Mies suunnittelee talon ostoa, minä en saa lainaa...
Mies on siis hyvätuloinen, itse olen työkyvytön. Mies sai lainatarjouksen, minulle ei heru tietenkään penniäkään.
Voinko kuitenkin jollain konstilla saada jonkunlaisen osuuden talosta? Pystyn sen maksamaan kuukausierissä. Onko tällaista kauppakirjaa mahdollista laatia, siis että kuitenkin omistaisin talosta edes pienen osuuden?
Ovatko jotkut palstalaiset menetelleet näin? Muussa tapauksessa lyhennän miehen lainaa, ja se tuntuu hölmöltä.
Kommentit (21)
Jos olette avioliitossa, niin ainakin meillä on kaikki lainat olleet molempien nimissä ja samoin niillä ostettu omaisuus riippumatta siitä, kuka on ansainnut ja mitä. Tulot olleet sina yhteisiä myös. Mies välillä ansainut yksin, kun olen ollut lasten kanssa kotona ilman mitään tuloja. Kotihoidontukea ei oltu vielä siloin keksitty.
Tämä edellyttää tietysti luottamusta molemmin puolin.
Vierailija kirjoitti:
Jos olette avioliitossa, niin ainakin meillä on kaikki lainat olleet molempien nimissä ja samoin niillä ostettu omaisuus riippumatta siitä, kuka on ansainnut ja mitä. Tulot olleet sina yhteisiä myös. Mies välillä ansainut yksin, kun olen ollut lasten kanssa kotona ilman mitään tuloja. Kotihoidontukea ei oltu vielä siloin keksitty.
Tämä edellyttää tietysti luottamusta molemmin puolin.
Emme ole avioliitossa. Kiitos kuitenkin vastauksesta!
Ap
Pitää selvittää paljon vastaavassa talossa olisi vuokra ja maksat puolet tuosta summasta miehellesi. Ei se mitenkään käy että sä saisit asua siinä ilmaiseksi. Myös kaikista muista kuluista sun pitää maksaa vähintään puolet.
Vierailija kirjoitti:
Mies on siis hyvätuloinen, itse olen työkyvytön. Mies sai lainatarjouksen, minulle ei heru tietenkään penniäkään.
Voinko kuitenkin jollain konstilla saada jonkunlaisen osuuden talosta? Pystyn sen maksamaan kuukausierissä. Onko tällaista kauppakirjaa mahdollista laatia, siis että kuitenkin omistaisin talosta edes pienen osuuden?
Ovatko jotkut palstalaiset menetelleet näin? Muussa tapauksessa lyhennän miehen lainaa, ja se tuntuu hölmöltä.
Kerroit,että olet työkyvytön.Millä siis maksat osuutesi talosta? Ette ole avioliitossa, jos et mitään tienaa,etkä myöskään hoida teidän yhteisiä alaikäisiä lapsia,niin miten ostaisit talon siis ilman rahaa.Mahdoton yhtälö mielestäni.Asut kumppanin siivellä,jos hän haluaa .
Vierailija kirjoitti:
Maksa vuokraa miehellesi.
Ei missään tapauksessa vuokraa, tällöinhän mies kerryttää itselleen omaisuutta mutta nainen ei.
Teette keskinäisen sopimuksen lyhennyksistä, jolla omistusosuutta siirtyy sinulle maksamasi osuuden mukaan. Notaari tekee tuollaisen hetkessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerroit,että olet työkyvytön.Millä siis maksat osuutesi talosta? Ette ole avioliitossa, jos et mitään tienaa,etkä myöskään hoida teidän yhteisiä alaikäisiä lapsia,niin miten ostaisit talon siis ilman rahaa.Mahdoton yhtälö mielestäni.Asut kumppanin siivellä,jos hän haluaa .
Sillä samalla millä maksan nykyisen vuokrani, joka siis puolet asuntomme kokonaisvuokrasta.
Ap
Tässä on paljon kysymyksiä siitä, että minkä laatuinen teidän suhde muuten on. Eli oletteko naimisissa? Onko lapsia?
Jos teidän suhde ei ole erityisen pitkä ja sitoutunut vaan enemmän seurustelutyyppinen, niin mies ottaa ison riskin jos ostatte talon yhdessä mutta laina on miehen ja sinä maksat hänelle.
Miehesi on hölmö, jos ottaa talokauppoihin sinut riippakiveksi.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on paljon kysymyksiä siitä, että minkä laatuinen teidän suhde muuten on. Eli oletteko naimisissa? Onko lapsia?
Jos teidän suhde ei ole erityisen pitkä ja sitoutunut vaan enemmän seurustelutyyppinen, niin mies ottaa ison riskin jos ostatte talon yhdessä mutta laina on miehen ja sinä maksat hänelle.
Emme ole naimisissa ja lapsia ei vielä ole. Elämme avoliitossa.
Riski on toki olemassa. Mies haluaa kuitenkin kanssani yhteisen kodin, johon minulle ei anneta lainaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä samalla millä maksan nykyisen vuokrani, joka siis puolet asuntomme kokonaisvuokrasta.
Ap
Lainaa ei ole pakko ottaa pankista. Puoliso tai joku muu voi lainata ja tehdä sinulle velkakirjan ja ostat sillä sitten osuuden asunnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milläpä kuvittelet, että työkyvyttömyyseläkkeellä olevat elää?
