Miten reagoit jos joku antaa piiskaa lapsilleen?
Yksi sukulaisena antaa lapsilleen vyöstä jos eivät käyttäydy. Pitäisikö puuttua?
Kommentit (63)
Mul on jäänyt kunnon traumat vanhempien pahoinpitelyistä piiskalla. Jälkeenpäin vanhemmat on sanonu et ”lapsia pitää kurittaa rakkaudella koska lapsi ei vielä ymmärrä käytössääntöjä” mut se ei ollu rakkaudella kurittamista ku kännipäissä hyökättiin lapsen kimppuun pieksemään ihan vaan kun lapsi oli esim edessä. Oonkin kertonu molemmile et jos niiden mielestä on ok antaa piiskaa puolustuskyvyttömälle lapselle joka ”ei ymmärrä viel käytössääntöjä” nii molemmat tulee saamaan multa sit myös dementoituneina vanhuksina piiskaa paljaalle pyllylle jos eivät käyttäydy hyvin :) (en tietenkään oo sadisti joka oikeesti niin tekis kenellekään, mut toivoin et toi herättää ajatuksia niissä et onko lasta ok piestä)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen sitä mieltä, että jokaisella on oikeus kasvattaa lapsensa haluamallaan tavalla ja vaikka vyöllä, jos sen tarpeelliseksi katsoo. Asiaan on syytä puuttua vasta, jos homma menee pahoinpitelyn puolelle, jota jota normaali piiskaaminen ei kyllä vielä ole.
Eli töissäkin esimies saa ruoskia vyöllä työntekijöitä?
Sehän ei ole väkivaltaa jos kerran lapsiinkin saa vyötä käyttää?
Se on väkivaltaa, lapselle remmin antaminen on kasvatusta. Opetelkaa erottamaan väkivalta ja kurinpito toisistaan.
Kuka vitsaa säästää se lastaan vihaa.
Aivan liian pliisuja vanhemmat jotka antaa lapsensa lyödä itseään.
Vierailija kirjoitti:
Minua ainakin jäi vaivaamaan, kun kuulin kaupassa, kun äitinsä sanoin jostain asiasta kiukutelleelle noin 10v tytölle, että osaatko nyt käyttäytyä vai opetellaanko tätä kotona vyön avulla.
Voiko tuon tulkita mitenkään muuten, kuin että piiskaa oli tiedossa?
Ja ihan oikein äiti teki jos antoi kotona kunnon selkäsaunan, hyvä että kunnon vanhan ajan kasvattajia vielä löytyy eikä vain näitä milleniaalikermaperseitä, jotka antavat herranterttujensa hyppiä silmille ja opettavat, ettei mistään saa rangaistusta.
Italiassa äiti antaa lapselleen julkisella paikalla ympäri korvia niin, ettei lapsi tiedä missä hän on se pöllyytyksen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen sitä mieltä, että jokaisella on oikeus kasvattaa lapsensa haluamallaan tavalla ja vaikka vyöllä, jos sen tarpeelliseksi katsoo. Asiaan on syytä puuttua vasta, jos homma menee pahoinpitelyn puolelle, jota jota normaali piiskaaminen ei kyllä vielä ole.
Eli töissäkin esimies saa ruoskia vyöllä työntekijöitä?
Sehän ei ole väkivaltaa jos kerran lapsiinkin saa vyötä käyttää?Se on väkivaltaa, lapselle remmin antaminen on kasvatusta. Opetelkaa erottamaan väkivalta ja kurinpito toisistaan.
Kuka vitsaa säästää se lastaan vihaa.
Mikä logiikka siinä on, että kipu takapuolessa kasvattaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ainakin jäi vaivaamaan, kun kuulin kaupassa, kun äitinsä sanoin jostain asiasta kiukutelleelle noin 10v tytölle, että osaatko nyt käyttäytyä vai opetellaanko tätä kotona vyön avulla.
Voiko tuon tulkita mitenkään muuten, kuin että piiskaa oli tiedossa?
