Hoitaja puri 5-vuotiasta poikaa kostoksi päiväkodissa - järkyttynyt äiti: ”Ensimmäiseksi mietin, voiko tämä olla totta”
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/e8a4e889-ec4a-4cc0-ad2c-602fa6dc520f
Tän jutun kommentteja lukiessa herää kysymys, tajuaako aikuiset että vapaan kasvatuksen ja ruumiillisen kurituksen välilläkin on muotoja? Ei, en anna lapseni tehdä mitä vaan, mutta en myöskään satuta häntä.
Kommentit (106)
Vain lapsen äiti saa purra takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä hoitaja tässä opetti? Jos joku lyö, lyö takaisin? Että purra saa, jos on hyvä syy? Uskomattominta on, että hoitaja jatkaa edelleen työssään, kyseessähän on lapsen pahoinpitely. MIkä suomalaista varhaiskasvatusta erityisesti vaivaa, ovat huonot johtajat. Niin päiväkodeissa kuin kuntatasollakin. Matalalla LTO:n koutuksella on päästy vallankahvaan ja alaisena entiset työkaverit. Tietäisittepä kuinka paljon henkistä ja fyysistä väkivaltaa päiväkodeissa peitellään.
Aika erikoinen persoona saa olla jo lähtökohtaisesti, jos tuosta tapahtumasta tuollainen oppi jää päähän.
Kyllä täyspäinen ja vähän tyhmenpikin oppii, että jos puree, potkii tai lyö toista, sieltä voi tulla aika rankastikin pataan, eli kannattaa jättää jatkossa väliin. Ikinä kun ei voi tietää miten pahasti se toinen pillastuu, olkoonkin sitten vaikka kasvatustieteiden tohtori.
Vierailija kirjoitti:
No mutta ei noin vaan voi tehdä.! Itse olen erityislasten kanssa töissä, enkä tosiaan voi antaa takaisin vaikka lapsi lyö, puree, räkii naamaan tai repii hiuksistani. Ja vaikka lapsi sanoisi mitä niin minun pitää se vaan kestää. Aikuiset ovat lapsille esimerkkejä ja päiväkodissa heistä vastuussa. Hoitajan on pakko olla jotenkin heikkolahjainen tai mieleltään sairas kun noin tehnyt. Purevalle lapselle pitää napakasti sanoa ei ja viedä hänet vaikka hetkeksi huilaamaan penkille mutta ei nyt todellakaan häntä voi satuttaa. Ei koskaan. Ja jos nyt lapsi on vaikkapa autistinen tai erityislapsi (esim. kehitysvammainen) niin hän ei ymmärrä syitä ja seurauksia vaikka olisi mitä jäähyjä.
Aika huono esimerkki jos opetetaan lapselle että vaikka kuinka joku sulle kuinka sikailee niin alistu ja kärsi. Näin se koulukiusaaminenkin alkaa kun sinne nämä jotka eivät saaneet opetusta omista teoista ja joita ei opetettu puolustautumaan kohtaavat. Oppivat jo tarhassa että mitään ei tapahdu vaikka kuinka sikailee.
Vierailija kirjoitti:
Ei saa purra lasta tietenkään mutta toisaalta ymmärrän hoitajaa, joka varmasti kovan paineen alla, jatkuvassa puristuksessa hullujen kakaroitten kanssa. Kyllä aika monella napsahtaa jos lapsi toistuvasti puree. Tai lyö. Tai potkii. Tai räkii. En antaisi tehdä mitään noista, jos tekee tuollaista ei kuulu tavalliseen päiväkotiryhmään. Siellähän ovat toiset lapset vaarassa! Joten kyllä, poika sai opetuksen ja ymmärrän hoitajaa.
Tervetuloa Helsinkiin päiväkotiin töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mutta ei noin vaan voi tehdä.! Itse olen erityislasten kanssa töissä, enkä tosiaan voi antaa takaisin vaikka lapsi lyö, puree, räkii naamaan tai repii hiuksistani. Ja vaikka lapsi sanoisi mitä niin minun pitää se vaan kestää. Aikuiset ovat lapsille esimerkkejä ja päiväkodissa heistä vastuussa. Hoitajan on pakko olla jotenkin heikkolahjainen tai mieleltään sairas kun noin tehnyt. Purevalle lapselle pitää napakasti sanoa ei ja viedä hänet vaikka hetkeksi huilaamaan penkille mutta ei nyt todellakaan häntä voi satuttaa. Ei koskaan. Ja jos nyt lapsi on vaikkapa autistinen tai erityislapsi (esim. kehitysvammainen) niin hän ei ymmärrä syitä ja seurauksia vaikka olisi mitä jäähyjä.
Eli kun sinä kestät, pitää kaikkien muidenkin kestää?
Missä sanotaan, että ihmisen pitää sietää väkivaltaa työpaikallaan?
Pentu viikoksi kotia jos käy hoitajan tai toisten pentujen päälle
Minä sanon oligarkeille että tommoset on tehny niin myös venäläisille niin ne tulee kostamaan