Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Bernerin ajamaa taksilinjausta kirotaan sekä kaupungeissa että maaseudulla. Helsingissä ei saa enää suomalaista taksia – maaseudulla ei saa taksia enää ylipäätään

Vierailija
20.02.2019 |

https://www.is.fi/politiikka/art-2000006007255.html

Tuommoistako saa nyt kirjoittaa?!!

Kommentit (100)

Vierailija
21/100 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta partureita pitää säädellä. Miksi minun pitäisi itse valita käyttämäni parturi? Hinnan pitäisi olla kaikkialla sama. Mitä siitä tulee, että joudun selvittämään itse hinnan. Jospa naapuriostarilla onkin halvempi parturi? Mistä minä tiedän kuinka hyvä parturi on? Jospa se leikkaa ihan eri tavalla kuin toinen? Kyllä laadun ja hinnan tulee olla sama kaikilla partureilla ja säädeltyä. Soitin parturiin. Siellä ei ollut vapaata aikaa kuin vasta perjantaina. Kyllä pitäisi olla vain yksi varausjärjestelmä. Nyt joudun selvittämään jokaisen parturin puhelinnumeron ihan itse tai joudun jopa käymään paikan päällä. Kiitos hallitus.

Yhtenä päivänä näin parturin, joka oli kotoisin jostain lähi-idästä. Onko minun nyt käytävä parturissa hänen luonaan? Olihan se halpa, mutta minä ainakin haluan maksaa viisinkertaisesti ja saada suomalaisen parturin. Mistä minä tiedän, jos se ei jymmärrä ja leikkaa minut kaljuksi? Tämmöinen peli ei kerta kaikkiaan vetele. Pitää olla parturikoe ja kalliit luvat. Parturialaa tulee säädellä ja lukumäärää rajoittaa. Samoin, jos haluan maaseudulla joulupäivän yönä klo 3 parturiin, tulee heidän päivystää ja pääsy on sakon uhalla toteuduttava 10 minuutissa. Parturissa tulee olla tietynlaiset penkit ja peilit. Ei mitään sattumanvaraista. Sakset tulee olla tyyppihyväksytty saksikatsastusasemalla kuukausittain ja kampaa saa käyttää vain hygieenipassin omaava luvanvarainen parturi. Kerran päivässä tulee parturitarkastajan vierailla likkeessä ja ottaa näytteitä.

Parturilla kuuluu olla virkapuku ja koppalakki. Mitään siviili resupekkoja ei pidä hyväksyä. Ilman parturiliiton ja ammattiyhdistyksen suojaa ei saa harjoittaa parturin ammattia. Parturiluvan saa ja täytyy  jättää perintönä lapsilleen. Eihän lupaa voi noin vaan antaa suvun ulkopuolelle. 

Mitä siitä tulisi, jos kuka vaan saisi leikata toisten hiuksia ja asiakkaat joutuisivat valitsemaan useiden yritysten välillä ja vertailemaan laatua hintaa?? Ei yhtään mitään. Kiitos taatana Sipilän hallitus!

Ontuva analogiasi menetti viimeisetkin relevanssin rippeensä siinä vaiheessa kun aloit höpöttää viisinkertaisista hinnoista. Ei taksiuudistus ole hintoja laskenut.

Vierailija
22/100 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koita nyt ymmärtää ettei suomalainen taksiala tai taksin asiakas ole tottunut kilpailuun, eli ensin molempien pitää oppia homman niksit ja vasta sitten nähdään mihin tilanne alkaa tasaantua, ehkä vuoden tai parin päästä. Nyt tunnutaan kohuavan lähinnä sillä perusteella että asiat muuttuvat.

Tai no veikkaan että kontrollifriikit demarit ottavat tilanteen taas kerran kontrolliinsa ennen kuin nykysysteemi kerkiää tasaantumaan mihinkään ja sitten saadaankin maksella vanhaan tyyliin ylihintaisista kyydeistä ylihintaisissa mersuissa ylimielisten kuskien ajamana. 

Miksi tilanne tasaantuisi? Ei se ole sitä tehnyt vielä Ruotsissakaan jossa vastaava muutos tehtiin jo 90-luvulla. Haja-asutusalueilla taksien saatavuus huononi ja hinnat nousivat reippaasti. Kaupungeissa saatavuus parani, mutta palvelun taso huononi, huijaukset lisääntyivät ja hinnat nousivat vähän. 

