Hoitaja puri 5-vuotiasta poikaa kostoksi päiväkodissa - järkyttynyt äiti: ”Ensimmäiseksi mietin, voiko tämä olla totta”
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/e8a4e889-ec4a-4cc0-ad2c-602fa6dc520f
Tän jutun kommentteja lukiessa herää kysymys, tajuaako aikuiset että vapaan kasvatuksen ja ruumiillisen kurituksen välilläkin on muotoja? Ei, en anna lapseni tehdä mitä vaan, mutta en myöskään satuta häntä.
Kommentit (46)
Ei saa purra lasta tietenkään mutta toisaalta ymmärrän hoitajaa, joka varmasti kovan paineen alla, jatkuvassa puristuksessa hullujen kakaroitten kanssa. Kyllä aika monella napsahtaa jos lapsi toistuvasti puree. Tai lyö. Tai potkii. Tai räkii. En antaisi tehdä mitään noista, jos tekee tuollaista ei kuulu tavalliseen päiväkotiryhmään. Siellähän ovat toiset lapset vaarassa! Joten kyllä, poika sai opetuksen ja ymmärrän hoitajaa.
Olen ammatiltani hoitaja, ollut tekemisissä ihan kaikenikäisten potilaiden kanssa urani aikana ihan keskosista yli satavuotiaisiin. Minua on potkittu, lyöty, yritetty purra, uhkailtu, you name it! Kertaakaan en ole kenellekään mitään näistä kostanut samalla mitalla, ei ihan kuulu ammatilliseen käytökseen, eikä oikeastaan mihinkään aikuisen ihmisen käytökseen sellainen...
Ei tehnyt oikein.
Mutta tästä voisi myös herättää keskustelua siitä, miksi työnantaja ei tee mitään toimia jos työntekijät tulevat toistuvasti esim. lyödyksi, purruksi ja potkituksi jonkin lapsen toimesta? Mielestäni aika vaiettu asia. Ihan niinkuin vanhustenhuollossakin. Myös työntekijällä on oikeus fyysiseen koskemattomuuteen, vaikka kuinka vastapuolena olisi lapsi.
Itsekin olin töissä ryhmässä jossa oli useampi agressiivinen lapsi. Siellä lyötiin, potkittiin, purtiin, raavittiin, revittiin hiuksista, syljettiin jne. Koska ongelmia oli monella, ei mitenkään joka tilanteeseen ehtinyt. Välillä sain myös itse osumaa kun yritin pitää tälläistä villipetoa aloillaan (olivat jo 5-6 - vuotiaita). Mitään apua ei esimies tilanteeseen antanut, vaikka palavereita käytiin psykologeja myöten. Sanottiin vaan että kyllä teidän pitää pärjätä kun suhdeluvut on paperilla kunnossa.
Näihin pitäisi puuttua heti alkuun ja kunnolla. Etenkin jos puhutaan jo 5-vuotiaasta ei käytös ole enää normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Ei tehnyt oikein, mutta ei niin kamala teko että nostaisi is uutiskynnyksen ja tarvisi syyte nostaa. Anteeksipyyntö olisi ollut ihan riittävä.
Typerät pahantahtoiset vanhemmat. En yhtään ihmettele että 5.v kasvanut noin kieroon.
Oletko ihan tosissasi?? Minä olen itse hoitajana ja äitinäkin sitä mieltä että ehdottomasti rikosilmoitus ja ammattioikeudet pois tuollaiselta hoitajalta! Kerrassaan aivan järkyttävää toimintaa!
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan. Eihän lähihoitajatkaan lyö (toivottavasti) muistisairaita vanhuksia takaisin. Pieni lapsi ei vielä välttämättä hallitse tunteitaan
Niin, mutta alkaa hallitseen kun huomaa, että saa takaisin silmä silmästä metodilla.
Sinccis
Hoitaja on ihan sekaisin päästään. Ei se nyt vaan ole normaalia purra lasta takaisin, mutta ei myöskään ole mitään normaalia 5-vuotiaan käytöstä, että puree ihmisiä! Lapsella on myös jotain ongelmia, joihin olisi pitänyt puuttua jo aiemmin.
