Bernerin ajamaa taksilinjausta kirotaan sekä kaupungeissa että maaseudulla. Helsingissä ei saa enää suomalaista taksia – maaseudulla ei saa taksia enää ylipäätään
https://www.is.fi/politiikka/art-2000006007255.html
Tuommoistako saa nyt kirjoittaa?!!
Kommentit (100)
Vähän ihmettyttää minuakin nämä kommentit. Kokemukseni pienestä kaupungista on, että saatavuus ei ole heikentynyt, päin vastoin pikemminkin. Kilpailu on tuonut halvemman vaihtoehdon, lähtötaksa jotain 3e halvempi. Helsingissä en ole huomannut myöskään mitään eroa entiseen paitsi että on mahdollista kiinteällä taksalla mennä lentokentältä keskustaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka ihme käski muuttamaan syrjäkylille ja kuka ihme sanoi että palvelutaso siellä tulee olemaan sama kuin helsingin päärautatieaseman vieressä asuvilla.
Kaikki eivät ole sinne syrjäkylille muuttaneet. Jotkut ovat asuneet siellä ikänsä.
Ihan vi*un sama. Muuta johonkin jossa on naapureita jos haluat paremman palvelutason. Elämä on valintoja ja kansan vastuulla ei ole maksaa sinun valinnoistasi.
Tämä myös lapsiin. Lapset ovat oma valintasi, ja kansan vastuulla ei ole maksaa sinun valinnoistasi.
Suomalainen taksi tarkoittaa suomalaisOMISTEISTA firmaa eikä kuskin ihonväriä, hassut...
Vierailija kirjoitti:
Mä toivon aina mustaa taksikuksia. Ne osaa olla lörpöttelemättä.
Joo, mutta ne ei osaa ajaa. Ikinä en ole pelännyt taksien kyydeissä niin paljon kuin niiden kyydissä
Totuus on se, että muualta tulleet eivät yksinkertaisesti hallitse reittejä ainakaan Helsingissä. Siinä ei paljon navigaattorit auta, jos ei osata edes kirjoittaa osoitetta. Bernerin tuhot alkaa todella näkyä, kuka tahansa saa lähteä taksisuhariksi, mitään vaatimuksia ei näytä olevan.
Mua on Helsingissä kuskattu mitä kummallisimpia reittejä, vaikka nätisti olen kertonut parhaan reitin. Ei kuunnella tai suurempi syy - ei osata suomea eikä englantia. Koskaan ei tiedä, millainen kuski ratissa on, kun tilaa taksin. Mulle ei merkitse kuskin ulkonäkö tai tausta, kunhan osaa asiansa. Kantameikäläisten kanssa ei koskaan ongelmia.
Taksilla ajelu on tosi kallista, olosuhteiden takia joudun käyttämään taksia säännöllisesti. En halua olla kenenkään harjoituskappale en.
Vierailija kirjoitti:
Vähän ihmettyttää minuakin nämä kommentit. Kokemukseni pienestä kaupungista on, että saatavuus ei ole heikentynyt, päin vastoin pikemminkin. Kilpailu on tuonut halvemman vaihtoehdon, lähtötaksa jotain 3e halvempi. Helsingissä en ole huomannut myöskään mitään eroa entiseen paitsi että on mahdollista kiinteällä taksalla mennä lentokentältä keskustaan.
Et sitten Helsingissä taida pahemmin takseja käyttää. Joku pulju mainostaa halpuuttamisiaan, jotka sitten rajoittuukin johonkin muutaman kilsan matkaan. Käytän taksia säännööllisesti yhdelle tietylle reitille ja uudistuksen jälkeen hinta nousi 5-7 e ihan joka reissulle. Toistaiseksi olen käyttänyt Taksi Helsinkiä, joka mainosti hintojen alenemisella. No pitää paikkansa, että lähtömaksu on nyt aina saman 3.90e, mutta kaikki muut lisät nostettiin reilusti. Tämän on myöntänyt myös kyseisen firman kuskit. Pelkkää kusetusta, sanoi yksikin. Oikeassa on.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole uskaltanut taksia käyttää uudistuksen jälkeen. On mennyt liian sekavaksi ja tuntuu tosiaan että kantasuomalaisia kuskeja ei tahdo löytää. Näihin muualta tulleisiin ei ole kovin kova luotto, kokemukset heistä on minulla hieman nihkeitä.
