Mies on katkera helposta vauvasta
En edes tiedä mitä ajatella miehen käytöksestä. Meillä on 4 vuotias esikoinen joka on aina ollut haastava, syntyi liian aikaisin ja oli koliikkilapsi. Sairasti ja huusi yöt ja päivät ensimmäiset 2 vuotta. Mies oli ihan loppu (ja itsekkin toki) ja vannoi ettei ikinä halua toista lasta, jos tästä selvitään.
Oli onnellinen kun pääsi töihin karkuun ja minä hoidin pääasiassa lapsen, kunnes palasin töihin lapsen ollessa 2,5v.
Lapsi kasvoi ja aloin puhua toisesta lapsesta. Mies suostui sillä ehdolla, että minä pääasiassa taas hoidan vauvan ja jos hänellä ei hermo kestä, minä ymmärrän ja haetaan apua jostain ulkopuolelta, hän ei jaksa enää vuosia sitä huutamista, eikä välttämättä halua pitää edes isyyslomaa jos silloin on hoidettava koliikkivauvaa yötäpäivää.
Suostuin tähän ja tehtiin toinen lapsi.
Toinen lapsi on nyt 4kk ja maailman helpoin vauva! Nukkuu ja syö, viihtyy yksin ja seurustelee paljon hereillä ollessaan, mahavaivoista ei tietoakaan. Seuraa helposti tuntitolkulla esikoisen leikkejä lattialla.. ja nyt mies on alkanut puhua miten hän voisi jäädä vauvan kanssa kotiin kun esikoinen on kerran päiväkodissa.
Hän voisi kuulemma aloittaa kuntoilun kotona ja lepäillä kun vauva on niin helppo. Minulle kettuilee töihin lähtiessään että nauti tästä lomasta, toiset täällä tekee töitä..
Onko miehellä nyt ”oikeus” patistaa minut töihin ja jäädä itse lomailemaan kotiin vaikka toisin sovittiin?! Miehen mielestä on, koska esikoisen aikana ei ollut kotona, kun ei itse kerran halunnut! Nyt tilanne on kuulemma ihan eri.
Kommentit (209)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon olet tehnyt arvokasta työtä lastesi hyväksi!! Kaikkea hyvää sinulle!
Ylistäkäämme uhriutuvaa superäitiä! Itse on soppansa keittänyt, kun sietää mieheltään tuollaista käytöstä ja jatkaa vaan paapomista.
Voihan tässä olla totuuden siemen, mutta on se nyt juma*auta, kun nainen on vastuussa AIVAN kaikesta. Ensin pitää tehdä ne kotityöt ja hoitaa vaikea vauva, kun mies ei kestä eikä tee. Ok, ap tekee - mutta sitten hänen pitää vielä ottaa vastuunsiitäkin, että mies ei tee mitään. Sitten on myös naisen vastuulla suojella lasta raivoavalta isältä. Luoja paratkoon ettei vaan miehen tarvitse ottaa minkäänlaista vastuuta omasta käytöksestään.
P.s. joo olen sitä mieltä että on sen tervepäisemmän vanhemman vastuulla suojella lasta, puhun tuosta retoriikasta, että kaiken on ap aiheuttanut. Mä olen ollut hyvin lapsikeskeinen äiti mutta mies on silti kyennyt ottamaan oman vastuunsa lapsista, koska on normaali ihminen ja hyvä isä.
Nimenomaa itse on soppansa keittänyt, kun on suostunut tuollaiseen! Leikitään jotain 50-luvun miestä nöyristelevää kotirouvaa, mutta kuitenkin ottaa niin lujille, kun huomataan, että se mies on laiska p*ska ja alkaa itsekkäästi vaatimaan asioita. Nyt hän haluaakin pois töistä, kun kotona on muka niin helppoa ja ap KEHTAA vielä sanoa, että hän kyllä sitten hoitaa myös kotityöt, vaikka kävisi itse töissä, ettei mies vaan rasita liikaa itseään 😂 Ihan käsittämätöntä...
No ei ole ap:n syytä, että mies ei jaksanut esikoista ja käyttäytyy nyt ilkeästi. Se on ihan miehen omaa syytä ja vastuulla. Ja ap ei ole valittanut kotitöistä mitään, vastaajat täällä ovat tehneet niistä ongelman.
No, kyllä se nyt ap:n vika on miksi mies on vaan päättänyt omasta lapsestaan, että ei jaksa!? Sitten ap on nöyristellen tehnyt kaiken, jotta miehellä olisi helppoa... Ihmettelee, kun kiitosta ei tule.
Eikö miehelläkin tulisi olla ilo ja oikeus nauttia 'helposta' vauvasta jos kerran esikoisen vauva-aika veti teidät molemmat piippuun?
Ap on itsekäs, jos ei suo isällekin tätä mahdollisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon olet tehnyt arvokasta työtä lastesi hyväksi!! Kaikkea hyvää sinulle!
Ylistäkäämme uhriutuvaa superäitiä! Itse on soppansa keittänyt, kun sietää mieheltään tuollaista käytöstä ja jatkaa vaan paapomista.
Voihan tässä olla totuuden siemen, mutta on se nyt juma*auta, kun nainen on vastuussa AIVAN kaikesta. Ensin pitää tehdä ne kotityöt ja hoitaa vaikea vauva, kun mies ei kestä eikä tee. Ok, ap tekee - mutta sitten hänen pitää vielä ottaa vastuunsiitäkin, että mies ei tee mitään. Sitten on myös naisen vastuulla suojella lasta raivoavalta isältä. Luoja paratkoon ettei vaan miehen tarvitse ottaa minkäänlaista vastuuta omasta käytöksestään.
