Lapsen puhelinta ei saisi ilman lupaa tutkia. Moni kyllä kyttää puolison viestejä:)
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän perheessä mies tutkii kaikkien puhelimet klo 18 samalla kun syö päivällisen.
Lasten ja minun puhelimet katsoo ja tarkastaa myös viruksilta.
Sen jälkeen puhelimet saa takaisin. Tarkistaa nopeasti viestit ja sometilit yms. Vie päivässä noin 30 min.
Niinpä niin....
Luulen että Oulun tapausten jälkeen monikin vanhempi on tarkastanut ja tarkastaa päivittäin lastensa puhelimet mahdollisilta tunkeutujilta...
Ihan fiksua sinällään olla kartalla nuorten kavereista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai ei saisi, LOL. Kukas vatipää sitä valvoo.
On se kumma että vanhemmuuskin on jo kiellettyä.
Ei sillä että pystyisin valvomaan, olen niin tumpelo ettei siitä tule mitään-
Lapsen yksityisyys menee sinun kyttäysintosi ohi.
Höpö höpö. Mitä lapsi edes tekee äidillä, joka ei ole valmis suojelemaan sitä.
Ajattele mitä puhut.Sinulla ei toivottavasti ole lapsia.
Ymmärrätkö että se rikkoo lakia ja kansainvälistä lapsien oikeuksia?
Eli olet rikollinen. Mikä äiti se sellainen joka tekee asioita ilman lapsen suostumusta? Juuri tuon takia suomalaisia ei kiinnosta ne vanhukset vanhainkodeissa koska ne on ollut surkeita vanhempia.
Toivottavasti sinä et koskaan lisäänny, kun vanhemmuus tarkottaa sinulle sellasta että jätetään lapset vaan heitteille ja toivotaan parasta.
Normaalit vanhemmat kyllä suojelevat lastaan, oli se minkä tahansa lain vastaista.
Jopa tappa vat. Mutta sinä varmasti sillonkin vain sivusta katselisit tumput suorana, kun joku hämärämies lähestyisi lastasi muna kädessä.
Vierailija kirjoitti:
Meidän perheessä mies tutkii kaikkien puhelimet klo 18 samalla kun syö päivällisen.
Sen jälkeen puhelimet saa takaisin. Tarkistaa nopeasti viestit ja sometilit yms. Vie päivässä noin 30 min.
Mies istunee pöydän päässä?
Vierailija kirjoitti:
Mulla kyllä on ihan lupa tutkia puolison puhelinta.
Miksi sinä sitä tutkit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä niin....
Luulen että Oulun tapausten jälkeen monikin vanhempi on tarkastanut ja tarkastaa päivittäin lastensa puhelimet mahdollisilta tunkeutujilta...
Ihan fiksua sinällään olla kartalla nuorten kavereista.
Kannattaa myös muistaa ettei pelkkä puhelimen säännöllinen tarkastaminen ole mikään tae siitä että kaikki on sitä miltä näyttää. Kyllä ne hämärämmät hommat mitä vanhempien ei haluta näkevän saadaan piilotettua siten etteivät näy puhelinta tarkisteltaessa.
Minun puhelin, minun liittymä. Jollei piltti anna vapaaehtoisesti tarkistaa puhelintaan, voi todeta viiden minuutin päästä, ettei saa sitä auki saati että liittymä toimisi.
Menkääpä äidit lapsen asemaan jos osaatte. Te jotka kuvittelette että teillä on oikeus katsoa ilman lapsen lupaa puhelinta, postia ym.
Olisitteko itse tykännyt, jos äitinne olis takavarikoinut kännykän ja tutkinut sen? Kännykkää eli vielä ollut kun nykyäipät olivat lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Menkääpä äidit lapsen asemaan jos osaatte. Te jotka kuvittelette että teillä on oikeus katsoa ilman lapsen lupaa puhelinta, postia ym.
Olisitteko itse tykännyt, jos äitinne olis takavarikoinut kännykän ja tutkinut sen? Kännykkää eli vielä ollut kun nykyäipät olivat lapsia.
Onko nykypäivänä vanhemmuuden tehtävä miellyyttää lasta?
Vierailija kirjoitti:
Olisikin katsonut.
Minusta jokaisen kansalaisen kaikki tiedotkin pitäisi päästä penkomaan. Eli kunnon valvonta.
Ei rehellisillä ihmisillä ole mitään pelättävää.
