Miten reagoit jos joku antaa piiskaa lapsilleen?
Yksi sukulaisena antaa lapsilleen vyöstä jos eivät käyttäydy. Pitäisikö puuttua?
Kommentit (63)
Minua ainakin jäi vaivaamaan, kun kuulin kaupassa, kun äitinsä sanoin jostain asiasta kiukutelleelle noin 10v tytölle, että osaatko nyt käyttäytyä vai opetellaanko tätä kotona vyön avulla.
Voiko tuon tulkita mitenkään muuten, kuin että piiskaa oli tiedossa?
Eipä näillä nykyisillä kasvatusmenetelmillä saada kuin mt-ongelmaisia ja häiriökäyttäytyviä lapsia ja nuoria. Ei toimi pelkkä ymmärtäminen ja pään silittely. Päin vastoin, lapset eivät kestä enää normaalia elämää ja maailmaa ilman kilahtamista kun heitä suojellaan kaikelta "pahalta", sekä kasvattamalla heistä maailman keskipisteitä - kuninkaita ja kuningattaria.
Vierailija kirjoitti:
Minua ainakin jäi vaivaamaan, kun kuulin kaupassa, kun äitinsä sanoin jostain asiasta kiukutelleelle noin 10v tytölle, että osaatko nyt käyttäytyä vai opetellaanko tätä kotona vyön avulla.
Et voi silti tietää, lyötiinkö lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos lapsi ymmärtää tuon uhkauksen, siiloin hän on ainakin joskus saanut vyöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos lapsi ymmärtää tuon uhkauksen, siiloin hän on ainakin joskus saanut vyöstä.
Ei välttämättä. Ei esim. minua ole lyöty, mutta tiedän silti mitä piiskan antaminen tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuon ikäinen lapsi omistaa huumorintajua, joten tässä on voinut olla ihan vitsi kyseessä, mitä kukkis ei tietenkään voi suvaita.
Syön ranskalaisia ja nautin ohjelmasta.
Ei minuakaan kukaan auttanut.
Ja eihän sitä tiedä jos lapsi ekan alotti kinan.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen sitä mieltä, että jokaisella on oikeus kasvattaa lapsensa haluamallaan tavalla ja vaikka vyöllä, jos sen tarpeelliseksi katsoo. Asiaan on syytä puuttua vasta, jos homma menee pahoinpitelyn puolelle, jota jota normaali piiskaaminen ei kyllä vielä ole.
Fyysisesti vyöllä lyönti ON pahoinpitely ja ei todellakaan ole jokaisen oma oikeus satuttaa puolustuskyvyttömiä lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Eipä näillä nykyisillä kasvatusmenetelmillä saada kuin mt-ongelmaisia ja häiriökäyttäytyviä lapsia ja nuoria. Ei toimi pelkkä ymmärtäminen ja pään silittely. Päin vastoin, lapset eivät kestä enää normaalia elämää ja maailmaa ilman kilahtamista kun heitä suojellaan kaikelta "pahalta", sekä kasvattamalla heistä maailman keskipisteitä - kuninkaita ja kuningattaria.
Just näin, kun kaikki kuritus on laitonta, ei vanhemmat uskalla kasvattaa kun pelkäävät sossua. Ei minusta ole kovin vaarallista jos lapsi saisi remmistä vaikka varastettuaan kaupasta, kunhan se kasvatus ei jatkuvasti ole kovaotteista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen sitä mieltä, että jokaisella on oikeus kasvattaa lapsensa haluamallaan tavalla ja vaikka vyöllä, jos sen tarpeelliseksi katsoo. Asiaan on syytä puuttua vasta, jos homma menee pahoinpitelyn puolelle, jota jota normaali piiskaaminen ei kyllä vielä ole.
Eli töissäkin esimies saa ruoskia vyöllä työntekijöitä?
Sehän ei ole väkivaltaa jos kerran lapsiinkin saa vyötä käyttää?Saako esimies myös takavarikoida puhelimesi ja antaa kotiarestia? Kuljettaako hän sinut kaverillesi ja hakee sitten kotiin? Ostaako hän sinulle ruokaa ja vaatteita? Kieltääkö hän sinulta tiettyjen elokuvien katselemisen ja syömästä karkkia ennen lounasta?
Ei sillä että kannattaisin lasten piiskaamista, mutta näissä kasvattajan vertaamista puolisoon tai esimieheen ei ole mitään järkeä. Puoliso tai esimies ei ole vastuussa sinun kasvatuksesta tai asioista yleensäkkään.
Eri
Niin, ehkä parempi vertaus olisi se, että saako päiväkodin hoitajat tai koulun opettajat, tai sijaisperheen vanhemmat tai muu lapsesta vastuussa oleva hakata lapsen vyöllä.