Tämä kaikki oli kyllä tiedossa etukäteen, vastaava uudistus ei ole yhdessäkään maassa ollut mikään varsinainen menestys, Ruotsi ei ole poikkeus eikä Suomikaan tule olemaan. 

Surullisintahan tässä on se että nimenomaan haja-asutusalueilla suurin osa taksikyydeistä on ns. kelakyytejä, muistaakseni jopa 70% tms. Eli kärjistetysti tässä nyt kävi niin että Arkadianmäelle saa taksin vähän aiempaa nopeammin mutta maaseudun vanhukset unohdetaan hankeen - ja ne ylihintaiset kyydit maakunnissa maksaa veronmaksaja.

Miksi noita kelakyytejä edes ostetaan normitakseilta. Eriyttäkää nuo jonkinmoiseksi sairaankuljetuksen alalajiksi ja tarjotkaa noita firmoille jotka ei muuta teekään kuin kuskaavat kohtalaisen hyväkuntoisia potilaita (jotka tarvitsevat kuljetuksen mutteivat lääkäriä tai hoitoa matkan aikana). Samalla päästään eroon niistä älyttömistä tilanteista jossa joku sairaskohtauksen saanut saa haukut ambulanssilta ettei tuollaisen pikkuvaivan takia saa soittaa hätäkeskukseen, ja jättää potilaan kuskaamatta. Näihin tilanteisiin siis häke lähettää suoraan paikalle tällaisen kevyemmän taksia vastaavan kuljetuksen. 

Yksi syy kelakyytien huonoon suosioon on muuten siinä, että ennen niistä tienasi paljon paremmin ja kuskit kapinoivat hinnantiputusta vastaan jättämällä kyydit ajamatta. Ilmeisesti toivotaan että kapinoimalla päästään takaisin vanhaan meininkiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/100 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole uskaltanut taksia käyttää uudistuksen jälkeen. On mennyt liian sekavaksi ja tuntuu tosiaan että kantasuomalaisia kuskeja ei tahdo löytää. Näihin muualta tulleisiin ei ole kovin kova luotto, kokemukset heistä on minulla hieman nihkeitä.

Nyt uutuutena olen liikenteessä huomannut hidastelevat taksit. Tämä on ihan uusi ilmiö ja arvelen sen liittyvän uudistukseen. Perinteisestihän taksit ajavat aika reippaalla vauhdilla ja myös hiukka röyhkeästi pujottelevat ja etuilevat, mutta nyt on tullut vastaan näitä hidastelijoita jotka ovat liikenteen tukkona! WTF? Ottaako ne suoraan autokoulusta taksikuskiksi opettelemaan sitä ajamista vai mitä ihmettä?

Vierailija
24/100 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudistus ei siis täysin onnistunut. Takseja liikkuu vieläkin.

Vierailija
25/100 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin että ei se mitään ettei pariin vuoteen vaikka saa taksia?

Ok. Ilman muuta soteuudistus samalla mentaliteetilla. Hyvää tulee!

Valtionko tässä sitten pitää pakottaa yksityisyrittäjät tarjoamaan sinulle palveluita sinne korpeen jossa ei riitä muuten asiakkaita yrityksen pyörittämiseen?

Kuka ihme käski muuttamaan syrjäkylille ja kuka ihme sanoi että palvelutaso siellä tulee olemaan sama kuin helsingin päärautatieaseman vieressä asuvilla. 

Eli siis kepua äänestämällä lopetaan koko maan asuttuna pitäminen? Ok.

Vierailija
26/100 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka ihme käski muuttamaan syrjäkylille ja kuka ihme sanoi että palvelutaso siellä tulee olemaan sama kuin helsingin päärautatieaseman vieressä asuvilla. 

Kaikki eivät ole sinne syrjäkylille muuttaneet. Jotkut ovat asuneet siellä ikänsä. 

Ihan vi*un sama. Muuta johonkin jossa on naapureita jos haluat paremman palvelutason. Elämä on valintoja ja kansan vastuulla ei ole maksaa sinun valinnoistasi.