Kunnon työlänen ja toveri ei pelkää viranomaisvalvontaa.
Otsikko on väärin. Ei " saisi" kuuluu olla EI SAA TUTKIA. Puhelinta ei saa tutkia ilman asianomaisen lupaa.
Se on sama kuin kirjesalaisuus, jota ei saa rikkoa.
Meillä oli koululla some ilta jossa poliisi puhumassa. Hän sanoi että alaikäisen puhelimen saa tutkia. Vedoten juurikin tuohon että vanhemmathan sen laskun maksaa. Onhan niitä myös sovelluksia joilla näkee mitä lapsi puhelimellaan tekee eihän nekään laittomia kai ole
Jestas.
Ei ole mikään ihme, että lapset tuntevat olonsa turvattomiksi, kun edes omaa puhelintaan ei saa pitää itsellään vaan joku mamma on aina vahtimassa. Viestit ja puhelulokit saa aina olla poistamassa ellei halua että oma äiti tietää kavereidenkin salaisuudet.
Tästä syystä näin aikuisena inhoan sitä, että ihmiset puuttuvat asioihini ja tarttuvat tavaroihini enkä luota ihmisiin lainkaan. :)
Miettikää vähän mitä teette niille lapsillenne. Tuskin te vaaditte sisaruksienne puhelimien näkemistä myös, vaikka ne voisi laskea samaan kastiin tämän puolison ja lapsen kanssa. Perhettähän hekin lie.
Miksi pitäisi ilman lupaa katsoa? Meillä alakoululaisen puhelimen käyttöä seurataan ihan yhdessä sovitusti. Lapsen lupa on. Vaihtoehdot on puhelin ilman nettiä ja ei tarkisteta tai puhelin jossa netti ja saa vanhemmat tarkistaa. Ei koko ajan, ajoittain. Ja ihan on keskusteltu siitä miksi näin on. Ja lapsi kyllä ymmärtää. Auttaa toki kun on jonkin kerran kaverin puhelimelta kun kaveri näyttänyt nähnyt sellaista, mikä jäänyt vaivaamaan pitkäksi aikaa. Ei olisi halunnut nähdä. Kaverin vanhemmat ei ilmeisesti ole sitä puhelimen ja netin käyttöä ja sisältöä seuranneet. Olisi kyllä ollut hyvä..
Lapsen yksityisyys on tärkeää,mutta niin myös turvallisuus ja hyvinvointi. Ja opettaminen ja ohjaus myös. Käytämme järkeä ja olemme hienotunteisia, ja älyämme kyllä mikä ei meille kuulu. Mutta netti ja puhelin on kyllä melkoinen alue jättää ihan tyystin lapsen oman harkinnan varaan. Hieman eri juttu kuin olla lukematta kirjekaverin kirjeitä. Tai kaverin tekstareita. Netistä löytyy vaikka mitä , eikä ne whatsappryhmätkään ole kaikki lapsen läheisiä ja luotettuja tuttuja.
Tosin omasta lapsesta tällä hetkellä tiedän,että viestittelee vain niiden tuttujen , kavereiden tai sukulaisten kanssa. Koska sen verran olen tarkistanut. Ja saa rauhassa viestitellä. Jos taas oli jotain oudompaa tai isoja viestiryhmiä niin kysyisin luvan vilkaista
Selvää on myös, että lapsen kasvaessa kun vastuullisuus ja järki kasvaa,niin asteittain vähennetään ja lopulta luovutaan tarkistuksista. Samalla kun välillä tarkistellaan niin myös keskustellaan ja ohjataan. Ei jätetä lasta yksin oppimaan.
Ja osa ohjauksesta on ihan arkista tapakasvatusta..siis muistutellaan vastaamaan viestiin, mietitään mitä kuvia saa laittaa/ei saa laittaa, kysyä lupa jos laittaa toisesta jne..
Mitä teet? Lähetän kuvaa, no näytäpä (näyttää), tuo ok, mietitään samalla yleisesti mitä kuvia ja kenelle voi laittaa. Ja mitä ei. Miksi.
Ja toivotaan että jotain jää mieleen tulevaa ajatellen. Eikä siis koko ajan valvota hengitetä niskaan vaan arjessa välillä.
Ja lapsi kysyy itsekin, esim saako peliä x /sovellusta y ladata, ymmärtää kyllä miksi ei saa mitä vaan. Ja näyttää jos en tunne asiaa.
Mulla kyllä on ihan lupa tutkia puolison puhelinta.