Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitaja puri 5-vuotiasta poikaa kostoksi päiväkodissa - järkyttynyt äiti: ”Ensimmäiseksi mietin, voiko tämä olla totta”

Vierailija
20.02.2019 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/e8a4e889-ec4a-4cc0-ad2c-602fa6dc520f

Tän jutun kommentteja lukiessa herää kysymys, tajuaako aikuiset että vapaan kasvatuksen ja ruumiillisen kurituksen välilläkin on muotoja? Ei, en anna lapseni tehdä mitä vaan, mutta en myöskään satuta häntä.

Hoitaja puri 5-vuotiasta poikaa kostoksi päiväkodissa - järkyttynyt äiti: ”Ensimmäiseksi mietin, voiko tämä olla totta”

Vaihtoehdot

Kommentit (106)

Vierailija
41/106 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajalta aika paha ylilyönti, kenkää olisi pitänyt tulla heti, koska kyseessä on kuitenkin pahoinpitely ("Lieväkin pahoinpitely on virallisen syytteen alainen rikos, jos se kohdistuu 1) alle 18-vuotiaaseen henkilöön").

Kaakkoissuomessa ilmestyvät etelä-saimaa ja uutis-vuoksi eivät tietenkään ole asiaa uutisoineet.

Vierailija
42/106 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kappas palstan ihan ihka oma persukin on löytänyt tiensä tänne!

Kappas, palstan ihan oma persupakkomielteinen sekopääkin on löytänyt tiensä tänne!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/106 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä jotkut voivat puolustella tuota kersaa? Ei lapsetkaan purra saa!

Vierailija
44/106 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitaja teki tietysti väärin, se nyt on täysin selvää kun ruumiillinen kuritus on lailla kiellettyä. Mutta tuskin lapsi tuosta oikeasti mitään kamalia traumoja sai, paitsi jos äiti lietsoo juttua lapsen kuullen.

Oma 2v lapseni puree myös välillä, tosin tietääkseni vain minua ja yleensä ns. leikin tiimellyksessä. Mutta kivuliasta ja sairaan ärsyttäväähän se on ja itsekin tullut napattua kovalla otteella ranteesta kiinni.

Vierailija
45/106 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, jossain Virojoellako taas tapahtuu?

Vierailija
46/106 |
22.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen edelleen sitä mieltä, että lapsi pitäisi tutkia. Ei ole normaalia, ettei 5-vuotias osaa vielä syödä (possupöytä), ei sekään, että vielä 5-vuotiaana purraan. 1-2 -vuotiaat vielä saattavat purra, mutta ei enää tuon ikäinen normaali lapsi.

Äidille tiedoksi tuo, jollei ole päähän pälkähtänyt kuten ei ilmeisesti ole.

Vierailija
47/106 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajalle pitäisi tehdä sama takaisin ellei maksa vahingonkorvauksia. Hoitaja sais puolestaan luvan tehdä niin niille jotka häntä lapsuudessa kaltoin kohteli vastuuseen joutumatta, koska juuri sen takia namusetiä on syntynyt. Silmä silmästä hammas hampaasta vaikka vuosiakin vanhoista.

Vierailija
48/106 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mutta ei noin vaan voi tehdä.! Itse olen erityislasten kanssa töissä, enkä tosiaan voi antaa takaisin vaikka lapsi lyö, puree, räkii naamaan tai repii hiuksistani. Ja vaikka lapsi sanoisi mitä niin minun pitää se vaan kestää. Aikuiset ovat lapsille esimerkkejä ja päiväkodissa heistä vastuussa. Hoitajan on pakko olla jotenkin heikkolahjainen tai mieleltään sairas kun noin tehnyt. Purevalle lapselle pitää napakasti sanoa ei ja viedä hänet vaikka hetkeksi huilaamaan penkille mutta ei nyt todellakaan häntä voi satuttaa. Ei koskaan. Ja jos nyt lapsi on vaikkapa autistinen tai erityislapsi (esim. kehitysvammainen) niin hän ei ymmärrä syitä ja seurauksia vaikka olisi mitä jäähyjä.

Tästä näkee miten hirveää hommaa on kaikki työt joissa joutuu tekemisiin nykylasten kanssa.

Tutulleni joku tarhaikäinen aiheutti pysyvän vamman. Mikään ei saisi mua työskentelemään lasten tai nuorten kanssa. Siellä on niin paljon mielen.vikaista sakkia.