Sano tuo kaikille niille kymmenilletuhansille haja-asutusalueen mummoille ja papoille, joiden torppia ei saa myytyä edes. Joiden eläke ei riitä sekä kunnan vuokra-asuntoon että jäljelle jääneen kotitalon ylläpitokustannuksiin. Eikä vanhuksia voi vain häätää kodeistaan kuin jotain huutolaisia. 

Vierailija
27/100 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta partureita pitää säädellä. Miksi minun pitäisi itse valita käyttämäni parturi? Hinnan pitäisi olla kaikkialla sama. Mitä siitä tulee, että joudun selvittämään itse hinnan. Jospa naapuriostarilla onkin halvempi parturi? Mistä minä tiedän kuinka hyvä parturi on? Jospa se leikkaa ihan eri tavalla kuin toinen? Kyllä laadun ja hinnan tulee olla sama kaikilla partureilla ja säädeltyä. Soitin parturiin. Siellä ei ollut vapaata aikaa kuin vasta perjantaina. Kyllä pitäisi olla vain yksi varausjärjestelmä. Nyt joudun selvittämään jokaisen parturin puhelinnumeron ihan itse tai joudun jopa käymään paikan päällä. Kiitos hallitus.

Yhtenä päivänä näin parturin, joka oli kotoisin jostain lähi-idästä. Onko minun nyt käytävä parturissa hänen luonaan? Olihan se halpa, mutta minä ainakin haluan maksaa viisinkertaisesti ja saada suomalaisen parturin. Mistä minä tiedän, jos se ei jymmärrä ja leikkaa minut kaljuksi? Tämmöinen peli ei kerta kaikkiaan vetele. Pitää olla parturikoe ja kalliit luvat. Parturialaa tulee säädellä ja lukumäärää rajoittaa. Samoin, jos haluan maaseudulla joulupäivän yönä klo 3 parturiin, tulee heidän päivystää ja pääsy on sakon uhalla toteuduttava 10 minuutissa. Parturissa tulee olla tietynlaiset penkit ja peilit. Ei mitään sattumanvaraista. Sakset tulee olla tyyppihyväksytty saksikatsastusasemalla kuukausittain ja kampaa saa käyttää vain hygieenipassin omaava luvanvarainen parturi. Kerran päivässä tulee parturitarkastajan vierailla likkeessä ja ottaa näytteitä.

Parturilla kuuluu olla virkapuku ja koppalakki. Mitään siviili resupekkoja ei pidä hyväksyä. Ilman parturiliiton ja ammattiyhdistyksen suojaa ei saa harjoittaa parturin ammattia. Parturiluvan saa ja täytyy  jättää perintönä lapsilleen. Eihän lupaa voi noin vaan antaa suvun ulkopuolelle. 

Mitä siitä tulisi, jos kuka vaan saisi leikata toisten hiuksia ja asiakkaat joutuisivat valitsemaan useiden yritysten välillä ja vertailemaan laatua hintaa?? Ei yhtään mitään. Kiitos taatana Sipilän hallitus!

Vähän huono vertaus. Parturiin ei ole pakko mennä. Usein taksi on "pakollinen'. Minulle olisi sopinut , että rinnalle olisi tulleet villit yrittäjät. Ne olisi saanut parturikävijöistä asiakkaita.

Vierailija
28/100 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ontuva analogiasi menetti viimeisetkin relevanssin rippeensä siinä vaiheessa kun aloit höpöttää viisinkertaisista hinnoista. Ei taksiuudistus ole hintoja laskenut.

Mutta partureissa voi olla vierekkäin kympin ja kolmenkympin leikkauksia tekeviä. Ainakin hetkellisesti.

Ironista kyllä kummaltakaan ei saa välttämättä kuittia ja maksu vain käteisellä. 

Vierailija
29/100 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palvelun pitää olla asiakkaalle hyvä ja hänen näkökulmastaan rakennettu. Tässä ei ole. Miksi kukaan päivystäisi hiljaisina aikoina ja ajaisi siellä missä on vähän asiakkaita?

Vierailija
30/100 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki eivät ole sinne syrjäkylille muuttaneet. Jotkut ovat asuneet siellä ikänsä. 