Nämä hellanletut muuttuvat sitten anarkisteiksi, kun paha poliisi pamputtaa ekan kerran kurittomana kasvanutta äidin pikku mussukkaa 18 vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poika on nyt kuulemma ahdistunut siitä, että vaikka tiesi ettei hoitajaa saa purra ja kun kuitenkin nyt puri, niin siitä tuli hänelle seuraamus. Pelkää nykyään poliisiautojakin. Taisi kuitenkin mennä vihdoinkin perille ettei ihmisiä saa purra. Kuinkahan monta kertaa tuo riiviö oli hoitajaa jo purrut?
Pienten lasten impulssikontrolli ei ole kehittynyt. Siksi lapset tekevät asioita joita kyllä tietäisivät ettei saa tehdä, jos ehtisivät siinä tilanteessa ajatella. Jälkeen päin tajuavat kyllä että tekivät väärin. Se että aikuinen vastaa väkivallalla vie pohjan siltä katumiselta ja ymmärtämiseltä että noin ei koskaan saisi tehdä. Pitääkö tätäkin nyt aikuisille ihmisille rautalangasta vääntää.
Paskanmarjat. Kyllä se nyt varmasti muistaa, ettei pureminen tunnu kivalta.
Sinccis
Se lapsi voi myös käyttää sitä hyväkseen, että on olemassa hyväuskoisia hölmöjä. Kukapa se hallitsisi impulssejaan edes aikuisena, ellei pakko olisi.
Olis paljon hauskempaa vain lyödä kaikkia väärässä olevia palstalaisia neppariin.
Sinccis
Ihan uskomatonta puolustelua! Lapsi puree ja joidenkin mielestä on oikein purra takaisin ja "ainakin oppi olla purematta". Siis kyllähän sen lapsen voisi vaikka aikuisen voimalla hakata "niin ymmärtää olla purematta", mutta onko se inhimillistä kasvatusta? Nyt lapsi oppi vahvemman oikeudella kostamaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihan uskomatonta puolustelua! Lapsi puree ja joidenkin mielestä on oikein purra takaisin ja "ainakin oppi olla purematta". Siis kyllähän sen lapsen voisi vaikka aikuisen voimalla hakata "niin ymmärtää olla purematta", mutta onko se inhimillistä kasvatusta? Nyt lapsi oppi vahvemman oikeudella kostamaan.
Ja mitäs väliä sillä on, jos ei ole aloittaja?
Sinccis
Vierailija kirjoitti:
Nämä hellanletut muuttuvat sitten anarkisteiksi, kun paha poliisi pamputtaa ekan kerran kurittomana kasvanutta äidin pikku mussukkaa 18 vuotiaana.
Kyllä. Ja joutuvat ensimmäisen kerran elämässään eristetyksi (putkaan), kun traumautumisen pelon vuoksi sitä ei ole saanut lapsena tehdä. Sitten menevät itkemään äidille, kun paha poliisi ensin pamputti, sitten vei putkaan, eikä pikku mussukka päässytkään sillä, että käy "rakentavan keskustelun" poliisisetän kanssa, näyttää viattoman spanielin katuvaa naamaa ja pääsee virnistellen kuin koira veräjästä jatkamaan kolttosiaan hyväuskoisten hölmöjen näkymättömiin.
Ei se ole kos to, vaan ope tus. Nis-äkkäät ohjaavat lapsia myös fyysisesti. Tämä on fakta, ja jos lapsi ei saa fyysistä palautetta toiminnastaan, niin hänestä ei kasva kunnon ihmistä.
Tää on vähän kaksipiippuinen juttu. Usein kaksivuotiaat on niitä jotka puree, ja se on heille sinänsä luonnollista jos kokevat jäävänsä leikissä alakynteen, kun heillä ei muitakaan keinoja vielä ole.
Lyömisestä on helppo opettaa pois ottamalla lyöntikädestä kiinni ja kieltämällä napakasti. 2-vuotiaalle sen saattaa joutua tekemään usein ja sanoittamaan tilannetta, mutta konkreettinen teko on tuo lyöntikäteen tarttuminen.
