Te jotka asutte pienessä asunnossa, minkälaisia säilytysratkaisuja olette keksineet?
Elikkäs pienissä asunnoissa asuville tai muutoin hyville sisustajille/organisoijille kysymys: minkälaisia kauniita, innovatiivisia ja tilaa säästäviä ratkaisuja olette keksineet pieneen tilaan? Itse olen muuttamassa kohta asuntoon, jossa varsin vähän tilaa nykyiseen verrattuna, joten vinkit ovat tervetulleita!
Kommentit (19)
en mitään, tilanne on kamala
kellarivarastoon olen tunkenut kaiken mitä en tarvitse. Kämppäni on 25 neliötä ja täällä on erittäin vähän kaappitilaa. Loppuispa koulu jo niin pääsis tästä kanahäkistä
Pyörälliset säilytyslaatikot sängyn alla, ei ne kauniita ole mutta iso päiväpeitto peittää sopivasti.
Asunnosta pitää siivota roskaa ja käyttökelvotonta tavaraa pois useasti niin ei kerkeä kaikki paikat täyttymään. Mulla on nyt viimein ollut intoa siivota ja olen n. 20 pussillista vienyt pois tämän viikon aikana. Tälläkin hetkellä on 4 pussillista odottamassa ja iso kasa pahvilaatikoita jotka pitää silputa.
Nyt saa taas esim. suurimmaksi osaksi kaappien ovet auki ja mahtuu kunnolla liikkumaan huoneissa kun ei ole kaikki paikat täynnä rojua. Kaapit on vielä suurimmaksi osaksi täynnä, käytännössä pahvilaatikoita, muovipusseja ym. mitä on kertynyt vuosien varrella. Keittiön roskakaappiin oli esim. kertynyt niin paljon tyhjiä kauppakasseja ettei sitä saanut viime kuukausina enää kunnolla kiinni.
Itse mietin, että ainakin pieni divaanisohva (tavallisen sohvan tilalle), jonka alla olisi säilytys tilaa, sekä rahi samalla idealla voisivat olla ihan näppäriä. Ei toki mikään maailmaa mullistava tai uusi idea. Lisäksi joku pöytä, jonka normaalitilassa olisi pieni, mutta saisi jatkettua useammalle hengelle sopivaksi olisi hyvä.
-ap
Minä aikoinaan teetin pienessä asunnossa vaatekaappeja sängyn yläpuolelle, ruokapöytä oli sellainen keittiötaso jonka päädyissä kaapit.
Nykyisessä keittiössä on esim. korihylly keittiön astiakaapissa, suunnitelmissa on lisätä noita myös kuivatarvikkeille. Ei ole niin hankala penkoa kuin pienistä hyllyväleistä olisi.
Vierailija kirjoitti:
Asunnosta pitää siivota roskaa ja käyttökelvotonta tavaraa pois useasti niin ei kerkeä kaikki paikat täyttymään. Mulla on nyt viimein ollut intoa siivota ja olen n. 20 pussillista vienyt pois tämän viikon aikana. Tälläkin hetkellä on 4 pussillista odottamassa ja iso kasa pahvilaatikoita jotka pitää silputa.
Nyt saa taas esim. suurimmaksi osaksi kaappien ovet auki ja mahtuu kunnolla liikkumaan huoneissa kun ei ole kaikki paikat täynnä rojua. Kaapit on vielä suurimmaksi osaksi täynnä, käytännössä pahvilaatikoita, muovipusseja ym. mitä on kertynyt vuosien varrella. Keittiön roskakaappiin oli esim. kertynyt niin paljon tyhjiä kauppakasseja ettei sitä saanut viime kuukausina enää kunnolla kiinni.
Tää on kyllä ihan totta, enkä itse tykkää hirveästi tavaraa muutenkaan omistaa. Harmi vain, että toinen muuttava osapuoli ei ole ihan yhtä minimalistinen :D
-ap
Lakanat, pyyhkeet ja käyttöä odottavat kesävaatteet säilytän sängynaluslaatikoissa. Ei kovin omaperäinen idea, mutta toimii mulla.
Ei kannata hankkia liikaa tavaraa.
Ei ihminen oikeastaan tarvitse kovin paljoa säilytystilaa. Tavaraa kannattaa karsia mahdollisimman vähäksi.
Korotettu sänky. Päissä metrin korkeat lipastot vaatteiden säilytykseen ja sängyn alla kausitavaroiden säilytys.
Kellarikomeroon sellainen, mitä ei tarvitsee usein.
Sellainen sohvasänky.
Itseä himottaisi kokeilla futonia, siis patja, joka kääritään piiloon päiväksi.
Aikanaan kun asuin 12m2 kämpässä, irtotavarat mahtuivat henkilöautoon. Nyt asun 50m2 kaksiossa ja tavaraa on aivan liikaa - vinttikomero ja kellarikoppi ihan tursallaan ja kaikki muukin mahdollinen säilytystila.
Ikeassa myydään sohvia, jonka sohvatyynyt saa kevyellä jousitoiminnolla ylös ja sohvan sisällä on paljon säilytystilaa esim. petivaatteille yms. Rahit ovat myös avattavia.
Ikeassa on muutenkin paljon esineitä, jotka tarkoitettu ahtaisiin asuntoihin
Monikäyttöiset esineet, niin ei tarvitse niin paljon erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Pyörälliset säilytyslaatikot sängyn alla, ei ne kauniita ole mutta iso päiväpeitto peittää sopivasti.
Korotettu sänky on myös yksi ratkaisu. On sänkyjä, joissa on laatikosto samassa yhteydessä. Samoin jotkut ovat rakentaneet sängylle oman korokkeen lipastoista. Tähän tyyliin:
Vierailija kirjoitti:
Lakanat, pyyhkeet ja käyttöä odottavat kesävaatteet säilytän sängynaluslaatikoissa. Ei kovin omaperäinen idea, mutta toimii mulla.
Talvivaatteet mahtuu laatikoihin kesäksi. Neuleet ja toppatakit menee yllättävän pieneen tilaan, kun ei ole turhaa ilmaa välissä. Ilmatiiviiseen pakkaamiseen on olemassa (kalliita) laitteita, mutta ehjät muovipussit ja imuri ajavat saman asian.
Riippuu millainen sohva, mutta joihinkin käsinojiin voi ostaa sellaisen tarjoilualustan, niin ei tarvitse sohvapöytää.
Jos on pieni vaatekaappi, niin sellaiset usean henkarin järjestelmät, jotka voi tiputtaa pinoon vaatteineen, ovat käteviä.
Hyllyjä, lipastoja, senkkejä, laatikostoja, kaappeja ja vaatehuone.
Aionkin patentoida nämä pikimmiten.