Ihan vi*un sama. Muuta johonkin jossa on naapureita jos haluat paremman palvelutason. Elämä on valintoja ja kansan vastuulla ei ole maksaa sinun valinnoistasi.

Erikoista. Orpohan sanoi että hänen Suomessaan kaikista pidetään huolta.

Vierailija
31/100 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin että ei se mitään ettei pariin vuoteen vaikka saa taksia?

Ok. Ilman muuta soteuudistus samalla mentaliteetilla. Hyvää tulee!

Valtionko tässä sitten pitää pakottaa yksityisyrittäjät tarjoamaan sinulle palveluita sinne korpeen jossa ei riitä muuten asiakkaita yrityksen pyörittämiseen?

Eli siis kepua äänestämällä lopetaan koko maan asuttuna pitäminen? Ok.

On eri asia sallia koko maan asuttaminen (mutta omalla vastuulla) kuin pakottaa koko maan asuttaminen tai taata jokaiselle samat palvelut asui nuo missä hevonkuusessa tahansa. 

Ensimmäinen vaihtoehto on järkevä, kaksi muuta älyttömiä ja jopa kalliita. Ilmankos nuo kaksi muuta onkin ne suositut suomessa.

Vierailija
32/100 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä toivon aina mustaa taksikuksia. Ne osaa olla lörpöttelemättä.

Itselläni eri kokemus, suomalaiset harvemmin puhua pukahtaa (paitsi Savossa..) mutta tummaihoiset kuskit ovat alkaneet kyselemään kaikkea. Esimerkiksi klo 4.30 baarista tullessa pienessä humalassa koin hyvin ahdistavaksi kun ulkomaalainen kuski alkoi kyselemään onko ilta ollut hyvä ja mistä olen tulossa ja olenko menossa kotiini ym. Taksiuudistus voi olla hyvä joidenkin mielestä, itselleni se on aiheuttanut sen etten enää mielelläni taksilla kulje kun sen verta outoa kuskia on ollut. Toki näitä taksikuskien raiskaamisia on ollut ennen uudistustakin, siltikin ilmapiiri on muuttunut. Tästä lähin tilaan ainoastaan kovasen taksin jos taksia tarvitsen.

Vierailija
33/100 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koita nyt ymmärtää ettei suomalainen taksiala tai taksin asiakas ole tottunut kilpailuun, eli ensin molempien pitää oppia homman niksit ja vasta sitten nähdään mihin tilanne alkaa tasaantua, ehkä vuoden tai parin päästä. Nyt tunnutaan kohuavan lähinnä sillä perusteella että asiat muuttuvat.

Tai no veikkaan että kontrollifriikit demarit ottavat tilanteen taas kerran kontrolliinsa ennen kuin nykysysteemi kerkiää tasaantumaan mihinkään ja sitten saadaankin maksella vanhaan tyyliin ylihintaisista kyydeistä ylihintaisissa mersuissa ylimielisten kuskien ajamana. 

Miksi tilanne tasaantuisi? Ei se ole sitä tehnyt vielä Ruotsissakaan jossa vastaava muutos tehtiin jo 90-luvulla. Haja-asutusalueilla taksien saatavuus huononi ja hinnat nousivat reippaasti. Kaupungeissa saatavuus parani, mutta palvelun taso huononi, huijaukset lisääntyivät ja hinnat nousivat vähän. 

Tämä kaikki oli kyllä tiedossa etukäteen, vastaava uudistus ei ole yhdessäkään maassa ollut mikään varsinainen menestys, Ruotsi ei ole poikkeus eikä Suomikaan tule olemaan. 

Surullisintahan tässä on se että nimenomaan haja-asutusalueilla suurin osa taksikyydeistä on ns. kelakyytejä, muistaakseni jopa 70% tms. Eli kärjistetysti tässä nyt kävi niin että Arkadianmäelle saa taksin vähän aiempaa nopeammin mutta maaseudun vanhukset unohdetaan hankeen - ja ne ylihintaiset kyydit maakunnissa maksaa veronmaksaja.