Puremista on hieman hankalampi kitkeä, koska samanlaista konkreettista keinoa ei ole. Pureminen ei myöskään tunnu purijasta miltään, niin ei ymmärrä että se sattuu. Voi sanoittaa tilanteen sata kertaa, ja silti 2-vuotias ei ymmärrä. Olen useinkin kuullut, että paras keino saada jatkuva pureminen loppumaan on juurikin puraista (tai pikemminkin näykkäistä!) takaisin.
Tässä tapauksessa oli kuitenkin kyseessä 5-vuotias lapsi, joka tiesi ettei purra saa. 5-vuotias on fyysisesti jo aika iso, jotkut jopa koululaisen kokoisia. Sellaisen purema ihan oikeasti sattuu. Jos hoitaja on tullut useinkin purruksi ko lapsen taholta, niin en ihmettele yhtään että on lopulta purrut takaisin, mutta ikävä kyllä hiukan ylimitoittanut puruvoimaa koska käteen on jäänyt jäljet. Pakko kuitenkin ymmärtää hoitajaa, koska on hirveää tulla jatkuvasti purruksi 5-vuotiaan taholta.
Maalaisjärjellä mun mielestä molemmat toimi väärin, mutta tuo äidin julkisuuteen tulo on tosi junttimainen ylilyönti. Lisäksi selvästi itse ruokkii lapsen "traumaa" ja tavallaan oikeittaa lapselle hänen oman toimintansa. Ei jatkoon.
Hoitajaa myös varmasti kaduttaa oma ylilyöntinsä, ja saa ehkä turhankin suuren rangaistuksen kun on nyt mahdollisessa pahoinpitelysyytteessä ja julkinen lynkkaaminen vielä siihen päälle. Olkaa armollisempia.
Ei tästä ole loppujen lopuksi niin kauan, kun opettajalle oli normaalia napsauttaa karttakepillä sormille. Siitäkään ei jäänyt traumoja, koska vanhemmatkin viestivät että oppilas sai mitä ansaitsi. Vaikka tottakai on hyvä ettei niin enää tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole kos to, vaan ope tus. Nis-äkkäät ohjaavat lapsia myös fyysisesti. Tämä on fakta, ja jos lapsi ei saa fyysistä palautetta toiminnastaan, niin hänestä ei kasva kunnon ihmistä.
Terve ihmissaasta! Sama levy päällä aina vain, jotta pääset pahoinpitelemään lapsiaan.
Mä ehdotan että joku kävis puremassa sitä hoitajaa joka puri sitä lasta, oppis sitten ettei lapsia tai ketään purra.
Äitini aikoinaan puri pikkuveljeä jolla oli tapana purra meitä muita sisaruksia niin että välillä vuosi ihan verta eikä kerta kaikkiaan mikään saanut sitä loppumaan. Oppi kerrasta eikä ole traumatisoitunut vaan ihan huvittuneena muistelee näin 30 vuotta myöhemmin ja itse purulelun virkaa toimittaneena olen vain kiitollinen.
Siltikään en omia lapsiani edes pystyisi puremaan (onneksi eivät ole olleet purijoita) ja todellakin nostaisin metelin jos joku muu aikuinen heitä purisi, ehdottomasti viralta moinen hoitaja.
Niin paljon se pureminen kuitenkin sen kohteena olevaa sattuu että kyseisten muksujen vanhemmat saisivat kyllä ottaa asian vakavasti ja löytää (väkivallattomat) keinot sen kitkemiseen.
Jutun mukaan päiväkodissa on myös possupöytä, johon siirretään ne jotka ei osaa käyttäytyä syödessä tai syödä tms. Siis MITÄ! Ei minkäänlaista ammattitaitoa.
Hoitajan mukaan oli saanu vinkin puremiseen erityislastentarhaopelta. Miksei open metodeja laiteta syyniin? Onko hän myös tuon possupöydän ideoinut?
Hullu äiti. Tuollainen kauhukakara ansaitsee saada ympäri korvia! Siksi ne puree, kun vanhemmat vaan lässyttää ja kuri puuttuu kokonaan. Hyvä, että pojalle tuli sentään omantunnon tuskia!
Miten ihmeessä jotkut puolustelee tuota hoitajaa? Vaikka hoitaja olisi joutunut sietämään vaikka mitä, ei missään tapauksessa ole ratkaisu purra takaisin lasta. Muilla keinoilla on puututtava.
Enpä usko juttuun.