Vuokra-asunnon näytännöt, miten toimii?
Jos siellä on useampia ihmisiä, onko systeemi vaan että kuka sanoo ekana välittäjälle että otan tän, saa sen? Tuleeko siellä joskus riitelyäkin? Hki keskustassa paikat kortilla niin kuvittelisin että aika aggressiivisesti jengi etsii..
Kommentit (63)
Miksi ette tykänneet edellisen sivun vuokranantajasta?
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette tykänneet edellisen sivun vuokranantajasta?
Niillä ei ole työpaikkaa, luottotietoja eivätkä ole kanta_suomalaisia.
Välittäjä hoitaa. Toimittaa minulle kolme parasta hakemusta, joista valitsen. Sukupuoli ei ratkaise. Joskus menee arpomiseksi. En tapaa vuokralaisiani, välittäjä hoitaa sopimuksetkin. Hyvin on toiminut.
Olen vuokrannut asuntoja sekä välitysfirmoilta että suoraan asunnon omistajilta, joka kerta olen saanut sen asunnon minkä olen halunnut riippumatta siitä onko asuntoa havitellut joku muukin.
Arvelen, että olen ns hyvä vuokralainen koska olen yksin asuva reilu viiskymppinen nainen, minulla on kaksikin vakituista työpaikkaa (sekä koko- että osa-aikainen), ei lapsia eikä lemmikkejä, luottotiedot kunnossa ja maksan takuuvuokran saman tien.
Toki minussa virheenikin on - tulen ja menen miten sattuu (toinen työpaikka ravintola-alalla) ja aivan varmasti käyn suihkussa kotiin tullessani vaikka kello olisi mitä, sen lisäksi tupakoin. En kuitenkaan sisällä vaan kulloisenkin taloyhtiön siihen osoittamalla paikalla.
Vierailija kirjoitti:
Löytyy sekä luottotiedot, että työpaikka ja olen myös suomalainen, mutta en todellakaan toimittaisi työsopimustani vuokranantajalle näytille. Se on minun ja työnantajani välinen sopimus, eikä tosiassa edes todistaisi mitään tämänhetkisestä tilanteesta. Voisinhan olla jo saanut vaikka potkut ja tuoda jonkun vanhan sopparin.
Minusta vuokrasuhteen tulisi perustua luottamukseen, eikä sitä selvästikään ole mikäli kertomaani esim. työpaikasta pitäisi jotenkin vielä erikseen todistella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mä olen asuntosijoittaja ja järjestän asuntonäytön itse, en käytä välittäjää. Haluan valita itse vuokralaiseni ja toisaalta maksaa yli kuukauden vuokran suuruinen summa välittäjälle, kun vuokrasopimuksen tekoon muodollisuuksineen menee max 30 minuuttia.
Mun asuntoni ovat yliopistokaupungin keskustassa eli saan valita vuokralaisen kun asunnoista on niin kova pula. Minkä perusteella teen valinnan:
- luottotiedot kunnossa
- maksaa takuuvuokran heti niin tiedän ettei jänistä sopparista
- vuokraa asunnon heti kun se vapautuu eli asunnolle ei tule 'tyhjiä' päiviä
- mieluiten vakituisessa työssä ja esittää mulle työsopimuksen
- siisti, tupakoimaton, lemmikkieläimetön ihminen
- mieluiten nainen (naiset tyypillisesti pitää enemmän siivoamisesta kuin miehet ja asunto pysynee paremmassa kunnossa)
- ja kanta suo ma lainen
Hyi. Vastaan kuvausta täysin mutta en todellakaan vuokraisi asuntoa kaltaiseltasi.
Mikset
Vierailija kirjoitti:
No mä olen asuntosijoittaja ja järjestän asuntonäytön itse, en käytä välittäjää. Haluan valita itse vuokralaiseni ja toisaalta maksaa yli kuukauden vuokran suuruinen summa välittäjälle, kun vuokrasopimuksen tekoon muodollisuuksineen menee max 30 minuuttia.
Mun asuntoni ovat yliopistokaupungin keskustassa eli saan valita vuokralaisen kun asunnoista on niin kova pula. Minkä perusteella teen valinnan:
- luottotiedot kunnossa
Muuten komppaan tätä mutta tupakoinnilla ei kyllä enää ole väliä koska lähes kaikissa vuokra-asunnoissa tupakointi on kielletty. Se on vuokralaisen asia miettiä missä käy ulkona tupakalla.
- mieluiten vakituisessa työssä ja esittää mulle työsopimuksen- siisti, tupakoimaton, lemmikkieläimetön ihminen
- mieluiten nainen (naiset tyypillisesti pitää enemmän siivoamisesta kuin miehet ja asunto pysynee paremmassa kunnossa)
- ja kanta suo ma lainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- luottotiedot kunnossa
- ja kanta suo ma lainen
Hyi. Vastaan kuvausta täysin mutta en todellakaan vuokraisi asuntoa kaltaiseltasi.