Itse ainakin saan työeläkkeen ja lisäksi vakuutusyhtiön eläkkeen. Lisäksi sain vakuutusyhtiöltä kertakorvauksen, jonka sijoitin asuntoon.
On alaikäinen lapsikin.
Tottakai olisin mieluummin terve!
Ja on myös pienituloisia eläkeläisiä, mutta eläkekin on tuloa. Ei tarvi puolison siivellä elää.
Ärsyttää tuollainen yksniittinen ajatusmaailma.
-ohis
Ottaa vaan päähän tuo
Minkä verran saisit pankista lainaa?
Minkäikäisiä olette?
Kato nyt, ettet ole miehelle ilmainen piika! Sinut on hirveä helppo lempata tyhjän päälle.
Itse kyllä olenkin sitä mieltä, että kodissa on yhteiset rahat ja koko perheellä samanlainen elintaso.
Siinäkin tapauksessa, että itse olen tällä hetkellä se, joka tienaa paremmin.
Meillä on sama tilanne, mutta niin, että mies ei saa lainaa.
Olen suunnitellut asian niin, että ostamme sellaisen kodin kuin minun asunnon myynnin avulla saa. Luulen, että asunto tulee olemaan uudistuotantoa, joten pankin kanssa ei tarvitse neuvotella lainasta.
Sovimme sitten keskinäisessä sopimuksessa miten mies maksaa omaa osuuttaan. Lyhentää rahoitusvastiketta ja maksaa puolet hoitovastikkeesta.
Kaikki tarkistetaan tietysti lakimieheltä, että menee oikein.
Meillä on yhteinen laina, jonka lyhennykset lähtee miehen tililtä, omistus 50/50, ei meillä ole ainakaan ongelmaa tässä ollut pankin puolelta. Ja Op.
Ei mitään sopimuksia, ap. Älä haihattele siinä. On parempi olla omistamatta mitään, jolloin voit ketterästi häippästä kun äijä alkaa isottelemaan. Ja kaikki laskut tulevat miehelle!
Ja erossa kaikki ositetaan kuitenkin, mitä ei ole avioehdolla tai saantokirjalla avio-oikeuden ulkopuolelle rajattu.
Kohtuutonta avioehtoakin kohtuullistetaan, jos liitto on kestänyt pitkään, on yhteisiä lapsia ja äiti on niitä kotona hoitanut voimatta kartuttaa omaisuuttaan. Ja: jos mies kuolee, saat joka tapauksessa itsellesi elinikäisen hallintaoikeuden yhteiseen kotiinne.
Tämä voi jostain tuntua epäreilulta, mutta on itseasiassa täsmälleen oikein ja kohtuullista. Vaimo ja lasten äiti kun ei ole mikään orja tai kodinkone. Henkikin siinä on vaarassa, kun lapsia alkaa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ton takia valitsin kumppanin jolla on lähes sama tulotaso kuin minulla. Kaikki maksetaan tasan puoliksi ja molemmat hyvätuloisia. Kumpikin oppi edellisestä suhteesta sen, että ei ikinä maksa isompia osuuksia mistään ja maksele matkoja ja muuta. Molempien exät olisi halunnut talon, mutta kummallakaan ei ollut siihen varaa ja meistä kumpikaan ei suostunut siihen, että se maksaminen jatkuu yli 80% osuuksilla.. Nykyisen kanssa meillä talo. Meidän edelliset suhteet ei päättynyt pelkkään talouteen vaan siinä paino muut asiat, mutta talous oli yksi syy. Sitä voi olla kuinka rakastunut ja aina selitellään, kun on niin ihanaa, mutta se tulee jossain vaiheessa vastaan, kun maksaa lähes kaiken itse yksin. Yhteiset rahat on myös täysin naurettava jos toinen tienaa 2-3 kertaa enemmän. Noi raha-asiat on vaan sellainen rasite pitemmän päälle jos toisella sitä ei ole
Olen ensimmäistä kertaa tasavertaisessa suhteessa missä talous on paremmin kuin hyvä. Meidän tuloero on miehen hyväksi noin 250e pyöreästi. Yhteiset sijoitukset jne.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on yhteinen laina, jonka lyhennykset lähtee miehen tililtä, omistus 50/50, ei meillä ole ainakaan ongelmaa tässä ollut pankin puolelta. Ja Op.
Et ilmeisesti tajunnut aloitusta. Ap ei saa lainaa jos ei saa lainaa, ei voi olla myöskään yhteistä lainaa.
Siis etkö ap voi saada lainaa ollenkaan? Vai et saa puolta tarvittavasta? Jotenkin voisi kuvitella, että eläke on ihan hyvä tulonlähde pankin kannalta, vaikk pieni niin tasaisen varma.
Jos pankkilaina ei onnistu ollenkaan, niin siinä tapauksessa sovitte jonkun aiemmin ehdotetun järjestelyn miehen kanssa. Tai esim. säästät 10 % asunnon hinnasta ja ostat sen mieheltä.
Älä maksa miehen lyhennyksiä. Talon muihin kuluihin voit toki osallistua.
Tehkää miehen kanssa sopimus että omistat talosta tietyn osuuden ja lyhennät siltä osin lainaa.
Esim. lainan lyhennys on 600,00/kk. Mies maksaa lyhennystä 400,00/kk ja200.00/kk, jos osuutesi on 1/3.