Ja ihan oikein äiti teki jos antoi kotona kunnon selkäsaunan, hyvä että kunnon vanhan ajan kasvattajia vielä löytyy eikä vain näitä milleniaalikermaperseitä, jotka antavat herranterttujensa hyppiä silmille ja opettavat, ettei mistään saa rangaistusta.
Italiassa äiti antaa lapselleen julkisella paikalla ympäri korvia niin, ettei lapsi tiedä missä hän on se pöllyytyksen jälkeen.
Kuulostaa huolestuttavalta jos lyödään lasta niin että paikantaju menee. Soittaisin ambulanssin.
Jos piiskaaminen on kasvatusta niin saako esim kissaa hakata vyöllä jos se on pissannut matolle? Ei ole tervettä tuommoinen.
Tekisin poliisille rikosilmoituksen pahoinpitelystä. Poliisi vie asian myös lastensuojeluun.
Ajattelisin, että tämä vanhempi voi todella huonosti. Tarvitsee apua itselleen ja lasten kasvatukseen. Tekisin lasun.
Ne, jotka hyväksyy asian. Voisin kysyä : olisiko se sinulle ok, jos et tee niin ku joku käskee. Se käskijä satuttaisi sinua.
Ruoskin sen aikuisen ja teen lasun.
Vierailija kirjoitti:
..tun kermaperse. Remmi on paras kasvattaja, kuka vitsaa säästää se lastaan vihaa.
Se vaimon hakkaaminen on väkivaltaa, mutta remmi on isällistä kasvatusta. Ainahan lapsia on kuritettu fyysisesti.
Mua ei kuritettu fyysisesti 70-luvulla.
Vi*n dorka.
Tekisin lastensuojeluilmoituksen.
Kertoisin että laitonta on ja moraalitonta.
Mitä sä teit?
Väärästä lasusta tuskin lopullista haittaa on perheelle jos viranomainen katsookin ettei lasta kaltoinkohdella.
Lasun tekemättäjättäminen on huomattavasti pahempi vaihtoehto silloin, kun perheessä oikeasti tarvitaan pikaista apua!
T sosionomi-opiskelija
Jos lasun tekee yksityishenkilönä, se toimitetaan anonyymisti. Jos taas virantoimituksessa, asianosaiset saavat tiedoksi lasun antajan nimen.
Väärästä lasusta ei tosiaankaan ole yhtäpaljon haittaa kuin lapsen kaltoinkohtelulla.
Suojelkaa tuttuja lapsia hakkaamiselta. Se on jokaisen aikuisen velvollisuus.
Sanoisin, että minulla on pari hyvää nahkavyötä ja voinko liittyä opetustapahtumaan.
Vierailija kirjoitti:
Eipä näillä nykyisillä kasvatusmenetelmillä saada kuin mt-ongelmaisia ja häiriökäyttäytyviä lapsia ja nuoria. Ei toimi pelkkä ymmärtäminen ja pään silittely. Päin vastoin, lapset eivät kestä enää normaalia elämää ja maailmaa ilman kilahtamista kun heitä suojellaan kaikelta "pahalta", sekä kasvattamalla heistä maailman keskipisteitä - kuninkaita ja kuningattaria.
Onko jossakin ihan tutkittu, että väkivaltainen kasvatus tekisi parempia ihmisiä?
Käykö tässä niin, että laiska kasvatus tulee taas muotiin. Kun nämä joita ei vanhempien taholta ole pahoinpidelty, keksivät sen uudelleen.
Hei jee... Ei tarvi neuvotella, se tekee niinkuin mä sanon kun lyön sitä..
Varmistaisin että saan todisteita tilanteesta, tekisin rikosilmotuksen ja haastaisin oikeuteen.
..tun kermaperse. Remmi on paras kasvattaja, kuka vitsaa säästää se lastaan vihaa.
Se vaimon hakkaaminen on väkivaltaa, mutta remmi on isällistä kasvatusta. Ainahan lapsia on kuritettu fyysisesti.