P.s. joo olen sitä mieltä että on sen tervepäisemmän vanhemman vastuulla suojella lasta, puhun tuosta retoriikasta, että kaiken on ap aiheuttanut. Mä olen ollut hyvin lapsikeskeinen äiti mutta mies on silti kyennyt ottamaan oman vastuunsa lapsista, koska on normaali ihminen ja hyvä isä.
Nimenomaa itse on soppansa keittänyt, kun on suostunut tuollaiseen! Leikitään jotain 50-luvun miestä nöyristelevää kotirouvaa, mutta kuitenkin ottaa niin lujille, kun huomataan, että se mies on laiska p*ska ja alkaa itsekkäästi vaatimaan asioita. Nyt hän haluaakin pois töistä, kun kotona on muka niin helppoa ja ap KEHTAA vielä sanoa, että hän kyllä sitten hoitaa myös kotityöt, vaikka kävisi itse töissä, ettei mies vaan rasita liikaa itseään 😂 Ihan käsittämätöntä...
No ei ole ap:n syytä, että mies ei jaksanut esikoista ja käyttäytyy nyt ilkeästi. Se on ihan miehen omaa syytä ja vastuulla. Ja ap ei ole valittanut kotitöistä mitään, vastaajat täällä ovat tehneet niistä ongelman.
No, kyllä se nyt ap:n vika on miksi mies on vaan päättänyt omasta lapsestaan, että ei jaksa!? Sitten ap on nöyristellen tehnyt kaiken, jotta miehellä olisi helppoa... Ihmettelee, kun kiitosta ei tule.
Ei ole vaan miehen vika! Mun esikoinen valvoi kaikki yöt 3 vuotta ja ei mulla ainakaan olisi ollut mitään energiaa vaatia ja suostutella miestä osallistumaan. Kyllä hän ihan itse oma-aloitteisesti alkoi hoitaa puolet öistä, koska niin normaalit vastuuntuntoiset vanhemmat tekevät tuollaisessa tilanteessa. Miehen käytös on tasan miehen vastuulla. Ja eihän ap voinut jättää esikoista heitteille, tai mahdollisesti pahoinpideltäväksi. Ei hänellä ollut muuta vaihtoehtoa kuin hoitaa.
AP on muutamaan otteeseen korostanut, ettei mies ole väkivaltainen. AP ilmeisesti tarkoittaa, ettei mies lyö. Miehen hermot vaan eivät kestä ja siksi huutaa ja kiroilee ja piikittelee helposti.
AP, miehesi on väkivaltainen. Väkivalta ei tarkoita pelkästään lyömistä. Miehesi hyvin todennäköisesti pystyy myös hallitsemaan hermonsa aivan hyvin. Vai miten paljon hän huutaa ja kiroilee töissä? Entä kavereille? Hän huutaa ja kiroilee kotona, koska haluaa. Hän pelottelee teitä, koska haluaa sillä saada teidät tekemään hänen tahtonsa mukaan. Se myös toimii: kerrot, että varotte ärsyttämästä miestä, ettei hän hermostuisi ja huutaisi. Yritätte ennakoida ja miellyttää häntä.
Hän haluaa myös päättää sinun rahoistasi (taloudellinen väkivalta), koska et tee hänen mielestään tarpeeksi (henkinen väkivalta, vähättely, nöyryyttäminen). Yksi syy rahoista päättämiselle voisi olla, että voi pitää teidät paremmin hallinnassa, jos sinulla ei ole resursseja lähteä.
Mieti, toimisitko itse koskaan ketään kohtaan samoin? Uskon, että et. Toimiiko mies ketään muuta kohtaan samoin? Tuskin. Hän pystyy kyllä hallitsemaan itsensä. Hän toimii noin teitä kohtaan, koska hän pitää teitä hänelle alamaisina ja haluaa asian pysyvän niin. Eikö puolisosi tulisi olla samanveroinen kumppani ja turvasatama ja suurin ihailijasi? Vai onko ok, että puoliso onkin pomosi tai isäsi?
AP, vilkaise vaikka tätä listaa väkivallan eri muodoista: https://www.kotka.fi/asukkaalle/turvallisuus_ja_jarjestys/lahisuhde-_ja…
Kuinka moni täyttyy? Mm. vuorovaikutuksen puute tai negatiivinen ja vihamielinen asenne lapseen/parisuhteessa, pelottelu, vähättely, nöyryyttäminen, nimittely, mitätöinti? Entä voitko olla varma, että miehesi hoitaa lapset asianmukaisesti ollessasi poissa (perustarpeiden laiminlyönti)? Ehkä siksi et jätäkään heitä miehesi vastuulle?
Ap kirjoitti että mies ripustaa pyykit väärin. Näin meilläkin. Hän ottaa pesukoneesta kasan märkää pyykkiä ja heittää ne telineelle. Valittaa myöhemmin miksi ne eivät ole kuivuneet ja haisevat. Ei ymmärrä vaikka selitän, siksi hoidan pyykit itse. Mies sabotoi pyykkejä myös muulla tavoin, viimeksi hän heitti lapsen pissavahinkohousut puhtaiden, kuivumassa olevien pyykkien päälle telineelle. Ja minä pesen taas uudestaan koko satsin. Hänelle ei kertakaikkiaan mene jakeluun nämä asiat.
Jätä tämä aloitus tietokoneella auki, pakkaa lapset(jos jätät tuolle miehelle niin tulee pian syyte heitteillejätöstä) ja tavarasi ja LÄHDE.
Kyllä oli rivien välistä aistittavissa, että kotityöt rasittaa, kun mies ei tajua, ettei se kotona oleminen voi olla muuta, kuin kuntoilua ja vauvan viihdyttämistä.