Pentukoiran silmien tärinä
Hei,
Onko kenelläkään kokemusta tästä? Silmät siis tärisevät paikoillaan. Tai nykivät. En osaa paremmin kuvata tätä ilmiötä.
Kasvattaja sanoi sen johtuvan valonmäärän lisääntymisestä meille tultuaan(pennut olivat hämärässä tallissa aitauksessaan) ja jännityksestä. Ei kuulemma vakavaa.
Onko muiden koirilla ollut tätä? Onko mennyt itsestään ohi? Eläinlääkäri käski seurata.
Kommentit (43)
No niin, tässä taas vähän syytä miksi joskus kannattaisi maksaa siitä rotukoirasta... Nimittäin tässä maassa kennelnimeä ei saa, käymättä Kennelliiton kasvattajakoulutusta, jolla käydään kyllä läpi mm. perusasiat pentueen kasvattamisesta. Tuskin yksikään ko. kurssin käynyt kasvattaisi pentuja talviaikaan tallissa heinäpahnoilla.
Voin hyvinkin uskoa, että tässä tapauksessa eläkeläiset joilta koira ostettiin ovat aidosti mukavia ja hyväätarkoittavia. Se ei valitettavasti tarkoita sitä, että heillä olisi kovinkaan hyvää osaamista tiineen nartun ja pentujen hoitoon. Heidän menetelmänsä vaikuttavat olevan kaukaa menneisyydestä, ajoilta jolloin mm. korkea pentukuolleisuus hyväksyttiin vain luonnon lakina. Käytännössä ihan terveitäkin pentuja saattoi esim. paleltua, saada keuhkotaudin imettyään heinänpalan keuhkoihinsa ja kuolla siihen jne. Nykyään asialliset kasvattajat hoitavat asiat toisella tapaa. Ruokinta on myös tärkeää, enkä tästä luetun perusteella ainakaan luottaisi, että sitäkään on osattu hoitaa kunnolla.
Mutta nyt kun ne pennut on jo olemassa, toivotaan parasta, ettei ole tehty kasvattajalla mitään sellaisia virheitä, jotka olisivat pysyvästi vaurioittaneet AP:n pentua. On mahdollista ettei sellaisia ole. Nystagmus ei aina johdu mistään valtavan vakavasta ja voi olla itsestään ohimeneväkin. B1-vitamiinin puutos, jokin tulehdus kehossa (esim. vain vähän oireileva virtsatietulehdus) voivat esimerkiksi aiheuttaa. Pysyvistä sairauksista kilpirauhasen vajaatoiminta voi aiheuttaa - se on onneksi helppo hoitaa jos on kyse siitä. Hätäileminen sen asian kanssa ei nyt auta mitään, katsotte mihin kehittyy ja sitten eläinlääkäri kyllä määrää tutkimuksia jos oire ei mene ohi, tai sen kaveriksi tulee muita oireita jotka viittaavat vakavampaan ongelmaan.
- kennelnimellinen koirankasvattaja
En osaa sanoa, mitä pennut ovat syöneet kasvattajalla. Luonani pentu syö laadukasta kuivaruokaa sekä välillä samaa kuin me ihmiset.
Eläinlääkärin tarkastuksessa kaikki oli hyvin, lukuun ottamatta silmiä, joista itse mainitsin. En tiedä, olisiko silmien tärinä jäänyt huomaamatta jollen olisi itse asiasta maininnut.
Mä olen yksi joka kyseenalaisti tuon kasvupaikan, mutta jos kaikki näytti olevan ulkoisesti kunnossa ja tallissa ei tuntunut olevan liian kylmä niin ehkä olin väärässä. Seuraat pentuasi ja ammattilainen kyllä auttaa ja kertoo jos jotain tuntuu olevan vinossa. Hyvä että olit lääkäriin yhteydessä.
Toivotaan pennullesi parasta ja paljon terveyttä. Ja onnea uudestaperheenjäsenestä kaikesta huolimatta. :)