkä saa asumistukea.
Missä kaupungissa tämä?
Niinpä mietin samaa. Ei tuo kyllä Helsingin keskustassa ole, tuskin edes Helsingissä.
Stadin keskustassa on ihan omat järjestelynsä mitä tulee tuohon saatavuuteen, ei voi verrata muihin paikkoihin. Muualla on ihan normaalit systeemit Suomessa. Stadin keskustassa mielivaltaiset vuokranantajan markkinat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä kaupungissa tämä?
Niinpä mietin samaa. Ei tuo kyllä Helsingin keskustassa ole, tuskin edes Helsingissä.
Stadin keskustassa on ihan omat järjestelynsä mitä tulee tuohon saatavuuteen, ei voi verrata muihin paikkoihin. Muualla on ihan normaalit systeemit Suomessa. Stadin keskustassa mielivaltaiset vuokranantajan markkinat.
Lahdessa on niin paljon vapaita vuokra-asuntoja, että voi jopa esittää vuokranalennusta hyvistä keskusta-asunnoistakin.
Minulle soitti joskus vuokralaistarjokkaan äiti jostain kauempaa. Piti minulle kolmannen asteen kuuulustelun ja esitti kaikenlaisia vaatimuksia asunnosta, takuista jne. Kysyin siltä, että mistä hän tämän keskustelun jälkeen päättelee, että juuri hänen lapsensa tulee valituksi kymmenistä tarjokkaista.
Täti meni aivan änkäksi. Ilmeisesti asui jossain pikkupitäjässä, jossa on vuokralaisen markkinat ja luuli asian olevan samoin myös Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mä olen asuntosijoittaja ja järjestän asuntonäytön itse, en käytä välittäjää. Haluan valita itse vuokralaiseni ja toisaalta maksaa yli kuukauden vuokran suuruinen summa välittäjälle, kun vuokrasopimuksen tekoon muodollisuuksineen menee max 30 minuuttia.
Mun asuntoni ovat yliopistokaupungin keskustassa eli saan valita vuokralaisen kun asunnoista on niin kova pula. Minkä perusteella teen valinnan:
- luottotiedot kunnossa
- maksaa takuuvuokran heti niin tiedän ettei jänistä sopparista
- vuokraa asunnon heti kun se vapautuu eli asunnolle ei tule 'tyhjiä' päiviä
- mieluiten vakituisessa työssä ja esittää mulle työsopimuksen
- siisti, tupakoimaton, lemmikkieläimetön ihminen
- mieluiten nainen (naiset tyypillisesti pitää enemmän siivoamisesta kuin miehet ja asunto pysynee paremmassa kunnossa)
- ja kanta suo ma lainen
VMP. Itse mahdun "kategorioihisi" mutta en todellakaan maksaisi vuokraa tuollaiselle natsille. Onneksi oma vuokranantaja on mukava pariskunta.
Hmmm, luulen, että olet itsekin saanut asuntosi juuri noilla perusteilla.
Ei kai kukaan järjissään oleva ihminen vuokraa asuntoa
- luottotiedot menettäneelle
- tyypille, joka ei heti maksa takuita
- vuokralaiselle, joka ei halua/voi/viitsi heti muuttaa
- työttömälle
- tupakoivalle
Se, onko mies epäsiistimpi kuin nainen, on tapauskohtaista.
Samoin tuo viimeinen kriteeri.
Työpaikalta voi pyytää todistuksen, että on todellakin siellä palkattua ja että työsuhde jatkuu. Ei siihen palkkaa tarvitse laittaa.
Jos ei vuokranantajan ehdot kelpaa, voi toki aina ostaa oman asunnon.
Kerran pikkukaupungin yksiössä oli yli 30 hakijaa. Täytettiin lomakkeet ja valittiin 40v työssäkäyvä mies. Eli ei haluttu nuoria opiskelijoita.
Minä vuokraan asuntoa Helsingissä. Olen vuokrannut sen aina ulkomaalaiselle. Edellytän puhtaita luottotietoja, työpaikkaa ja yritän katsoa pitkäaikaista vuokralaista, en siis mitään opiskelijaa. Kaikki vuokralaiseni ovat itse tarjonneet työsopimuksensa näytille, hyväpalkkaisia akateemisia ihmisiä kaikki.