Olet todennäköisesti jo vuokrannutkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Löytyy sekä luottotiedot, että työpaikka ja olen myös suomalainen, mutta en todellakaan toimittaisi työsopimustani vuokranantajalle näytille. Se on minun ja työnantajani välinen sopimus, eikä tosiassa edes todistaisi mitään tämänhetkisestä tilanteesta. Voisinhan olla jo saanut vaikka potkut ja tuoda jonkun vanhan sopparin.
Minusta vuokrasuhteen tulisi perustua luottamukseen, eikä sitä selvästikään ole mikäli kertomaani esim. työpaikasta pitäisi jotenkin vielä erikseen todistella.
Mutta tämä koko maailma vaatii todistelua. Juuri mikään ei perustu sinisilmäisen luottmiseen.
Mitä tykkäisit, jos vuokranantaja tai työnantaja vaatisi sulta vaan suullista sopimusta ja vetoaisi luottamukseen. Eli ei siis työsopimusta tai vuokrasopimusta paperille ollenkaan. Käviskö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- luottotiedot kunnossa
- ja kanta suo ma lainen
VMP. Itse mahdun "kategorioihisi" mutta en todellakaan maksaisi vuokraa tuollaiselle natsille. Onneksi oma vuokranantaja on mukava pariskunta.
Mukava pariskunta, joka todennäköisesti valikoi vuokralaisensa juuri samoin kriteerein.
Pojalla oli vuosi sitten asunnon etsintä ja kävi monessakin näytössä. Opiskelija oli. Yhden olisi saanut, mutta ei ottanut, kun oli "epämääräinen". Toisessa oli ollut näytössä 10 tyyppiä, olivat arponeet kahden väliltä, poika ollut toinen. Näin oli pojalle sanottu, että kaksi sellaista vakavasti otettavaa ehdokasta oli. Pojan eka asunto oli sellainen, joka vuokranantaja nimenomaan vuokrasi korkeakouluopiskelijoille ensi sijaisesti, joutui putkirempan takia pois. Juu mä olen utelias mamma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- luottotiedot kunnossa
Muuten komppaan tätä mutta tupakoinnilla ei kyllä enää ole väliä koska lähes kaikissa vuokra-asunnoissa tupakointi on kielletty. Se on vuokralaisen asia miettiä missä käy ulkona tupakalla.
- mieluiten vakituisessa työssä ja esittää mulle työsopimuksen- siisti, tupakoimaton, lemmikkieläimetön ihminen
- ja kanta suo ma lainen
Muutama vuosi sitten etsin asuntoa. Kaikki nämä kriteerit täyttyi, mutta todella vaikea oli löytää mieleistä. Parissa tapauksessa meni opiskelija edelle. Jouduin sitten ottamaan sellaisen, mikä ei sijainniltaan miellyttänyt ja oli yksiö, vaikka halusin kaksion.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta tämä koko maailma vaatii todistelua. Juuri mikään ei perustu sinisilmäisen luottmiseen.
Mitä tykkäisit, jos vuokranantaja tai työnantaja vaatisi sulta vaan suullista sopimusta ja vetoaisi luottamukseen. Eli ei siis työsopimusta tai vuokrasopimusta paperille ollenkaan. Käviskö.
Eipä ole tähän päivään mennessä tarvinnut työsopimuksia tuoda näytille, ihan on oma sana riittänyt. Enkä aio tuoda jatkossakaan. Mikäli vuokranantajalle ei riitä se, että maksan vakuuden ja ensimmäisen kuukauden vuokran aina heti, niin sitten asunto ei ole minua varten. Työsuhteeni tarkemmat ehdot ja esimerkiksi palkkani määrä ei kuulu vuokranantajalle.
En tietenkään tekisi pelkästään suullista sopimusta työsuhteesta tai vuokrasuhteesta, mutta ei minun myöskään tarvitse viedä työsopimusta näytille vuokranantajalle tai vuokrasopimusta työnantajalle.
Kummallista, että asunnosta pitää tapella. Kun loppusyksystä tuli asunnon tarve, minulle tarjottiin viittä eri asuntoa ilman että edes hain. Tosin lähetin hakemuksen kaupungille ja sieltäkin tuli parin viikon päästä tarjous. Siinä vaiheessa olin jo valinnut yhden noista viidestä. Olen kokopäivätöissä enkä saa asumistukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole tähän päivään mennessä tarvinnut työsopimuksia tuoda näytille, ihan on oma sana riittänyt. Enkä aio tuoda jatkossakaan. Mikäli vuokranantajalle ei riitä se, että maksan vakuuden ja ensimmäisen kuukauden vuokran aina heti, niin sitten asunto ei ole minua varten. Työsuhteeni tarkemmat ehdot ja esimerkiksi palkkani määrä ei kuulu vuokranantajalle.