Nyt uutuutena olen liikenteessä huomannut hidastelevat taksit. Tämä on ihan uusi ilmiö ja arvelen sen liittyvän uudistukseen. Perinteisestihän taksit ajavat aika reippaalla vauhdilla ja myös hiukka röyhkeästi pujottelevat ja etuilevat, mutta nyt on tullut vastaan näitä hidastelijoita jotka ovat liikenteen tukkona! WTF? Ottaako ne suoraan autokoulusta taksikuskiksi opettelemaan sitä ajamista vai mitä ihmettä?
Tiedätkö, miksi ne hidastelee. Siksi, koska siitä hitaasta ajosta mittari raksuttaa enemmän. Tsekkaa Taksi Helsinki, jos et usko. Kysyin asiaa yhdeltä kuskilta ja aloin seurata kuiteista ja näin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koita nyt ymmärtää ettei suomalainen taksiala tai taksin asiakas ole tottunut kilpailuun, eli ensin molempien pitää oppia homman niksit ja vasta sitten nähdään mihin tilanne alkaa tasaantua
Kerrotko ne niksit minulle? Eli kun olen lähdössä kotoani jonnekin taksilla, miten saan helpoimmalla tavalla selville eri taksiyrittäjien hinnat, ja vieläpä niin, että kesken hintaselvityskierroksen ei juuri ehdi lähteä ajoon se taksi, joka vaikuttaisi parhaalta?
Tai kun tulen junalta pakaasien kanssa rautatieaseman taksitolpalle, onko systeemi vain se että pitää kulkea taksilta toiselle kyselemässä, millä hinnalla pääsen kotiini? Vai onko jotain kätevämpää?
Entä kun olen viettänyt kapakkailtaa ja lähden kotiini ja taksitolpalla on kymmenen metrin jono? Jos ensimmäisenä tolpalle tuleva taksi on mielestäni liian kallis, joudunko siirtymään jonon hännille? Vai säilytänkö paikkani jonottamaan siihen seuraavaan taksiin, ja jonossa seuraava saa harkita, sopiiko paikalle ensimmäisenä saapunut taksi hänen kukkarolleen?
Tämähän se suuri ja todellinen ongelma on. Ihan järkyttäväksi mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Totuus on se, että muualta tulleet eivät yksinkertaisesti hallitse reittejä ainakaan Helsingissä. Siinä ei paljon navigaattorit auta, jos ei osata edes kirjoittaa osoitetta. Bernerin tuhot alkaa todella näkyä, kuka tahansa saa lähteä taksisuhariksi, mitään vaatimuksia ei näytä olevan.
Mua on Helsingissä kuskattu mitä kummallisimpia reittejä, vaikka nätisti olen kertonut parhaan reitin. Ei kuunnella tai suurempi syy - ei osata suomea eikä englantia. Koskaan ei tiedä, millainen kuski ratissa on, kun tilaa taksin. Mulle ei merkitse kuskin ulkonäkö tai tausta, kunhan osaa asiansa. Kantameikäläisten kanssa ei koskaan ongelmia.
Taksilla ajelu on tosi kallista, olosuhteiden takia joudun käyttämään taksia säännöllisesti. En halua olla kenenkään harjoituskappale en.
Niinpä. Savolaiset voisivat ajaa taksia vaikka Mikkelissä.
Itse puolestani odotan, että saan maahanmuuttajakuskin. Saan keskittyä matkan aikana työntekoon tai rentoutua ilman, että joku v*tun rasseluuseri lässyttää mielipiteitään.
Entä oletteko huomanneet, mitä taksin tilaaminen puhelimitse maksaa? Helsingissä lähes kolme euroa.