Vaikea uskoa, että monenkaan mielestä olisi ihan jees, että päiväkodin täti vähän kasvatusmielessä pahoinpitelisi kenenkään omaa lasta, mutta pakko se on uskoa, että väkivallalla kasvattavien mielestä heidän lapsensa saa hakata jos eivät vaikka päikyssä käyttäydy halutusti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän ei ole väkivaltaa jos kerran lapsiinkin saa vyötä käyttää?Saako esimies myös takavarikoida puhelimesi ja antaa kotiarestia? Kuljettaako hän sinut kaverillesi ja hakee sitten kotiin? Ostaako hän sinulle ruokaa ja vaatteita? Kieltääkö hän sinulta tiettyjen elokuvien katselemisen ja syömästä karkkia ennen lounasta?
Ei sillä että kannattaisin lasten piiskaamista, mutta näissä kasvattajan vertaamista puolisoon tai esimieheen ei ole mitään järkeä. Puoliso tai esimies ei ole vastuussa sinun kasvatuksesta tai asioista yleensäkkään.
Eri
Niin, ehkä parempi vertaus olisi se, että saako päiväkodin hoitajat tai koulun opettajat, tai sijaisperheen vanhemmat tai muu lapsesta vastuussa oleva hakata lapsen vyöllä.Vaikea uskoa, että monenkaan mielestä olisi ihan jees, että päiväkodin täti vähän kasvatusmielessä pahoinpitelisi kenenkään omaa lasta, mutta pakko se on uskoa, että väkivallalla kasvattavien mielestä heidän lapsensa saa hakata jos eivät vaikka päikyssä käyttäydy halutusti.
Saako lapsi hakata vanhempaansa tai päiväkodin tätiä? Näitä on nimittäin nähty paljonkin.
Eikö lapsesta pitäisi tehdä lasu, kun on väkivaltainen?
Laitan Apulannan vanhan hittibiisin soimaan taustalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just näin, kun kaikki kuritus on laitonta, ei vanhemmat uskalla kasvattaa kun pelkäävät sossua. Ei minusta ole kovin vaarallista jos lapsi saisi remmistä vaikka varastettuaan kaupasta, kunhan se kasvatus ei jatkuvasti ole kovaotteista.
Itseeni sovellettiin ruumiillista kurittamista ala-asteen lopulle asti ja sen vyön aiheuttaman kivun kyllä jotenkin kesti, mutta oli tuon ikäiselle tytölle ihan jäätävän nöyryyttävää, kun piti laskea housut ja olla pylly paljaana kuritettavana. Kyllä lasta voi ja pitää jotenkin tarvittaessa rangaista, mutta kai sen voi tehdä niin, että ei nöyryytä lasta. Vai kuinka?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri
Niin, ehkä parempi vertaus olisi se, että saako päiväkodin hoitajat tai koulun opettajat, tai sijaisperheen vanhemmat tai muu lapsesta vastuussa oleva hakata lapsen vyöllä.Vaikea uskoa, että monenkaan mielestä olisi ihan jees, että päiväkodin täti vähän kasvatusmielessä pahoinpitelisi kenenkään omaa lasta, mutta pakko se on uskoa, että väkivallalla kasvattavien mielestä heidän lapsensa saa hakata jos eivät vaikka päikyssä käyttäydy halutusti.
Saako lapsi hakata vanhempaansa tai päiväkodin tätiä? Näitä on nimittäin nähty paljonkin.
Ei saa, mutta pieneltä lapselta se on vielä ymmärrettävää, lapsi ei vielä ymmärrä asioita samalla tavalla kuin aikuinen. Jos isompi lapsi hakkaa muita, niin ehkä lasu on paikallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri
Ei saa. Jos lapsi on hyvin väkivaltsinen niin silloin asian syy pitää tutkia. Nosmaali lapsi tai aikuinen ei hakkaa muita (ainakaan usein).
Kyllä jos lapsi ei muuten saa apua käytökseensä niin lasu on aiheellinen. Toki muitakin kevyempiä tukitoimia kannattanee kokeilla ensin.
Ikuiset traumat jää, jokainen muistaa kaikki kerrat aikuisena jos on lyöty lapsena.
Tekisin tietenkin rikosilmoituksen ja lasun.
Lukuisissa tutkimuksissa on osoitettu kuritusväkivallan vahingollisuus. Siksi se on laitonta.
Sanoisin hänelle että se on laitonta. Kaikki eivät ehkä vieläkään tiedä sitä.
Monia on lievästi ruumiillisesti kuritettu lapsena, esim. annettu vitsaa eli koivuniemenherraa, ja he itse ovat kiitollisia saamastaan kovan kurin kasvatuksesta, mutta lain mukaan pitää mennä. On kasvatettava muilla tavoin nykyään.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä on rikos. Kannattaa tehdä sekä lastensuojeluilmoitus että rikosilmoitus.Katseletteko te vierestä myös kun sukulainen hakkaa vaimonsa?
En mutta katsoisin mielelläni kun sinut hakattaisiin.
Mistä sen tiedät? Kannattaa nyt ainakin olla varma siitä että tilanne on todellinen ennen kuin ilmoittaa mihinkään.