En tietenkään tekisi pelkästään suullista sopimusta työsuhteesta tai vuokrasuhteesta, mutta ei minun myöskään tarvitse viedä työsopimusta näytille vuokranantajalle tai vuokrasopimusta työnantajalle.
Millä sinä sitten todistat vuokranantajalle, että sinulla on vakituinen työpaikka? Tai sitten et ole Helsingin keskustasta pientä asuntoa ollut vuokraamassa. Samaa harrastavien kavereiden kertomukset maalta on vähän erilaisia.
Viimeksi, kun vuokrasin yhtä asuntoamme, näytöllä oli 40 ihmistä. Miten sinä olisit siitä joukosta yksityisyytesi kanssa erottunut? Tai no, ehkä juuri sillä, etkä positiivisessa mielessä.
Itselleni on tullut niin epämiellyttävät vibat kahdesta vuokranantajasta etten olisi heidän vuorka-asunnoissaan halunnut asua, vaikka olisin täyttänyt kriteerit. Toinen pyysi puhelimessa kertomaan millaiseksi näen elämäni viiden vuoden päästä ja mitä haluan elämältäni ylipäätään. Todella outo ja ahdistavan tunkeileva kysymys vuokranantajalta, työnantajalta hyväksyn. Soitin siis kysyäkseni hyväksyykö lemmikit asunnossa kun ilmoituksessa ei kerrottu, ja hän kysyi minulta tuota. Toisella taas luki ilmoituksessa että asuntoa haetaan lomakkeella ja näytöt järjestetään hakemusten perusteella. Itse haluan ensin nähdä asunnon ja sen perusteella päätän haluanko hakea sitä vai en.
Toki jokainen vuokranantaja saa itse valita vuokralaisensa, mutta melko turhaa olettaa olevansa jokin suuri hyväntekijä kun kerran tarjoaa asuntonsa vuokralle, ja sen perusteella vaatia vaikka sun mitä
Piensijoittaja kirjoitti:
Millä sinä sitten todistat vuokranantajalle, että sinulla on vakituinen työpaikka? Tai sitten et ole Helsingin keskustasta pientä asuntoa ollut vuokraamassa. Samaa harrastavien kavereiden kertomukset maalta on vähän erilaisia.
Viimeksi, kun vuokrasin yhtä asuntoamme, näytöllä oli 40 ihmistä. Miten sinä olisit siitä joukosta yksityisyytesi kanssa erottunut? Tai no, ehkä juuri sillä, etkä positiivisessa mielessä.
Ei ole tarvetta todistella, ihan on uskottu kun olen sen sanonut. Olenpa vaikka sitten maalta, jos näin haluat uskotella. Ei, en tosiaan ole vuokraamassa asuntoa Helsingin keskustasta, ei kiinnosta minua asuinpaikkana, ja vaikka kiinnostaisi, niin ei niin paljoa, että toisin työsopimukseni näytille.
Kuten jo aiemmin sanoin, mielestäni vuokrasopimus perustuu molemminpuoliseen luottamukseen. Olen itse myös jättänyt asuntoja väliin, koska vuokranantajasta on tullut huono ensivaikutelma. Sama toimii varmasti myös toiseen suuntaan; en ole aina saanut niitä asuntoja joita olen hakenut, mutta esimerkiksi nykyiseen asuntoon soitteli vuokranantaja perään vaikka en ensisijainen hakija ollutkaan tulevan lemmikkini vuoksi.
Uskon, että monilla tuo lista vaatimuksista nosti karvat pystyyn, vaikka monet asiat siinä olivatkin ihan valideja. Minulle ainakin tuli heti huono mielikuva nipottavasta vuokranantajasta jonka kanssa saattaisi tulla ongelmia, vaikka olenkin siisti, vuokrani ajallaan maksava rauhallinen vuokralainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinteistömaailman pakollisessa kaavakkeessa ainakin kysyvät heti bruttopalkan, työpaikan jne. Eihän tuota voi välttää jos välittäjän kautta menee?
AP
Mulla on asunto vapaana Turussa. Olen tehnyt sopimuksen välittäjän kanssa. Hän ilmoittaa näytöstä netissä ja pitää näytön. Siellä kiinnostuneet täyttävät lapun ja välittäjä esittelee niistä mulle ne, jotka täyttävät kriteerini.
Saan sitten niistä itse valita. Ennen allekirjoitusta luultavasti haluan tavata vielä vuokralaisen. Haluan että hän vaikuttaa mukavalta ja olemus on siisti.