Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Esivaihdevuodet ja hirveä ahdistus

Vierailija
19.02.2019 |

Mulla on ilmeisesti esivaihtarivuodet menossa kun kierto on lyhentynyt (viimeksi oli vain 20 päivää) ja esim. aamuisin on vähän jonkinlaisia kuumia aaltoja ajoittain. Suurempi ongelma on kuitenkin sellainen ihme ahdistus, joka on joko taustalla melkein koko ajan lievänä tai sitten tulee muutaman tunnin mittaisina kohtauksina, useimmiten iltapäivällä. Monena aamuna on myös aamuahdistusta. Ahdistus liittyy eniten terveysasioihin, joissa oikeasti ei ole ongelmia mutta olen vähän luulosairas, samoin netistä tarttuu kaikki taudit ja oireet helposti. Kohtauksen aikana tuntuu ihan toivottomalta, saattaa jopa itkettää tosi kovasti ja sitten kun kohtaus menee ohi olen ihan OK. Nyt olen jo alkanut pelätä näitä kohtauksia, ne ei kuitenkaan ole paniikkikohtauksia vaan lievempiä.
Lähinnä kyselen löytyykö kohtalotovereita ja mikähän tähän auttaisi, en halua mielialalääkkeitä. Joku luontaistuote???

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta alkaa kumppanisi ärsyttämään, työpaikka tuntuu olevan P..seestä jne. Aloita hormonikorvaushoito ajoissa. Pelastat monta ihmissuhdetta.

Vierailija
2/40 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormonikorvaushoito auttoi mulla heti. Oireena tuo ahdistus, jonka lisäksi kauhea rasvainen hikoilu öisin ja töissäkin. Niska, letti ja rinta ihan märkänä aina. Oireet vielä pahenivat kun tuli viimeiset kuukautiset siis noin puoli vuotta sitten. Hain heti hoidon, kun en kestänyt ja se oikeasti autta ihan kaikkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Geisha kuulat toimii.

Vierailija
4/40 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkät metsälenkit auttaa.

Vierailija
5/40 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luontaistuotteista ei ole mitään apua. Ovat ihan huuhaata.

Vierailija
6/40 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen olet?

Vierailija
7/40 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormonikorvaushoito vähän pelottaa kun suvussa ollut rintasyöpää...toisaalta ei tätä olotilaa kyllä kovin kauaa enää pää kestä jos tämä tästä vielä pahenee.

-ap

Vierailija
8/40 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutaman vuoden yli 40 v olen iältään.

-ap

Vierailija
9/40 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kierto heittelee ja menkat ovat tosi runsaat. Minä en edes tiennyt että ahdistuskin on vaihtarioire.

Minulla ei tule kuumia aaltoja vaan ahdistus aaltoja. Ne vaan vyöryy päälle ilman syytä. Ja on kaikkea pientä krenkkaa ja ihme kipuja. Sydän hakkaa varsinkin yöllä. Pelottavaa. Ikä 50v.

Onneksi ei kuitenkaan masenna, itketä tai vituta. Olo on enemmäkin vähän outo. Ei hyvä.

Hormonikorvaushoitoa en saa. Joten kiva jos nämä oireet tästä vielä pahenee niin en tiedä mitä teen.

Vierailija
10/40 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisko jotain luontaistuotteita alkaa syödä jo etukäteen?

Vierailija
11/40 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hormonikorvaushoito vähän pelottaa kun suvussa ollut rintasyöpää...toisaalta ei tätä olotilaa kyllä kovin kauaa enää pää kestä jos tämä tästä vielä pahenee.

-ap

Hormonikorvaushoitoa ei suositella, jos suvussa on rintasyöpää.

Vierailija
12/40 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

hakeudu facebookissa menopaussiryhmään :)

Vierailija
13/40 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla kierto heittelee ja menkat ovat tosi runsaat. Minä en edes tiennyt että ahdistuskin on vaihtarioire.

Minulla ei tule kuumia aaltoja vaan ahdistus aaltoja. Ne vaan vyöryy päälle ilman syytä. Ja on kaikkea pientä krenkkaa ja ihme kipuja. Sydän hakkaa varsinkin yöllä. Pelottavaa. Ikä 50v.

Onneksi ei kuitenkaan masenna, itketä tai vituta. Olo on enemmäkin vähän outo. Ei hyvä.

Hormonikorvaushoitoa en saa. Joten kiva jos nämä oireet tästä vielä pahenee niin en tiedä mitä teen.

Miksi et saa korvaushoitoa? Onko sulla ollut rintasyöpä? 

Vierailija
14/40 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin kierto on jo hieman epäsäännöllinen, menkat voivat tulla kahden viikon tai kahden kuukauden välein, ja runsaat ovat. Jonkin verran on yöhikoilua, ei kuitenkaan vielä riesaksi asti. Sydän tuntuu myös hakkaavan öisin ihan kunnolla. Ajoittain havahdun sellaiseen outoon tunteeseen, ettei mikään tunnu oikein miltään. Masennusta ei kuitenkaan varsinaisesti ole. Mihinkähän tästä vielä joudutaan... Olen 49-vuotias.

Vierailija
15/40 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole onneksi ollut rintasyöpää. Minulla on veren hyytymishäriö ja se nostaa riskiä saada veritulppa. Minulla on ollut veritulppa reidessä.

Vierailija
16/40 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sydämen hakkaamista mullakin on ollut tuon ahdistuksen lisäksi. Varmaan se FB-ryhmään liittyminen alkaa kohta olla tarpeen, jos sieltä löytyy lisää vertaistukea...

-ap

Vierailija
17/40 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormonit vaan kehiin. Mulla oli ihan samanlaiset oireet. Ahdistus ja lievät kuumat aallot hävisivät viikossa.

T. N43

Vierailija
18/40 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole onneksi ollut rintasyöpää. Minulla on veren hyytymishäriö ja se nostaa riskiä saada veritulppa. Minulla on ollut veritulppa reidessä.

Ei nyt liity ihan aiheeseen,

Mikä hyytymishäiriö Sinulla on, tiesitkö häiriöstäsi ennen veritulppaa?

Onko teillä muu perhe testattu onko muilla häiriötä?

Minulla A20210G ja ei ole ollut tulppaa mutta hormooni hoito kielletty...

Vierailija
19/40 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen ap mahtaa olla? Jos ei ihan lähellä tavanomaista menopaussi-ikää tai sitä ikää, jossa äidiltä menkat loppuivat, niin ahdistus, hikoilu, kuumotus ja sydämentykytys voivat johtua myös kilpirauhasen liikatoiminnasta. 

Vierailija
20/40 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuntuu muljahteluita keskellä rintaa ja meinaa henki vähänkuin salpautua. Varsinkin aamuisin kun herään töihin (kylläkin jo ennen neljää). Kuumia aaltoja mutta myös horkkamaista palelua iltapäivisin. Ei riitä kaksi peittoa, vaatteet ja villasukat. Kierto ollut n puoli vuotta 20-22 päivää ja runsaat. Öisin kaksi yösidettä peräkkäin ja yksi sivuttain ja silti tulee ohivuotoja :(. Olen 43v ja äidillä/siskoilla/tädeillä vaihdevuodet alkaneet vasta +50-vuotiaina.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kuusi