Jos oikotiessä on näkyvillä jo näyttöaika, saako sinne siis mennä kuka vaan vai pitääkö soittaa ensin välittäjälle että pääsee listalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta tämä koko maailma vaatii todistelua. Juuri mikään ei perustu sinisilmäisen luottmiseen.
Mitä tykkäisit, jos vuokranantaja tai työnantaja vaatisi sulta vaan suullista sopimusta ja vetoaisi luottamukseen. Eli ei siis työsopimusta tai vuokrasopimusta paperille ollenkaan. Käviskö.
Eipä ole tähän päivään mennessä tarvinnut työsopimuksia tuoda näytille, ihan on oma sana riittänyt. Enkä aio tuoda jatkossakaan. Mikäli vuokranantajalle ei riitä se, että maksan vakuuden ja ensimmäisen kuukauden vuokran aina heti, niin sitten asunto ei ole minua varten. Työsuhteeni tarkemmat ehdot ja esimerkiksi palkkani määrä ei kuulu vuokranantajalle.
Riittää että esittää viimeisen palkkatodistuksen. Paperin voi taittaa niin että tulot eivät näy mutta työsuhteen alkamispäivä ja työsuhteen status näkyy.
En tietenkään tekisi pelkästään suullista sopimusta työsuhteesta tai vuokrasuhteesta, mutta ei minun myöskään tarvitse viedä työsopimusta näytille vuokranantajalle tai vuokrasopimusta työnantajalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä kaupungissa tämä?
Kampin metroaseman vieressä on pari katua, joissa on ihan uskomattomia koirankoppeja, asun itse sellaisessa. Vuokranantaja yllättyi kuullessani, että luottotietoni olivat puhtaat ja homma oli sillä selvä. Työttömyyteni oli itsestäänselvyys.
Vierailija kirjoitti:
Jos oikotiessä on näkyvillä jo näyttöaika, saako sinne siis mennä kuka vaan vai pitääkö soittaa ensin välittäjälle että pääsee listalle?
tietääkseni jos se on julkisesti näkyvillä, se on kutsu kelle tahansa tulla käymään sinä aikana
Kun halusin pistää taloni vuokralle keskustelin välittäjän kanssa minkälaisen vuokralaisen haluan. Ensimmäitä ehdokasta en kelpuuttanut, koska facebookissa olevat kuvat, kaverit ja profiili yleisesti ei miellyttänyt. Toistakaan tarjoukasta en hyväksynyt, oli rakennusalan yrittäjä josta löysin paljon negatiivisia kokemuksia ja olisivat halunneet että sopimus tehdään ko. yrittäjän äidin nimiin. Kolmas tarjoukasta oli opettaja/arkkitehti pariskunta ja kaksi lasta. Facebook profiilit näyttivät ihan normaaleilla, enkä netistä tutkimalla löytänyt mitään muutakaan epäilyttävää. Ovat maksaneet vuokran säännöllisesti eikä ole ollut mitään ongelmia heidän kanssaan.
Vierailija kirjoitti:
Kun halusin pistää taloni vuokralle keskustelin välittäjän kanssa minkälaisen vuokralaisen haluan. Ensimmäitä ehdokasta en kelpuuttanut, koska facebookissa olevat kuvat, kaverit ja profiili yleisesti ei miellyttänyt. Toistakaan tarjoukasta en hyväksynyt, oli rakennusalan yrittäjä josta löysin paljon negatiivisia kokemuksia ja olisivat halunneet että sopimus tehdään ko. yrittäjän äidin nimiin. Kolmas tarjoukasta oli opettaja/arkkitehti pariskunta ja kaksi lasta. Facebook profiilit näyttivät ihan normaaleilla, enkä netistä tutkimalla löytänyt mitään muutakaan epäilyttävää. Ovat maksaneet vuokran säännöllisesti eikä ole ollut mitään ongelmia heidän kanssaan.
Ei ole laillista valikoida vuokralaisia noin
Miksei? Kuka niistä sinun mielestäsi olisi pitänyt valita ja millä perusteella?
Ei valikoi, koska luottivat rehellisen nuoren sanaan ja ei kyselty työsopimuksia ja muita yksityisyyttä loukkaavia kysymyksiä. Kuten kuuluu.
Aiempi ukko joka listasi juttuja olisi aivan hirveä vuokranantaja joka käyttää valta-asemaansa alistaakseen.