Vierailija
49/106 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan. Eihän lähihoitajatkaan lyö (toivottavasti) muistisairaita vanhuksia takaisin. Pieni lapsi ei vielä välttämättä hallitse tunteitaan

Siinähän oppii hallitsemaan kun purraan ja lyödään takaisin. Ei tuollainen 5v. riehuva apina mitään sanoitusta ymmärrä.

Vierailija
50/106 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi lähteä selkeällä linjalla lisäämään ruumiillista kuritusta ja niin näistä selvitään: "Selkään tulee kaikille, myös isälle ja äidille."

Vierailija
51/106 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitaja muistaihoinen?

Vierailija
52/106 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
53/106 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ehdotan että joku kävis puremassa sitä hoitajaa joka puri sitä lasta, oppis sitten ettei lapsia tai ketään purra.

Johan se kakara oli purrut. Emmekä tiedä montako kertaa.

En yhtään ihmettele että noiden kiljukurkkujen kanssa pinna palaa. Tuskin on mitään tunkua tuollekaan alalle.

Vierailija
54/106 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylla 5- vuotiaan pitaa jo tietaa ettei pureminen ole okei.  Olen salaa iloinen etta hoitaja puri takaisin.

Ja just puri, ettei tukistanut tai läpsäyttänyt. Nyt tuo kakara tietää, että noin voi käydä, eli saattaa saada samalla mitalla takaisin . Seuraavaksi joku ärsyyntyy siitä niin, kun käy jonkun kimppuun taas, että kajauttaa tajun kankaalle. Isompana saa jo puukosta. Mutta jotkut ei vaan opi.

Ja tietenkin hoitaja toimi tässä täysin väärin.

Vierailija
55/106 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mutta ei noin vaan voi tehdä.! Itse olen erityislasten kanssa töissä, enkä tosiaan voi antaa takaisin vaikka lapsi lyö, puree, räkii naamaan tai repii hiuksistani. Ja vaikka lapsi sanoisi mitä niin minun pitää se vaan kestää. Aikuiset ovat lapsille esimerkkejä ja päiväkodissa heistä vastuussa. Hoitajan on pakko olla jotenkin heikkolahjainen tai mieleltään sairas kun noin tehnyt. Purevalle lapselle pitää napakasti sanoa ei ja viedä hänet vaikka hetkeksi huilaamaan penkille mutta ei nyt todellakaan häntä voi satuttaa. Ei koskaan. Ja jos nyt lapsi on vaikkapa autistinen tai erityislapsi (esim. kehitysvammainen) niin hän ei ymmärrä syitä ja seurauksia vaikka olisi mitä jäähyjä.

"pitää vaan kestää" Miksi?

Kyllä Lapselle kuri ihan hyvää tekee.

Naapuri hakkasi minua halolla päähän. "Pitää vaan kestää"....

Vierailija
56/106 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

haiskahtaa monikulttuurilta...

Vierailija
57/106 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jossakin oli kuva lapsen kädestä. On vaaleaihoinen. Ihan selvät puremajäljet oli eli ei mikään pikkunäykkäisy.

Hoitajalta todella paha virhearvio! Missään tilanteessa lasta ei saa tietoisesti satuttaa ja yksikään elto ei taatusti ole neuvonut noin tekemään.

Elto? Eltaantunut lto?

Vierailija
58/106 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikivanha uutinen ja aloitus. Toivottavasti hoitaja sai potkut ja asiallisen rangaistuksen oikeudessa. Hoitajaan pitää voida luottaa ja antaa lapsensa tälle hoidettavaksi, vaikka olisikin rasavilli. Hoitaja ei saa satuttaa lasta henkisesti eikä fyysisesti. Lapsi vasta oppii, hoitajan on syytä tietää... 

Vierailija
59/106 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"pitää vaan kestää" Miksi?

Kyllä Lapselle kuri ihan hyvää tekee.

Naapuri hakkasi minua halolla päähän. "Pitää vaan kestää"....

Pahoinpitely ei ole kurin pitoa.

Vierailija
60/106 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli kun sinä kestät, pitää kaikkien muidenkin kestää?

Missä sanotaan, että ihmisen pitää sietää väkivaltaa työpaikallaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kaksi