Apin kautta se on ilmaista, toistaiseksi. Taksi Helsingin appiin pitää rekisteröityä ja laittaa tilitiedot ja kengänumero. Taksin käyttäminen ja tilaaminen ei koskaan ole ollut näin vaikeaa ja kallista.
En käyttänyt aiemminkaan kovin usein taksia, ehkä 5-6 kertaa vuodessa. Uudistuksen jälkeen en ole käyttänyt kertaakaan enkä usko enää käyttäväni kuin äärimmäisessä hädässä (auto hajoaa ja kiire esim. lentokentälle). Taksin sijaan joko ajan itse tai pyydän kaveria kuskiksi. Olen myös itse toiminut enemmän kavereille kuskina ja hakenut yöllä ravintolasta kotiin tmv. tilanteista jossa ennen aina tilattiin taksi.
Käytän taksia päivittäin enkä ole huomannut ongelmien lisääntyneen.
Vierailija kirjoitti:
Ei Helsingissä ole ennenkään voinut kuskin etnistä taustaa valita. Ei edes jonosta, niin kuin nyt. Ja tavallisena arkipäivänä taksien hinnat on halventuneet.
Itseltäni on taksin käyttö vähentynyt. Ennen käytin jopa kauppareissulla. Uudistuksen ongelmat oli tiedossa, eikä kukaan olettanut sen tuovan asiakkaalle parannuksia. Ennen ruuhka-aikana taksit teki tulosta ajamalla nopeasti paljon ajoja. Nyt nostetaan vain hintoja.
Äänestän myös demareita, jos lupaavat muuttaa systeemin asiakasystävällisemmäksi.
Olet väärässä. Tolpalla ensimmäisistä viidestä autosta on löydyttävä mieleinen. Asiakas päättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sitten Helsingissä taida pahemmin takseja käyttää. Joku pulju mainostaa halpuuttamisiaan, jotka sitten rajoittuukin johonkin muutaman kilsan matkaan. Käytän taksia säännööllisesti yhdelle tietylle reitille ja uudistuksen jälkeen hinta nousi 5-7 e ihan joka reissulle. Toistaiseksi olen käyttänyt Taksi Helsinkiä, joka mainosti hintojen alenemisella. No pitää paikkansa, että lähtömaksu on nyt aina saman 3.90e, mutta kaikki muut lisät nostettiin reilusti. Tämän on myöntänyt myös kyseisen firman kuskit. Pelkkää kusetusta, sanoi yksikin. Oikeassa on.
Tämän tarkoitushan oli, että taksi kannattaa ottaa lyhyellekin matkalle. Jos lähtömaksu on korkea, niin ei paljon huvita ajaa mitään kilometriä taksilla vaikka tulisi räntää taivaalta.
Sinccis
Timo Haapala yrittää lipsutella itselleen suojatyöpaikan EK:n pakaroiden välistä.
Rekina kirjoitti:
Entä oletteko huomanneet, mitä taksin tilaaminen puhelimitse maksaa? Helsingissä lähes kolme euroa.
Apin kautta se on ilmaista, toistaiseksi. Taksi Helsingin appiin pitää rekisteröityä ja laittaa tilitiedot ja kengänumero. Taksin käyttäminen ja tilaaminen ei koskaan ole ollut näin vaikeaa ja kallista.
Se juontaa juurensa siihen, että jotkut tilaavat taksin yöelämässä ja sitten jos saavatkin taksin, niin ottavat kuitenkin sen lennosta.
Toisaalta tästä tuskin taksit missään Helsingissä paljon kärsivät, kun heti löytyy aina uusi asiakas.
Päivällä voisi kyllä kieltää tuommoisen hinnoittelun.
Sinccis
Hinnat on kyllä tosiaan nousseet selvästi. Tämän ketjun innoittamana kaivelin firman järjestelmästä ulos omia taksilaskujani ennen ja jälkeen uudistuksen ja tuollainen 15 pinnaa näyttää tulleen hintaa lisää. Nämä lähinnä kentällä/kentältä-suuntautuvia taksireissuja, joita tulee toistakymmentä kuukausittain eli otantaakin on kohtuullisesti.
Kyllä. Luovuttu on taksin käytöstä.