Miksi noita kelakyytejä edes ostetaan normitakseilta. Eriyttäkää nuo jonkinmoiseksi sairaankuljetuksen alalajiksi ja tarjotkaa noita firmoille jotka ei muuta teekään kuin kuskaavat kohtalaisen hyväkuntoisia potilaita (jotka tarvitsevat kuljetuksen mutteivat lääkäriä tai hoitoa matkan aikana). Samalla päästään eroon niistä älyttömistä tilanteista jossa joku sairaskohtauksen saanut saa haukut ambulanssilta ettei tuollaisen pikkuvaivan takia saa soittaa hätäkeskukseen, ja jättää potilaan kuskaamatta. Näihin tilanteisiin siis häke lähettää suoraan paikalle tällaisen kevyemmän taksia vastaavan kuljetuksen. 

Yksi syy kelakyytien huonoon suosioon on muuten siinä, että ennen niistä tienasi paljon paremmin ja kuskit kapinoivat hinnantiputusta vastaan jättämällä kyydit ajamatta. Ilmeisesti toivotaan että kapinoimalla päästään takaisin vanhaan meininkiin.

Se huonosti tienaaminen liittyysiihen että kelakyydit annettiin näille  välitysfirmoille jotka sitten jakavat ne takseille ja vetävät lihavan siivun välistä. Eli tilaajalle homma on edelleen yhtä kallista, palvelun taso vain huononi ja osa keikoista tuottaa kuskille käytännössä persnettoa eli niitä ei kannata ajaa. Velvollisuuttakaan ei enää ole koska päivystysvastuut korvauksineen poistuivat.

Vierailija
34/100 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatelkaa jos nämä olisivat saaneet soteuudistuksensa... missähän jamassa maa olisikaan nyt.

Vierailija
35/100 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paska uudistus asiakkaan näkökulmasta.

En ole kertaakaan käyttänyt taksia uudistuksen jälkeen. Ennen käytin jopa kaupasta kotiin. (En omista autoa). Lapsi näyttää ajelevan sovellusten ilmaisilla näytematkoilla. Eli eka lyhyt matka on ilmainen tai maksaa pari euroa.

Vierailija
36/100 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:n pointti taisi olla se, että saako Timo Haapala kirjoittaa tyyliin "suomalaista taksia ei enää saa"....

Vierailija
37/100 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä noilla kelakyydeillä tosiaan enää tienaa muut kuin välitysfirmat. Jos on kovin lyhyt keikka niin noista ottaa vain takkiin, joten en noita enää itse ajakaan eikä kovin moni muukaan tuntemani kuski. Ei tämä niin kiva työ ole että siitä ilosta sentään maksaa viitsisi.

Vierailija
38/100 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erikoista. Orpohan sanoi että hänen Suomessaan kaikista pidetään huolta.

Tuo nyt on vaan sen puolueen kannalta onnistunutta viestintää. Tämä hallitushan on sanonut toistuvasti milloin onnistuneensa ja epäonnistuneensa juuri viestinnässä ;-) ei sisältö ja toteutus ole tärkeä, vain se miten asiat saadaan "viestitettyä" kansalle xD kuinka tyhmänä ne ihmisiä oikein pitävätkään...

Vierailija
39/100 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole taksiuudistuksen vika. Itse olen taksiyrittäjä ja lopetan nyt keväällä. Syy: paskaduuni josta ei tienaa enää , kun esim. Kela- kyydit menee alle omakustannushinnan. Kuskeja ei enää ole, vaikka koulutuspakko poistettiin. Niin, taksiala on tuleva hoiva- ala, kukaan ei halua ajaa taksia. Ei se ole Bernerin vika. Kuka teistä olisi 24 tuntia vrk taksivaatteet päällä, puhelin päällä. Sitten tulee kyyti josta saat 10 euroa. Tämä siis pikkupaikkakunnalla. Tulee myös paljon hukkakyytejä. Revi siitä leipäsi.

Vierailija
40/100 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajatelkaa jos nämä olisivat saaneet soteuudistuksensa... missähän jamassa maa olisikaan nyt.

Ja sitten sotu-uudistus, aktiivimalli 2 jne. Ei voi kuin ihmetellä mikä vimma ihmisillä on tuhota kansalaistensa hyvinvointia! Ja jos joku ei nyt ymmärrä, niin hyvinvoiva kansalainen = tuottavampi tai ainakin lopulta vähemmän ksutannuksia aiheuttava kansalainen...vink vink porvarit

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yhdeksän