Olen asunut 17 vuoden ajan Neuvostoliitossa
Kommentit (63)
Oliko kaupoissa mitään ostettavaa? Millaiset vaatteet koululaisilla oli? Entä aikuisilla? Oliko muotivirtauksia näkyvissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun isoisäni kanssa rukoiltiin illalla aina Neuvostoliiton puolesta ja sen puolesta että Suomeenkin saataisi edes sosialismi joskus.
Päivät tehtiin töitä rajusti ja opiskeltiin venäjän kieltä ja myös ruotsin kieltä tasapuolisuuden vuoksi.
Lueskelimme ruokatunnilla sanomalehtiä ja löysimme aina jotain Yhdysvaltojen roistojuonia.
Ilman Yhdysvaltojen roistomaista käytöstä minäkin olisin pitänyt Maon lakin päässä ja Neuvostoliitto ei olisi hajonnut.
Maailma vielä taipuu kommunismin alle ja kehitys on jo alkanut. Toivottavasti elän vielä sinä päivänä kun ihmiset kokoontuvat toreille räntäsateeseen karvalakit päässä neuvottelemaan siirtymästä kohti totalitääristä kommunismia.
Erikoista. Minun kommunisti-ukkini ei olisi ikimaailmassa rukoillut. Tai ylipäätään aika harvinaista olla uskovainen kommunisti.
Vaikka Jeesushan oli, kun miettii, mitä hän opetti.
ohis.
Opetuksesa ei olna mitekää kommunististä eikä siihee aikaan semmosia ollukkaa. Anakronismi.
1. Mite pääsit, millä tekosyyllä Suomeen, ja
2. mite pääsit z.anoma qonsernille duuniin?
Kaffebulla vie, taas, teitä ku litra mittoo.
Tytöt kävi Neuvostoliitossa koulua ja heitä arvostettiin...
Syötiin monipuolisesti kaikkea... Kalaa, kaalia, perunaa, leipää, vihanneksia...
Suomi aloitti Talvisodan...
Kaupoissa yleensä oli ruokaa tosin suurin osa tehtiin itse...
Ap
Niin, kerro näkemyksesi Putinista?
Suomi aloitti talvisodan provosoimalla Neuvostoliittoa "Mainilan laukauksilla".
Vierailija kirjoitti:
Putin on vahva johtaja. Kansa tarvitsee sellaista. Jopa USA;n presidentti tanssii hänen talutusnuoraa. Putin on maailman viisain, rikkain ja vaikutusvaltaisin mies.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Puthin mugava toveri. Taishtelee lännen ja Ugrainan fashisteja vastaan. Alas EU ja USA.
Ap
Mee nyt vaa jonottaa sitä Oltermanni juustoa siitä.
Kerrostalokompleksin sisäpihalla kirkuvat pääskyset ja lasten iltaleikit raikuvat auringonlaskussa. Puhdas pyykki kuivuu kuivuvan sadon tuoksuisessa tuulessa. Mykyt ja pelmenit porisevat kattiloilla, samovaarit pihisevät. Pommikoneet jylisevät taivaalla matkalla antamaan suojaa alati heitä piinaavilta kapitalisteilta. Tatjana tarttuu punaiseen kirjaansa ja painaa sen rintaansa vasten. Hän tirauttaa kyyneleet kotimaan multaan ja sivelee pyöristynyttä vatsaansa. Kenties jo lokakuussa hänen miehensä palaisi sukellusvenekomennukseltaan ja hän voisi kertoa hyvät uutiset. Hän suoristaa ruumiinsa, nostaa leukansa ja kätensä kohti auringonlaskun värjäämää taivasta jossa hän näkee selkeästi brezhnevin hymyilevät kasvot. Hän ojentaa kätensä taivaalle.
”Ah brezhnev! Ah Isänmaa!” Hän huutaa. On heinäkuu 1976 ja neuvostoliitossa on kaikki hyvin.
Et kyllä ole venäläinen etkä asunut Neuvostoliitossa. Niin älyvapaita vastauksia.
Olihan se ihan turha luulo, että saisi kysellä tällaisesta aiheesta ihan oikeasti Neuvostoliitossa eläneeltä.
Joku on täällä esittänyt minua :D
Ap
Ni. Sitä mun molemmat vaaritkin aina sanoivat - meinaan että Suomihan sen Talvisodan aloitti. Oli tosi hyvin valmistauduttukin; mitä nyt panssarivaunuihin ei oltu tilattu tykkejä eikä tähtäinoptiikkaa, kenttätykistölle kranaatteja eikä jalkaväelle kypäriä.
Mutta pirun tiukalle meni ettei ihan voitettu ja miehitetty koko Neuvostoliittoa. Hyvä kun ei jouduttu miehittämään muuten, oltaisiin jouduttu pyytämään apua Ruotsista ja Norjasta ja silti ei olisi riittänyt kuin yksi miehittäjä/ kylä.
Mutta siis hyvin oltiin suunniteltu kun aloitettiin se Talvisota. 👍🏼
Pitäisikö Suomen saada Karjala takaisin?
Harmi kun ap olitkin pelkkä trolli.
Vierailija kirjoitti:
Ni. Sitä mun molemmat vaaritkin aina sanoivat - meinaan että Suomihan sen Talvisodan aloitti. Oli tosi hyvin valmistauduttukin; mitä nyt panssarivaunuihin ei oltu tilattu tykkejä eikä tähtäinoptiikkaa, kenttätykistölle kranaatteja eikä jalkaväelle kypäriä.
Mutta pirun tiukalle meni ettei ihan voitettu ja miehitetty koko Neuvostoliittoa. Hyvä kun ei jouduttu miehittämään muuten, oltaisiin jouduttu pyytämään apua Ruotsista ja Norjasta ja silti ei olisi riittänyt kuin yksi miehittäjä/ kylä.
Mutta siis hyvin oltiin suunniteltu kun aloitettiin se Talvisota. 👍🏼
Niin ja Neuvostoliittohan oli oikein tehnyt laulun jolla juhlistettaisiin Suomen "vapauttamista". :D Todella saamatonta touhua Suomen johtajilta kun eivät edes saaneet samanlaista laulua aikaiseksi vaikka kuukausitolkulla suunnittelivat hyökkäystä viattomaan rauhaa rakastavaan itänaapuriin joka ei koskaan tehnyt mitään pahaa.
Erikoista. Minun kommunisti-ukkini ei olisi ikimaailmassa rukoillut. Tai ylipäätään aika harvinaista olla uskovainen kommunisti.
Vaikka Jeesushan oli, kun miettii, mitä hän opetti.
ohis.